Bandrecorders

Ik zit ook echt met jeukende vingertjes dit topic te lezen, maar zit ook te lonken naar een fatso unit, niet echt, maar ook geen sores met tapes. Keuzes keuzes
Ik denk dat in jouw geval je meer plezier zult hebben van een Fatso.

Dat is een no brainer. Fatso. Heb je wel even wat meer en verfijndere controle dan met tape. Tape is tof hoor, ook als effect of als mastering 'unit', maar als de keuze tussen tape of Fatso is, dan absoluut de Fatso. Ook nog eens minder gehannes met slijtage, onderhoud en tapes, en waarschijnlijk alleen daarom ook al een stuk waarde vaster...

Laat ik mijn vraag anders stellen; heeft elke reel een andere afregeling nodig? Of zijn er verschillende reels die het perfect doen ondanks dat een bandrecorder op een andere tape is afgeregeld?

ik weet er verder niets van af maar het kan denk ik best zo zijn dat een bandrecorder gewoon goed genoeg klinkt bij een band. ondanks dat hij er niet is op afgesteld.
misschien zijn die verschillen subtiel en alleen waarneembaar door hele kritische HI-FI oren..

ben benieuwd of dat /wel of niet zo is.

Niet elke reel heeft een eigen afstelling nodig, maar wel elk type tape. Dit heeft te maken met gebruikte formules en de daarbij benodigde bias en eq. Dus een RMG sm900 heeft een andere afstelling dan een BASF per528 of een Quantegy 456. Je kunt, als je het iets minder nauw neemt, ook wel andere formules gebruiken zonder de koppen opnieuw in te regelen. Ik had persoonlijk weinig bezwaar tegen het gebruik van RMG911 op een op PER528 ingestelde machine (de meeste machines die van de omroepen komen zijn ingesteld op 528 ), de verschillen zijn ook klein en niet echt iets om je druk over te maken, naar mijn mening. Voorheen had RMGi een soort compatibiliteits chart op hun site, waarin stond met welke eigenschappen hun tape zich verhoudt tot oude (niet meer te verkrijgen) tape van andere merken zoals Quantegy. Maar dat overzichtje kan ik helaas niet meer vinden.

Het verschil in tape en afstelling is volgens mij het snelst hoorbaar in het hoog. Maar ja, als je weet dat je van 1 type tape weet wat dat je die wil gaan gebruiken, dan kun je gewoon daar je machine op instellen. Natuurlijk kun je heel precies gaan lopen doen, maar vooralsnog zou ik gewoon lekker voor een SM911 instelling gaan, en als je een keer een batch PER528 tegenkomt die gewoon lekker gebruiken.

Ja, volgens mij heb je wel gelijk MarsMusica. Tuurlijk is er echt wel verschil in tape, de ene formule gaat vergt gewoon een andere EQ dan de andere, wat ook bij een A-B vergelijking hoorbaar verschillende karakteristieken zal opleveren. Er zijn ook mensen met duidelijke voorkeuren voor bepaalde types tape. Maar ik zou me er niet al te druk over maken, als jij eens een PER528 gebruikt op je SM911 ingestelde machine zal je echt niet een onhoorbare mix krijgen, lijkt mij.

Dus je zou b.v. op een machine die is afgesteld op een SM911 ook ATR tapes probleemloos kunnen gebruiken? Dit zijn namelijk, samen met de oude Maxell, de drie tapes die ik wil uitproberen :)

Tja, als je het echt goed wil doen zit je met een catch22: je weet pas waarop je de machine moet instellen als je voor 1 merk en formule tape hebt gekozen, maar je kunt de tape echt beoordelen als je machine eenmaal is ingesteld... Maar ja, je kunt ook ATR en Maxell tapes gebruiken, als ze verder gewoon dezelfde bias nodig hebben, is er volgens mij weinig aan de hand. Zoals gezegd, het zal vast wel een hoorbaar verschil opleveren. Maar of het storend is, dat denk ik niet. Ik vraag me zelfs af of het verschil altijd zelfs maar hoorbaar is.

Is het verschil in geluidskarakter tussen verschillende merken/soorten tapes eigenlijk groot? Of heeft het meer te maken met de ruisverhouding en smerigheid die het op de koppen achterlaat?

Wie kan mij eens voor en na laten horen? Heb zelf de toegevoegde waarde er nog nooit van ingezien. Geldt ook voor studer gebeuren voor uad. Volgens mij maakt iedereen elkaar gek dat het iets magisch is..

dat is eigelijk ook mijn idee.
een master gemaakt op een studer bij 38cm of 76 cm/sec daarvan ga ik persoonlijk het verschil niet horen met een digitale versie.
:koffie:

Achja... aan de andere kant: als iemand er plezier mee heeft: wat is er dan erg aan ;)? Maar ben wel heel benieuwd wat jullie horen wat ik niet hoor.

Dat afstellen op een bepaalde type tape, hoe gaat dat eigenlijk?

Bij de grote 2-inch machines zitten vaak intern print-kaarten waarop je het een en ander met potmeters kunt inregelen.
Maar een gewone 2-spoor heeft dat niet; hoe regel je het daarop dan in?

Achja... aan de andere kant: als iemand er plezier mee heeft: wat is er dan erg aan ;)? Maar ben wel heel benieuwd wat jullie horen wat ik niet hoor.

Ach, het wordt vaak schromelijk overdreven. Ik hoor wel verschil, zeker als ik op 19cm opneem, maar ook op 38 blijft het effect hebben. Het is uiteindelijk gewoon een compressor. Of je daar nu zo'n ding voor moet kopen? Nee, ik denk het niet. Het is ook hobby, er zit iets van een opname ritueel aan vast dat ik persoonlijk leuk vind. En het blijft gek genoeg een praktisch medium. Al mijn tapes werken nog, kan ik nu er bij pakken en afspelen. Ik heb meer hardeschijven, cd's, mediakaarten en zipschijven kunnen wegdonderen dan tapes.

Ach, het wordt vaak schromelijk overdreven. Ik hoor wel verschil, zeker als ik op 19cm opneem, maar ook op 38 blijft het effect hebben. Het is uiteindelijk gewoon een compressor

dat is zeker niet waar! durf ik te zeggen.

op zn minst is het al een bijzondere eigenzinnige compressor.
verder is het ook een bijzondere eingezinnige EQ
en dan ook nog eens een eigenzinnige subtiele duo Vibrato (wow & flutter)

hier een mooi artikel over een en ander:

http://www.soundonsound.com/sos/feb10/articles/analoguewarmth.htm

Inderdaad, je hoort wel het verschil op 7,5", 15" en 30".
Freejazz en Rock neem ik liever op aan een snelheid van 7,5" of 15".
Klassiek, klassieke jazz, zang, solo piano en de meeste klassieke solo instrumenten neem ik liever op 30" op.
@Goran: hou je weg van die oranje/bruine tapes van vroeger.
Binnen de kortste keren kleeft er rommel aan je koppen.
uherb.jpg

En zoals een biljarter regelmatig moet "krijten" moet je je koppen regelmatig demagnetiseren :eureka:.
DIT is een fijne site met véél nuttige info: http://analogrules.com/

Cheers,
Exo. :mega:

Nou.. dit heb ik weer.. Ron heeft op het laatste moment afgezegd.. Misschien handig om het hele verhaal te vertellen zodat potentieel belangstellende hier wat aan hebben. Ik heb ruim 12 dagen geleden met wat moeite kunnen afspreken met 'Ron Audioklas'. Dit was precies vorige week woensdag. Ikzelf woon in Lelystad, hij in Rozenburg. Dat is voor Nederlandse begrippen een 'aardig end'. Helemaal als je in de spits nog terug moet. Op Marktplaats trof ik enorm veel bandrecorders aan die allemaal van hem bleken te zijn. Ik heb hem destijds een paar vragen gemaild, maar ik kreeg steeds (met een gat van een paar dagen) maar 1 vraag teruggeantwoord. Dat schoot niet echt op. Toen ik hem opbelde zei hij dat het geen probleem was om meerdere bandrecorders te beluisteren, zodat ik kan horen welke karakter mij het meeste aanspreekt. Afin, ik kom woensdag aan bij hem, verteld hij me dat PRECIES de vorige dag een of andere Deen vijftien verschillende bandrecorders van hem heeft overgekocht. Hij heeft vaker met grote internationale handelaren te maken, zo zegt hij. Met andere woorden; hij heeft geen kut meer staan. Ja dude?? Dat had je me best even mogen vertellen voordat ik half Nederland ben afgereden! Ik bedoel, ik snap dat als je niet weet waar ik naar op zoek ben en verschillende recorders wil horen, je ook niet weet welke ik wel wil, maar als door je vorige klant geen gebruiksklare recorders meer hebt staan, dan vind ik dat je dat op z'n minst mag melden. Dat was een behoorlijke domper en mijn enthousiasme daalde enorm. Het voelde eigenlijk niet meer goed. Dus ik vraag hem 'ja en nu?'. Hij zegt "nou, ik heb hier nog wel een prachtig dingetje staan die je helemaal geweldig gaat vinden!". Immers had hij wel 40 bandrecorders in z'n huisje/kamertje staan die flink opgeknapt moesten worden. Komt hij aan met een of andere Teac 4-sporen recorder aan. Ik zeg: "ja, maar ik zoek echt een 2-sporen recorder". Ik wil een 15 ips bak, dus ik vraag hem of hij uberhaupt nog zoiets heeft staan. Na wat denken en zoeken in zijn hokje tovert hij ergens onderaan een kapotte en versleten ding waar 'revox b77' op staat. 15 ips wel te verstaan. Hij verzekerde me dat hij hem als nieuw voor me zou opknappen. Tsja, ik moet natuurlijk ook een keuze maken en ik wil erg graag een bandrecorder hebben. Zijn hok zag er ook 'dedicated to die with all my recorders' uit, dat ik zoiezo wel geloofde dat hij hem naar behoren kon reviseren. En tevens moet ik ergens mee beginnen. Dus ik zei prima, zolang ik er maar jaren plezier mee kan hebben en hij er als nieuw uitziet. En een RMG 900/911 tape? "Nee joh, je moet die oude Maxell's nemen, die klinken veel beter en geven niet af" zegt hij. "Ik ga hem helemaal voor je opknappen, laten we maar een afspraak maken, ik bel je de dag ervoor nog even op". Owkee, ik heb gisteren helemaal niets van hem gehoord. Vandaag maar een e-mail gestuurd. "Helaas gaat het mij vandaag niet lukken, de uitlaat van mijn auto is kapot. Zal volgende week worden. De groeten!". Nou ja zeg?? Je kan niet eens fatsoenlijk afzeggen, nee, IK moet er achteraan! Nee sorry, ben klaar met deze gast. Ik had zowel goede alsmede slechte dingen over hem gelezen. De goede verhalen komen (blijkt na een beetje speuren op het net) van vaste klanten die bij hem om de hoek wonen. De slechte verhalen van mensen die dus wat verder af wonen. Ook bij hun was het op het laatste moment afzeggen geblazen. Pff.. daar had ik dan mijn woensdag (enige vrije dag in de week) voor opgeofferd. Ik wilde hem ondanks alle verhalen best een kans geven, maar goed.. dat is dus anders gelopen. Dus ja.. nu ben ik weer terug bij af. Wie the fuck kan ik op z'n woord vertrouwen bij het afspreken/kopen van een fatsoenlijke bandrecorder? Op marktplaats heb je voornamelijk losse verkoop onder de mom van 'goede recorder niet duur altijd veilig onder mn bed bewaard deed het 20 jaar geleden perfect zo robuust als een tank gaat nooit kapot volgens mijn overgroot-bet-opa en ik heb nooit van punten en kommas gehoord". Yeah right.. Ik zoek echt een uber-super-ultra-mega-geek die zijn leven wijdt aan deze dingen en zijn kind 'Studer' zou noemen, of iemand die een winkel runt waar ik -hopelijk- een paar kan/mag beluisteren. Ben ik nu veeleisend? Ik zie een website van audio survivors, maar daar zie ik geen prijzen staan en ken het voorderest niet. Jullie wel? En een andere die DP audio heet. Allemaal 1000+ euro krengen. Ik wil er rond de 500 aan uitgeven. Pff, Hoe moet dit nu verder? Sorry voor een ietswat lange verhaal, maar ik ben wel een beetje pissig nu :stupid

aangezien ik hier nog geen reacties heb gekregen op mn vraag gaat mn recorder de deur maar uit...
wie heeft interesse voor 50,-? moet dus iets met condensators ofzo gebeuren in het audioinput gedeelte. heeft t sinds ik m heb een tijdje prachtig gedaan en van de een op andere dag hield de input er ineens mee op. (zet t ook even in t marktplaats draadje)

Back