(masteren) Het laag in de mix

Bovendien is dat iets dat je aan de vinylcutters moet overlaten. Er spelen veel meer factoren een rol bij het snijden van vinyl. Als je thuis last hebt van het laag, dan moet je dat zoeken in de akoestiek van de ruimte. En zeer zeker niet zomaar laag weggooien. Dat kan altijd nog!

maar wat heeft het in godsnaam voor zin om het sublaag te compressen, laten we bv zeggen rotzooi op 20Hz dat op een of andere manier in je mix zit...dan nog steeds gaan alle speakers die geen lowcut filter of subwoofer hebben compleet over hun nek van die subsone audio....compressie of niet

Maar Olaf, jij hebt het steeds over sublaag en gerommel bij 20Hz. Terwijl de oorspronkelijke vraag ging over het laag weghalen beneden de 75Hz. En dat is een enorm verschil! Frequenties beneden 31Hz kunnen inderdaad beter met een lowcut filter behandeld worden voordat de boel gecompressed worden. Maar het laag waar GlennPlumber het over heeft is wel degelijk van belang en kan niet zomaar weggefilterd. Ik durf te wedden dat Glenn met zijn Absolute 2 speakers de 31Hz niet eens kan weergeven, dus daar ging het niet om. Uiteraard heb je gelijk dat sublaag compressen alleen maar narigheid veroorzaakt, maar Glenn moet zeker iets doen aan zijn akoestiek voordat hij zomaar alles beneden 75Hz wegdraait.

Olaf, er bestaan vinylcutters die niet masteren, ik ken er zo èèn (een man van rond de 50 van de oude garde) en heb er bijgestaan hoe hij toen mijn nummer graveerde. Ik weet dat hij dit deed door hier en daar wat niveau's juist te zetten zodat de boel niet overstuurd zou zijn, maar of hij ook onder de 20 Hz een lowcutter gebruikt heeft ???, dat kan maar had toen nog niet het besef hoe het er allemaal aan toeging. Heb er ook eens bijgezeten in een mastering house bij "foon" Lier België en had toen ook niet het besef wat dat allemaal was enzo, alleen mooi om af te zien, al dat apparatuur dat snijmachine, zeer graaf eigenlijk.
De volgende keer (ik hoop èèn van de maanden) ga ik terug èèns meegaan terplaatse met een pak vragen ivm vinyl want ik wil daar ook eens het fijne van weten. Nu ikzelf alleen werk naar wat er op cd's staat want vinyl koop ik nooit en heb ook geen redelijke pick-up(nog niet, ik stel dat altijd uit, ik geef weinig uit aan cd's kopen , koop wel veel apparatuur om muziek te maken ;) )

sieeejaaaa!

p.

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Maar Olaf, jij hebt het steeds over sublaag en gerommel bij 20Hz. Terwijl de oorspronkelijke vraag ging over het laag weghalen beneden de 75Hz. En dat is een enorm verschil! Frequenties beneden 31Hz kunnen inderdaad beter met een lowcut filter behandeld worden voordat de boel gecompressed worden. Maar het laag waar GlennPlumber het over heeft is wel degelijk van belang en kan niet zomaar weggefilterd. Ik durf te wedden dat Glenn met zijn Absolute 2 speakers de 31Hz niet eens kan weergeven, dus daar ging het niet om. Uiteraard heb je gelijk dat sublaag compressen alleen maar narigheid veroorzaakt, maar Glenn moet zeker iets doen aan zijn akoestiek voordat hij zomaar alles beneden 75Hz wegdraait.

volgens mij zeggen/bedoelen we het zelfde ;)

Origineel geplaatst door De Toverkoning

Mmmm van die akoestiek ben ik denk ik niet met je eens. Hij is niet perfect ... zeer zeker niet. Maar dan zou hetzelfde moeten gebeuren met een 'commerciele' productie .... toch ??
Of ben ik nou gek ??

Ik geloof niet dat je gek bent. Je hebt een ontzettend lastig onderwerp aangesneden waar bijna iedereen last van heeft. Je mag blij zijn dat je het in elk geval waarneemt!

Als het laag toe- of afneemt naar gelang je je hoofd verplaatst dan is er absoluut iets mis met je akoestiek. Punt. In bijna elke ruimte heb je daar hinder van. Zelfs mijn mastering ruimte heeft laagopbouw bij de achtermuur. En ik overdrijf niet als ik zeg dat het een van de betere ruimtes van Europa is. Dat je er geen last van hebt bij commerciele platen (ben je daar wel echt zeker van, of treedt het effect minder op?) komt zoals al eerder gemeld doordat die platen gemastered zijn (met compressie). Gecontroleerd laag dus.

Waarschijnlijk zit er inderdaad rommelig laag in jouw produkties, maar dan nog moet je de oplossing niet alleen maar zoeken in het weghalen van frequenties. Met compressie krijg je juist dat rommelige laag onder controle. En dan hoef je misschien niet eens iets weg te halen. Maar voordat je ook maar één beslissing kunt nemen, moet je wel goed weten wat je hoort.

Misschien schept dit iets meer duidelijkheid: de commerciele tracks klinken hetzelfde als ik in mijn tracks m'n 75hz uitschakel. Vaaaag dan toch ??!!

Maar ik ga het proberen met compressie. Heb net een triple c van tc gehaald ... daar moet het wel mee lukken toch ??

Re: (masteren) Het laag in de mix

Origineel geplaatst door glennplumber

Als ik dan voor m'n monitors zit (lijkt) er niks aan de hand te zijn .... maar sta ik op dan hoor je dat er veel teveel laag in zit ... het 'zompen'
.

hmm moet je dan niet gewoon afmixen op goeie hoofdtelefoons? :confused:

Afmixen op basis van je koptelefoon zou ik niet doen .... als hulpmiddel oke maar ... niet als basis. Temminste vind ik dan .... er zitten er hier ook een paar en die mixen liever op koptelefoon af. Maar ik kan me er niks bij voorstellen.

Toverkoning > Jezus joh waar werk jij8D 8D 8D

Doe ff normaal ;)

Maarru heb jij toevallig sae gedaan hier in nederland en bij arjan kamphuis in de klas gezeten ??

Weet je wat? Ik geloof Toverkoning meteen. Niet alleen een gave naam maar ook dé kennis als het om mastering gaat.
(waar een profiel al niet goed voor is)

Natuurlijk gaan die Absolute 2's niet laag genoeg, het zijn nearfields. Je hebt een groot systeem nodig om je laag echt te kunnen beoordelen.
Zonder een goede afluistering zou ik i.i.g. de kick analyseren in een editorprogramma, zoals Cool Edit Pro. Je kunt daarmee van iedere cycle van je kick de frequentie bepalen. Kijk vooral naar de cycles in de staart van de kick. Als die veel energie op frequenties onder de 40 HZ hebben, heb je vermoedelijk daardoor een probleem.

Paul.

Een groot systeem? Maar dat heeft toch geen zin in een "huiskamer"studio. Kan je beter een subwoofertje erbij nemen.
Maar los daarvan.... Een half jaar geleden heb m'n gear naar een ander deel van mijn kamer verhuisd. Dat scheelt zo onwijs veel! M'n mixen klinken veel "sprankelender" (tja, hoe anders het te noemen).
Verder op twee plekken (naast m'n hoofd tegen de muur) isolatieschuim geplakt. Ook dat helpt een beetje. In ieder geval tegen de ergste reflectie, maar ik heb ook het geluk dat een van mijn muren licht schuin loopt (zolderkamer :D ) waardoor staande golven ook minder worden op het punt waar ik zit...

Voor de kicks... tja... ik heb pas sinds een tijdje "de compressor" ontdekt, en dat heeft een wereld voor me geopend. Wellicht ook voor jou...

Origineel geplaatst door glennplumber
Toverkoning > Jezus joh waar werk jij8D 8D 8D

Doe ff normaal ;)

Maarru heb jij toevallig sae gedaan hier in nederland en bij arjan kamphuis in de klas gezeten ??

Ah! Ik neem aan dat je de website al gevonden hebt... Nee ik heb geen SAE gevolgd en Arjan Kamphuis zegt me niets. Ik heb Muziektechnologie in Hilversum gedaan.

Maar pas op met Finalizers. Leuk spul voor thuis, maar zodra je echte releases gaat krijgen, laat dat deel dan absoluut over aan de mastering-engineer. Je wil niet weten hoeveel produkties bij mij komen die totaal kapot gefinalized zijn. Niets meer mee te beginnen.

TC triple c is een multyband compressor. Ik zou wel willen dat ik een finalizer express kon betalen.

Heb er wel eentje op m'n werk staan ..... maarru daar kan je toch niet zoveel mee verkloten .... instellingen zijn/lijken minimaal ??

GlennPlumber

Gewoon luisteren naar een profesionele masteraar,. Een Finalizer is hardstikke leuk voor demo's en voor LOW budget mastering, maar het echte werk kunnen wij zelf niet doen.

Paul.

eeeuuh ..... nou een finalizer van €2999,- noem ik niet echt low buget. Mjaa .... misschien voor hun weer wel ??
En vragen mag toch .... ook aan een prof !!??

Paul Jenner zei : Gewoon luisteren naar een profesionele masteraar,. Een Finalizer is hardstikke leuk voor demo's en voor LOW budget mastering, maar het echte werk kunnen wij zelf niet doen.

Dat zal wel zijn dat die dat zeggen, hoe meer ervaren Finalizer gebruikers hoe minder werk zij hebben, hehe!

Ik vind dat dikken bullshit en zeg maar dat ik gezegd heb dat dat wel gaat met zo'n machien en zeer goed zelfs.

En je bent altijd het beste dat je bij een release op het programma, geluidsdragers levert met de ongeprocessed'te versie erbij zodat er toch een master kan gemaakt worden door iemand die niets anders doet en je dan de beste versie kan nemen. Proffesioneel en een test voor jezelf of je het beter of slechter kunt, of jouw smaak beter is tenminste, want het is jouw kunstwerk.

gonna shed my skin and :walker: away !

:biertje: :biertje:

Back