RS7000 vs nieuwe Roland???

oke ,

Heb weer even zitten jammen en als je de RPS sets combineert met de lopende patterns, kun je realtime echt hele gave dingen doen. je kan de samples bewerken op een naar mijn mening enorm handige en werkbare manier. Heb nu al meer met samples gedaan dan in 2 jaar logic op mijn mac.
Deze samples zijn volledig vrij te programmeeren met andee samples of waveforms in de mc. Really cool. Hij pitchshift automatisch ale samples als je het aantal bpm in een patroon verandert (realtime)
Hoop dat jullie me laten weten als je hem ook hebt. Wil graag wat ideeen uitwisselen!

De sound is waarschijnlijk heel persoonlijk, maar ik vind het vrij punchy en misschien wel clean klinken. Nou heb ik nog niet met de complete efeectenbak geexperimenteerd, maar als je wat compressie in combi met een eq loslaat weet je niet wat je hoort.

DJ sensei

Ik heb ook de kans gehad om de 2 apparaten naast elkaar te mogen testen, en wat mij in eerste

instantie op viel was dat mij de presets van de 909 meer aanspraken.. kwamen er wat mij betreft

wat 'steviger' uit. Maar het kan ook zijn dat de muziek van de presets van roland meer mijn stijl

is.

++
Erg handig zijn natuurlijk die faders. Je kan wel een faderbox kopen voor de RS, toch is het niet

zo snel als dit, want je weet meteen welke fader je moet pakken.

--
Wel irritant is dat die faders dan weer altijd in de verkeerde positie staan, en dat is een groot

nadeel voor live gebruik. Voor die prijs vind ik gemotorizeerde faders meer passend.. dan was mijn

besluit ook meteen gemaakt.

++
Sja.. de sounds vind ik mooier.. dieper. Met de 4 tones per voice (doet me denken aan de D-70) kan

je natuurlijk lekker tweaken, net zoals op een (simpele) synth. Met de RS ben je snel uitgetweakt!

--
Jammer dat de mc geen 'sections' heeft per pattern, zodat je niet eenvoudig een variatie kan maken op je pattern.

++
De soepele overgang van pattern naar pattern.. eigenlijk overbodig om te zeggen, maar ik verbaas me erover hoe soepel dat gaat :)

--
Het fillin gebruik doe ik met een RS via andere sections: ik pak de laatste 2 maten van de loop en stop die in een andere section zodat ik daar een snare roll etc in kan zetten. Volgens mij kan dit niet met de 909.. ik zou ook niet weten hoe ik het dan wel moet doen, want ik wil er geen tracks aan opofferen want je hebt er al zo weinig.

++
Vet display!! hoge resolutie! krijg je bijna pijn van in je ogen :) Stukken beter dan de RS.

??
paar vraagjes dan maar meteen :)
- waar kan je de FX sends per track tweaken? Ik snap niet dat ze keyshift wel in de mixer zetten maar niet de FX sends??
- Hoe fade je van de ene pattern naar de ander? Een tussenpattern gebruiken ofzo?
- Kan je de 909 volledig met MIDI besturen? Dus de mixer (volumes/panning/FX sends) maar ook alle filters?
- Kan je er een sample instoppen van 64Mb, oftewel een hele song?

Ik ben vooral geinteresseerd in het live gebruik, dus ik zal de 909 weer anders beoordelen dan anderen..
Irritant trouwens dat zij de drumtracks op 9->16 zetten en yamaha andersom ;P

Ik heb geen kans gezien om de sampler te testen.. maar ik ga er zaterdag weer heen en hoop dan sneller aan de slag te kunnen.

gr. Traizor

Origineel geplaatst door TraiZor

Het fillin gebruik doe ik met een RS via andere sections: ik pak de laatste 2 maten van de loop en stop die in een andere section zodat ik daar een snare roll etc in kan zetten. Volgens mij kan dit niet met de 909.. ik zou ook niet weten hoe ik het dan wel moet doen, want ik wil er geen tracks aan opofferen want je hebt er al zo weinig.

paar vraagjes dan maar meteen :)
- waar kan je de FX sends per track tweaken? Ik snap niet dat ze keyshift wel in de mixer zetten maar niet de FX sends??
- Hoe fade je van de ene pattern naar de ander? Een tussenpattern gebruiken ofzo?
- Kan je de 909 volledig met MIDI besturen? Dus de mixer (volumes/panning/FX sends) maar ook alle filters?
- Kan je er een sample instoppen van 64Mb, oftewel een hele song?

gr. Traizor

Hey, kijk even naar deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=8026&perpage=20&pagenumber=2

Daar geef ik antwoord op je FX vraag, dit gaat iets anders dan op de 505, je kan trouwens bij Routing de fx sends regelen.(zie bijlage)

Over fillin's en overgangen, Gebruik RPS! Dan kan je nog 16 extra tracks gebruiken, je kan zelfs alle ( en dezelfde) mixer settings oproepen voor de RPS set, maak dan voor elke live pattern ook een RPS set, kun je alvast elke track oproepen van de volgende pattern. Op deze manier kun je ook breaks, fillin's doen. Maak hier gewoon een resample van en plak deze in een track, hang deze in RPS en klaar! Gewoon 1 spoor solo'en en de RPS fillin starten, het is een beetje oefenen maar zeker erg bruikbaar live. Waar de megamix functie is gebleven is me een raadsel, maar die vond ik toch niet handig voor live dus ik zal hem niet missen.....(daar kon je wel mooie overgangen mee maken btw.)

Volledige midi ondersteuning lijkt me geen probleem, dat zat bij de 505 ook wel goed, maarre nodig voor Live?
Ik heb zelfs begrepen dat midi over USB ook een optie zou zijn......

Lange samples moeten ook kunnen, in het demo filmpje claimt hij zelfs dat je een song kan maken, resamplen en dan via USB naar de PC om er een CD van te branden, dat is waarschijnlijk jou bedoeling?
Wat ik me afvraag is of je tijdens het resampelen nog gewoon alle functie's kan gebruiken. Dus gewoon RPS sets aanroepen, faden van pattern naar pattern kan gaan etc... zodat je ook een JAM kan opnemen intern.... Zou leuk zijn!

Als je Zaterdag toch weer gaat, kun je dan die zaken even checken?
Ik ga denk ik niet meer, ik wordt daar alleen maar ongeduldiger van........

Attachments

• 28[1].jpg
    28[1].jpg
    28,7 KB · Bekeken: 95
kan iemand iets meer over dat RPS vertellen? wat ik me kan herinneren van de XP50 ofzo is dat toch zoiets als een midi-sequence die onder een toets zit?

RPS staat voor Realtime Phrase Sequencing.
Dit werkt echt heel simpel, je kunt elke part van elke pattern onder een pad stoppen.
In totaal dus 16 part's (onder de 16 pads) in een RPS set.
Als je dan RPS aanzet en een pad indrukt gaat de pattern voor die part lopen.
Het mooie is dat je deze kunt starten wanneer je wilt (voor time shiften) en kunt mixen met een al lopende pattern.
Zo kun je dus 32 parts max. tegelijk laten spelen.

Deze parts in een RPS set kan je ook afmixen, efx send etc. doen. om ze aan te passen aan bijv. een lopende pattern.
Mooi op de 909 is de vernieuwde HOLD functie van RPS
Je kunt dus meerdere pads on hold zetten maar nu ook parts toevoegen en weglaten aan diegene die al op hold staan.
Werkt echt heel simpel, is zeer effectief en is ook zeer overzichtelijk met die grote oplichtende pads.

wat is het verschil met de gewone sequencer dan? het klinkt nl precies het zelfde? ik bedoel: op de RM1x heb ik een mute optie en dan kan ik alle 16 channels aan en uit zetten door op de knoppies te drukken.....of is het verschil dat de sequence begint te lopen op het moment dat je het knoppie indrukt?

Dat laatste dus Olaf..
Deze RPS had de MC303 ook al maar daar werkte het zeer kaauuutee. De RPS van de MC was veel te hard in de mix en dat kon je niet aanpassen en het is lastig om precies de RPS te starten op het goeie moment (ook met realtime quantize aan).. Maar ik neem aan dat dat bij de MC909 opgelost is. Aan de andere kant zie ik het nut niet zo van die RPS.

Je kan nu alles parameters regelen per part in de RPS set, volume, pan efx etc....probleem opgelost!

Nut hiervan is dat je meer sporen tegelijk kan gebruiken en meer variatie kan toepassen door te spelen met de parts (dus bijv. op andere momenten starten.)
Neem een strakke beat, druk op een rps pad met een breakbeat steeds op een andere tel, krijg je echt freaky beats!
Andere parts mixen door een bestaande pattern.
Je hebt dus 16 normale parts met de bekende mute knoppen (2 rijen van 8 direct onder de sliders) en de 16 RPS parts onder de pads. dat zijn dus 32 parts die je kan mixen!
Toepassingen zijn eindeloos.

Als je deze bak als soundmodule gebruikt heb je er inderdaad niets aan, maar ja waar koop je hem voor? Ik voor Live en dan is RPS een welkome aanvulling.

idd, ik moet bij die 307 ook eens uitchecken hoe je zelf RPS patterns kan maken want voor live is een snare roffeltje erin gooien zo toch wel handig

Ik zit eigenlijk ook nog te twijfelen tussen een RS en de 909.. maar ik heb al een Rm1x, dus ik weet wel precies waar de RS toe in staat is, en welke gebreken die heeft. Als ik voor de RS zou gaan zou ik dus ook functies kopen die ik al heb.. en dat vind ik wat overbodig..
De reden waarom ik een 2e apparaat wil is omdat ik 1) geen sampler heb en 2) niet van de ene track naar de andere track kan faden. Met een combi RM en RS kan dat wel, maar met een combi RM en 909 gaat dat nog beter omdat de 909 standalone daar al geen moeite mee heeft.
Als je een combo maakt van 2 sequencers van 2 verschillende fabrikanten krijg je veel extra opties, die ook nog onderling uitwisselbaar zijn: ik kan de sequencer van de RM gebruiken om de 909 ermee te triggeren. Daardoor krijg je weer lekker veel afwisseling qua sequencing stijl en dus ook je muziek. Maar dan moet de 909 wel volledig midi bestuurbaar zijn (maar dat zal toch wel anno 2002?)

Origineel geplaatst door Roonan

Volledige midi ondersteuning lijkt me geen probleem, dat zat bij de 505 ook wel goed, maarre nodig voor Live?

maar midicontrollers zijn ook erg handig live, die wou ik dus ook volop gaan gebruiken.. voor bv filters van elke track.

Ik heb gezien dat je op dat mega scherm zelfs een piano roll a la cubase kunt oproepen? Dat is een stuk beter dan lopen kutten in het edit schermpje van 5 regels hoog op de RS. Maar werkt dat ook nog een beetje lekker of niet, op die 909?

Maar hoe zit het met de FX tov. de RS? In de RS zitten 4 FX modules (1 delay/chorus, 1 reverb, 1 variation en de master fx) die allemaal als aux effect worden gebruikt. Ik heb begrepen dat er in de 909 5 FX modules zitten (2 variation, 1 reverb, 2 compressors). Is dit waar? Ik vind het trouwens erg irritant dat ze bij de RS niet gewoon 3 variation FX erin zetten ipv je te dwingen tot een bepaalde combinatie.

Ik wou graag live tracks overfaden net als een DJ doet, dus lekker rustig de ene track afbouwen terwijl je de ander opbouwt. Met 2 RS'en en een DJ mixer gaat dat natuurlijk makkelijk, maar kan een 909 dat ook in z'n eentje? (met RPS? :confused: )

Mijn besluit staat nog niet vast, zeker niet als je ziet dat ik een nieuwe RS voor €1350 kan kopen (krijg korting van yamaha), en nog de volle hap voor de 909 moet betalen.. scheelt €650!! Owja, de 909 zal toch flink in prijs dalen de komende maanden he, dat is toch altijd zo met nieuwe gear?

groet, TraiZor

Ik wou graag live tracks overfaden net als een DJ doet, dus lekker rustig de ene track afbouwen terwijl je de ander opbouwt. Met 2 RS'en en een DJ mixer gaat dat natuurlijk makkelijk, maar kan een 909 dat ook in z'n eentje? (met RPS? :confused: )

Met de 909 alleen word het een beetje lastig denk ik, je kan natuurlijk een mix maken maar het gaat nooit zo mooi als met twee instrumenten. Misschien als je de huidige pattern wegfade en de volgende pattern ook in RPS hebt en die instart en even door laat spelen?
Zelf werk ik nu met een Korg ES-1 en een 505 voor live, ik laat altijd eentje doorlopen terwijl ik de ander langzaaam weg-fade, die schakel ik dan naar een nieuwe pattern en dan switch ik de ander pas. Dat werkt voor mij echt goed en ik doe dat altijd afhankelijk van het moment dwz ik oefen de overgangen niet, ik zie tzt wel hoe het loopt, lekker spannend! Voorbeeldje? Luister de volgende drie tracks achter elkaar, dat zijn de eerste drie uit een optreden. Elke track bestaat uit 1 pattern in de 505 en 1 pattern in de ES-1, EFX uit de KAOSSPAD 2.
(links in de volgende thread)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=7939

Die midi aansturing van de 909 zal zeker goed voor elkaar zijn daar hoef je niet bang voor te zijn.

Grt. Ronald.

klinkt goed Roonan! Ik heb zelf ook redelijke ervaring met de ES-1 en die gebruik ik soms in combi met de RS7000. Ik heb een tijd geleden het idee gehad om deze twee te gebruiken voor een live optreden maar tot nu toe nog nix van gekomen. :(

Origineel geplaatst door Roonan
Met de 909 alleen word het een beetje lastig denk ik, je kan natuurlijk een mix maken maar het gaat nooit zo mooi als met twee instrumenten.

Ik heb wel de beschikking over een rm1x.. vanuit daar kan ik samples triggeren uit de 909. Zo kan je zeg maar een tussenstukje maken (909 uitfaden) zodat de 909 naar zijn volgende pattern gaat en die kan ik dan infaden. Maar ik weet niet of de 909 al zijn samples ook verandert als je naar de volgende pattern gaat.
In geval van nood kan ik altijd nog de geluiden van de rm1x gebruiken.

Aangezien de rm1x me enige gear is en ik niet tevreden ben met de geluidskwaliteit vraag ik me af of de 909 dan wel goed genoeg zou zijn. Kan ik niet beter een synth kopen?
Maar ik wou wel graag een live setup willen hebben dus een minimale setup..

ik zal zaterdag nog eens goed luisteren naar de geluidskwaliteit.. en kijk meteen hoe dat RPS nou precies werkt.

Roonan: over jouw kleine 'review': je vergeet te zeggen dat de 909 veel overzichtelijker is met zijn mega scherm wat betreft samples selecteren en editten en natuurlijk sequencen met piano roll! Dat is eigenlijk het belangrijkste verschil, IMO.

groet, TraiZor

in de 909 zit een synth, in de RS7000 ook, in de RM1x ook...... die van de MC909 komt uit de XV-range...dus dat moet je een indicatie geven van de geluidskwaliteit..

wat ik zelf niet zo snap: veel live-acts klagen dat ze voor DJ's worden aangezien, maar ondertussen wordt wel alle moeite gedaan om de boel als een DJ set te laten klinken..ik ben veel meer gecharmeerd van een live-optreden met een begin en eind aan nummers, tijd voor applaudiseren....evt. met een discman ofzo die atmoshperische geluiden of loops tussen het switchen van nummers afspeelt......

Olaf

eerlijk gezegd vind ik dat echt 100x niks voor een dance act, heb op Sound vision gezien hoe dat ging...
kijk als t een concert is vin ik t wel ok, maar als t voor een dansende zaal moet dan is het echt niks
steeds moesten ze opnieuw opbouwen naar een kort hoogte punt en dan weer afbouwen en stilvallen
de sfeer raak je dan vrij snel kwijt ! ik had eerst ook t idee van "ik wil liever losse nummers doen"maar het werkt gewoon echt niet voor zulk soort feesten. a bloody shame ,want de muziek van die band was best lekker en als ze er 1 mix van hadden gemaakt was t echt een topoptreden geweest. ik kan het er dus niet mee eens zijn die stelling, maar als je een optreden weet waar dit wel werkt en me die eens laat zien en beleven dan wil ik best mijn mening hierover bijstellen !
maar das volgens mij meer iets voor een andere thread !?!

Roonan: over jouw kleine 'review': je vergeet te zeggen dat de 909 veel overzichtelijker is met zijn mega scherm wat betreft samples selecteren en editten en natuurlijk sequencen met piano roll! Dat is eigenlijk het belangrijkste verschil,

Ik ging er eigenlijk vanuit dat iedereen al op www.MC-909.com had gekeken, de screenshots zeggen genoeg daarover denk ik. Het had ook niet mijn grootste belangstelling maar je hebt gelijk, voor andere mensen kan dat het belangrijkste zijn.

Origineel geplaatst door Mstudio1

kijk als t een concert is vin ik t wel ok, maar als t voor een dansende zaal moet dan is het echt niks
steeds moesten ze opnieuw opbouwen naar een kort hoogte punt en dan weer afbouwen en stilvallen
de sfeer raak je dan vrij snel kwijt !

Dat is helemaal waar! Ik spreek uit eigen ervaring en doe het daarom nooooooit meer op die manier!
Vind het trouwens ook heel vervelend als mensen die precies weten wat en hoe ik het doe nog steeds vragen: "Ga je nog wel eens ergens draaien?"

Back