GESTOLEN apparatuur ! !

Er zijn in een aantal gevallen bescherming voor jou mocht je gestolen waar hebben gekocht. Maar dan moet het:

1). Gaan over roerende zaken
2). ter goede trouw zijn (je moet kunnen bewijzen dat je niet wist dat het om een gestolen goed ging)
3). niet om niet zijn (d.w.z. als je het gekregen hebt, dan moet je het truggeven; je moet er dus een geldbedrag voor hebben betaald)
4). geen C.P. levering betreffen (je moet niet eerst bezitter en nu houder zijn geweest...)

Moeilijke stof. Conclusie: je zal bijna nooit meemaken dat je je geld terug krijgt, of dat je het gestolen goed mag houden...

Origineel geplaatst door dr.DRé
zomaar, leuke hobby:engel:

betekend dit als je het op ebay zet en je koop het is het van jou.
dit is een echt bij de wet verantwoord veilingshuis, dacht ik

Ebay denkt niet na de afkomst van ieder apparaat. Dat zou onbegonnen werk zijn. Maar als je er achter komt dat je gestolen waar hebt gekocht dan is het wel verstandig om dat te melden. Ebay is letterlijk een marktplaats, zij bemiddelen niet eens, maar maken het alleen mogelijk dat mensen spullen aan elkaar kunnen verkopen. Ik denk dat als wij alle spullen die zijn gestolen en vandaag zijn verkocht een vrachtwagen in moesten laten, dat het dan een gezellige dag wordt.

Overeenkomsten worden gesloten tussen 2 of meer partijen. Alleen die partijen - de verkoper en de koper - zijn gebonden. Zelf koop ik alleen van ebay-winkels met een hoge score. Met particulieren weet je het nooit zeker. Voor een dief is het natuurlijk aantrekkelijk om spullen op deze wijze te slijten aan lui in het buitenland.

Origineel geplaatst door Bubbles
Er zijn in een aantal gevallen bescherming voor jou mocht je gestolen waar hebben gekocht. Maar dan moet het:

1). Gaan over roerende zaken
2). ter goede trouw zijn (je moet kunnen bewijzen dat je niet wist dat het om een gestolen goed ging)
3). niet om niet zijn (d.w.z. als je het gekregen hebt, dan moet je het truggeven; je moet er dus een geldbedrag voor hebben betaald)
4). geen C.P. levering betreffen (je moet niet eerst bezitter en nu houder zijn geweest...)

Moeilijke stof. Conclusie: je zal bijna nooit meemaken dat je je geld terug krijgt, of dat je het gestolen goed mag houden...

Zo ongeveer. Het kan ook om onroerende zaken (zaken die met de grond zijn verenigd zoals huizen, gebouwen, sommige schepen) gaan, maar synths die aan grond vastzitten zullen niet zo gauw op het forum verkocht worden.

2. goede trouw: inderdaad je moet bona fide zijn. Male fide is het tegenover gestelde.

3. Je hoeft niet altijd een geldbedrag te hebben betaald. Ruilen kan ook. Dat is soms nog erger.

4. kan juist wel. Een dief kan zeggen dat ie eigenaar is en tegelijk zeggen dat ie de synth nog even voor je vasthoudt. In wezen heb je dan CP-levering.

wellicht een hint voor het synthforum om een kleine databank te maken voor aldeze problemen waar bij alleen een sere nummer aan een naam is verbonden krijgen ze gelijk veel meer leden.

Origineel geplaatst door Tom 32
Goede tip!

Ik registreer alle serienummers gelijk als de betreffende apparaten uit de doos komen en mijn verzekeringsadviseur ontvangt met enige regelmaat de bijgewerkte lijst.

ik heb mijn apparatuur niet appart verzekerd. kost dat veel om dat te verzekeren
ik heb: jp8000, novation a-station, jomox airbase99, ultrafex ex 3200, esi esp1010, esi m8u, yamaha rs7000, acer lcd scherm

software hoeft toch niet verzekerd te worden als je toch geregistreerd staat? kheb b.v. ni pro53

ik slik ook wel als ik zo lees heb ook niks verzekerd of wat dan ook, misschien wel automatisch met inboedel mee

maar als je alles verzekerd wat krijg je eigenlijk terug?? dagwaarde neem ik aan, en waar halen ze die dagwaarde vandaan? van 2hands prijzen ?

bij tgp post bijvoorbeeld verzekerde ik ook altijd de duurdere dingen tot ik erachter kwam dat ze bij gestolen of verlies van het verzekerde object maximaal 100 euro uit betalen, dus ja daar ga je geen synth voor verzekeren

Origineel geplaatst door gemmetje

ik heb met deze actie het grootste gezeik gehad..... (en nee, mijn overredingskracht betrof GEEN fysieke kracht)
De bromfiets had door ons als verloren moeten worden beschouwd, tenzij de koffieleutende diender zelf toevallig in een dronken bui eens over ma's bromfietsje heengepleurd zou zijn.
Ma reed, aldus oom agent, vanaf dat moment op een gestolen bromfiets en ik werd beschuldigd van "eigen rechter spelen".

k*t-wetgeving wat dat betreft dus......

Daar zakt m`n broek echt van af, sjoe wat een kindertjes.

Als ik dit zo lees is het verstandiger om te investeren in een degelijk anti diefstal systeem dan investeren in iets om je eigen apparatuur aan te kunnen herkennen. De enige hoop die je hebt is dat je wat geld terugkrijgt van de verzekering....en die zal nooit de schade dekken van die zeldzame bak die ze hebben gejat.

Bij mij staat alles achter een alarmsysteem met meldkamer (en ja die gasten staan snel voor je deur merkte ik toen ik in dronken bui even niet goed met het paneel overweg kon).

Is natuurlijk niet waterdicht, dat is het eigenlijk nooit. Het probleem bij dit soort zaken is dat het vaak dicht bij huis zit. Alleen als mensen weten wat er te halen is komt de drang om het te jatten. DUs als je geen commerciele studio bent dan is het risico wel al minder.

Berichten als deze doen je wel weer nadenken over het feit of je wel mensen thuis wilt ontvangen bij de verkoop van gear.

Diefstal = laag! :r

Zie ook deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=1432&perpage=20&

Ik ben al een paar maanden in de weer met mijn verzekeringsmaatschappij. Het komt er ongeveer op neer dat je een taxatie-rapport moet hebben om de vervangingswaarde uitbetaald te krijgen bij diefstal ed.
Probleem is dat piano- gitaar of oldtimer-taxateurs (ik heb ze gebeld) geen taxatie-rapport mogen opstellen voor synthesizers en dergelijke. Ook al heb je een (dure) kostbaarheden-verzekering, dan nog heb je zo'n rapport nodig.
Ik heb met m'n verzekering een "afspraak" dat ik alle gegevens noteer, inclusief foto's, en deze overhandig aan de tussenpersoon cq maatschappij. In geval van schade kan ik dan alleen maar hopen op een schappelijke afwikkeling.
De spullen staan dus op m'n inboedelverzekering vermeld in de vorm van een clausule voor een bepaald bedrag, maar of dit bedrag ooit uitgekeerd wordt vraag ik me af.

Maar het lijkt me idd beter te investeren in een alarminstallatie met een grote opzichtige lamp en sirene aan de buitenkant van je huis cq studio en veel opzichtige stickers op je ramen.

Ik vraag me trouwens af hoe Wibi z'n vingers laat taxeren en modellen hun benen, waarom kan dit wel ?

Origineel geplaatst door dr.DRé
wellicht een hint voor het synthforum om een kleine databank te maken voor aldeze problemen waar bij alleen een sere nummer aan een naam is verbonden krijgen ze gelijk veel meer leden.

Dat zou ik nou juist niet doen. Stel dat ik nou wat serienummers van synths van anderen te weten kom. Dan zet ik die er gewoon in alsof het mijn serienummers zijn. SF kan tenslotte niet controlleren of dat klopt. Sowieso is de registratie relatief anoniem. Wat zegt het dat forumlid SFPhreak34 serienummer A0012345 ingevoerd heeft? Wie weet is SFPhreak34 juist de dief.

De enige manier waarop zoiets zou werken is als de registrerende instantie (SF in dit geval) bij alle nummers bewijsmateriaal kan controlleren (aankoopbon, etc.). Daar zitten ze niet op te wachten denk ik ;)

Origineel geplaatst door Acidfever
Diefstal = laag! :r

!!!

Laatst zag ik ergens op Partyflock meen ik ook weer een topic dat ze bij iemand hadden ingebroken.. Ik kan mezelf dan wel opvreten van woede.. Bah, blijf gewoon met je poten van andermans spul af!! :( :(

Laten we hopen dat de gemiddelde gelegenheidsdief uit is op TFT-schermen en onze Jupiters, Oberheims en Moogs aanziet voor oude casiotjes :D

Anderhalf jaar terug had ik "geluk", alleen de spelcomputers, gameboys en dergelijke waren gestolen en m'n synths stonden onaangeroerd. Ik heb gelijk aktie ondernomen en 2 dagen later had ik een volledig alarmsysteem in gebruik...

Origineel geplaatst door gemmetje
Vergeet dat dus maar gerust !
Hier heb ik dus slechte ervaringen mee.
Ooit jatte een vage junk m'n ma's bromfiets en ma en ik deden braaf aangifte. Na 2 weken spotte mijn broertje die junk met ma's bromfietsje bij de benzinepomp en belde mij op. ik ging als een dolle stier naar die benzinepomp en wist met de nodige overredingskracht meneer junk zo ver te krijgen dat hij braaf voor mij uit reed naar ma's huisje, alwaar hij de bromfiets netjes voor de deur terugzette. ik ging naar het politieburo en vertelde dat ze niet meer hoefde te zoeken, de bromfiets terug was en ze de aangifte uit hun systemen konden halen.

ik heb met deze actie het grootste gezeik gehad..... (en nee, mijn overredingskracht betrof GEEN fysieke kracht)
De bromfiets had door ons als verloren moeten worden beschouwd, tenzij de koffieleutende diender zelf toevallig in een dronken bui eens over ma's bromfietsje heengepleurd zou zijn.
Ma reed, aldus oom agent, vanaf dat moment op een gestolen bromfiets en ik werd beschuldigd van "eigen rechter spelen".

k*t-wetgeving wat dat betreft dus......

Zoals wel vaker ligt de waarheid zo ongeveer in het midden.
Zolang je zelf niet de fout begaat door iemand op zijn bek te timmeren of iets dergelijks, is er niets mis mee om op te komen voor je eigen zaak. Als jij het hebt gedaan zoals je beschreef is het OK. Je hebt het netjes gemeld, geen bedreigingen gebruikt of geweld gebruikt: Prima, de zelfredzame burger. Als je geen medewerking krijgt van degene die op je bromfiets rijdt, haal je lekker de politie erbij. De persoon in kwestie kan dan zelf besluiten of hij wil dat jullie het onderling oplossen of dat hij vertrouwt op de tussenkomst van de politie. Junken zullen in dat geval eieren voor hun geld kiezen. Iemand die te goeder trouw is zal protesteren en de politie erbij willlen halen.

Het belangrijkste uitgangspunt hier is: Maak niet de fout zelf een overtreding te begaan vanuit het idee dat je in je recht staat. Met al die rare wetgeving over eigendom te goeder trouw kun je ernaast zitten. Dan kan degene die op jouw bromfiets zit wellicht eigenaar te goeder trouw zijn terwijl jij (terecht overigens) denkt dat hij de dief is. Sla je hem dan het licht uit zijn ogen dan ben je sowieso veel verder van huis.

En dat over 'eigen rechter spelen' vind ik (als ex-politieman......) een beetje slap geouwehoer. Dit is geen eigenrichting maar ' hulp bij opsporing'. De politie zou juist blij moeten zijn met mensen die zelfredzaamheid aan de dag leggen. Zolang ze het maar op een nette en wettelijke toegestane manier doen.

groeten van oom ex-agent:smeris:

Mensen die niet van andermans spullen kunnen afblijven zijn scum... ik ben een aantal jaren terug zo een Vintage Marshall cabinet + top (z'n Oranje jaa! :erm: ) "kwijtgeraakt" door diefstal. Daarbij werden nog een Ibanez, custom build ESP gitaar en een Warwick bass van een collega ontvreemd :( Ik had een muzikanten verzekering destijds dus heb +/_ 60% terug gekregen, maargoed daarmee vergoed je je vintage spul niet !!

Ben nu een stuk voorzichtiger, alles staat genoteerd, Traliewerk, brandvertragende deur met pinsloten + alarm. My private Fort Knox... Ohjaaaa en niet te koop lopen met gearlijstjes op fora etc wil ook helpen ;)

Kheb alleen een vraag aan de topicstarter:

Als je Rackmounts monteert dan verdwijnt in sommige gevallen het serienummer omdat deze op de bodem plaat stond. Als je nou met een graveerpen/kraspen het nummer er zelf inzet, geldt dat ook ?

En hoe zit dat met PC/Notebook componenten, m'n RME heeft wel een serienummer m'n Delta 66 + BOB bijvoorbeeld weer niet. Kan me niet voorstellen dat een evt. nummer van je kast voldoende is

Laten we hopen dat de gemiddelde gelegenheidsdief uit is op TFT-schermen en onze Jupiters, Oberheims en Moogs aanziet voor oude casiotjes :D

Sowieso grote en zware keyboards kopen, da's altijd beter in zo'n geval. En mooie modulars met hardhouten kasten... Hey, zo vervelend is het allemaal nog niet...

Spullen vastgeschroefd in je rack, liefst met inbusschroeven. Een gelegenheidsdief heeft mogelijk nog wel een schroevendraaier bij zich om even snel wat los te maken, maar waarschijnlijk geen inbus. Oja, je eigen inbus niet naast het rack leggen natuurlijk :D

Gooie tip ook ik ben er regelmatig veel te laks mee en ik durf te wedden dat de meesten hier ook onderverzekerd voor zijn. Het is namelijk niet normale inboedel.

Origineel geplaatst door Exzit
Gooie tip ook ik ben er regelmatig veel te laks mee en ik durf te wedden dat de meesten hier ook onderverzekerd voor zijn. Het is namelijk niet normale inboedel.

@ Exzit: ik zou me niet te druk maken. Ik denk dat alleen je GEM en de ION deels vergoed zullen worden. De rest niet. Audio-apparatuur is binnen 5 jaar afgeschreven.

@ iedereen: ga niet direct dure kostbaarheden-verzekeringen afsluiten. Tenzij je elke 3 jaar totaal nieuwe spullen koopt en er veel mensen bij je over de vloer komen. Een enthouiaste verzekeringsadviseur zal je altijd zo'n verzekering adviseren omdat de premie die hij daarover vangt, een deel van zijn omzet is.

Ik verzeker bij mijn oude Emulator 4x ook niet omdat dat ding ongeveer 1 jaarpremie waard is. Bespaar jezelf de nodige piekermomenten en verzeker alleen wat echt nodig is.

Een goede UGV+ is wel raadzaam indien 1 van je apparaten plotseling begint te fikken.

Origineel geplaatst door René
@ Exzit: ik zou me niet te druk maken. Ik denk dat alleen je GEM en de ION deels vergoed zullen worden. De rest niet. Audio-apparatuur is binnen 5 jaar afgeschreven.

@ iedereen: ga niet direct dure kostbaarheden-verzekeringen afsluiten. Tenzij je elke 3 jaar totaal nieuwe spullen koopt en er veel mensen bij je over de vloer komen. Een enthouiaste verzekeringsadviseur zal je altijd zo'n verzekering adviseren omdat de premie die hij daarover vangt, een deel van zijn omzet is.

Ik verzeker bij mijn oude Emulator 4x ook niet omdat dat ding ongeveer 1 jaarpremie waard is. Bespaar jezelf de nodige piekermomenten en verzeker alleen wat echt nodig is.

Een goede UGV+ is wel raadzaam indien 1 van je apparaten plotseling begint te fikken.

Hee vergeet mijn nieuwe DDX3216 niet het is dan wel Behringer maar koste meer dan de ION.:D

Inderdaad vervelende zaken. Maar ooit is er hier op het forum nog eens een thread geweest waar een goeie tip in stond en die ik nu uitvoer.

Binnen in de belangrijkste synths heb ik een briefje gestoken met daarop vermeld dat bij het vinden daarvan, de synth eigendom is van 'mijn naam' en 'mijn telefoonnummer'. Als dit niet overeenkomt met de aantrefplaats, dan is het dus niet wettelijk.

Daarbij heb ik dan de serienummers in een spreadsheet staan die zowel bij me thuis op de computer staat als bij me op het werk. Tevens heb ik deze lijst ook nog eens uitgeprint bij m'n ouders thuis liggen en bij mezelf.

Als dus ooit één van m'n synths gestolen zou worden en via het serienummer getraceerd wordt, kan ik dat papiertje gebruiken als soort van 'bewijs van eigendom' (op voorwaarde dat het materiaal na ontvreemding niet werd opengedaan uiteraard.

Niet dat het veel waard is, maar misschien kan het toch ooit van pas komen. Zelf heb ik ooit een synth verloren en er nooit meer iets van gehoord :( . Daarom dat ik die tip ter harte heb genomen. Gelukkig heb ik hem sindsdien nog nooit nodig gehad. Laat ons hopen dat dat zo blijft.

[edit]Wel niet vergeten om die papiertjes uit je materiaal te halen alvorens je ze verder verkoopt :eureka: [/edit]

God bescherme ons arme muzikanten :engel:

:doei:

Back