Bandrecorders

Nou.. dit heb ik weer..

ik heb hier nog wel een stuk of 10.000 recorders staan....

als je over een paar minuutjes even langskomt dan poets ik er een voor je op. top soundje!
ik kan je ook bruine oude tapes aanbieden voor echt vintage sound. zijn wel prijzig want : niet meer gemaakt en de vraag is groot.

maar lullig verhaal. ik hoop dan dat je snel een aardige machine vind en dan deze geschiedenis meteen kan vergeten

@Goran: Djiezes :stupid
Mensen onnodig aan het lijntje houden en dan met een halfslachtige reden aan komen zetten is niet netjes inderdaad :frons:.
@jwhagenbeek: Zonder te openen is men natuurlijk nooit zeker...
Kan ook een transistor oid. zijn... of een kettingreactie van stukgegane onderdeeltjes...
Die Akai's waren/zijn geen slechte machines 8~

Cheers,
Exo. :mega:

@jwhagenbeek: Zonder te openen is men natuurlijk nooit zeker...
Kan ook een transistor oid. zijn... of een kettingreactie van stukgegane onderdeeltjes...
Die Akai's waren/zijn geen slechte machines 8~

Cheers,
Exo. :mega:

Er schijnt iets met de Akai recorders input schema te zijn dat er na een tijdje mee stopt. Het grappige was dat ik in de week dat zn input er mee stopte net op t synthforum over dit probleem had gelezen.

een recap kan trouwens ook geen kwaad bij akai´s, hoewel, je kan ook wachten op het gepruttel van kapotte caps..."

Bleek dus dat ik in dit draadje in november al over mn recorder had gepost en toen had ik m net twee weken...

"ja, dat klopt, de opname versterkers willen nog wel eens de geest geven.
dan gewoon een nieuw chippie erin zetten.
J.Baars had toen erop gereageerd en een link bijgevoegd:
http://electronicaid.webs.com/akai4000dsmki.htm

Nou.. dit heb ik weer..

Klote hey. Ik heb een 15ips B77 van Ron gekocht. Het is echt een sympathieke vent die van tape machines houdt, maar ongeorganiseerd en niet bepaald zakelijk ingericht. Het heeft me een half jaar gekost omdat mn machine niet strak liep. 2 keer bij hem terug geweest, de 2e keer heeft ie 3-4 uur zitten solderen en de halve machine vervangen, tevergeefs. Daarna beloofde die een machine in orde te maken en deze langs te brengen. Duurde weken langer dan gepland en is 1 keer afgezegd. Uiteindelijk wel goed gekomen.

Kortom. Wil je goedkoper en heb je veel tijd dan geduldig met Ron in zee. Anders gewoon naar Audiosurvivors oid die 850 vraagt.

Klote hey. Ik heb een 15ips B77 van Ron gekocht. Het is echt een sympathieke vent die van tape machines houdt, maar ongeorganiseerd en niet bepaald zakelijk ingericht. Het heeft me een half jaar gekost omdat mn machine niet strak liep. 2 keer bij hem terug geweest, de 2e keer heeft ie 3-4 uur zitten solderen en de halve machine vervangen, tevergeefs. Daarna beloofde die een machine in orde te maken en deze langs te brengen. Duurde weken langer dan gepland en is 1 keer afgezegd. Uiteindelijk wel goed gekomen.

Kortom. Wil je goedkoper en heb je veel tijd dan geduldig met Ron in zee. Anders gewoon naar Audiosurvivors oid die 850 vraagt.

Symphatiek is hij zeker, daarom is dit ook zo jammer. De hele geloofwaardigheid en vertrouwen gaat er op deze manier van af. En ik ben blij met je verhaal. Voor mij eerlijk gezegd alleen maar een betere reden om geen bandrecorder bij hem te halen, hoe gepassioneerd hij ook is. Ik ben opzich redelijk geduldig, hoewel een half jaar mij echt teveel is. Het moet in een keer goed zijn. Ik heb audiosurvivors al een mailtje gestuurd, maar voor 850 pleuro's voor een 15ips b77 gaat het ook niet door. Dan wacht ik wel tot er iets anders voorbij komt ofzo. Of zal ik maar gewoon een waves kramer gebruiken? Haha

850e voor een simpele Revox B77? Zijn die prijzen zo bizar geworden?
Ik heb de mijne 6 jaar geleden verkocht voor 150e en dat was redelijk marktconform toen.

Ja dat zou wel te gek voor woorden zijn. Je vindt al een hele goede waar je echt jaren mee vooruit kunt meestal wel voor 400-450 euro. Zou audiosurvivors echt zoveel vragen? 15ips wel te verstaan.

Net even rondgesnuffeld op Marktplaats maar daar staat toch wel redelijk wat aanbod.
Verschillende A77 en B77's (niet van Ron :)).
Een zeldzame Otari 5050 8-track. Alleen zegt adverteerder "kenners weten wat het waard is" waarbij ik dan alweer voorbij loop maar navragen zou kunnen.
Een mooie tascam msr-16 16 spoor half inch. Zit volgens mij hier ook op forum.

Er schijnt iets met de Akai recorders input schema te zijn dat er na een tijdje mee stopt. Het grappige was dat ik in de week dat zn input er mee stopte net op t synthforum over dit probleem had gelezen.

Het grote voordeel van Akai GX recorders boven andere merken is dat de glasferrietkoppen nagenoeg overslijtbaar zijn en prima klinken. Het grote nadeel is dat sommige Akais zijn voorzien van versterkercircuits waarvan een bepaalde IC of transistor na enige tijd de geest geeft door een soort intern corrosieproces. Voor die onderdelen zijn wel alternatieve schemaatjes te vinden overigens, maar daar zitten de meeste mensen niet direct op te wachten uiteraard.

Recappen is bij elke Akai geen overbodige luxe. Voor de idioot dure (6x6 747) modellen kun je online complete recap kits vinden. Voor de overige modellen zul je gewoon farnell of dickbest ofzo af moeten struinen voor de onderdelen.

Andere regelmatig voorkomende problemen bij Akai zijn vuile contacten in de autoreverse schakelaar (voor toepasselijke modellen) die er voor zorgt dat de aansluiting op de koppen gewisseld worden voor reverse playback. Deze schakelaar zit met hendeltje samen met de kop aan een soort relais vast. Soms volstaat inspuiten met de juiste contactspray. Bij mijn GX220D kwam ik een compleet gespleten PCB connector tegen. Dat schiet natuurlijk niet op. Mocht je recorder zijn voorzien van insteekprints dan kan het geen kwaad om die connectoren even goed te controleren op breuken in de behuizing en de contacten schoon te maken met een fiberpen.

Ik heb nog een mooie zeer zeldzame Tandberg TD20A (met remote enz), maar die moet ook nagekeken worden.. Is een mooi ding maar ik zit met hetzelfde probleem: waar laat ik hem nakijken voor een niet te hoog bedrag..

Nou.. dit heb ik weer.. Ron heeft op het laatste moment afgezegd.. ...........

Ik ken Ron niet persoonlijk dus ik neem dit soort berichten altijd met een korreltje zout, maar ik heb van enkele diehard recorder fanaten begrepen dat ze geen hoge pet op hebben van het groepje handelaren op marktplaats dat de hele markt verziekt met 'gereviseerde recorders met garantie'. Ik zou je dan ook willen aanraden om verder onderzoek te doen alvorens je met dergelijke partijen in zee gaat. Met wat speurwerk op internet kom je vroeg of laat vanzelf bij een groepje zeer schuwe doch buitengewoon sympathieke bandrecorderfreaks uit die je daar meer over kunnen vertellen en ongetwijfeld alternatieve adresjes weten voor een goede recorder voor een normale prijs.

Weet je zeker dat je een Revox wil trouwens?

Ik zit al jaren bij 't bandrecorderforum (Chinetti ook) waar ook een paar hele goeie techneuten tussen zitten die je moet koesteren net als een paar synhtreparateurs.
Op zo,n meeting fixen ze je bandrecorder voor een glaasje cola bv ......en als je een beetje oplet kun je ook heel veel dingen zelf zoals 't afregelen v/e tape .....we hebben dan ook veel mot met gasten zoals Ron,audiosurv,technicsfingers....etc die gewoon veels te duur zijn en de boel belazeren.
Er zijn een paar vuistregels bij Akai's Sony's..etc zijn in de fabriek afgeregeld op een "scotch"tape die zou nou niet zo gauw kopen (op MP) die kunnen plakken&poederen maar Maxell werkt ook goed op die recorders en is volop te krijgen op MP wel gebruikt of als je geluk hebt nog dicht gesealed deze plakken en poederen niet mits ze goed bewaard zijn gebleven.
De meeste studio-decks (de grote jongens) zijn afgeregeld op broadcasttape PER528 heb je echt een oldtimer (50&60) dan is 't meestal PER525 (schuurpapier deze tape wordt weleens gebruikt bij consumenten-decks om de koppen te polijsten) ga niet zitten kloten met andere tape klinkt toch voor geen meter en 't afregelen is een grote klus en bijna onmogelijk je moet nl een testtape hebben van die desbetreffende M/C en die zijn gewoon weg niet meer te krijgen.
911 is ook een goeie optie vooral M/C ook Engeland zijn daar op afgeregeld.
Ók genoeg zo.....grt G-J

Hallo Exo die bandrecorderforum heet "AnalogAudio"..........kijk maar eens rond.

Het is aan te raden "Lees dit voordat je je registreert" even door te lezen want het forum is een beetje afgeschermd :) Het is dus niet zo leeg als het lijkt te zijn.

Back