Bandrecorders

bij mij is alles wat sputtert ,ruist, spoelt de deur allemaal uit..
met veel plezier zal ik altijd aan deze tijd terugdenken
maar ook de ergenis, van een toenemend dof geluid omdat de tape teveel magfneetslijpsel losliet die zich op de koppen gingen afzetten
of de rekeningen van reperateurs, waardedaling enz
even kijken of ik nog uit mijn hoofd weet welke type recorders de revue hebben gepasseerd...
in de jaren 70..
phillips 3404 bandrecorder (2 sporen mono)
Sony. Model: TC - 270 stereo bandrecorder met ingebouwde versterker in opklikbare speakers
Sony TC-378 bandrecorder 4 sporen stereo de beroemde schuine sony, maar dan met zilverkleurig frontpaneel
Sony TC-755 4 sporen stereo met 26 cm haspels
jaren 80
teac a 6100 4 sporen stereo 26 cm haspel
teac 80 8 8 sporen multitrack recorder half inch tape
jaren 90
fostex b 16 16 sporen multitrack recorder half inch tape
tascam 85-16 b 16 sporen multitrack 1 inch tape met dbx
Otari MX70-70 16 multitrack 1 inch tape
Tascam DA88 8 track digital tape recorder
jaren 90/2000
saturn824 24 track multitrack 2 inch tape met dolby

Die heb ik al gezien en gecontacteerd. Ik ben nog even verder aan het oriënteren naar de prijzen.

natuurlijk gaat alles een keer kapot: bij dit soort machines zijn het met name inderdaad dingen die van rubber zijn gemaakt (dat droogt uit) en electronica (condensators die ook uitdrogen of 'poef' zeggen). mijn studer a80 heeft al 3 kaarten eruit geblazen doordat er iets niet lekker zit met de voedingskaart. gelukkig is ie modulair, dus kaartjes eruit en opsturen, komen goed weer terug.

tot die tijd gebruik ik nu een stokoude revox g36 buizenrecorder om mijn tracks op te nemen, en dat ding klinkt geweldig, zelfs op een lagere snelheid dan de a80. nooit gereviseerd of zo, originele buisjes er nog in.. vorig jaar voor 7 tientjes gekocht.

wat eeuwig goed blijft, zijn de belangrijke onderdelen als motoren en koppen. bovendien zijn met name de oude machines als de a80 of a/b77 nog helemaal mechanisch en kan eigenlijk alles makkelijk vervangen worden. ook is alle documentatie gratis te downloaden en zijn er nog best veel technici die zich met dit soort recorders bezighouden. als ik die prijs van audiosurvivors zie, pff.... laat maar.

tot die tijd gebruik ik nu een stokoude revox g36 buizenrecorder om mijn tracks op te nemen, en dat ding klinkt geweldig, zelfs op een lagere snelheid dan de a80. nooit gereviseerd of zo, originele buisjes er nog in.. vorig jaar voor 7 tientjes gekocht.
O kon ik maar eens een C37 of J37 op de kop tikken voor een aanvaardbare prijs 8~
De Studer familie is inderdaad legendarisch en beresterk.'
Het begon bij mij met een A77 dan een A80 en onlangs een ... A800MKIII met DolbyA-24 kan. :P
Tape is nog steeds m'n beste vriend :D

ik ben ook altijd een 'magnetische band klank' fan geweest.

Heeft iets plechtigs, als een heilig ritueel: voordat je DE opname gaat maken waar alles omdraait
(Draait!) alles schoonmaken met levenselixer (alcohol) en een inwijdingsstaf (wattenstaafje).
Dan de magische band volgens vaststaande regels en wetten in de juiste vorm draperen rond allerlei heilige standbeeldjes en de koppen van de opper-opnamegod.

ik heb wat oude AKAIs gehad, maar dat was kwalitatief te laag.
toen heel stoer en veel ste duur een Fostex R8 (8 sproren) met Sync kastje (sequenser bestuurde en sync-de de Fostex).
Toen weer een AKAI die erg mooi klonk. uit de GX-serie
Toen een van de beste AKAI die je kan kopen voor studiowerk: AKAI GX-630D PRO
een echte 2-track (inplaats van 4) met hoge snelheid.

en nu:

bouwpakket gekocht van een NEVE-cloon van een analoge tape-simulator,de:

Sound Skulptor stereo tape simulator STS

ik ga dit maar eens proberen. ben gek op de bandrecorders, maar het zijn ook onvoorspelbare machines. kost veel tijd...

Ik heb sinds kort een Studer A80.
Lange tijd heb ik geen bandrecorder gehad.
Vroegah..uche uche... name we met onze band vaak op met een afgedankte 16 sporen 2" Telefunken M15.
Dat is een prachtige machine, maar destijds was hij niet echt in de mode.

ben heel benieuwd naar die sound skulptor, tape is leuk maar als je het goed wilt doen kost het geld, tijd en plek.
Ik heb hem met wat mods en hij kan soms net dat leuke randje toevoegen. Werkt niet overal op, maar bij voorbeeld akoestische dingen of donkere maar wel openklinkende detroit techno soms een leuke toevoeging.
Ik gebruik hem voor mastering en dan wil je dus ook weer niet teveel saturatie hebben.

Ik heb hem met wat mods en hij kan soms net dat leuke randje toevoegen. Werkt niet overal op, maar bij voorbeeld akoestische dingen of donkere maar wel openklinkende detroit techno soms een leuke toevoeging.
Ik gebruik hem voor mastering en dan wil je dus ook weer niet teveel saturatie hebben.

ik vind het vrij subtiel werken...de tape simulatie. en dat is ook precies wat ik hoopte.

wat voor mods heb je het over? ben heel nieuwsgierig!

Heb al jaren een Tascam ATR-60 staan. Is de bedoeling na revisie dat dit mijn eindmix station wordt..

[edit] Ehm ja, dubbelpost blijkbaar. :biertje: [/edit]

Dat is de schuld van de software ontwerpers niet de schuld van de gebruikte techniek.

nee, dat is omdat met de ene techniek NIET alles kan wat met de andere techniek kan.

Het gaat wat mij betreft verder dan workflow.
Bij kunst is het proces wat de kunstenaar doormaakt van groot belang.
Sommige muziek valt voor mij in de categorie "kunst".

Analoge audioprocessing kan wetenschappelijk misschien passé zijn, maar verliest daarmee in de kunstsector niet zijn bestaansrecht.

En zuiver op de keper beschouwd (dus enkel de machine op zich) is analoge (multitrack) opname en weergave natuurlijk.... latency free :D

Hahaha, goeie. Heb je ook gelijk mee.

Wel fijn om dan toch met smpte een een comp te werken om je midi in sync mee te laten lopen. Digitaal heeft ook zo zijn voordelen ;)
Tijdspoortje wel netjes op analoge tape natuurlijk :D

Edit: wel blij dat ik nog mijn 2-track, 4-track en 8-track decks in de studio heb staan. Met smpte generator/synchroniser. Alleen voor de atmosfeer al....

Ja precies. Voor digitaal geneuzel moet je in de draad van Waveguide zijn :D

Ik kende vroeger een gast, die nam op op VHS. Die had een Sony waar je tegen kon zeggen dat ie de hele band voor audio moest gebruiken..vat klonk best lekker. En het was natuurlijk super vadsig om te zien. Daar sta je dan met je 2 track recordertje.. Een bandrecorder is veel leuker om mee te patsen!

dat heb ik ook heel vaak gehoord. vooral vroegere tijden..

wat ik meen te herrrinnnneren van mijn muziek technologie-lessen op de HKU is:

video heeft hi-fi stereo..en dat wordt aan de zijkanten naast het beeld geschreven. dat is dus los van het beeld en kan dus onafhankelijk bewerkt worden.

je kan ook de audio over de hele band opnemen ...maar dan wordt het door het beeld heen geschreven, en beide zijn dan samen versmolten...dus niet meer onafhankelijk editbaar...
en de audio is dan ook mono..

klopt dat?

mischien heb je ook speciale audiomachines die de hele bandbreedte van video cassettes als een cassetterecorder gebruiken voor twee sporen stereo..weet ik niet.....video gaat ook nog eens op hoge snelheid.
dat zou wel heel mooi zijn. zo'n appparaat

dat heb ik ook heel vaak gehoord. vooral vroegere tijden..

wat ik meen te herrrinnnneren van mijn muziek technologie-lessen op de HKU is:

video heeft hi-fi stereo..en dat wordt aan de zijkanten naast het beeld geschreven. dat is dus los van het beeld en kan dus onafhankelijk bewerkt worden.

je kan ook de audio over de hele band opnemen ...maar dan wordt het door het beeld heen geschreven, en beide zijn dan samen versmolten...dus niet meer onafhankelijk editbaar...
en de audio is dan ook mono..

klopt dat?

Klopt gedeeltelijk. Je had linear audio (mono en stereo) en hifi stereo. Lineair audio is losse audio sporen aan de rand van de tape, ook beschikbaar in stereo en werd gebruikt voor montage doeleinden en audio dubbing. Alleen de geluidskwaliteit is maar matig, alleen op professionele machines (Betacam SP bijvoorbeeld) kon de lineaire snelheid omhoog en werd de kwaliteit beter. Linear stereo zag je dan ook nauwelijks op consumenten machines.
Hifi geluid klonk beter en werd op een andere manier (AFM) met 't beeld meegeschreven (of beter gezegd op een andere frequentie dan het beeld, waardoor het met het over het beeld heen werd geschreven). Audio dubbing zoals met lineair stereo kon dan ook niet.
Video voor audio kan bruikbaar zijn, alleen tape saturatie zul je niet krijgen, zeker niet op een hifi machine maar ook niet op linear audio sporen. Als video recorders al audio kleuren, dan komt 't door de machine zelf, niet door opname nivo's of tape formules.

mischien heb je ook speciale audiomachines die de hele bandbreedte van video cassettes als een cassetterecorder gebruiken voor twee sporen stereo..weet ik niet.....video gaat ook nog eens op hoge snelheid.
dat zou wel heel mooi zijn. zo'n appparaat

Die had je, ADAT recorders.

band zal heel langzaam verdwijnen, als er straks geen fabrikant meer is die heil ziet in het fabriceren van goede tape. Oude tape slijt, de voorraad onderdelen voor recorders verdwijnt...
Hetzelfde geldt voor buizen: over zoveel jaar zijn de meeste NOS buizen niet goed meer, JJ, Sovtek en de Chinezen sluiten de fabrieken... Voor film zal hetzelfde gelden: De filmindustrie is nu massaal aan het overstappen op digitaal. Film is schreeuwend duur: Kodak stopt met het fabriceren van film, Fuji gaat ook steeds minder maken en de vaklabs hebben daardoor ook steeds minder klanten.
Voor fotografie zal dit niet zo snel lopen, aangezien dit niet zo heel duur is en ook al een tijd een hype.

Zolang er genoeg vraag naar is en het nog rendabel is zal het blijven bestaan.

Back