Patsen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
Wat is er mis met patsen?
OK, het is tegen de haren in strijken van een protestantse/gereformeerde naar spruitjeslucht ruikende gezonde hollandse mentaliteit. Maar verder zie ik geen beletsel hoor.

Origineel geplaatst door fuse

Misschien begeef ik me op glad ijs door hierop te antwoorden. (Zouden we dit niet in een nieuwe thread verder zetten?)

- patsen is... jezelf / je werk / je materiaal als béter zien
- patsen is... anderen die mening aanprijzen / wilen opleggen
- patsen is... op zoek gaan naar bevestiging?

Ik merk bij mezelf wel eens de neiging om te patsen. Meestal is dat in periodes waarin ik geen besef meer heb van m'n plaats hier op de wereld, waarin ik de pedalen een beetje kwijt ben. Dan zoek ik een 'extern feit' dat me helpt om mezelf af te bakenen ten opzichte van de anderen en deze wereld. Iets wat me weer een plaats geeft.

Met patsen is niks 'mis'. Ik merk alleen dat degenen die het hardst patsen, meestal erg onzekere mensen zijn, die zich niet geliefd voelen door anderen. Meestal gaat het dan om mensen die ook zichzelf niet graag zien, en daarom hun eigenwaarde proberen af te leiden uit 'externe factoren'. Zo iemand roept steevast een enorme treurigheid bij me op. Ik vind het dan alleen maar spijtig dat ze zich zo slecht in hun vel voelen.

Geef mij maar de verlegen kunstenaar die oprecht verbaasd is als ik 'm zeg dat ik z'n werk goed vind. Die is opeens gelukkig, zonder dat hij erom moest vragen!

Tsja, het amerikaanse patsen is natuurlijk heel anders.
Da's meer van.

Ik werk 12 uur per dag en werk nog over om promotie te kunnen maken.
Verdien bakken met geld en koop allemaal dure shit om te showen.
Iedereen vind me geweldig (en nog oprecht ook nog)!
Wat is er mis om daaraan te verdienen? (kun je weer lekker van patsen)

Koop je toch zo'n MFB bakkie? Kost minder en patst minder maar klinkt wel lekker. :W

Of vind je hem te duur dan wacht je toch totdat ze 2e hands wel betaalbaar zijn?
Het is iig geen goedkope plastic prut dus gaat nog wel een paar decennia mee hoor.

Origineel geplaatst door Eclectus
Zo iemand roept steevast een enorme treurigheid bij me op. Ik vind het dan alleen maar spijtig dat ze zich zo slecht in hun vel voelen.

Pas jij maar op dat je stiekem niet jouw eigenwaarde daarmee opkrikt ;)

Trouwens, ik ben een verlegen kunstenaar. Maar soms pats ik ook (voor mij is het gewoon dikdoen, inderdaad even jezelf oneigenlijk opkrikken, het heeft het denk ik meer met oerinstinct/haangedrag te maken dan met het compenseren van een laag zelfbeeld. Daar zijn weer andere, meer effectieve manieren voor.

Tsja, het amerikaanse patsen is natuurlijk heel anders.
Da's meer van.

Ik werk 12 uur per dag en werk nog over om promotie te kunnen maken.
Verdien bakken met geld en koop allemaal dure shit om te showen.
Ik zie hier niet echt een verschil met wat Eclectus zegt?

"Ik werk me de pleuris zodat ik dure dingen kan kopen om te showen..." nouja, dat is dan zielig voor je.

Maar dit gaat weer vreselijk off topic idd.

Patsen kan ook met (niet aanwezige) kennis. Dus niet materiele zaken. Mensen die pretenderen iets te weten en zelf niet doorhebben dat dit niet zo is. Dit wordt ook wel domheid genoemd.

Verder kun je ook showen zonder te patsen.

Valt me trouwens vaak op dat patsers vaak ook vatsers zijn (met name amerikanen). Klopt mijn beeld?

Origineel geplaatst door klausito
Valt me trouwens vaak op dat patsers vaak ook vatsers zijn

nu ga ik echt stoppen met snoepen!

Patsen kan ook met (niet aanwezige) kennis

Ik zou graag antwoorden op de offtopic-topic. Toch zou ik liever eerst zien dat een van de mods alle antwoorden die verband houden met 'patsen' verhuist naar een nieuwe thread in de 'algemene discussie'. Kan dat?

Bericht door een moderator:
Dat kan...

ik pats graag met mn pads

dikke empeecee olee olee

:D

Ik vind beetje patsen ook wel oke.. van al dat introverte geneuzel wordt je ook weinig wijzer..:biertje:

Leuke discussie weer :)

Ik heb er even geen woordenboek bij maar volgens mij is patsen zoiets als: het op een opvallende wijze laten zien wat je (in huis) hebt, whatever that may be, om vervolgens de reactie van de toeschouwer(s) te peilen. Waarschijnlijk is een min of meer jaloerse reactie daarin het hoogst haalbare.

Als wat ik zeg juist is (maar dat weet ik dus niet) dan is patsen eigenlijk wel een beetje zielig natuurlijk. Want wat schiet je ermee op? Het lijkt er in dat geval echt op dat je een soort erkenning van anderen zoekt voor wat jijzelf erg mooi / cool e.d. vindt . En dus inderdaad misschien wel onzeker bent zonder die bevestiging van anderen.

Maar ja, misschien is dat wel wat te zwaar opgevat. Een beetje patsen is natuurlijk leuk en onschuldig, zeker als de patser zichzelf niet te serieus neemt. En waar het synths betreft..........ik ben gek op die dingen, maar ik heb 10 x meer respect voor iemand die met weinig spullen een dope track in elkaar draait, als voor iemand met een ton aan spullen waar hij weinig tot niets mee doet. Maar dat is persoonlijk.

Origineel geplaatst door Hooihuis
ik ben gek op die dingen, maar ik heb 10 x meer respect voor iemand die met weinig spullen een dope track in elkaar draait, als voor iemand met een ton aan spullen waar hij weinig tot niets mee doet. Maar dat is persoonlijk.

Helemaal mee eens. Ik kan niet eens goed spelen.. ooit wat orgelles gehad, maar ik ben ook gek op die dingen. Ik beneid mensen die goed kunnen spelen.

Is patsen niet synoniem voor opscheppen?

OK, het is tegen de haren in strijken van een protestantse/gereformeerde naar spruitjeslucht ruikende gezonde hollandse mentaliteit. Maar verder zie ik geen beletsel hoor.

Jezus loop even niet zo te patsen met het feit dat je zo'n atheistische, openminded naar kaviaar geurende jonge god met een superglad kapsel bent...

pfff

waar is mijn kuiltje jus?!

-C-

De Van Dale geeft voor 'patsen'. zoals hier bedoeld is: dikdoenerij, met geld smijten.
Natuurlijk geeft de Van Dale niet de oorzaak aan.

Maar om te patsen heeft de patser natuurlijk publiek nodig.
En dat publiek moet natuurlijk ook overtuigd zijn dat met geld kunnen smijten een positief iets is. Gelukkig zijn veel Nederlanders, en vooral de protestanten en de gereformeerden speciaal, het daarover eens: het is een goede zaak om veel geld te hebben en je daar naar believen mee te gaan smijten. (Die gereformeerden leiden daarvan af dat God je welgezind is)

Voorbeelden?
Die life-soaps bij BN'ers. Lekker geilen op de rijken, figuurlijk dan.
De staatslotterij. De populariteit van een lotterij is dat je niets meer hoeft te kunnen en kennen dan hoe je een lot moet kopen. De rest gaat soms vanzelf.

Patsen wordt naar mijn idee pas hinderlijk als er over gelogen wordt, dus dat de rijkdom er eigenlijk niet is. In het onderwijs roepen er bij het draaien van een videofilm steevast een paar kinderen bij het zien van de trailers, voorafgaand aan de hoofdfilm: "Die heb ik thuis ook!" Niet dus. Dat is dus niet patsen, maar liegen.

Patsen wordt pas leuk als er wel objecten om te patsen aanwezig is, maar het benodigde geld er niet voor betaald is. Op zich vind ik dat zelfs topsport :) Vooral als er bij verteld wordt hoe het één-en-ander verkregen is. Zo krijg ik nog wel eens een synthje, omdat een bepaald persoon vind dat ik dat synthje moet hebben. Moet ik dan die persoon tegenhouden? (Trouwens, zo kan ik ook merken dat het niet zo goed gaat in de synthwereld, want de laatste tijd gaat het alleen nog maar tegen hele grote kortingen)

Zit ik nu te patsen?
Zijn die importeurs aan het patsen?

Ach, zo lang je er anderen maar niet mee benadeelt, dan is er eigenlijk weinig aan de hand. De hele dag over jezelf praten is voor je omgeving ook niet erg leuk, maar het schaadt toch ook niemand?

Wout

Origineel geplaatst door C738
waar is mijn kuiltje jus?!

-C-

:D :dubbel: Patser!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back