Hoe maak ik deze beats?

Phony

Gegeristreerd lid
BEATS

Ik vraag me af hoe ik nou zulke beats maak? En dan vooral die snare/clap. Je hoort `m duidelijk, maar hij zit helemaal lekker met de kick versmolten zeg maar. Als ik zulke beats wil maken..... dan klinkt die snare/clap totaal niet lekker bij de beat. Hij ligt er dan zo los bovenop.

Ik denk dat het zoiets is als ze samen te compressen of iets dergelijks (dat ze iets gemeenschappelijks krijgen). Maar dat wil niet echt lekker lukken.

Ik wacht op tips :)

snare niet te hard zetten anders verlies je de "swing", de clap eventueel layeren en wat reverb.. misschien n beetje eq-en..

idd de clap/snare niet te hard zetten, een gated reverb erover, beetje gate tijd tweaken en samen compressen.

deze beat staat of valt echt met dat hi-hat achtige(?) geluid. tussen de tellen in. of voor de beat programmers onder ons op 3,7,11,15. echt een hihat is het niet, meer een soort bliepje.

daarin zit ook weer het "gevoel" van de beat...

dat is dan weer mijn bescheiden uiterst subjectieve mening

Ook waar. 't is volgens mij trouwens een hihat met een door een envelope follower aangestuurd filter met wat resonantie. Waldorf d-pole of zo.

Re: Hoe maak ik deze beats?

Origineel geplaatst door Phony
BEATS

Ik vraag me af hoe ik nou zulke beats maak? En dan vooral die snare/clap. Je hoort `m duidelijk, maar hij zit helemaal lekker met de kick versmolten zeg maar. Als ik zulke beats wil maken..... dan klinkt die snare/clap totaal niet lekker bij de beat. Hij ligt er dan zo los bovenop.

Ik denk dat het zoiets is als ze samen te compressen of iets dergelijks (dat ze iets gemeenschappelijks krijgen). Maar dat wil niet echt lekker lukken.

Ik wacht op tips :)

ik zit zelf af en ook te klooien hiermee..

een paar kleine tips:

snare: zet er een extra kick onder
ik hoop dat je met een sampler wekt.mijn drums komen uit de s3000.ik kan dan klooien met de pitch ,balans en de a.d.s.r
die extra kick werkt echt hoor!

de kick:
layer deze met nog eentje..ook hier moet je flink expirementeren met de pitch want basedrums hebben vaak een "toonhoogte"

wat ik ook nog wel eens doe is een distorted kick eronder, maar heel minimaal..(je moet hem voelen, niet horen)

er zitten ook een paar loopjes in dat sampletje ..deze moet je gewoon "vinden" na veel pluizen in je sample-library..
(wie zoekt die vindt)
evt de attacks en het laag eruit halen met recycle

hihats een beetje bitcrush misschien? of gewoon "het juiste sampletje" vinden
er zijn tientallen 909 -(a like) hihats te vinden
van clean tot "smerig"

en inderdaad equ-en

succes

ik zet binnenkort ook weer eens een link met een nummer waar ik mee bezig ben

Re: Re: Hoe maak ik deze beats?

Re: Re: Hoe maak ik deze beats?

Origineel geplaatst door Frank-T

er zitten ook een paar loopjes in dat sampletje ..deze moet je gewoon "vinden" na veel pluizen in je sample-library..
(wie zoekt die vindt)
evt de attacks en het laag eruit halen met recycle

Wat ik erg inspirerend vind is om in Ableton live een sample loopje mee te laten lopen en om dan te gaan klooien met de startpunten, loop, sample offset, time stretch, volume gate e.d. Dat werkt heel lekker omdat je realtime hoort hoe de groove/feel verandert. Door delen van de loop te muten hoor je ook wat de bepalende elementen zijn.
Als het loopje dan goed is exporteer je 'm en extraheer je in je sequencer (of recycle) de midi timing uit de audio en stuur je je eigen drums of synths er mee aan.

bedankt voor de reacties tot nu toe:halleluja
Die loops in recycle gooien en vervolgens uitpluizen doe ik wel vaker idd. Dan merk je dat er hele subtiele geluidjes en tikjes inzitten die voor de groove/swing zorgen. Kicks maken en layeren lukt me ook steeds beter, maar die lekkere ingebakken rollende snares dus nog niet :P hehehe
Ik werk trouwens met Reason 3. Het is inderdaad ff kloten... :) maar dat geeft niet. Zoeken en proberen is leuk :)

Het geheim achter 'groove' en 'swing' van een beat is leren werken met timing tussen de diverse instrumenten of sounds onderling. (bv dmv delay functie in LogicAudio)
M.a.w. het is al een doodzonde om alles strak in 16' te quantiseren. Dan doe je net het tegenovergestelde.
Je zal dus met de diverse instrumenten schuiven in de timing. Je laat bv de closed hihat fracties eerder 'vallen' dan exact in 16' en de open iets later dan exact in 8'.
De lengte van je OPHH is ook zeer belangrijk. Net zoals de lengte van je snare...
Upbeat snares ga je iets 'tighter' zetten door ze een fractie eerder te laten komen.
Simpel, maar je moet het weten. En minutenlang luisteren en schuiven met die noten tot je groove factor er in zit.
Ook het volume van de diverse instrumenten is belangrijk. Zet je open hihat harder of zachter ten aanzien van de gesloten hihat en beluister het verschil. Subtiliteit & Experimenteren is dus de boodschap.

Alles wat FX betreft komt daarna. Niet eerst compresseren en van die shit. Een goeie groove is 'as is' en heeft op zich geen effecten nodig. Compressie en effecten als gate, duck, limiting e.a. kan je achteraf gaan gebruiken om meer dynamiek te verkrijgen, maar het zijn zeker niet de basis tools om groove en swing te programmeren.

De theorie van hierboven geldt eigenlijk voor heel de muziek. Zo zal een baspartij groven of niet groven afhankelijk van de lengte en de timing van je noten. Muziek laten 'grooven' is een kunst op zich een vraagt toch wel wat oefening.

Ik ben het wel eens met Skelet. Het is timing!
Al ben ik wel van mening dat vooral in drums het toch een feel is, en je kunt slepen en klikken met je muis tot je een ons weegt maar die ouwe "real drummer funk grooves" (70's) klinken nog steeds uber groovy. Daar kan geen geprogrammeerd ritme tegen op.

R

Weet dat het riskant is om te vragen, maar ik vraag het lekker toch: die groove, kan je dat (als luie mens) niet met groove templates doen (of zoals in Reason: dr rex > coole groove laaden > get user groove doen en dan een ander stukske quantisizen met die ge-extracte user groove)? Of koop ik me beter zo'n trigger finger achtig iets om de drums zelf in te kloppen?

Origineel geplaatst door Ferric
Waarom het wiel voor de 10000ste keer uitvinden? Koop een goede sample-CD. Klaar.

drumsounds....

het drumloopje wat phony ter info gepost had is op zich niet zo'n super orgineel loopie..
ik heb laatst een cd rom met allemaal dance-mp3 gekregen van een dj en deze songs bestonden eigenlijk voor 80%
uit dezelfde drumklanken..

het is tegen woordig hot om deze drumsound te gebruiken

dus wie weet wordt er ongelooflijk gejat en gesampled en in no time heb je weer je eigen drumloop..

bijvoorbeeld mesmorized van faith evans heeft ook deze sounds maar inderdaad is de timing van de hihatjes en de snaretjes uiterst suptiel..
er zitten geloof ik wel 3 verschillende hihats in..
de song Love on my mind gebruikt ook dit soort loops , tesamen met de orginele sample

het is of heel veel equalizing en tryal and error

Origineel geplaatst door Ferric
Waarom het wiel voor de 10000ste keer uitvinden? Koop een goede sample-CD. Klaar.

Puur de wil en interesse om geluiden van scratch zelf op te kunnen bouwen en manipuleren in plaats van wat simpele kant en klare samples van een cd plukken....... ?
Ik vind het nou eenmaal leuk om zoveel mogelijk zelf te maken, en daarna pas naar samples te kijken.

Maargoed, daar ging t topic niet over. De vraag was meer hoe je zo`n lekkere snare/clap krijgt. De overige tips zijn trouwens ook erg goed (alleen wist ik dat bijna allemaal al) :) tnx anyway :D

ik zal `ns wat meer met de timing gaan kloten :dj:

die mooie bliepjes maak ik altijd met mijn machinedrum. als brongeluid neem je een sample van een snare of een hihate, dan de envelope idd heel erg kort zetten, beetje gated reverb en dan een beetje prutsen met het opnemen van (subtiele!) automations om de swing goed te krijgen. succes, moeilijk is het niet. het komt er alleen op aan om het juiste gevoel in het bereiden van dit geluidsrecept te krijgen.

Back