Bandrecorders

Wat zou het toch geweldig zijn als er een website is met veel verschillende voorbeelden (van dezelfde track) op tientallen verschillende bakken. Ohh wat zou dat geweldig zijn haha

Ik ben overigens aan het kijken of ik bij een oude verzamelaar langs kan gaan met veel verschillende bakken. Dan kan ik ze tenminste horen :)

Het probleem wat ik nu met mijn A77 heb is dat een opgenomen mono kanaal (bv een kick) er niet meer mono uit komt. Iemand tips? Is er uberhaupt iemand in de buurt van Rotterdam die die van mij eens kan nalopen?

Soms zie ik op marktplaats van die verzamelaars die alles tip top hebben gereviseerd, vaak met garantie verkopen en er aardig wat in de verkoop hebben. Ik zie iemand die 'Ron Audioklas' heet op marktplaats, maar die reageert eigenlijk amper op mijn mails en beantwoord mijn vragen niet echt. Voel me er niet echt goed bij, maar hij verkoopt enorm veel bandrecorders. Kent een van jullie nog andere verkopers die zich hiermee bezig houden?

Nou je raadt het nooit. Ron heeft zijn telefoon opgenomen! Klinkt als een aardige man haha. Ik breng er morgen even een bezoekje bij. Grote kans dat ik daar morgen met mijn bandrecorder wegga :)

Ik zou die Ron Audioklas wel even natrekken op internet. Dacht ik in het verleden verschillende dingen over gelezen te hebben. Wat weet ik niet meer, dus dat laat ik in het midden.

Verder kun je dacht ik ook nog bandrecorders kopen bij Audiosurvivors. Die zou ik zeker even checken. Mij komen ze zeer betrouwbaar over.....

Ron heb ik idd reeds al nagetrokken. Er komen twee dingen naar voren; hij is goed in zijn vak, maar hij komt afspraken soms niet na. Op het synthforum las ik dat een lid met hem had afgesproken, maar Ron op het laatste moment had afgezegd. Ergens anders las ik ook dat hij niet bepaald een communicatie-held is. En het is waar. Op mijn mailtjes reageerde hij niet bepaald vlot en hij gaf niet echt antwoord op de meeste vragen die ik stelde. Echter, na de 2e keer bellen vandaag nam hij op. Ik heb even met hem gesproken en hem allerlei vragen gesteld. Hij klonk in ieder geval erg sympathiek en meewerkend. Dus ik wil hem daarom wel het voordeel van de twijfel geven. Hij moet dan uiteraard niet op het laatste moment afzeggen, want dan is het gelijk einde verhaal. Ik ben op mijn hoede in ieder geval.

Ik ben gister langs geweest bij Ron. Aardige man die veel verstand heeft van bandrecorders. Zijn hele huis stond ermee vol haha. Mijn keuze is uiteindelijk voor een Revox B77 15ips gegaan. De B77 was nog niet gebruiksklaar, dus deze bezorgd hij volgende week bij me thuis. Hij zal hem helemaal reviseren en nalopen zodat hij als nieuw wordt. Hij vroeg mij alleen op welke tape hij de revox voor me moest afstellen. En dit is iets waar ik niet helemaal uitkom. Her en der lees ik dat de RMG SM900 1/4" tapes helemaal de shit is en dat de B77 15ips dit makkelijk aankan. De audio op deze tape kan +9 dB harder. De ander zegt weer dat de SM911 meer gebalanceerd klinkt en +6dB harder kan. Ron daarentegen raadde ze alle twee af en adviseerde mij de oudere Maxell tapes aan. Volgens hem liggen de magnetische velden op de Maxell tapes veel dichterbij elkaar dan de RMG tapes, waardoor je een veel mooier, gelijmder en tegelijkertijd meer 'vintage' sound kunt krijgen. En een tikkeltje vintage vind ik helemaal niet verkeerd. Ik heb een track van mezelf over de Maxell tapes beluisterd, maar gezien ik zijn speakers niet ken heb ik daarin geen goed beeld voor mezelf kunnen krijgen. Ik twijfel nu enorm en ik moet een keuze maken. Wat is jullie mening/ervaring tussen de SM900, SM911 en Maxell tapes?

ik heb deze recorder:

hij hield er op een dag spontaan mee op om op te nemen. nou blijkt dat een vaker voorkomend probleempje te zijn maar ik weet niet of ik m wil reviseren aangezien ik niet echt veel ruimte in mn studiootje heb... is reviseren een lastige klus? zoja dan gaat ie de deur uit zo nee dan wil ik m nog wel een kans geven...

Ik twijfel nu enorm en ik moet een keuze maken. Wat is jullie mening/ervaring tussen de SM900, SM911 en Maxell tapes?

Ik kan je niet echt helpen, wel kan ik je een overweging meegeven: denk ook aan de beschikbaarheid. Maxell tapes kun je niet nieuw krijgen. Tape is een oud medium dus 2e hands tapes kunnen flink verschillen in kwaliteit... Ik zelf ga om die reden altijd voor nieuwe of NOS SM911. Niet zozeer omdat het zo goed is (ik vond Quantegy 456 fijner klinken), maar omdat ik het relatief makkelijk kan krijgen. Zeker als je niet van plan bent om tapes vaker te gebruiken is nieuwe tape aan te raden simpelweg vanwege de beschikbaarheid. Maar de keuze voor tape is ook een kosten overweging hoor, want nieuwe SM911 (of 900) is niet goedkoop. Er zijn hele volksstammen die louter 2e hands tape gebruiken. Maar die masteren meestal niet hun eigen muziek...

Laatst gewijzigd:
Overigens, dat SM900 / 911 verhaal heeft ook te maken met wat voor sound je wil. SM900 overstuurt in principe minder snel. Maar: dat is juist waar een gedeelte van die tape charme zit; in de tape saturatie die je van een (lichte-) oversturing krijgt. High input tapes zijn juist bedacht omdat men vroeger geen ruis en saturatie wilde. Dat is dezelfde reden als waarom Dolby en DBX ruis onderdrukking zijn uitgevonden. Zo hard mogelijk opnemen (=minder ruis) zonder dat de lastige bij-effecten (zoals saturatie in het hoog) van tape op gaan vallen. En dat is ook waarom uiteindelijk jan en alleman overging op DAT . Maar misschien wil jij juist wel dat effect bereiken. Dan zou ik eerder voor SM911 o.i.d. gaan.

Bedankt voor je super heldere uitleg Chinetti! Ik zat namelijk elke keer te denken van 'nou, +9dB wil ik liever dan +6dB', maar als dit de reden is, dan ga ik uiteraard liever voor een tape dat 'makkelijker' satureert. Ron vertelde mij dat hij de bandrecorder op de Maxell tapes afstelt, maar ik tegelijkertijd ook de SM911 tapes erop kan zetten waarbij ze beide spot-on zullen werken. Met andere woorden, de maxell en de SM911 schijnen op precies dezelfde manier afgesteld te worden. De SM900 daarentegen schijnt weer anders afgesteld te moeten worden. Dus ja, in dat geval kan ik zowel de Maxell tape alsmede de SM911 uitproberen en luisteren welke mij meer bevalt. Ik wist trouwens niet dat op 1 manier van afstellen je verschillende merken tapes correct kan laten werken? Kan dit kloppen?

Laatst gewijzigd:
Zowel m'n A77 als A80 is afgeregeld op RMGI SM911.
De SM900 zou de koppen ook sneller doen slijten heb ik vernomen en geeft niet echt zoveel verschil met de 911.
Ik zou niet direkt op Maxell laten afregelen daar die tapes zo goed als niet meer te vinden zijn.
Ze worden echter nog steeds gemaakt maar zijn alhier moeilijk nieuw te vinden...
De meeste zijn op 2e hands sites te koop en zijn meestal niet veel meer waard van kwaliteit...
RMGI (ex Emtec, ex BASF) is nog steeds vlot verkrijgbaar en daar is mijn keuze dan ook voor gevallen.
Welcome to the club! :okdan:

Cheers,
Exo. :mega:

Haha dankje! Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan!

Wat ik dus vernomen heb van degene die het afregelt en reviseert, is dat het niet uitmaakt of het op de Maxell tape of SM911 wordt afgeregeld. Het schijnt dat beide tapes op precies dezelfde afgeregeld worden en ik beide tapes probleemloos kan gebruiken. Is hier iets over bekend? Klopt deze uitspraak? Opzich kan ik relatief makkelijk aan Maxell tapes komen, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Echter ga ik ook zeker de SM911 uitproberen :)

Laat ik mijn vraag anders stellen; heeft elke reel een andere afregeling nodig? Of zijn er verschillende reels die het perfect doen ondanks dat een bandrecorder op een andere tape is afgeregeld?

Ik zit ook echt met jeukende vingertjes dit topic te lezen, maar zit ook te lonken naar een fatso unit, niet echt, maar ook geen sores met tapes. Keuzes keuzes

Back