Korg 900PS doet vreemd

renehelmig

Stamgast
Ik heb al geruime tijd een Korg 900PS.
Hij doet al vanaf ik hem heb een beetje raar.
Bij alle presets maar op willekeurige tijden "pakt" hij niet de goede toon als ik een bepaalde toets indruk(toets is ook willekeurig maar vaker in de hoge tonen dan de lage)
Dan klinkt de toon alsof er een S&H op de VCO zit met zeer snelle frequentie maar wel met beperkte dept.
Als ik de toest ingedrukt houd dan gaat het na ongeveer 5 sec weg.
Dit gebeurt denk ik zo'n 5% van de tijd, dus niet zo storend maar wel een beetje crappie.

Weet iemand wat dit is en wat ik eraan kan doen?

Mijn dank is groot.

Toetscontacten schoonmaken ?

hee grappig, heb ook een 900ps met precies t zelfde probleem
t is nog niet storend genoeg om r echt capriolen voor uit te gaan halen, fjoesz is lui namelijk, maar ik denk ook dat t gewoon rommel is op de contacten
vette bak trouwens he? :)

heb m nog niet open gehad dr voor.. maar t lijkt me dat je dr wel aardig bij kan toch?

gr en succes

f

ow en als je t gedaan hebt zou ik graag horen hoe :D

ja,graag info over dit
ik heb ook een korg 900ps weten te bemachtigen,
maar bij mij is dat ding gewoon vals
een toets zit scheef.
maar de Horn-preset knop is zooo vet!*D
in ieder geval ,er zitten binnen in nog potmetertjes,waar je de klank nog mee kan beinvloeden

indeed!

Je kan, als je hem open schroeft, het een en ander veranderen, waaronder de filter. Dit is trouwens niet noemenswaardig.
En het handige is, er zitten streepjes op de pots waardoor je ze altijd op de ouwe plek kan terugdraaien :D

Bij de toetsen kom ik echt moeilijk.

Aangezien ik niet zo'n held ben met de soldeerbout en electronica (het enige wat ik heb gedaan is de filter knoppen bouwen op de poly 800 en simpele midi op een polysix), wil ik ff weten wat ik aan dat 'funky' storingkje kan doen voor ik hem helemaal uit elkaar haal.

Als ik dat ga doen, maak ik een 'how to'

Origineel geplaatst door renehelmig
Aangezien ik niet zo'n held ben met de soldeerbout en electronica (het enige wat ik heb gedaan is de filter knoppen bouwen op de poly 800 en simpele midi op een polysix), wil ik ff weten wat ik aan dat 'funky' storingkje kan doen voor ik hem helemaal uit elkaar haal.

Dat wordt, zoals al gezegd is, veroorzaakt door vervuilde toetscontacten.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Dat wordt, zoals al gezegd is, veroorzaakt door vervuilde toetscontacten.

@Boemtsjak:
Hoe maak je dat dan schoon, en wat voor spullen moet ik daarvoor gebruiken?

Ex-P900S bezitter:

Ik heb hier ook last van gehad, lag niet aan toetscontacten, maar aan de transpose switch! Die schakelaar wil je echt héél schoon houden (regelmatige servicebeurt en dan overal even met perslucht langs doet wonderen voor de gezondheid van analoge bakkies) of indien dat ding echt kaduuk is, vervangen.

Openschroeven is niet zo'n probleem en aan de binnenkant is het niet de meest ingewikkelde synth die er is... 8o)

Ga dus goed na of het de toestcontacten zijn of de transpose/octave switch die de poblemen veroorzaken, ga daarna over tot een schoonmaakactie.

Nou, proost dan maar weer.
:mega: JP8

ha, eindelijk een 900ps thread, beste synth ! en dank voor de tips. Kan je binnen de presets tweaken ?
en hoe kom je aan perslucht ? met hoeveel BAR veeg je de boel schoon, dat er nog wat overblijft ('8)')

In het begin dacht ik ook dat mijn ps900 een beetje stuk was maar het bleek dat ik niet wist dat er een touch
pad stalen draad op zat aan de voorkant. Telkens als ik hem toevallig aanraakte deed hij zhinggggg. Nu weet ik beter.......;)

Super!

Thanks JP8! Nu je het zo zegt past het wel bij het beeld van het geluid wat mijn 900ps geeft. Het wordt inderdaad ook erger bij het gebruik van die switch.

@guido: perslucht kun je gewoon halen in een techniek speciaalzaak. Het is een spuitbus die er hetzelfde uitziet als kontact spray.

Preslucht heeft enigszins geholpen.

Mijn dank is groot JP8!

Zijn er nog gegadigden voor foto's van de binnenkant van de 900ps?

Ik heb sind van de week ook een KORG 900 PS... ontzettend vet geluid.
maar de vibrato doet het bij mij niet... iemand dit ook wel eens gehad en een oplossing vor gevonden?
verder vraag ik me af of de functies van touch bar allemaal kloppen..
bij pich bend daalt de toon iets (halve noot ofzo)
forte zet de hele synth ietsje harder
repeat en vibtato doet niets maar dat heeft waarschijnlijk dezelfde oorzaak (?)

ik had ook het idee om er mischien CV gate op te maken....
ik heb gemeten aan het toetsenbord en die geeft een CV tot 20,4 volt met een hz/v verdeling.
maar een gate heb k zo niet kunnen vinden of zou ik aan alleen cv genoeg hebben?

CV alleen is niet genoeg, je moet ook een signaal hebben om je VCF/VCA envelope generator (EG, ADSR) aan en uit te zetten, zullen we maar zeggen. Zal niet moeilijk zijn om te doen maar je moet wel weten waar je je inputs plaatst. Zal wel eens vaker gedaan zijn met de 900, zoek eens op het net of vraag de heren hier (Boemtsjak en zo).

repeat en vibtato doet niets maar dat heeft waarschijnlijk dezelfde oorzaak (?)

beide worden gecontroleerd door de VIBRATO / REPEAT slider die van SLOW naar FAST gaat
Dit is natuurlijk de regelaar van de LFO snelheid. Als tweaken van deze slider niks uithaalt is of de slider vies of stuk of er is daar een draadje los of de LFO is kapot. het eerste is het meest waarschijnlijk...

Daarnaast zit een slider die de hoeveelheid vibrato regelt en die moet uiteraard ook open staan.

maar wel een leuke bak he, die 900PS?

je hebt gelijk, zelfs als die LFO speed slider op 0 staat en de amount op maximum dan moet je wat horen als je vibrato inschakelt, ik heb het net even geprobeerd.

btw: mijn 900PS heeft ook het probleem met de oktaaf schakelaar. da's blijkbaar een zwakke plek van dit model.

Origineel geplaatst door Mk II
je hebt gelijk, zelfs als die LFO speed slider op 0 staat en de amount op maximum dan moet je wat horen als je vibrato inschakelt, ik heb het net even geprobeerd.

btw: mijn 900PS heeft ook het probleem met de oktaaf schakelaar. da's blijkbaar een zwakke plek van dit model.

maar het zou natuurlijk kunnen dat mijn vibrato slider kapot is...
wat doet hij als de vibrato op 0 staat en je de knop omzet?

Back