RS7000 vs nieuwe Roland???

techno

Stamgast
Verdomme, en nu ik van plan ben om binnen enkele weken een RS7000 aan te schaffen. Misschien nog de beste keuze ook, want ik heb een MC303 en het enige dat er mooi aan is is het toestelletje zelf :) de MC505 heb ik ooit eens op gespeeld en ik blijf bij het besluit, die klanken van die grooveboxen van Roland blijven zuigen, steeds dezelfde paardemolen ping en pang geluiden. Heb altijd gevonden dat Yamaha steeds warmere klanken maakt. Maar ja zou het nu ook niet meer weten, trouwens op 5 oktober is er meer informatie maar wanneer is dit toestel beschikbaar in Nederland en Belgie???? zal misschien niet meer voor dit jaar worden.
Volgens mij wordt dit weer meer een update van de 505 zoals ze gedaan hebben met de 307 ook. En dan nog te zwijgen over de prijs. RS7000 is aantrekkelijk geworden dacht iets rond de 1729€ en dit zal je niet kunnen zeggen over de nieuwe Roland. de 505 was lange tijd geleden ook al opgeslagen in prijs

ping en pang? ik vind de roland geluiden zeer degelijk en bruikbaar, en ik vind vaak roland geluiden lekkerder als yamaha geluiden, maar dat is natuurlijk subjectief. En de prijs van deze nieuwe groovebox die ken je toch nog niet?

Niet dat je van mijn threatje wijzer wordt,
maar ik heb de rs7000 wel eens geprobeerd in een winkel,
beetje de geluiden door genomen en de preset patterns geluisterd.

en ik heb de mc909 gehoord op " roland rocks" waarbij er volgens mij ook
gewoon presets werden gebruikt.....
.......naar mijn mening is die yammie een beetje slap en de mc909 klonk hip!
maarja.... het blijven prests en die zeggen natuurlijk niet zoveel.

het is maar net wat je zoekt denk ik.
Ikzelf ben zeer tevreden met mijn 505 maar dat komt doordat ik dit apparaat
puur gebruik als geluidsbron en ik sequence alles software mantig.....
..... ik ken de rm1x ook, een super strakke sequencer enzo, maar niets voor mij.....
geluiden zijn sfeerloos naar mijn mening (smaken verschillen)

groeten. Roy

ik heb hier ergens wat pros en cons van de mc909 gezet......ff zoeken en je komt ze tegen....wat mij het meeste aansprak waren de rubber toetsjes...die ook als drumpads werken.....de metalen behuizing...en de 16MB flash-RAM...dus je samples blijven bewaard in het geheugen..en natuurlijk niet te vergeten de USB aansluiting....

over sfeerloze geluiden: ik ken 2 mensen die allebei veel productie-ervaring hebben en die allebei nu met een RS7000 werken als basis van hun setup...en wat ik daar uit hoor komen verbaasd me elke keer weer...het is dus ook een kwestie van welke samples je erin stopt en hoe ervaren je bent..

het grootste verschil zit em echt in de sequencer van de 2...roland hanteerd daar een hele andere aanpak dan Yamaha..het is maar net wat je gewend bent en prettig vindt...qua prijzen ontlopen ze mekaar niet echt als je er van uitgaat dat de MC909 al standaard 16MB en multiple outs aan boord heeft, iets dat je er bij de RS7000 nog los bij moet kopen

Ik heb de MC 909 uitgebreidt getest, en ik moet zeggen dat de Visuele interface een dikke 9 krijgt.
Maar de sounds laten wederom te wensen over, de preset patterns sucks big time.
ik heb er een dance extreme board in gestopt en zelfs dan vind ik het weinig voorstellen.
De bak zelf ziet er wel geweldig uit, met inderdaad de metalen behuizing, een hoop knoppen, en aanslaggevoelige gridbuttons.
De multiband compressor klinkt werkelijk nergens naar, en is zeker niet te vergelijken met de multicompressor van de Rs 7000.

Tja, het grote display is wel mooi, en een echte eyecatcher.
Alles is grafisch goed uitgewerkt, en de geintergreerde sampler, lijkt grafisch wel een klein beetje op wavelab.

De dynamiek is echt heel ver te zoeken op de Mc 909, het klinkt allemaal heel plat op elkaar gedrukt.
Je hoort hier duidelijker dat alles uit 1 doos komt, en dat is heel jammer.

Het gaat tenslotte om de sound, en niet om de looks.

Als je voor de looks wilt gaan, koop dan de MC 909.
Wil de meer dynamiek, en warmere sounds, ga dan voor die lelijke plasic bak.

presets sucken natuurlijk altijd ;) maar hoe klinken je eigen patterns?
kan je de MC909 ook gewoon leeggooien? en zit er bv ook een soundeditor ala XV2020 bij zodat je de syth-engine lekker diep kan editten op je PC?

als ik jou goed begrijp is het geluid gewoon niet helemaal lekker zoals het gemixed wordt en naar de main outs wordt gestuurd?

Olaf

Wordt het niet eens tijd voor een RS9000 van Yamaha? :)

Origineel geplaatst door fuse
Wordt het niet eens tijd voor een RS9000 van Yamaha? :)

NEEEE!! Eerst die verrekte update voor de RS7k! 8D Niet dat ik dan meteen wereldhits zal kunnen maken maar er komen handige xtra's inde nieuwe OS volgens Yammie.

Kenny, weet jij al iets?

Over een Update weet ik nog niets helaas, het zal niet lang meer duren denk ik.
En de Mc 909 staat toevallig bij feedback in rotterdam.

Hmm.. dat van die interne sounds van de MC wil ik nog wel eens horen dan. Wat er uit een MC-307 komt staat bij tijd en wijlen als een huis.. en de MC-909 gebruikt de engine van de XV-5050.. dus daar kan eenvoudigweg niet veel aan mankeren.

Okee.. het een en ander hangt natuurlijk af van de edit-mogelijkheden.. dus wat dat betreft ben ook ik erg benieuwd of er een XV-style PC-editor is voor die bak.

En een laatste opmerking.. preset patterns zijn per definitie kl$%te.. zeker als ze uit een groovebox van Roland komen.. (en ja hoor.. spookt er weer een dag pattern A01 van de MC-303 door mijn hoofd.. te te teeee.. te te teeeheeee).

MC909

MC909

Ja hoor. De MC 909 klinkt voor zover als ik nu kan beoordelen ongelofelijk goed.Vandaag gekocht en een paar uurtjes geprobeerd.
gr DJ sensei

Nou? De keuze is makkelijk! Hoe die MC-909 dan ook wel niet klinkt! Doe RS-7000! Die bak is: snel, vet, loop-gebasseerd, en met die bak kan je gewoon echt, maar dan ook echt realtime rippen!

Cheers...

Grappig, al die voor en tegenstanders.....
Dat zie je echt op elk Forum, of het nu over auto's, synth's of strijkijzers gaat.

Je kunt je het beste baseren op feiten ipv gekleurde meningen.
Elke bak heeft zijn sterke en minder sterke kanten, het gaat erom waar je het beste resultaat mee behaald.
Ikzelf heb weleens apparatuur gekocht alleen voor de klank/demo's om er vervolgens achter te komen dat ik dat er niet uithaal. (prophecy, MS2000R)
Laatst kocht ik nog een Korg Es-1, de eerste dag kon ik wel janken, wat klonk dat ding vlak, echt kut.
Maarrrr, nadat ik wat eigen samples erin had gestopt en er achter kwam hoe makkelijk en snel je er de meest freaky beats uithaald was ik verkocht. Nu ben ik helemaal in LOVE met de ES-1.

Voor de 505 hetzelfde verhaal, zo verwacht ik het ook met de 909, het gaat niet alleen om hoe die klinkt, het gaat erom wat ie met je doet, hoeveel plezier heb je eraan......de bediening en zeker het sample gedeelte is echt super easy, zeker veel beter dan de RS7000, als ik 10 minuten aan 1 loopje moet sleutelen/laden etc... heb ik het al gehad.

Ik geef het toe, mijn mening is ook gekleurd, maar ik heb zeker alle feiten vergeleken en voor mij is de 909 de beste keuze......

Grt. Ronald.

PS. Ik zal hem zeker testen en de bevindingen posten als ik hem heb, misschien vergis ik me wel......

=) tja, als de een het geluid uit een mc909 vet vindt en de andere plat dan bewijst het maar weer dat het veel afhangt van persoonlijke smaak. Maar goed ook, anders zouden we allemaal dezelfde muziek maken :)..
groeten Roy

Origineel geplaatst door Arveyman

NEEEE!! Eerst die verrekte update voor de RS7k! 8D Niet dat ik dan meteen wereldhits zal kunnen maken maar er komen handige xtra's inde nieuwe OS volgens Yammie.

Kenny, weet jij al iets?

Het is bijna (nog niet officieel) bekend dat de os gepresenteerd word op NAMM2003. Maar we gaan een mogelijkheid krijgen om de beta te testen.

Hands on vergelijking

Hands on vergelijking

Ik heb vanochtend het genoegen gehad om de RS7000 en de MC909 naast elkaar te zien, horen en voelen.
Ik zal zo objectief mogelijk mijn bevindingen verwoorden:

The sounds:
De MC909 klinkt direct vergeleken met de RS koeler, en vlakker.
Dan heb ik het natuurlijk over de preset patterns.
Die in de MC zijn echt net zo inspiratielooos als in de 505.
Na een tijdje aan de mixer geklooid te hebben wordt het allemaal ineens een stuk beter.
Je kan ze allebei vet laten klinken dus, vond de RS wel iets warmer, iets meer punch hebben maar om te zeggen mega verschil, nee dat valt wel mee, de MC klinkt zowiezo beter dan de 505.

Sample features:
Zijn nagenoeg hetzelfde, de 909 is iets makkelijker uitwisselen met de PC door zijn USb poort.

Sequencing:
De RS heeft hier denk ik meer troeven in handen, je kan dus realtime sequence parameters (timing etc.) aanpassen voor leuke effecten, kon de groove functie op de 909 niet zo snel meer vinden, weet dus niet of die er nog op zit.
Tevens heeft de RS mogelijkheden om eenpattern op te bouwen in stappen met scene (mute etc..) memory's, dat is echt erg handig.

The looks:
Daar kunnen we kort over zijn, de MC909 ziet er rete strak uit.

Over de MC909:
wat ik wel miste is de mogelijkheid om RPS patterns direct te filteren etc. dat gaat dus niet meer.
je kan wel makkelijker RPS patterns on hold zetten en daar dan weer mute's en Unmutes mee te doen onafhankelijk van elkaar, erg handig.
De bediening is iets minder direct naar mijn gevoel, soms moet je naar een bepaald menu voordat de realtime knoppen doen wat je wilt, maar dat kan ook komen doordat ie gewoon iets anders werkt.

Ben ik nog iets vergeten Kenny?

Conclusie: (mijn persoonlijke.....)
Ga je puur voor de sound, koop een module, grooveboxen hebben een ander doel.
Heb je een 505 en ben je happy daarmee, neem een 909.
Heb je een RM1x en ben je happy, neem een RS7000.
Beter nog, ga ze gewoon zelf testen in een shop die ze allebei heeft staan. :okdan:

Ik ga zelf nog steeds voor de 909, al is het alleen maar door die aanbetaling. :stupid
Ik twijfel nu wel meer nu ik die RS gehoord heb, maar ik ben de 505 gewend en wil een aantalfeatures niet missen zoals de sliders, dan kun je meerdere tracks faden etc... dat zal de RS bijv. nooit kunnen (ook niet met update)

Grt. Ronald

Re: Hands on vergelijking

Re: Hands on vergelijking

Origineel geplaatst door Roonan
... dat zal de RS bijv. nooit kunnen (ook niet met update)

Grt. Ronald

midicontroller! kan je zoveel tracks faden als je maar wilt.

Back