Sampler met mellotron

Laandodeman

Symfomaan
Hallo,

Voor de muziek die ik wil maken heb ik on stage een mellotron nodig. Maar ja, kom daar maar eens aan:confused:

Op mijn PC heb ik de beschikking over een software mellotron, namelijk M-Tron. Maar ik heb geen zin on stage te gaan met een laptop.

Nou vraag ik me af of zoiets op te lossen zou zijn met een hardware sampler. Ik heb nog nooit met een sampler gewerkt, maar is het mogelijk om via de PC noot voor noot geluidjes in de sampler te laden, en die via een midicontroller on stage aan te roepen.

En zo ja, welke sampler zou er dan geschikt zijn?

Ik had zelf een vrij goed mellotron-instrument in mijn ASR-10. Maar ik heb die ASR helaas kort geleden verkocht. Maar goed, even to the point: Als je die mellotron samples wil 'laden' is het handig om voor een sampler te gaan die bestandsformaten ondersteund die je makkelijk vanuit je computer kan importeren, zoals AIFF of WAV (het liefst natuurlijk hetzelfde formaat als de mellotron samples die je nu op je computer hebt staan). Maar je kan natuurlijk ook gewoon de mellotron van je pc in je harware sampler samplen, dan maakt het denk ik vrij weinig uit welke sampler je neemt (tenzij je er nog verdere plannen mee hebt). Het is volgens mij niet altijd nodig om het 'noot voor noot' te samplen. Op mijn ASR bestond die mellotron uit 4 samples die d.m.v. tuning over alle keys waren verspreid. Je kan ook nog d.m.v. een midi-interface de boel rechtstreeks aansturen vanuit je laptop, maar dit is niet wat je wil begrijp ik.
In ieder geval hoeft iets als dit niet veel te kosten, je kan tweedehands erg goede samplers krijgen voor relatief weinig geld. Iets uit de AKAI S-serie bijvoorbeeld, of een EMU.

Veel succes!

Ze hebben toch zo'n retro versie van die mellotron?
Zoek maar ff, d'r is hier wel wat over gepost.

Koop een emu vintage pro module of een proteus 1000/2000 met vintage expansion & je bent overal vanaf :eureka:

complete demo van manikin-electronics (de fabrikant van Memotron)

http://www.manikin-electronic.com/products/memotron/sounds/memotron_demo.mp3

erg mooi, maar ben vooral benieuwd of je er ook nog iets nieuws uit kunt trekken!!!! zeer spannende bak moet ik zeggen
Alhoewel, ben gister even met de spectralis bezig geweest en echt ook kippenvel hoor!!! beetje fx hier beetje lfo daar...smullen!

Laatst gewijzigd:
Re: Sampler met mellotron

Wat voor synths heb je zelf al? Met goed proggen kun je een heel eind komen. Die laatste details vallen toch niet zo ontzettend op in een live-mix (en zitten ook niet allemaal in die samples trouwens).

En ook niet onbelangrijk: waar heb je 'm voor nodig? :P

Vind een mellotron toch behoorlijk karakteristiek om zo maar even te programmeren...
Tuurlijk kun je met goede synths mooie brass en strings maken, maar toch geen mellotron denk ik ....

Of de Clavia Nord Electro? Heb nu 2x zo'n beestje live gezien, maar klonk ERG overtuigend! Helaas staan er van de mellotron sounds geen demo's op de clavia site...
(Voor referentiemateriaal kun je misschien een paar tracks van Opeth - Damnation downloaden/luisteren.. Alle mellotron op dat album komt uit de Nord!)

Plus dat je dan nog een bak vol met electrische piano's, orgels en gewone piano's hebt.. Mij lijkt zoiets een betere oplossing dan een sampler met midi-keys eraan! :okdan:

Origineel geplaatst door pal
Vind een mellotron toch behoorlijk karakteristiek om zo maar even te programmeren...
Tuurlijk kun je met goede synths mooie brass en strings maken, maar toch geen mellotron denk ik ....

Als je een rompler hebt kun je toch ver komen, zeker als je er al redelijke basissamples in hebt zitten. En een vriend van mij heeft een redelijke tron gemaakt uit alleen 'pure' golfvormen (sinus, saw, enz.). Effecten eroverheen, lfo's voor wat ranzigheid, noise: gaat (best) goed hoor! (na enige tijd, en dan nog een paar dagen, maar okee... ;) )

Re: Sampler met mellotron

Origineel geplaatst door Laandodeman
Hallo,

Voor de muziek die ik wil maken heb ik on stage een mellotron nodig. Maar ja, kom daar maar eens aan:confused:

Op mijn PC heb ik de beschikking over een software mellotron, namelijk M-Tron. Maar ik heb geen zin on stage te gaan met een laptop.

Nou vraag ik me af of zoiets op te lossen zou zijn met een hardware sampler. Ik heb nog nooit met een sampler gewerkt, maar is het mogelijk om via de PC noot voor noot geluidjes in de sampler te laden, en die via een midicontroller on stage aan te roepen.

En zo ja, welke sampler zou er dan geschikt zijn?

Er is toch een nieuw designed mellotron in omloop,zag het laatst ergens,omvang als een synth.

Samplers kosten geen drol meer, dus je hoeft helemaal niet zo'n dure (compleet nutteloze) manikin mellotron nodig.

Met een simpele akai sampler zal je al een heel eind komen. Ik heb het zelf ook al live gedaan met een S3000XL en mijn midikeyboardje:

414_apollotronminimoog.gif

de Memotron. Ga naar Memotron

de bouwer (Mario Schonwalder) zal erop spelen tijdens een concert op 22 april 2006 Satzvey 2006 en het grappige is dat de #1-kenner betreffende Mellotrons van Europa voor dit ding de tapes heeft verzorgd. Daarnaast presenteert hij het festival. Het is een erg aardige man die vast al je vragen zal beantwoorden.

Route richting Satzvey

Dus iedereen die zin heeft in een ritje Duitsland en de Memotron wil bekijken/horen en de makers daarvan wil spreken kan er naar toe. Ingang kost EUR 12,00. Sowieso leuk om het een keer mee te maken. Typisch Duitse zaal met de banken en tafels + bier en worsten.

Grooveron is er ook.

Ik niet. Ben vorig jaar geweest en aangezien er dezelfde artisten weer optreden, laat ik dit jaar verstek gaan.

Origineel geplaatst door René
de Memotron. Ga naar Memotron

de bouwer (Mario Schonwalder) zal erop spelen tijdens een concert op 22 april 2006 Satzvey 2006 en het grappige is dat de #1-kenner betreffende Mellotrons van Europa voor dit ding de tapes heeft verzorgd. Daarnaast presenteert hij het festival. Het is een erg aardige man die vast al je vragen zal beantwoorden.

Zie ook deze thread.

Die Memotron klinkt vast wel ongelofelijk goed, maar een richtprijs van 1790 euro?! Is dat niet een tikje veel voor zo'n beperkte rompler? (want dat is het in feite gewoon, want hij werkt met samples, niet met tapes)

Origineel geplaatst door apollo
dus je hoeft helemaal niet zo'n dure (compleet nutteloze) manikin mellotron nodig.

Vind het wat kort door de bocht om erover te oordelen. Hij is wat prijzig, maar de sounds klinken stukken beter dan de Akai-stuff.

Back