Linndrum Wavloops/Groove Rip

Mhika Ra

Slapende Songwriter
Hoi SFers,

Ik ben op zoek naar wat simpele swingende hihat loopjes van een linndrum
(en een MPC60, TR-909).

Het idee is dat ik van een simpel 16th HiHat loopje de groove "extract" zodat
ik een soort van Linndrum swing functie heb in cubase.

Is er iemand die zo superaardig kan zijn wat hihatloopjes van een Linn op te nemen ?
Of misschien een MPC60 of een Tr-909 ?
Het liefst dus 16th HiHats met een fixe dosis swing er op en met een niet al te snel tempo (80 bpm ofzo).

Mhika Ra

Ik kan je (op dit mooment) ff niet helpen.
Maar wou wel ff de opmerking maken dat alleen de groove van de hihats niet voldoende zou zijn
voor een goede swingfunctie *dacht ik)
De timing van bv. de snares en de kicks is ook heel belangrijk en die staan meestal (ten opzichte van de hihats)
heel anders in een grid.

Ik vind het wel een leuk idee. Ik wil het ook gaan doen.
Maar eerst es vette hardware kopen. Mischien dat ik je dan kan helpen :P

Origineel geplaatst door Daredevil
Ik kan je (op dit mooment) ff niet helpen.
Maar wou wel ff de opmerking maken dat alleen de groove van de hihats niet voldoende zou zijn
voor een goede swingfunctie *dacht ik)
De timing van bv. de snares en de kicks is ook heel belangrijk en die staan meestal (ten opzichte van de hihats)
heel anders in een grid.

Ik vind het wel een leuk idee. Ik wil het ook gaan doen.
Maar eerst es vette hardware kopen. Mischien dat ik je dan kan helpen :P

Da's een goede vraag. Gebruikt de Linndrum verschillende swing op verschillende kanalen,
OF swingt ie direct 1 klok/pulse signaal ?
En, swingt ie dan alleen de even steps (2, 4, 6 etc.) Of doet ie ook wat op step 1(3),5 ?
Op de beat dus.

Kan een trotse Linn bezitter ons misschien helpen ?

LinnSwinger

LinnSwinger

Ik denk dat het inderdaad va je gehele programatie afhangt.
Er zit gewoon zonder echte regelmaat een soort versnelling en vertraging op die Linn die er een eigen soort swing aan geeft.
Ik denk dat je meer tijd kwijt raakt in het proberen na te maken dan dat je er tijd in steekt er ééntje op de kop te tikken.

Succes
S.}:| :walker:

Re: LinnSwinger

Re: LinnSwinger

Origineel geplaatst door Mia
Ik denk dat het inderdaad va je gehele programatie afhangt.
Er zit gewoon zonder echte regelmaat een soort versnelling en vertraging op die Linn die er een eigen soort swing aan geeft.
Ik denk dat je meer tijd kwijt raakt in het proberen na te maken dan dat je er tijd in steekt er ééntje op de kop te tikken.

Succes
S.}:| :walker:

Is echt niet de bedoeling een Linn na te maken, een paar groove quantize templates zou wel leuk zijn.
En handig.

Templates

Templates

op dat vlak kan ik je denk ik niet helpen.
Ben niet echt thuis in dat deel van de wereld.

:confused:

Ik heb inmiddels de "swing" van een MPC 60 gevonden als midi file.
(in de logic user groep).

Ik las in diezelfde groep dat de MPC 60 een verschillende timing geeft op kick en snare (naast de swing)...zo zegt men

Ik zoek nog steeds een echt linn groove, en een TR-909 zou ook leuk zijn.

Er werken vast toch wel meer mensen met groove quantise in hun software sequencers ????

Mhika Ra

Ok dan. Ik heb 1 drumloopje gevonden dat gesequenced is met een Linn.

Daar heb ik de "groove" uit ge-extract, en dat is nu een preset in Cubase.
Werkt niet eens gek, maar ik heb eigenlijk BETERE LINNDRUM LOOPJES NODIG.

Ff een voorbeeldje uit cubase met linn-groove:

Geen Groove

50 Procent Linn Groove

Mhika Ra

Zou ik je bijvoorbeeld kunnen helpen door de pulstonen van de TRIGGER OUT van mijn 808 voor je op te nemen? Of heeft een 808 niet de swing waar je naar op zoek bent (neem aan dat je een bepaalde swing-functie van elk van die apparaten bedoelt)?

Origineel geplaatst door Sly Dog
Zou ik je bijvoorbeeld kunnen helpen door de pulstonen van de TRIGGER OUT van mijn 808 voor je op te nemen? Of heeft een 808 niet de swing waar je naar op zoek bent (neem aan dat je een bepaalde swing-functie van elk van die apparaten bedoelt)?

Dat zou zeker wel helpen. En de pulsen zelf zijn dan perfect.
Een paar verschillende "swing" settings in loopjes van 16 pulstonen zou erg mooi zijn.
(kun je aangeven hoeveel beats per minuut je gebruikt ? bijv 80 of 100bpm)
Ik zou erg dankbaar zijn.

Ik zat al te denken welke machines nog meer leuk zijn, ik heb nu dus MPC60, MPC2000, LINN en misschien straks de TR808 swing grooves.

Mhika Ra

De 808 heeft helaas geen swing-functie. Wel beweren veel mensen dat hij van zichzelf een bepaalde swing heeft. Nou ja, ik neem het vandaag of morgen wel eens voor je op. :)
Aantal BPM's vermeldt ik er wel bij, ik sync m wel aan MIDI.

Misschien kun je dan 1x een kicktrigger, 1x een snaretrigger en 1x een hihhat trigger van 16 pulsen opnemen ?
Ben wel benieuwd of er timingverschillen te zien/horen zijn.

Mhika Ra

Ik heb hier eerst 3 verschillende triggersnelheden opgenomen op 80 BPM, namelijk 1/4e, 1/8e, 1/16e.
De samples zijn 16 bit op 48 kHz. Zeg het maar als je ze liever anders hebt.

http://pu.solidbasics.com/tracks/808-80bpm1-4.wav
http://pu.solidbasics.com/tracks/808-80bpm1-8.wav
http://pu.solidbasics.com/tracks/808-80bpm1-16.wav

Ik heb enkel de triggeroutputs opgenomen van de Accent. Daarnaast heeft de 808 nog trigger-outs van de Clap en de Cowbell. Deze zijn echter qua timing exact gelijk als de Accent-trigger.
Het idee van het opnemen van een hihat- of snaredrumloop wil ik op zich ook nog wel eens voor je proberen.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Ik heb hier eerst 3 verschillende triggersnelheden opgenomen op 80 BPM, namelijk 1/4e, 1/8e, 1/16e.
De samples zijn 16 bit op 48 kHz. Zeg het maar als je ze liever anders hebt.

http://pu.solidbasics.com/tracks/808-80bpm1-4.wav
http://pu.solidbasics.com/tracks/808-80bpm1-8.wav
http://pu.solidbasics.com/tracks/808-80bpm1-16.wav

Ik heb enkel de triggeroutputs opgenomen van de Accent. Daarnaast heeft de 808 nog trigger-outs van de Clap en de Cowbell. Deze zijn echter qua timing exact gelijk als de Accent-trigger.
Het idee van het opnemen van een hihat- of snaredrumloop wil ik op zich ook nog wel eens voor je proberen.

Thanx Sly !

Ik heb ff zitten klooien met de wavjes en van het 1/16e wavje een quantize presetje weten te maken.
Het is nou niet een supermega swing geworden, maar het geeft wel een beetje "off beat" timing.
Ik heb m'n cubase grid nu niet op 1/16 staan maar op tr-808.:D

Te gek! Zal het zelf ook eens proberen. Ik maak morgen ofzo nog wel even een loopje met 1/32ste noten.
Houd er trouwens ook rekening dat ik een minuscule vertraging heb qua recording (zit net tussen twee waarden qua pre-counting in...:erm: ).

Je kunt misschien beter de output van de hihat opnemen, dat zal misschien wat makkelijker werken dan die trigger pulsen.

Die van 32e wil k ook wel hebben :)

wat is nu zo bijzonder aan specifiek die groove dan? volgens mij heeft het meer te maken met de cpu die, als ie meerdere geluiden op het zelfde moment moet verwerken, een paar miliseconden vertraagd...

dus in hoeverre je nu zo'n groove kan capturen...?! vrij betrekkelijk allemaal...

Origineel geplaatst door 6 trak
wat is nu zo bijzonder aan specifiek die groove dan? volgens mij heeft het meer te maken met de cpu die, als ie meerdere geluiden op het zelfde moment moet verwerken, een paar miliseconden vertraagd...

dus in hoeverre je nu zo'n groove kan capturen...?! vrij betrekkelijk allemaal...

De 808 timing "groove" is niet zo bijzonder nee. De 808 grooved waarschijnlijk meer door het feit dat alles synthese is.
Het gaat/ging me dus om een Linn groove. En die doet behoorlijk wat met timing.

De enige manier om de groove van een Linn of 808 en weetikhetwatvoor drummachine te hebben, is door zo een bak te kopen. De groove/swing zit IN de bak en is niet na te bootsen zodat het *exact* zo klinkt als een "echte". Dus de eenvoudige Cubase swing (of any other) is psies dezelfde swing, maar een andere geluidsbron...

Origineel geplaatst door Arv
De enige manier om de groove van een Linn of 808 en weetikhetwatvoor drummachine te hebben, is door zo een bak te kopen. De groove/swing zit IN de bak en is niet na te bootsen zodat het *exact* zo klinkt als een "echte". Dus de eenvoudige Cubase swing (of any other) is psies dezelfde swing, maar een andere geluidsbron...

Ik heb het enkel over de TIMING van de sequencer. De "swing" of "shuffle" van een bijv. MPC60 heeft echt andere timing dan de standaard "swing" van Cubase. Dat heeft nix met geluidsbronnen te maken.

Back