n00b VST vraag

B3-jojo

Hammond Wizard
Mijn eerste post op dit geweldige forum wat ik al heel wat jaartjes alleen maar heb moeten lezen om antwoorden te krijgen.

Maar nu moet ik toch zelf even een vraagje stellen.

Ik zit momenteel in een situatie waardoor ik zowel live als in de studio moet spelen. Het probleem is alleen 100kg en 200km.

Ik wil voor mijn live optredens eens wat computer gedoe gaan proberen. Ik heb zo een beetje zitten spelen met VST's en de sounds bevallen me eigenlijk wel en vind ik goed genoeg voor live dingetjes. Ik gebruik nog alleen maar freeware (minihost) maar als het antwoord op m'n vraag me bevalt dan ga ik wel even dingen aanschaffen.
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om VST's te 'layeren'. Bijvoorbeeld een mooie synth plugin boven op een vintage keys plugin (bv. mr ray) gooien.
Als ik het nu doe dat hoor ik de eerst geladen plugin goed, en de 2e alleen maar noise. Dus gelijkertijd aansturen kan wel (toch?!)

Ik ben benieuwd...

In sequencers als cubase en fruityloops is het layeren van meerdere VSTi's heel gemakkelijk te doen. Ik layer zelf ook nogal wat. Alleen op een gegeven moment zal je computer wel gaan tegenstribbelen als ie het niet meer aan kan

Minihost ken ik verder niet dus ik heb ook geen flauw idee of het hierin ook mogelijk is en hoe dat dan zou moeten.

B3-jojo,
Ik zou toch gaan voor een goedkope sequencer zodat je meer flexibiliteit hebt.
de voordelen op een rijtje (van FL Studio bijv....)

* makkelijk vst's aan kanalen toewijzen
* layeren (geef elk kanaal dezelfde midichannel (ez as that)
* effecten over vst's gooien
* opslaan van instellingen

Dit lijkt me wel een vereiste als je live gaat.
Verder nog vragen?

Grts, koekebakker

Dankje allemaal voor de snelle antwoorden.
Er is wel nog een vraag bij me op gekomen...

FL studio, Cubase of Live?

Ik zal ongeveer 3 tot 5 VST's layeren (inclusief effecten) en bespelen of op een ander midi kanaal klaar hebben staan voor het volgende nummer. 't Is voor live optredens en het moet dus makkelijk en snel te bedienen zijn.

@j0ris: Die gratis host kende ik wel, maar minihost is echt stukken beter. Je kunt helaas niet layeren vandaar dat ik ook met mijn vraag kwam. Maar minihost is heel handig voor solo instrumenten zoals mr. ray. Ik gebruik em ook voor standalone vst's, want die verbruiken op zichzelf meer dan als ik de vst laad in minihost.
Ook voor anderen: probeer het eens :) http://www.hitsquad.com/smm/programs/MiniHost

Ik vind minihost ook wat stabieler en idd wat overzichtelijker.

Die steinberg V-Stack lijkt mij eigenlijk precies wat ik nodig heb. Bedankt.
Als sequenser word het denk ik wel FL studio. Cubase lijkt me voor een beginneling op dat gebied best moeilijk.

Origineel geplaatst door B3-jojo
Ik vind minihost ook wat stabieler en idd wat overzichtelijker.

ik heb minihost op m'n inet-peeceetje staan, om even vlug wat te kunnen pingelen met een controllerkeyboardje. Afgezien van het niet kunnen layeren en/of splits instellen, is het een erg fijn progje. Lekker stabiel (idd) en i.c.m. asio4all geen hoorbare latency, zelfs niet via de onboard geluidschip van m'n mobo.

ivm dat layeren heb ik dus net wel effe vlug die andere vsthost gedownload :) thnx voor de link

Back