Bandrecorders

Ik zou er nu trouwens niet meer aan beginnen....................ook niet voor master. En waarom wil je een 2-track synchroniseren aan je computer?
Maak je mix in je sequencer, neem die op tape op, en neem dat weer op op je audio-editor programma. Dan heb je geen sync nodig.

precies, ik kan me nog wel een 4sporen cassedeck ooit op Marktplaats herinneren die een soort midi-sync had.. Zoiets kom je natuurlijk nooit meer tegen.

Omdat ik een midi sequencer gebruik. En ik kan niet mixen en zingen tegelijk. Dat moet lukken met een 2-track denk ik, want zang is mono.

Zoals ik al aangaf, daar zou ik nu echt niet meer aan gaan beginnen.
Een aardige geluidskaart met nette converters heb je al voor minder dan € 200. Bijvoorbeeld zo'n Lexicon Omega Studio.

Je hebt er veel minder gedoe mee. En een kleine versie van Cubase krijg je erbij, dus kun je ook niet zeggen dat het niet werkt omdat je geen sequencer hebt :engel:

Een taperecorder moet echt tip tip zijn om goede opnames mee te maken. En dat kost geld. Veel meer als zo'n geluidskaartje.

Maar als je het persé wilt, is het natuurlijk OK. Maar zoek dan wel een multitrack recorder op, van bijvoorbeeld Tascam of Fostex. Tenminste 4-track.

Een aardige geluidskaart met nette converters heb je al voor minder dan € 200

Ik heb nu de Hercules FW 12/16 die ik gebruik om resynthese en sampling vst's door analoge filters of mn tape delay heen te gooien. Maar dat is zeker niet het type converter dat ik wil gebruiken om te masteren. Bovendien te weinig outputs en ik heb maar 2 inputs nodig, dus nog even door sparen.

Digitaal per spoor opnemen, digitaal mixen, daarna weer converteren naar analoog om het vervolgens weer te converteren naar digitaal, allemaal erg zonde van het geluid.
Dan liever een goeie bandrecorder zodat ik daar de zang mee kan opnemen en alles tot op het laatste moment analoog blijft. Dan hoef ik pas te digitaliseren als alles af is. Onhandig gekloot met SMPTE heb ik daar meer dan graag voor over.

Laatst gewijzigd:
Als je toch al met meersporen werkt kun je beter ook analoog mixen en multitrack taperecorder kopen, want met een 2 track heb je nog een extra opname fase er bij, das ook niet goed voor het geluid.
Smpte of tapesync heb je alleen nodig als je voor 1 song meerdere takes gepland hebt, maar aangezien je terug naar digitaal wil is zelfs dan smpte niet echt nodig. Je sequenced midi, dus je timing is altijd strak, enige wat je hoeft te doen is een tone aan het begin van iedere take te zetten (zoals een clapper bij film) zodat je de sporen makkelijk sync kunt zetten.
En zoals Arno sl aangaf, een goede reel recorder in goede staat is ook niet goedkoop en blijft geld kosten.

Ik snap 'm niet, je bedoelt een soort testtoon? Hoe krijg ik het dan voor elkaar dat cakewalk de midi naar mn synths gaat sturen zodra die testtoon afgespeeld wordt? Alleen het eindresultaat wil ik digitaal hebben, anders kan ik geen cdtje branden. Er hoeft dus verder niets op tape, alleen het spoor met de zang zodat die track analoog gemixed kan worden, zonder eerst AD en dan weer DA want de eindmix gaat ook al AD.

Ik heb nog een oude Revox A77 staan.
Heb er ooit eens wat mee geëxperimenteerd in het verleden en dat was erg leuk en klonk ook heel lekker.

Alleen het apparaat vergt zoveel onderhoud en moet eens goed schoongemaakt en opnieuw afgeregeld worden, dat ik daar op een gegeven moment geen zin meer in had...

Dus nu staat ie stof te happen...

Mijn conclusie: Goede bandrecorders klinken tegek, maar zijn erg klote in het onderhoud!

Sorry dat ik deze thread even omhoog schop, maar ik vroeg me af of 26cm spoelen ook een bredere band hebben (dan 18 cm banden etc.)?

Sorry dat ik deze thread even omhoog schop, maar ik vroeg me af of 26cm spoelen ook een bredere band hebben (dan 18 cm banden etc.)?

26cm spoelen heb je in vele maten.

Standaard stereo tape is 1/4" ("=inch).
Dan heb je nog vele (semi-) professionele formaten, vooral voor multitrack vanaf 1/2" tot en met 2" (pro 24 sporen).

Standaard stereo is dus 1/4", maar dat heb je ook voor semi-pro 4 of 8 sporen van vroeger nog wel (betaalbaardere Tascams en Fostex).

Er zit ook een aardig verschil in prijzen trouwens tussen de verschillende maten:
http://www.thomann.de/de/spulenbaender.html

Ik heb onlangs een tweesporige B77 mk2 gekocht voor 230 euro bij een man die de spullen van zijn overleden vader aan het verkopen was.
Ik heb hem bijna een uur lopen testen en toen is mij opgevallen dat ie een faseprobleem (al bij de input) heeft en een licht gekraak bij het opnemen. Maar ik ging er vanuit dat het aan de kalibratie en statische koppen lag. Ik heb hem gekocht en afgesproken dat ik hem thuis nog verder ga uitproberen en als ik dat gekraak niet weg gaat, kan ik hem terugbrengen.

Thuis heb ik ook rare fase issues (al bij het cirquit, dus zonder tape) gemerkt. Ik heb ook gemerkt dat links en rechts verschillend waren van frequentiebereik. Dit allemaal zonder eens op tape te gaan.
Ook begon het vooruitspoelen veel trager te gaan (ongeveer tot de helft van de tape, dan klikte er iets en ging ie opeens een stuk sneller).
En ik heb het idee dat het gekraak alleen maar sterker wordt. Ik vermoed dat het een transistor is die het aan begeven is.

Klinkt het als een ernstig probleem? Of kan het makkelijker verholpen worden door bijvoorbeeld het afstellen en demagnetiseren. Ik heb gesproken met de man van audiosurvivers. Bij hem kost het afstellen 190 euro en hij heeft aangeboden om de B77 vrijblijvend te onderzoeken.

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb laatst ook geservicete studer B67 voor 500 euro zien gaan. Wat dus ook net zo veel is als wat ik voor de B77 plus de reparatie zou betalen.
Dilemma.

zoals eerder aangegeven: je kan beter een gereviseerde/ opgeknapte b77 kopen dan " een koopje en dan met reparatieproblemen.
denk dat je hem zou kunnen opsturen naar een goede reparateur ( pb me eventueel ) , of terugbrengen en bij die reparateur een gereviseerde kopen. laatste optie is zeer waarschijnlijk goedkoper.

Ik heb ook gemerkt dat links en rechts verschillend waren van frequentiebereik.

Het grote voordeel van de Revoxxen is dat zo'n beetje alles afgesteld kan worden en/of individueel vervangen door de insteekkaartjes. Het afstellen van de inputamps gaat vrij gemakkelijk (met de servicemanual erbij) alleen het issue is dat je wel de andere apparatuur nodig hebt om dit 100% te doen (zelf heb ik het op het gehoor en met meetsoftware, dus inputs/outputs aansluiten en dan afstellen).

Het kraken kan ook liggen aan vieze connectoren, ik heb alles uitelkaar gehaald en met alcohol schoongemaakt en weg kraak).

Maargoed, de afweging is nu dus even of je een volledig geservicede koopt, of deze laat servicen. Op zich denk ik dat je qua prijs dan ongeveer wel op hetzelfde gaat uitkomen. Maar vergeet niet, deze dingen gaan echt heel lang mee, en als het eenmaal werkt heb je er dus ook lang plezier van.

een goeie revox gaat meer dan een leven lang mee. zeker als je 'm alleen in de studio gebruikt, snorren de motortjes nog en nemen de kopjes nog op als je eventuele kleinkinderen in het bejaardenhuis zitten.. :D

Inderdaad Ruud,
Ik heb een tijdje geleden een A77 gekocht voor een prikkie.
Ermee thuisgekomen gaf het toestel bij het afspelen een continue hoog frequent toon en het spoelen ging maar de ambitie was ver te zoeken. Een van beide kanalen viel nu en dan uit...
Helemaal opgengegooid en met de luchtcompressor voorzichtig het stof van de laatste 500 jaar uitgeblazen.
Terug in elkaar en ... speelt perfect, spoelt perfect en weg snerpende hoge toon! :D
Aaah Revox en Studer, wondere machines die de tand des tijds veel langer zullen weerstaan dan mijn tanden :dubbel:
Grtz,
Exo.

nou, alles slijt, ben aan m'n nummer 2 bezig, de eerste( a77 ) deed het opeens gewoon niet meer, voeding.
bij de ander ( b77 ) loste opeens de aandrijfrol op !, zo in de machine, over een print. gaf daarna een tik onregelmatig bij opnemen, waarna ( weer wat later hij uitviel.
gelukkig is ie weer perfectisimo inmiddels. bedoel maar , alles gaat kapot, maar er zijn gelukkig vele mogelijkheden tot onderhoud en reparatie nog.
de sound is erg goed.

Van Revox zijn onderdelen makkelijk te vinden, dat maakt het gewoon al betere machines dan menig ander. Vergane aandrijfrol heb ik ook al meegemaakt (de blauwe aandrukrollen zouden dit vooral doen, was bij mij ook) en de koppen zijn helaas wel boterzacht, als die een leven lang mee gaan is je een kort leven beschoren :)

Voor correcte afstelling heb je wel een testtape nodig.
De prijs van een testtape kost meestal niet erg goeiekoop.

Back