Hoe moet 't nu verder ?

karstieman

Super K
Ik vroeg me af hoe ik het beste te werk kan gaan nadat ik een track heb ingespeeld ?
Ik heb nu in Cubase een 8-tal midisporen staan met wat softsynth wat hardware synth.
De track is wat mij betreft klaar maar hoe nu verder ?
- Enkele tracks kunnen nog wat eq en fx gebruiken
- Ik zit nog met overlappende freq. bij enkele instumenten.
- het geheel moet nog afgemixt worden
- Moet ik er wav's van maken ? , etc, etc.

Hoe pakken jullie zoiets aan om tot een eindmix te komen ?

wat je zelf al zegt eigenlijk

goed eq-en en andere fx (ook compressie niet vergeten he).. tot t lekker klinkt en dan een mixdown maken
probeer je eindmix met een frisse kop te maken.. niet nadat je al de hele tijd op die groove hebt lopen frieken
ook niet na 3 bier,want dan hoor je geen zak meer :D

als je dat gedaan hebt je track hier posten om wat tips te vragen helpt ook

succes

Kan ik het beste de FX en EQ gewoon in Cubase aan de tracks toevoegen ?
Of kan ik beter van elke track een Wav maken en het zo bewerken ?
Hoe pak ik zoiets het beste aan ?

gewoon er op pleuren.. wav maken zou ik niet doen.. kan je t ook niet meer veranderen als je wil
je kan de mix natuurlijk ook qua brongeluid beter maken.. dus met je filters etc op je (plugin) synth
dan is t lekker als je dat op t allerlaatst nog kan doen

Wat ik bijna altijd doe is eerst de midi sporen allemaal in audiotracks omzetten als ik de track af heb. Dan kan daar alvast niets meer misgaan. (overschrijven van de synthpatch in de track, vergeten sound op te slaan etc., sampler malfunctions enzo). Gewoon droog, zonder fx (behalve als dit noodzakelijk is voor de sound)
Daarna gooi ik alle opnames weer op de mixer en ga ik de track helemaal overnieuw mixen. Dus alles op nul. Niks panning, niks fx. Eerst gewoon luisteren naar alles wat je hebt en dan een ruwe balans maken tussen alles wat je hebt.
En dan beginnen met het belangrijkste in de mix en zo door werken tot de details tot de mix staat. Ondertussen voeg ik dan als ik aan een instrument toe ben wat fx toe als dat nodig is, of geef ik iets een plaats in het stereobeeld.

Misschien heb je er iets aan. Het werkt voor mij altijd heel gestructureerd.

Origineel geplaatst door fjoesz
gewoon er op pleuren.. wav maken zou ik niet doen.. kan je t ook niet meer veranderen als je wil
je kan de mix natuurlijk ook qua brongeluid beter maken.. dus met je filters etc op je (plugin) synth
dan is t lekker als je dat op t allerlaatst nog kan doen

Dat is wel zo. Maar een track moet ook een keer af zijn. Je bent op een gegeven moment in een stadium dat je niet meer terug kunt, hoe dan ook. Als het eenmaal naar 2 sporen is gemixt, kun je ook niks meer veranderen, dus daar moet je goed over nadenken, voor je werkelijk gaat opnemen.

Een gitarist of drummer kan ook niet meer iets veranderen als eenmaal de track is ingespeeld. Behalve door het overnieuw te doen.

Een track is nooit helemaal af tenzij jij beslist dat ie af is.

..vind ik dan...

;)

Mixen jullie de track dan ook af met een software mixer ?

Waarom vraag je dit allemaal?

Bij Cubase zitten toch tutorials die je laten zien wat je ongeveer kan doen?

Origineel geplaatst door fuse
Waarom vraag je dit allemaal?

Bij Cubase zitten toch tutorials die je laten zien wat je ongeveer kan doen?

misschien dat de tutorials niet duidelijk ge noeg zijn voor hem?

niet iedereen heeft inmiddels alle "wijsheid" in pacht ;)

Ik vraag dit omdat ik het graag wil weten. De verschillende manieren van aanpak interesseren me.
Bovendien gaat vragen een stuk sneller dan duiken in een tutorial. (ik gebruik ook regelmatig de handleiding)
En een forum is bedoeld om dingen te bespreken. ;)
Dus, vandaar...

Nee dat snap ik.
Maar is het erg als ik zeg dat ik het gemakzucht vind als je niet even die tutorials doorkijkt?
Daar heb ik iig wel wat dingen van opgestoken hoor, daarom raad ik dat anderen ook aan.

Rest nog steeds de vraag hoe ik het beste te werk kan gaan nadat ik een track heb ingespeeld ?
De track is wat mij betreft klaar maar hoe nu verder ?

- Kan ik het beste de FX en EQ gewoon in Cubase aan de tracks toevoegen ?
- Of kan ik beter van elke track een Wav maken en het zo bewerken ?
- Mixen jullie de track af op de PC ?

Hoe pakken jullie zoiets aan om tot een eindmix te komen ?
Het gaat me niet zozeer om de beste manier, maar om een idee te krijgen wat er allemaal mogelijk is ?

Dus hoe pak jij zoiets aan ?

Probeer eens een stuk of vier verschillende mixen te maken en schrijf op wat je met iedere mix gedaan hebt. Ga dan de volgende dag nog eens luisteren en kijk wat je goed vindt en ga dat eens vergelijken met wat je opgeschreven hebt.

Mixen is vooral dingen proberen/vergelijken en accenten anders gaan leggen zodat het geheel meer gaat leven en er bepaalde zaken uitspringen.

Ik snap je vraag niet eerlijk gezegd.

Je vraag welke methode het beste is terwijl alles kan?
Is gewoon kwestie van kiezen hoe je het fijnste werkt.

wat fuse eigenlijk bedoeld is dat je wat moeite moet doen .. probeer gewoon eens wat .. ik kan je vertellen over hoe ik 24 tracks op een analoge tafel afmix maar als je geen analoge tafel hebt en geen outboard etc dan heeft het niet altijd zin .. daarnaast is leren van je fouten het belangrijkste wat er is .. door fouten of keuzes te maken weet je namelijk wat je uiteindelijk wel en niet wil ( en ja das is vaak met alles zo in het leven .. ;) .. en daar gaat het om .. zodra jij een keuze hebt genomen en de track geprobeert hebt af te mixen kunnen we er over discusseren .. zo werkt dat het handigst

en destructive werken is alleen maar goed .. dat dwingt je tot keuzes maken en door werken ipv eeuwig op dat ene geluidje te blijven hangen ... zoals rezonator zegt ..

al is er voor non detructive te werken ook veel te zeggen .. zoals fjoesz zegt heb je controle tot het eind .. echter daar moet je mee omkunnen gaan .. als je te onzeker bent enzow .. blijf je weer uren op dat ene stuk hangen omdat je bang bent om fouten te maken etc. ..

destructive werken is wel vooral handig als je cpu al moeite heeft de tracks in ruwe vorm af te spelen ... naar wav converteren levert weer cpu power op ..

het is dus niet zo dat het ene het andere uitsluit .. het is gewoon iets wat je zelf het fijnst vindt .. en dat moet je ZELF ontdekken en kan je niet van andere mensen leren ..

dus hup maak een mix en knal hem online .. dan gaan wij wel effe uitleggen wat er beter aan kan en dan kan jij zelf ondervinden of je dat ook vindt en wat het beste voor jouw werkt ..

er zijn gewoon meerdere wegen die naar Rome leiden .. of welke stad dan ook .. ;)

Back