Wie is volgens jou de grootste toetsenvirtuoos?

Origineel geplaatst door norskyan
Niemand die klassiers noemt als Claude Debussy (1862-1918 )

en qua sounds en produceren vind ik Enigma ook erg goed, velen die tegenwoordig namaken waar hij mee begonnen is.

Helemaal eens met Debussy, maar IMHO Enigma niet zooo origineel, Heel veel gelijkenissen zijn er wel met Vangelis, Jarre(check concerts in China), Alan parsons Project of Tangerine Dream, verrassend trouwens dat die laatste er nog niet bij staat, Welliswaar veel 'sequencer-virtuositeit', maar zeker weten synth- godfathers.

Tony Banks Roolz natuurlijk :okdan:

Origineel geplaatst door VanHeckis

en natuurlijk Vangelis. Niet omdat ie snel is of zo (dat is ie zelden of nooit, althans op plaat) maar omdat ie gewoon "Vangelis" is. Vangelis is nou eenmaal als Vangelis geboren, daar kan ie verder ook niks aan doen.

Dus?? Omdat ik santi ben ben ik gewoon "santi". Dat maakt me niet toetsen guru...

Wellicht verdient Johann Pachelbel (1653 - 1706) ook genoemd te worden, al was het maar alleen vanwege het feit dat een canon van zijn hand al diverse keren is hergebruikt. Luister maar eens naar de akkoordeschema's van:

Rain and Tears - Phoenix (later weer gecovered door Demis Rousos)

Ik ben vandaag zo vrolijk (Alfred J. Kwak) - Herman van Veen

See u when u get there - Coolio

Beter goed gejat dan slecht bedacht????

De omschrijving 'Toetsenvirtuoos" is gewoon verkeerd!

Wibi Soerjadi, Cor Bakker, Louis van Dijk, Jimmy Smith enz.enz. zouden er dan ook bijhoren...

Het moet zijn 'Synthesizer-virtuoos'...>:|

Origineel geplaatst door FuzzyStone
Wellicht verdient Johann Pachelbel (1653 - 1706) ook genoemd te worden, al was het maar alleen vanwege het feit dat een canon van zijn hand al diverse keren is hergebruikt.

Maar was Pachelbel dan een virtuoos...???

Ik maak maar even onderscheid tussen klassieke en moderne virtuozen:

No. 1 klassiek: hmmm.... Alfred Brendel
No. 1 jazz: Herbie Hancock (tja, moest kiezen... Joe, George, Bob, Deodato ook allemaal geweldig)
No. 1 funk: Bernie Worrell (ooit gezien wat een batterij aan synths die gast meesleept naar live-optredens??)

Tja, wat is een virtuoos, de 1 op dit gebied, de ander op dat gebied.

Muzikaal? vangelis natuurlijk
Op het gebied van, wat halen wij eruit???? Das must ja der KLaus sein, Klaus wunderlich (gheghegheghe), maar alleen dat spul uit de jaren 70 dan.

en op algemeen gebied? Wibi natuurlijk.

en thuis???? ik natuurlijk. hmmzzzz

Origineel geplaatst door FuzzyStone
Wellicht verdient Johann Pachelbel (1653 - 1706) ook genoemd te worden

Nee, meneer P komt er niet aan te pas en dat akkoorden schema van zijn canon daar heeft ie ook geen patent op want dat werd in die tijd wel vaker gebruikt voor het een of ander. Nee, dan Bach, ja dat was het wel hoor. En dat voetenwerk op het orgel van hem. oh jonge je had het moeten zien. Als die toch eens Tauruspedalen gehad zou hebben. JS Bach, what a guy! Er was trouwens ooit eens sprake van een heus toetsenduel. De meest virtuoze speler qua techniek, snelheid, improvisatie etc zou winnen, maar zijn uitdager Louis Marchand is voor aanvang gevlucht geloof ik.

Als er nu een duel zou komen tussen bijv. Jarre en Vangelis dan wordt het appels met peren vergelijken omdat ze qua klank en compostitie anders doen en denken.

0Y€

Iedereen vergeet hier de salsa pianisten te vermelden, (chucho valdéz, ruben gonzalez, rebeca mauleon, enz....)

er is natuurlijk een verschil tussen een toffe sfeer maken met één vinger of soleren in gesyncopeerde gepunte 64ste noten met de kreeftgang in uw linkerhand...

Alletwee de dingen zijn nodig.

Ik herinner mijn leraar Laci Olah (5sterren diploma concertpianist uit Hongarije):

beter 1 juiste noot die iedereen begrijpt of 1000 noten die niemand kan volgen.

Origineel geplaatst door €£ §eÑoR M@mB0
Ik herinner mijn leraar Laci Olah (5sterren diploma concertpianist uit Hongarije):

beter 1 juiste noot die iedereen begrijpt of 1000 noten die niemand kan volgen.
Ik ben het met El Senor eens!

sorry hoor,

sorry hoor,

maar DIT is echt de OPPER-toetsenvituoos:
gates.jpg

:D

Origineel geplaatst door marten
Heren, heren, hier is natuurlijk maar een antwoord mogelijk:
Keith Jarrett natuurlijk!!

zeker weten !!

Re: Oscar Peterson

Re: Oscar Peterson

Origineel geplaatst door CraZ
Zeker weten Oscar Peterson. En dan op eerbiedige afstand gevolgd door Herbie Hancock en Chick Corea.

oscar.jpg

Geen discussie mogelijk. Craz geeft het enige juiste top-3 antwoord.(met uitzondering van een aantal klassieke componisten)

De rest kan maar beter gaan soppen.

Origineel geplaatst door JazzMann
zeker weten !!
Roept u maar! Klassiek of Jazz! Jarrett draait er z'n hand niet voor om
maar Monty Alexander,Ahmad Jamahl, Herbie Hancock en Bil Evans verdienen natuurlijk ook credits

Oscar peterson ruled. En een boel progressive rock/metal spelers zijn ook ZEKER niet matig!

Hey guys,

"And the winner is..."

'Onze eigen' Ton Scherpenzeel :kroon:

Dat jullie die kunnen vergeten zeg... :)

Doei,
JP8

Back