Bandrecorders

Klopt, ik heb meerdere R to R's gehad maar ruis had ik nooit last van.
Ruis kan ook komen door een verkeerde kopafstelling, slijtage of
oude versleten banden.
Bandcompressie en analoge sound blijft erg fijn, al kan je er ook een
(goed) cassettedeck voor gebruiken, liefst een 3 koppendeck.

Origineel geplaatst door elektrovolt
tnx, 4 jaar oud nummer inmiddels:)

Echt een aanstekelijk melodietje gheghe.

Zou iemand misschien ook de mogelijkheid hebben om een stukje muziek zowel
direct digitaal als bandrecorder naar digitaal te posten.

Origineel geplaatst door Origin X
Nou voor mij, met mijn bedoelingen, is dat wel boeiend. Het is dan ook sterk de vraag of ik er verstandig aan doe om zo'n apparaat te nemen. Maar anderzijds vind ik het ook wel weer fun, is gewoon een mooi stukje vintage.

Mijn muziek is digitaal, kan een ranzig tinje hebben d.m.v. effecten (crushers/dist) maar is vergeleken met veel rauwe live achtige dingen die ik hier vaak tegenkom toch ook weer clean (geen ruis etc.).
Ik maak nu eenmaal zo muziek klaar... De muziek die ik lekker vind kan ook ranzig zijn zonder ruis, snap je mijn punt?

Tja analoog zonder ruis is een utopie, maar ik ben ook enkel de wegen aan het onderzoeken.
Het lijkt me gewoon leuk om zoiets in mijn setup te hebben, iets wat me misschien naast al die digitale shit eens kan verassen. Ik vind het flauw dat mensen me dan in één keer niet serieus meer nemen, ik heb nergens dom zitten lullen dat ik een bandrecorder zoek die niet ruist...

ja die ruis is wat he! is een hifi videorecorder niks is ook analoog zonder ruis en dit bedoel ik wel serieus

of een band Recorder van akai met DBX
is magneto niks vst plug
http://www.mojopie.com/magneto.html
:confused:

Laatst gewijzigd:
Dat klopt je had vroeger speciaal voor tape-decks ruisonderdrukkers zelfs 19-inch met rackoortjes je ziet ze weleens op MP rubriek bandrecorders....let wel je moet zowel mee opnemen als mee afspelen.
DBX had vroeger een hifi-serie met ruisonderdrukkers/dynamics expanders.......etc speciaal voor tape-decks dat zou nu niet meer zeggen ik was erg verbaasd toen ik dat spul zag.
Heb zelf een DBX 222 ruisonderdrukker een DBX selectorkast voor 3 tapedecks aansluitingen+ effect apparatuur.
De topper op ruisonderdrukking is de nakamichi die ik heb wil em gebruiken voor m'n B77 en G36.
Die ruisonderdrukkers halen niet alleen grootste gedeelte van je ruis weg ze schroeven ook je dynamiek op waardoor alles wat luider en duidelijker klinkt dit ivm met je bandverzadiging.
Het mooiste systeem die ik heb is m'n dolby A-system 16 kaarten(kanaals) voor meersporen opnamen maar die moet nog opknappen en bedrijfsklaar maken (grote soldeerklus) hij stamt uit ongeveer 1974.8D

leuke thread dit,

hoe zit het met die tapes,

als je een tape hebt, moet je dan elke keer doorspoelen om over een schoon stuk te tapen of kan je meerdere keren over iets heen spoelen?

Hoe zit het dan met geluidverlies??

Het werkt simpelweg als op een cassette tape. Meerdere keren kan, afhankelijk van de qualiteit van de tape. Ik doe 't zelf nooit, deed het met cassette bandjes eigenlijk ook nooit.

Ik heb laatst voor 't eerst geprobeerd om op de b-kant van een tape iets op te nemen, maar ik hoorde vaaglijk iets van de a-kant doorschemeren, dus ik heb daar vanaf gezien. Ik vraag me trouwens af: ligt dat aan de kwaliteit van de koppen van mijn recorder, of is het sowieso altijd een slecht plan om op de b-kant op te nemen? Zou 'zwarten' helpen (dus de tape eerst 'wissen', alvorens iets op te nemen?

ik weet toevallig dat tape wissen wel helpt tegen lekken maar dat de kwaliteit wel achteruit gaat. Mischien niet echt hoorbaar na een keer, maar na 4x mischien wel al.

Origineel geplaatst door Tactic
ikzelf ben een trotse bezitter van een Telefunken M15 :halleluja

daar heb ik ook 1 van, fantastische machines en een standaard in de studiowereld (used to be)
gebouwd om niet kapot te gaan , genoeg onderdelen verkrijgbaar want er zijn duizenden en duizenden van gebouwd , is alleen een beetje zwaar en je moet er plek voor hebben , normaal liggen die dingen in een frame die je op grond zet dus je kijkt er van boven op zeg maar, maar als je 1 kunt kopen en ze zijn niet duur en je hebt plek kopen die hap!!!!

Ik heb laatst voor 't eerst geprobeerd om op de b-kant van een tape iets op te nemen, maar ik hoorde vaaglijk iets van de a-kant doorschemeren, dus ik heb daar vanaf gezien. Ik vraag me trouwens af: ligt dat aan de kwaliteit van de koppen van mijn recorder, of is het sowieso altijd een slecht plan om op de b-kant op te nemen? Zou 'zwarten' helpen (dus de tape eerst 'wissen', alvorens iets op te nemen?

Dat ligt waarschijnlijk aan je recorder en de manier waarop die opneemt. Een 2 track neemt stereo op op beide kanten (Dus links op de achterkant en rechts op de voorkant van de tape), of 4 track die eigenlijk 2 track op een kant is...uh daar zet die links en rechts op een 1 kant..
En op sommige tapje kun je niet op de achterkant mee opnemen...

Als je zachtjes op de achtergrond de B-kant hoort dan zijn je koppen niet goed afgesteld(dan staan ze te schuin) kan ook zijn dat die tape op een ander apparaat is opgenomen.
Heb m'n B77 de koppen visueel behoorlijk kunnen afstellen kijken of de tape goed vlak over de koppen gaan en verder met een toongenerator opnemen en goed luisteren naar de helderheid v/d toon.

Verder met als reactie op de TelefunkenM15 heb ik sinds kort ook 2 masterM/C's nl de Philips Pro36 en gisteren net 1 opgehaald een Philips EL3501........een beest van ongeveer 70a'80kg uit 1965:duivels: wel stereo...... ben nog achter documentatie aan kan nl niks vinden op 't net moet nog wat aan gebeuren.
Die Pro36 stamt uit +/- 1971/72 een masterrecorder die bij PDM(Oosterhout) op de afluisterruimte stond voor testen van tapes......deze Pro36 is uitgevoerd met glasferrietkoppen dus geen omkijken meer naar en goede staat dus gas erop.
Voor diegene die keer een analoge masteropnamen willen nemen zijn van harte welkom.

Net een tape recorder op de kop getikt. Een Akai zelfde type als ik vroeger had.
Dit met bedoeling om een analoog tintje aan een opname te geven, bancompressie etc.
Hoe is dit eigenlijk het beste te doen.
Een partij opnemen in de taperecorder terug afspelen en dat opnemen in de PC in mijn sequencer.
Ik ben even benieuwd wat het makkelijkst is en of best is.

Dit topic doet me weer aan m'n eigen bandrecorder denken. Ik ga volgende week een afspraak maken met een techneut die mijn A-77 eerst gaat nakijken, vervolgens moet ik bepalen welke banden ik ga gebruiken en dan wordt het apparaat optimaal afgesteld op dit type band. Daarna ga ik pas voor het eerst de Revox in gebruik nemen.

De A77 heeft geen snaar gelukkig. De enige snaar is voor de teller.

Nu heb ik mijn oude AKAi 4000DS weer maar heb nu nieuwe tape nodig. Het gene wat ik nog heb liggen heeft 28 jaar in de kelder gelegen.

Nu kan je nieuw tape bestellen
bij:

http://www.rmgi.nl/studio.htm#

Maar welke kan ik het best nemen? de 911 of de 900?

900/911/912 waren vroeger de prof-tape van afga/basf heb zelf doos vol 911 en dat is dikke tape net als ampex456 dus moet je je recorder opnieuw op afregelen als de 900 dunne tape net als de ferrotape(maxwell/tdk/sony) zou voor die kiezen.

Bedankt voor die site van RMG dat was vroeger PDM Oosterhout dus ze maken weer opnieuw tape hier komt m'n Pro36 vandaan als test-machine.......je kunt die mensen gewoon bellen.
Die akai van jouw kan maximaal 18cm spoel aan je moet je ook informeren of ze die hebben.8D

Begrijp ik nu goed dat 900 dunne tape is, zoals ik die standaard al vroeger bij mijn taperecorder gebruikte.
(de maxwells sony etc.) en die dus daarom het beste kan kiezen omdat mij Akai 4000DS taperecorder daar standaard op afgeregeld is?

:) yep maar ik voor de zekerheid toch effe bellen in hun advertentie zie ik alleen maar grote spoel NAB (26cm) en kernen met pancakes (ander systeem maar nog iets groter)8D

2 tactic:hijs fijn .
Zo een heb ik er ook nog , ik heb m toen de tijd van de NOB gekregen .
En inderdaad ze verrijken je signaal van een gezonde portie analogica
:)
Maaar oh my god wat is dat ding zwaar !
)

Back