Live gebruik van Ableton Live

florisbogaert

Ingeburgerd
Voor onze groep de computer ontdekte moesten wij telkens tussen 2 nummers alle parameters van elk apparaat goedzetten (een zeer tijdrovend werk) om dan alle instrumenten live via midi te sequencen (sequencer was hardware: Yamaha PSR9000), nu hebben we Ableton Live ontdekt en voor onze demo vele dingen in audioloops opgenomen in Live.

We zouden nu graag die audioloops live gebruiken (in de volgorde dat ze geplaatst staan op onze demo, zodat we niet nog 2 minuten stilte hebben tijdens elk nummer voor alles klaar te zetten (we zijn maar met 2 en er worden tamelijk wat synthesizers gebruikt).

Maar als we een nieuwe Live set laden kan dit ook gemakkelijk 20 seconden duren, is dit "de" manier dat men normaal werkt voor live een stuk muziek gesynchroniseerd met mijn hardware-sequencer af te spelen?

En een bijkomende vraag, bestaan er goedkope en eenvoudig-te-gebruiken oplossingen om foto's en video's in liedjes te verwerken voor live gebruik?

je kan toch alles in 1 Ableton dingetje gooien? Kost wat voorbereiding maar dan heb je ook wat :)

Je kunt er ook voor kiezen om met twee computers op stap te gaan, dat is sowiso geen slecht idee volgens mij. En als bachup een cd- of mp3-speler om stiltes te vullen voor het geval uitzonderlijke geval dat je systeem mocht vastlopen en een reboot noodzakelijk is.

Verder zijn er diverse software en hardware toepassingen voor het triggeren van foto en video loops. Misschien dat anderen daar meer over weten te vertellen.

Origineel geplaatst door FrankH
Je kunt er ook voor kiezen om met twee computers op stap te gaan, dat is sowiso geen slecht idee volgens mij. En als bachup een cd- of mp3-speler om stiltes te vullen voor het geval uitzonderlijke geval dat je systeem mocht vastlopen en een reboot noodzakelijk is.

Verder zijn er diverse software en hardware toepassingen voor het triggeren van foto en video loops. Misschien dat anderen daar meer over weten te vertellen.

Ik heb eens met wat VJs op een feest gesproken en die synchroniseerde hun VJsoftware met de muziek via ableton live. Ableton gebruikte ze om het tempo te bepalen (en in bovenstaand geval dan dus ook om muziek te triggeren) en die stuurde de clock door naar de VJprogrammatuur. Of dat met 1 of meerdere PCs was weet ik niet, maar het is dus wel mogelijk!

Enkele optredens achter de rug met alles in 1 set en dat is inderdaad de beste oplossing.

Maar om even terug te komen op het gebruik van video, Ableton Live 6 gaat zoals de meesten wel al weten video-ondersteuning geven, maar heb even gemailt naar hen, en het gaat niet mogelijk zijn effecten en/of live streaming beelden binnen te brengen in Live 6.

Ook heb ik Resolume 2.3 geinstalleerd, maar we zouden graag zonder VJ werken, dus zou alles op voorhand al moeten gemonteerd zijn...

Bestaan er zo nog andere goede videosequencers, met ondersteuning voor live streaming en waarbij je liefst ook met vectoren (break points in Ableton Live) en een tijdslijn kan werken zodat je bijvoorbeeld een effect op een live binnenkomend beeld op een gesequencete manier kan veranderen? Belangrijk is vooral dat het zeer goed synchroniseerbaar is met Ableton Live.

Helaas heb ik die kennis niet en zal ook niet voor direct zijn denk ik als ik wat rondkijk.

Maar bestaat er geen beter alternatief, bijvoorbeeld resolume (welk ik een prachtig programma vind maar dan meer voor live gebruik) maar in midi-synchroniseerbare sequencer-vorm met bijvoorbeeld 'break points' zoals in ableton om bepaalde effecten te verharden en te verzachten op bijvoorbeeld live binnenkomende videobeelden?

In het ergste geval, dus moest er zo niet echt iets bestaan zouden we eventueel gewoon alles op voorhand maken en in de nieuwe ableton (met video-ondersteuning) plaatsen als quicktime-movie, in dat geval kan er wel geen live-video bij maar als we niets anders vinden doen we dat maar zo, wat is dan het beste programma om die videofragmenten mee te monteren en effecten op te zetten?

Back