Sound modules

Angelus Lucus

Nieuwkomer
Ik ben al enige tijd opzoek naar een midi controller en dan het liefst een Roland ax, maar ik kreeg van mijn voormalig keyboard docent een Yamaha kx5 aangeboden. Hiervoor heb ik echter een midi in aansluiting nodig en waar kwam ik achter op geen van mijn keyboards zitten die dus.

De roland e 14 heeft wel midi out maar geen in en de Yamaha dgx 305 heeft alleen usb.

Nu heb ik ergens een 14 jaar oude sound module gevonden die qua geluid voor mij nog erg goed is, en omdat ik voorlopig nog even geen korg kan betalen leek mij dat een goede tussen stap.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met sound modules, en de mogelijkheden daarvan?

Groet Angelus

Genoeg mensen die ervaring hebben met soundmodules, als je maar zei welke het was. 14 jaar oud, dat is dus iets uit 1992; welk merk is het ding, welk model is het? E-mu? Roland? Ensoniq? Als je er bij zet hoeveel 't kost kunnen we je ook nog vertellen of het een redelijke prijs is en wat eventuele alternatieven zijn :).

Ik zou je aanraden om deze apparaten bij naam en toenaam te noemen; "geen Korg betalen" zal hoogstwaarschijnlijk wel op een Korg Triton duiden ;).

Dan is er ook nog de kwestie tussen modules waarbij de engine gebaseerd is op samples (realistische geluiden zijn mogelijk) en modules waarbij het een virtueel-analoge synthesizer betreft. Aangezien je aangeeft dat je keyboard speelt zijn sample-based modules hoogstwaarschijnlijk de dingen die je zoekt.

Nadelen; als je het geluid wil bewerken is het vaak een gedoe omdat je minder knoppen hebt. Dit kun je tot zekere hoogte opvangen met MIDI.

Voordelen: compact.

Het ging inderdaad om een korg triton. Het was eigenlijk meer gewoon een voorbeeld. Niet specifiek de triton dan.
Van de module weet ik niet meer precies welke het was daar zal ik volgende week weer even naar gaan kijken.

Al vast bedankt.

Back