(masteren) Het laag in de mix

€ 2.999,00, volgens mij zijn ze ook weer niet zo duur. En inderdaad, voor een goede mastering studio is die prijsklasse "budget" apparatuur.
Maar goed, het gaat meer om de man achter de knoppen en zijn afluistering en akoestiek dan om het apparaat. Een ge finalisde versie en een kale versie aanleveren is inderdaad zeer verstandig.

Wat ook erg belangrijk is dat een aparte masteraar jou als het ware een extra paar frisse oren levert.

Paul.

TC finalizer 96k zit op de 3000 jah ... te gek duur !! ;)

Maarru dikke studio of niet ... het ligt inderdaad aan de persoon die er in zit ... jah en als je die dan nog eens in een dikke studio zet .... ja

klopt allemaal Paul, maar ik zou er ook zoooooo graag een kei in worden dit zeeeeeeeeeer goed te kunnen.

En zeker daarom zal ik nooit de optie nog een extra "Mastering Engineer versie" er vantussen laten. Al is het maar om nog meer te leren.(zoveel kost dat nu ook weer niet)

Na een 2 a 3 tal dagen heb ik steeds een fris gehoor en heb het er voor over om dan nog eens (mssch in 3,4, of 5 sessies?) er tegenaan te gaan de boel te masteren met de
F i n a l i z e r .8D 8D 8D

Ik heb de mijn gekocht een 3 tal jaar geleden voor maar 1500 € ,ga hem volgende maand upgraden naar de 96K versie voor 300€.

Mijne volgende is deze hier:

Hele interessante thread dit...

Ik heb al behoorlijk wat tijd gestoken in het optimaliseren van de eindmixen van m´n tracks en volgens mij ontbreekt dit aspect hier geheel ten onrechte.

Wat namelijk wel echt ontzettend goed werkt om de boel, met name het laag, minder rommelig te maken is het weg-eqen van laag op kanalen waar je eigenlijk helemaal geen laag (onder de 75 hz) nodig hebt. Hihats, snares, synths etc.

Ik heb een digitale desk (o3D) en daar kan je heel makkelijk een HPF inschakelen. Ik filter dan onder de 60-90 hz het laag weg. Ik heb me er vaak over verbaasd hoe goed dit werkt. Je laat het laag aan de bassheavy tracks zo te zeggen.

Verder probeer ik trouwens ook zo min mogelijk te eq-en om echt de klank aan te passen en de eindmix zo ongecompressed mogelijk te laten.

do try it at home!
Jasper:okdan:

Ja de kunst van het mixen is nu net eq weg te draaien (ook soms wat bijgeven) waar het niet nodig is of in de weg zit. Maar je bent best zeer kieskeurig met de klanken die je gebruikt, dan hoef je ook minder te eq'en. Ongeveer een beetje hetzelfde dan dat binaural net zei.

Masteren is een beetje anders, maar evengoed experimenteel en een heel leerrijk (heerlijk) proces. Ik ben er alvast door gefascineerd.8D

p. ;)

en nu ga ik hier wat Champagne klinken, tot forums!

:kroon:

Prophet en Binaural helemaal gelijk wat mij betreft.

Je begint met het editen en uitkiezen van synth sunds voor een track, op zo'n manier dat ze elkaar prettig aanvullen inplaats van in de weg zitten. Vervolgens ga je fijnslijpe in de mix fase, EQén enzo. Dat allemaal zo goed mogelijk zien te krijgen. DAARNA pas de mastering engineer inzetten. Is het een goede mix dan kan ie wat puntjes op de i zetten. Is het een klote mix, dan mag je van mastering ook geen wonderen meer verwachten.

You can't polish a turd !

Paul.

Het is toch gewoon de kick om met je finalizer of software een zo goed resultaat te krijgen dat een mastering engineer er de pee in krijgt omdat het zo goed klinkt.
Want ook al heb je een 16 bands multiband buizencompressor en weet ik al wat niet meer dat zegt nog niets. Maar je gaat ook geen randdebiel met zulke dure apparatuur laten werken. :)

Trouwens ooit zelf eens uit de mond van een mastering engineer gehoord dat degene die de track gemaakt heeft beter de track kan masteren omdat hij meer van die track weet dan een mastering engineer. (met daarbij wel dat je iets van mastering weet)

Natuurlijk moet je gewoon doorgaan met mastering pogingen. Het is leuk en het is zeer leerzaam. Maar, luister altijd naar wat een echte masterraar te zeggen heeft. Je kunt niet op tegen hun ervaring en monitoring. That's all.

Paul.

maar natuurlijk Paul! dat is het heilig verbond, ik heb zeer ZWaaR respect voor de mastering engineer. I love him!
Ik zal hem nooooooit verloochenen, integendeel het is zoals bompa VS kleinzoon, R.E.S.P.E.C.T. want zijn vizie moet gerespecteerd worden, want hij kent het werkt vanuit de ViBe van een bepaald stuk, hij benaderd dit als is een stuk van hem. Hij vijlt de microns bij daar waar de leraar je werkstuk afkeurde in je eindwerk om zo je diploma alsnog te bekomen.

:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

;)

p.

Nog ff over dat wegdraaien van die eq, wat ik merk bij het uitmixen van muziek van een rockband waarmee ik nu bezig ben is dat als ik de baslaag bij de hihats weg ga draaien er toch iets gebeurd met de hoge tonen. Stel dat de guitaren en zang even stoppen met spelen dan blijft er zo weinig over van het ge-eq'de geluid.
Dit vind ik ook voor synthgeluiden en beats; niet teveel van dat laag wegdraaien als je het overbodig acht. Andersom ook natuurlijk, bij het hoge. :gaap: :Z :z :peukie: *D

Je kunt i.pl.v. het laag wegdraaien met de schelving EQ eens denken aan alleen het inzetten van het laag -af filter .

Of je neemt een parametrische EQ en zoekt met die bekkens een frequentie op waar ze andere sounds in de weg zitten, vervolgens dip je alleen op die freq. een paar dB's.

Als je 400 Hz bijvoorbeeld eruit zaagt, klinken ze ook minder donker en is je mix toch weer wat opgeruimd. 400 Hz is maar een voorbeeld, hang me er niet aan op.

Paul.

Paul.

Zo'n probleempje van in de weg zitten kan je op verschillende manieren oplossen navenant de inhoud van die klank. Elke oplossing dan naar waarde inschatten is dan ook een leerproces. Met compressie kan je ook veel, maar alles zomaar platslagen is zeker geen oplossing.

hieeeeeehaaaaaaa!8o)

sieejaaaa!

yesterday :biertje: now :[>

this is the last time

Om even op het laag terug te komen .... ik zit nu twee dagen met die tc te klooien en heb het idee dat ik iets verkeerd doe.
Dacht dat het me lukte maar ik draaide eigenlijk alleen maar laag weg ipv dat ik het compress (heb ik het idee)
Heeft iemand een idee hoe ik dat 'zompige' laag weg krijg met een multybandcompressor ??

Alvast bedankt,
GlennPlumber.

hiere Glenn:

een paar instellingen van de Finalizer multiband Comp & EQ

output mixer tot tegen den plafond peaked tegen de full scale 0 dB zo naar de TC

EQ enkel in het laag:

boost van 3 dB op 51 Hz met de laagste slope van waarde 3

Compressie enkel in het laag:

Ratio van 4.0.1
Threshold van -7.0
Attack van 20 ms
Release van 0,7 s

Out dB -2,9 dB

Het crossoverpunt heb ik vergeten te noteren , maar als je er iets aan hebt zal ik je het morgen vertellen.

sieeejaaaaa! p.

;)

Grappig, die EQ truk heb ik vandaag nog met die gave track van Cyan circle uitgehaald. Maar wat je dan eigenlijk doet is ipv het laag wegdraaien het 'zwaartepunt' van die kick bijdraaien.
Best wel effectief maar niet altijd toepasbaar. Ligt er maar net aan of het kan. Het heeft dan meer zin om je mix nog eens goed na te lopen.

Origineel geplaatst door Prophet
hiere Glenn:

een paar instellingen van de Finalizer multiband Comp & EQ

output mixer tot tegen den plafond peaked tegen de full scale 0 dB zo naar de TC

EQ enkel in het laag:
boost van 3 dB op 51 Hz met de laagste slope van waarde 3

Compressie enkel in het laag:

Ratio van 4.0.1
Threshold van -7.0
Attack van 20 ms
Release van 0,7 s

Out dB -2,9 dB

Het crossoverpunt heb ik vergeten te noteren , maar als je er iets aan hebt zal ik je het morgen vertellen.

sieeejaaaaa! p.
\;)

Heee prophet,

Bedankt voor je instelling !! Ze werken aardig.

Thanks.

Nog ff een vraagie :

Wat is nou het beste om te doen of hoe werken jullie ??

Beginnen jullie aan een track te werken met compressie of passen jullie het als allerlaaste toe als je track klaar is ??

Wat me opvalt is dat als ik multycompressie toe pas ... ik andere velocity waarde moet instellen op sommige sounds vooral op het mid gedeelte.
Klopt dat .... ?? of doe ik dan iets fout ??

Alvast bedankt,
GlennPlumber.

Back