Hoge resonantie icm cutoff --> mix

Otlen

Lid
Als ik een hoge resonantie gebruik, de lowpass cutoff staat helemaal open en ik draai het filter dan dicht dan gaat het volume omhoog. Hoe lossen jullie dit op? Heb je te gelijkertijd 1 knop aan de volume?
Het gaat om live spelen, dus niet met cubase of zo.

je zou het met een compressor / limiter op kunnen lossen, die laat het volume niet hoger komen dan een vast ingesteld niveau

Zie dit plaatje:
highpass_tb.jpg

Zoals je zit duwt de resonance (of Q) factor het volume van een bepaalde gedeelte van het geluid nabij de kantelfrequentie van het filter (de cutoff frequentie) omhoog.

Als je dus je resonantie dichthoud zal dit fenomeen niet optreden, zodra je je resonantie gaat gebruiken ga je dus het volume van de frequentie rond de kantelfrequentie langzaam maar zeker omhoog duwen.

Dit is een eigenschap van resonantie. Kun je misschien minimaliseren met een compressor.

Zie ook deze thread.

't Plaatje van Acidfever is een highpass filter, maar 't idee is 't zelfde natuurlijk. Sommige synths hebben een 'gain compensation', wat betekent dat 't volume wat naar beneden wordt gedraaid als je er meer resonatie in draait. Ik weet niet welke synth je gebruikt, maar misschien heb je er iets aan?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
't Plaatje van Acidfever is een highpass filter, maar 't idee is 't zelfde natuurlijk. Sommige synths hebben een 'gain compensation', wat betekent dat 't volume wat naar beneden wordt gedraaid als je er meer resonatie in draait. Ik weet niet welke synth je gebruikt, maar misschien heb je er iets aan?

Er zijn inderdaad ook synth fabrikanten die ook filteralgoritmen beschikbaar stellen die i.p.v. de resonantiefrequentie omhoog gooien in volume juist het volume van de rest van het geluid omlaag gooien. Je krijgt dat dus nog steeds een resonantiespike maar op het originele geluidsniveau.

Ik weet alleen van de Clavia G2 dat deze filtertypenbeschikbaar zijn, geen idee in welke andere synths dit beschikbaar is.

Er zijn inderdaad ook synth fabrikanten die ook filteralgoritmen beschikbaar stellen die i.p.v. de resonantiefrequentie omhoog gooien in volume juist het volume van de rest van het geluid omlaag gooien. Je krijgt dat dus nog steeds een resonantiespike maar op het originele geluidsniveau.

Ik ben toevallig een Arp 4072-achtig filter van EFM aan het bouwen waarop wat (deels incorrecte) correcties gemaakt zijn door Yusynth. Yusynth heeft daar o.a. ook iets bij gezet om de output te corrigeren afhankelijk van de hoeveelheid resonantie, gewoon met een dubbele potmeter. Maar ik weet niet of ik dat er ook in ga zetten. Het is tenslotte juist een eigenschap van resonantie.

Oja, dit is hardware, en het ging over filteralgoritmen geloof ik. Nouja, ze doen het dus ook in hardware ;)

Synth die dit byv heeft is een waldorf pulse. Wellicht dat compressie idd kan hepen. Thx voor jullie antwoorden.

Back