Bandrecorders

Origineel geplaatst door mikemix
MP3-tjes?

dat is het lastige van snipz posten..

maar een impulse van een tape in wav kan zeer klein zijn....kleiner dan menig mp3 bestand op dsf.

Heeft er iemand ervaring met een Studer A807?
Ik kan er eentje van iemand overnemen maar er zit niets van een handleiding of e.d. bij.
(ben nog op zoek naar een handleiding maar niets gevonden)

Bij het aanzetten hoor je continu relais klikken alsof hij ergens op wacht. Hij reageert niet op de gewone knoppen.
De eigenaar heeft hem zien werken voordat hij hem kocht. De bandrecorder werd via zijn serieele ingang aangestuurd; misschien heeft dat er iets mee te maken.

Iemand ideeen?

Ja dat was ook mijn eerste gedachte maar de eigenaar dacht van niet. (we hebben het dus niet geprobeerd nog.)

Iemand een idee hoe de connectie met de pc werkt(e)? Ik neem aan dat er software voor moest zijn.

Iemand een idee hoe de connectie met de pc werkt(e)? Ik neem aan dat er software voor moest zijn.

Het zou kunnen zijn dat die hetzelfde protocol gebruikt als de pro videorecorders van Sony. Dat is een RS-422 poort. Ik heb in een duister verleden weleens een digi vanaf een Mac aangestuurd met stukken C.
Als het inderdaad RS-422 is kan het niet zomaar vanaf een PC, want die heeft alleen RS-232.

http://www.addenda-elect.com/sonyseri.htm

ik weet niet of het nog zo is maar een paar jaar geleden werd er in het oostblok nog volop gewerkt met bandrecorders in studio's, radiostrations enz. ik was een keer in een winkel in berlijn waar het vol stond met die studiorecorders voor een prikkie mee te nemen. alleen moet je wel een minivan hebben oid.

iemand, met verstand, die n keer naar mn studer b67 wil kijken?
moet n beetje afgesteld worden en dergelijke..

Wil best wel een keertje kijken naar je B67.......koppen zuiver maken....contacten v/d losse prints ook zuiver maken....etc.
Maar wil je een ander soort tape gebruiken dan waar die op afgeregeld is dan wordt 't een ander verhaal (dan moet je testbanden hebben).
Afstellen v/d koppen lukt me ook wel...............kijk maar.

Trouwens heb een primeur.......heb sinds kort in m'n bezit de allereerste ruisonderdrukker van Dolby uit 1966 een behoorlijk groot 19-inch bakbeest voor studio-gebruik.

Ik heb 2 BASF tapes gekregen volledig verpakt nooit geopend nog in plastic en doos.
Zouden die nog goed zijn gezien die jaren oud moeten zijn?

Ik begrijp dat de meeste de bandrecorders gebruiken voor bandcompressie en warmte toe te voegen aan hun opnames.
Maar hou doet een ieder dat precies. Iets opnemen op de tape daa na afspelen en digitaal opnemen?

Hoe zit dat met bandruis van oudere recorders? is dat net zo hoorbaar als bij gewone bandjes-cassettedecks zonder dolby ruisonderdrukking, is dat minder of hoe werkt dat eigenlijk?

Kan me ook wel voorstellen dat wat ruisen wat charme biedt. (heb nog nooit op tape opgenomen)

En op wat voor manier kun je het ruisen onderdrukken? Achteraf na opname in soundforge noise reduction eroverheen gooien lijkt me ook niet erg prettig.

een goede recorder in combinatie met goede tape heeft zo weinig mogelijk ruis, maar met tape kan je toch altijd wel een klein beetje ruis verwachten.

er zijn zogenaamde noise reduction units voor bandrecorders, zowel los als ingebouwd vanuit de fabriek. DBX of Dolby D, C, S kom je vaak tegen.

zelf heb ik 2 DBX 155 units en die werken goed en geven je opname een wat diepere klank. soms is het effect gewenst, soms niet. ik gebruik het regelmatig op cassette en dat geeft een heel fraai resultaat.

als iemand trouwens interesse heeft: ik doe één van deze units weg ;)

Ben al tijdje gelukkige eigenaar van deze jongen, erg fijne machine.
Had 'm overgenomen voor een kratje hertog jan, omdat-ie toch maar stof stond te happen in een oefenruimte :okdan:

Ik gebruik 'm om geluiden een randje te geven, en als tape-delay.
Het fijne van deze bak is dat-ie 3 snelheden kent en zo heb je toch nog enige keus in delay-tijd.. feedback klinkt super als je het monitor-signaal vanaf de hoofdtelefoon terug geeft aan de microfoon-ingang (evt. via een EQ of anders..)

Wat ook fijn is, is de BIAS knop (die regelt op welke plek op de tape wordt geschreven ; in de breedte). Dankzij de monitor functie kan je terwijl je opneemt direct het effect ervan horen, als de BIAS helemaal off-center staat wordt het geluid frisser/ruiger en verdwijnt er wat bas.

De snelheid omschakelen terwijl die als echo wordt gebruikt geeft ook wel een grappig effect.

Attachments

• 01.jpg
    01.jpg
    76,7 KB · Bekeken: 90
Je moet dan op 1 spoor een SMPTE signaal opnemen, en weer uitlezen natuurlijk. Ik heb het zelf nooit gedaan, mijn midi-interface ondersteunt SMPTE.

http://en.wikipedia.org/wiki/SMPTE_time_code

Dan moet je dus meer dan 2 sporen ter beschikking hebben.................
Met SMPTE synchroniseer je je multi-track tape aan je sequencer/computer/converter. Bij een 2-track recorder heeft dat dus geen nut. Of hij moet er een aparte aansluiting voor hebben, die geen spoor nodig heeft (als dat bestaat, heb ik dacht ik wel eens ergens gezien).

Vroeger syncte ik met een SMPTE/MIDI synchroniser mijn Fostex280 (4-sporen multitrack casette) aan de computer. SMPTE synchroniser (XRI 300)zette het SMPTE signaal dan om naar MIDI clock. Tempo-changes in de song moest je in de synchroniser programmeren. Je had dan dus nog maar 3 sporen over voor al je audio. Dat werd dus ping-pongen en alles in mono.

Ik zou er nu trouwens niet meer aan beginnen....................ook niet voor master. En waarom wil je een 2-track synchroniseren aan je computer?
Maak je mix in je sequencer, neem die op tape op, en neem dat weer op op je audio-editor programma. Dan heb je geen sync nodig.

Back