Welke USB-preamp en microfoon?

plastic_zak

Stamgast
Ik ben opzoek naar een USB Preamp en een (condensator) microfoon.

Deze wil ik gebruiken voor het in mijn slaapkamertje opnemen van gitaar, zang en synth.

Het plan was dus de microfoon voor de versterker te zetten en dan op te nemen.

De preamp moet een ingang hebben voor een microfoon en moet fantoomvoeding hebben, ook heb ik er liever 2 dan 1 ingang, zodat ik jams met vrienden kan opnemen om wat kleine ideetjes op te kunnen nemen en deze later ook weer goed uit te werken.

Het liefst heb ik ook wat software bij de preamp voor opnemen en mixen.
Budget voor de preamp zo'n E 200,-

Ik heb geen verstand van microfoons dus ook hier zou ik graag wat advies bij krijgen , de microfoon moet eigenlijk een beetje allround te gebruiken zijn. Budget voor microfoon zo'n E 100,-

Brand maar los.

Ik zit eigenlijk met precies de zelfde vraag... Wil eigenlijk ook met simpele
hardware wat opnames kunnen maken, waarbij ik maar 1 of hooguit
2 mics tegelijk gebruik, maar wel redelijk tot goede kwaliteit opnames wil...

Ik heb zitten kijken naar de samson c01u. Da's een grootmembraan condensator
microfoon, die de fantoom spanning uit de USB aansluiting trekt, in ingebouwde
voorversterking / AD conversie. De microfoon gaat dus rechtstreeks in de USB bus....

De reviews zijn nogal wisselend... Voor het geld (79 euro) schijnt het erg goed
te zijn, maar het is niet 100% pro kwaliteit... (kun je natuurlijk ook niet verwachten voor die prijs)...

Origineel geplaatst door DJB
Ik zit eigenlijk met precies de zelfde vraag... Wil eigenlijk ook met simpele
hardware wat opnames kunnen maken, waarbij ik maar 1 of hooguit
2 mics tegelijk gebruik, maar wel redelijk tot goede kwaliteit opnames wil...

Maak je nu een grapje :confused:
Voor 100 euro een redelijk tot goede kwaliteit microfoons bestaan niet. Of je moet je wensen (naar beneden) bijstellen of het budget drastisch omhoog. Preamp idem.

Misschien is de ART Tube MP Studio V3 wat voor je... best een leuk dingetje, niet zo duur geloof ik

The Tube MP Studio V3™ single channel mic pre features ART's new V3™ (Variable Valve Voicing) Technology -- found only in ART microphone preamplification systems.

V3™ provides optimized reference points to begin the recording process. The V3™ presets were created and fine-tuned by some of the industry's top studio and live-sound engineers, along with our veteran engineering department. V3™ allows you to select between a multitude of preamp settings designed for guitars (electric and acoustic), keyboards, bass guitars, drums, vocals and more. V3™ gives you incredible presets for every instrument you record, so all your recordings will sound professional. Need to tweak the presets? Go right ahead -- hone your perfect tone! That's the power of V3™.

dan houdt je misschien wat extra budget over voor je mic..
koop dan bv. een Shure SM58 of eentje van Sennheiser uit de Evolution-serie.. d'r is wel wat, maar 100 euro is erg weinig

Origineel geplaatst door Nouveau
Maak je nu een grapje :confused:
Voor 100 euro een redelijk tot goede kwaliteit microfoons bestaan niet. Of je moet je wensen (naar beneden) bijstellen of het budget drastisch omhoog. Preamp idem.

hmm... wat heb jij dan als definitie van 'redelijk' als ik vragen mag?

Bijvoorbeeld Rode NT1A, kost iets meer dan 100 euro, maar als ik
de reviews er over lees zijn die toch behoorlijk lovend... Of is dat
alleen lovend gezien de prijs?

Of is dat

:biertje:

hmm... wat heb jij dan als definitie van 'redelijk' als ik vragen mag?

Bijvoorbeeld Rode NT1A, kost iets meer dan 100 euro, maar als ik
de reviews er over lees zijn die toch behoorlijk lovend... Of is dat

Rode NT1A is een prima mic, zeker voor die prijs...

al eens de blue snowball overwogen

stukken beter dan de sampson, en het enige binnen je budget om een beetje degelijk op te nemen

snowball_takealook_wringer.gif

http://www.bluemic.com/

Wie denkt dat de Blue Snowball beter is dan de Samson C01U die gelooft in sprookjes. Het ziet er allemaal flitsend uit maar de critici weten beter. Serieuze mics beginnen bij 4 à 500 euri, serieuze a/d's ook en serieuze preamps ook. DUS WAAR HEBBEN WE HET OVER.
Of je spaart door, óf je gaat voor prijs/kwaliteit. Geloof me, de Samson scoort dan echt hoger.
Daarnaast: Samson heeft inmiddels begrepen dat onder Windows XP WDM/ASIO drivers noodzakelijk zijn en hebben dan ook daarvoor een applicatie+drivers gelanceerd met een pre-A/D gain regeling. SLIM!!! Laat je niet misleiden door plug and play geratel beste Windows gebruikers.
Als je echt wat beters wilt, moet je even wachten op de SE Electronics Digital Mic. (net gezien op de NAMM) met usb en koptelefoon/monitor output én de mogelijkheid diezelfde mic ook analoog (XLR) uit te sturen. waarschijnlijk in 't voorjaar, prijs ca 300,-

Ok, het zijn M-audio mobile pre-usb geworden samen met de M-audio nova microfoon.
Met een beetje geluk kan ik vanavond al wat laten horen.

Origineel geplaatst door Slipperman
Superlux maakt ook aardige microfoons. Heb zo'n el cheapo ding van 19 euro van feedback en het ding is geweldig ! (Al is de behringer tafel gewoon zwaar kut...)

ja , goed hé . ik gebruik hem ook graag .
btw , zijn duurdere broer is inwendig psies het zelfde , aleen dan met een metale behuizing . (heb ik me laten vertellen door een verkoper)

Origineel geplaatst door maar

Als je echt wat beters wilt, moet je even wachten op de SE Electronics Digital Mic. (net gezien op de NAMM) met usb en koptelefoon/monitor output én de mogelijkheid diezelfde mic ook analoog (XLR) uit te sturen. waarschijnlijk in 't voorjaar, prijs ca 300,-

Ow wat een grappig idee: usb mic met koptelefoon output. :halleluja
Maar als je voor het geluid gaat, ipv kostenbesparing, heb je toch echt een goede preamp nodig. Ik heb zelf ook een SE tube-mic gehad, de SE5500 om precies te zijn, maar zij zijn niet mijn smaak voor vocalen......

Als je op zoek bent naar een kleine pre-amp met wat software. De Tascam US-122 komt met Cubase LE en heeft een zacht prijsje. Als je goed zoekt moet je hem hebben voor 220 euro.

Deze heeft twee XLR-ingangen met fantoomvoeding, rechtstreekse gitaarinputs. Werkt prima en is handig in gebruik.

Gelijkaardig is de IO-2 van Alesis, komt ook met Cubase LE en nog gaat onder de 200 euro.

Origineel geplaatst door maar
Wie denkt dat de Blue Snowball beter is dan de Samson C01U die gelooft in sprookjes. Het ziet er allemaal flitsend uit maar de critici weten beter. Serieuze mics beginnen bij 4 à 500 euri, serieuze a/d's ook en serieuze preamps ook. DUS WAAR HEBBEN WE HET OVER.
Of je spaart door, óf je gaat voor prijs/kwaliteit. Geloof me, de Samson scoort dan echt hoger.
Daarnaast: Samson heeft inmiddels begrepen dat onder Windows XP WDM/ASIO drivers noodzakelijk zijn en hebben dan ook daarvoor een applicatie+drivers gelanceerd met een pre-A/D gain regeling. SLIM!!! Laat je niet misleiden door plug and play geratel beste Windows gebruikers.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! ehmrrmmm....

nee, de BLUE is beter :)

Ik zat met hetzelfde idee en ben op het volgende uitgekomen:
Rode NT-1 (tweedehands voor rond de 100-120)
M-audio Fasttrack Pro (2 mic/line/instrument in met phantoom, SPDIF in/uit, 4 maal uit, lage latency, ongeveer 225 nieuw)
En dan nog software......
Voor minder dan 300 kun je het ook wel redden denk ik, alleen dan ga je serieus inboeten op kwaliteit.
En dit setje bevalt mij prima.

Overval een bank, koop een Neumann U87 in combinatie met een Tubetech buizen pre amp......

Dan zingt zelfs je oma de sterren van de hemel.....

Origineel geplaatst door Don Cor(leon)e
Overval een bank, koop een Neumann U87 in combinatie met een Tubetech buizen pre amp......

Dan zingt zelfs je oma de sterren van de hemel.....

Niet overdrijven hor, er bestaan wel 'redelijke betaalbare mics', die goed klinken. Maar voor een "buget" van 200 euro niet.

Back