De eerste muzieklessen zijn de belangrijkste

De eerste muzieklessen zijn de belangrijkste

• geen, zonder hulp van anderen

Stemmen: 44 57,1%
  • familie, vrienden of mede muzikanten (b.v. bandleden)

Stemmen: 9 11,7%
  • volksmuziekschool of muziekschool (meestal alleen AMV)

Stemmen: 8 10,4%
  • vereniging, b.v. harmonie

Stemmen: 0 0,0%
  • les bij aanschaf via de handel

• privé les

Stemmen: 13 16,9%
  • creativiteitscentrum

• regulier onderwijs (je meester of juf)

Stemmen: 1 1,3%
  • een losse cursus, b.v. muziekkampen

• speciale klas of conservatorium.

Stemmen: 2 2,6%

• Totaal aantal stemmers
    77
Zo nu en dan hoor ik deze stelling. De eerste muziekleraar of lerares zou de belangrijkste zijn voor de muzikale ontwikkeling van een muzikant.

Al een paar jaar ben ik bezig met een onderzoek naar waar muzikanten de muzikale prikkel hebben opgelopen. Natuurlijk zijn er die het volledig zelf hebben gedaan met eventueel hulp van vrienden en vriendinnen, maar er zijn ook velen die naar een bepaalde instelling zijn geweest. Het resultaat van deze enquete, samen met andere zaken als interviews, worden gebruikt om een beeld te schetsen van de ontwikkeling van het muziekonderwijs vanaf 1950 tot 2000.

In de tijd is daar veel in veranderd. In de jaren vijftig - ik ga nu wel even uit van de populaire muziek - waren er de 'volksmuziekscholen', maar ook de handel was daarin erg aktief. Een beginner kocht een gitaar en kreeg er zo'n twaalf lessen bij, meestal gegeven in een achterkamertje van de winkel, zodat de eigenaar de zaak wel in de gaten kon houden. Ook de plaatselijke harmonie en drumband hadden een functie, al was het maar om het instrument dat verstrekt werd.
In de tachtiger jaren van de vorige eeuw waren de creativiteitscentra erg in trek.
Tegenwoordig neemt, vooral het vervolgonderwijs, een interessante plaats in met speciale klassen voor muziek, meestal populair. De Haagse groep Di-rect is daar een uitvloeisel van.

De enquete vraag is de volgende:
In welke 'lessituatie' werd het je duidelijk dat je meer voor muziek voelde dan je daarvoor dacht?

Indien er meer situaties van belang waren, zou je dat in een toelichting kunnen vermelden?
Ook indien een bepaalde situatie niet in de lijst is opgenomen.

Ik dank bij voorbaat voor alle antwoorden.

Wout
PS ik zal deze enquete beslist niet opvatten als een discussie en eventuele vragen zal ik pb'en.

Even in het kort mijn muzikale opleiding:

1. Vanaf 6 tot 8 jaar Algemene Muzikale Vorming op de A'dams Muziekschool
2. Van 7 tot 8 blokfluitles (prive)
3. Van 8 tot 18 jaar vioolles (prive)
4. Van 10 tot 18 jaar lid van het Amsterdams Jeugdorkest (uiteindelijk 1ste violist geworden)
5. Van 15 tot 18 jaar pianoles (prive)

Daarna alles verkwanseld en DJ geworden in Mazzo (A'dam) en op mijn 20ste mijn draaitafels weer verkocht en een synthesizer aangeschaft....

The rest, as the say... is history!

En om de key-question van Wout te beantwoorden... Ik werd me echt bewust van muziek toen ik als eerste violist leiding gaf aan een strijk-quartet. Dat was de ultieme vorm van muziek maken voor mij... dat heb ik daarna nooit meer meegemaakt. Dat samenspel was heerlijk en om daar "leiding" aan te mogen geven was geweldig. We genoten echt!

@ Wout:
Groet, Simon.

Ik heb van 1982 tot 1992 toetsenleer gehad, eerst op een orgel later keyboard.
Daarbij zat natuurlijk de algemene notenleer, akkoorden, harmonie en solfege...

Ik denk dat de periode voor de lessen nog belangrijker zijn, de INTERESSE in een instrument die gewekt moet worden... In mijn geval was dat het horen van Equinox van JM Jarre...

Dat wil zeggen, je kunt wel per se lessen nemen, maar als je niet wilt of geen aanleg hebt dan heeft het weinig zin en leer je erg weinig...

Even mijn korte muzikale loopbaan:
9-10 jaar: algemene muzikale vorming
10-14 jaar: pianoles (zowel pop als klassiek)
14-15 jaar: pianoles (andere leraar, alleen nog maar klassiek)
15-16 jaar: zangles
16-18 jaar: pianoles (jazz)
17-18 jaar: solfege en algemene theorieleer

Ik moet zeggen dat het soort leraar heel veel invloed heeft gehad op hoe ik met mijn instrument om ging, zo had mijn eerste pianoleraar veel interesse in synthesizers en had een kleine homestudio, van hem heb ik eigenlijk mijn interesse in synths gekregen.
Bij m'n tweede pianoleraar heb ik het niet lang uitgehouden, dat was zo'n semi-artistiek type met haar dat alle kanten opstaat, er was nauwelijks met m te communiceren en hij stond niet echt open voor iets anders dan klassieke muziek, waar ik op dat moment steeds meer een hekel aan kreeg.
Toen dus iets heel anders gedaan omdat ik de piano een beetje zat was, en zangles genomen wat heel functioneel was mbt zangtechniek e.d. maar niet echt mijn ding.
Uiteindelijk ben ik de jazzkant op gegaan, heb nu les van iemand die open staat voor alle soorten muziek van hip-hop tot bebop en ook mijn interesse in nieuwe stijlen heeft gewekt en mijn interesse in improviseren en ook nog goed les geeft.
Daarnaast ben ik ook nog voorbereidende klas voor het conservatorium gaan doen, maar daar uiteindelijk weer mee gestopt.

Wat betreft je vraag:
mijn muzikale prikkel bestaat uit meerdere delen: ten eerste de stimulans vanuit een zeer muzikale familie om iets met muziek te gaan doen en een leraar die me in goede banen leidde.
Na een vermindering van mijn interesse heeft mijn huidige leraar me heel erg gestimuleerd om verder te kijken en te zien hoe veelzijdig de muziek is, daarnaast heeft het spelen in bandjes me heel erg gestimuleerd, vooral mijn huidige 'jazzcombo' en wat dat betreft kan ik me heel goed vinden in wat shortwave zegt:
Ik werd me echt bewust van muziek toen ik als eerste violist leiding gaf aan een strijk-quartet. Dat was de ultieme vorm van muziek maken voor mij
Als je leiding geeft aan anderen en een stuk in elkaar zet en dan hoort hoe goed het samenklinkt dan weet je pas echt waarom je muziek maakt.

Ik hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.

Origineel geplaatst door D-man
Als je leiding geeft aan anderen en een stuk in elkaar zet en dan hoort hoe goed het samenklinkt dan weet je pas echt waarom je muziek maakt.

:okdan: Jij hebt 't begrepen. Dat is wat muziek maken zo mooi maakt: samenspel op een manier dat je allemaal (als muzikanten) geniet. En daar dan leiding aan mogen geven was een extraatje.... Maar wel een mooi extraatje! :)

Mijn favo bandjes na-apen in een brabantse zolder..
Op de kleuterschool Bruce Springteen playbacken..
Op de lagere school oa. Metallica playbacken..
Hier en daar een aantal basgitaarlessen gevolgd..
11 jaar in dezelfde band zitten en daarmee 300+ shows doen..
Me ergeren aan betweters en show offs in de muziek...
Docenten die zeggen dat de band mijn toekomst verprutst..
Mensen die schijt hebben aan de wereld en lekker hun ding doen, yay...
Beat poetry/improvisatie performances uit de mouw schudden..
Prutsen achter de computer..
De amsterdamse hiphop cultuur..
Een paar jaar met technische muzikanten in een Death Metalband spelen..
(Conservatorium leer ik niet zo veel)

Tja dat zijn mijn belangrijkste leraren.

Tof hey!

Ik was 10 toen ik met keyboardlessen begon. Daarvoor had ik min of meer de kunst afgekeken van m'n broer en van m'n opa en probeerde ik wel eens wat.

Van m'n 5de tot m'n 20ste heb ik op een school+internaat gezeten, speciaal voor mensen die achter in de zaal stonden toen de ogen werden uitgedeeld, zeg maar..
Muziek maken werd daar enorm gestimuleerd. In elk gebouw stond minstens 1 orgel en 1 piano. De muzieklessen waren bovendien gratis. (20 minuten privéles 1 x per week, op het terrein zelf)
Noten heb ik daar nooit leren lezen. Elke week werd een nummer of een gedeelte ervan ingespeeld op een bandje. Instructies werden ook ingesproken. De week erop: laten horen of het je was gelukt. Vaak christelijke deuntjes, maar ook de "meuk" van SpeelKlaar. (popnummers in hap-slik-weg-toonsoorten :D )

2 jaar later kwam er een nieuwe leraar die me over heeft gehaald om piano te gaan spelen. Hij speelde zo goed! Ik heb echt een hoop geleerd van hem.
Daarna nog 2 andere pianoleraren gehad die me hebben laten snuffelen aan de jazz.
Ervaring met samenspel deed ik op in de schoolband en met het begeleiden van schoolgenoten op het jaarlijkse songvestival. En in onze vrije tijd maakten we ook veel muziek met elkaar.

Ondertussen waren er de figuren die geweldig konden spelen. "Als ik ooit zo kon spelen als Jantje, Pietje, Treesje etc... " Laten we zeggen dat de lat wel redelijk hoog werd gelegd: je ging je toch spiegelen aan gasten met een absoluut gehoor, op het niveautje van "Die kraan drupt in G"... Best vermoeiende lui, hoor ;)

4 jaar later heb ik nog 2 jaar zangles gehad.
Het hele synth-verhaal staat hier los van. .i.g. is dat niet gestimuleerd door een ander ofzo.

Ik heb voor 'geen' gekozen. De liefde voor muziek heb ik volledig zelfstandig gekregen. Ik heb ook nooit opleidingen notenleer of zo gehad. Vorig jaar (na 26 jaar met synths bezig te zijn) heb ik één jaar notenleer gevolgd, gecombineerd met pianoles en dat heb ik opgegeven wegens te weinig interesse.

Creativiteit hoeft zich niet per sé te laten leiden door overgedragen theoriëen (alhoewel dit wel kan helpen natuurlijk).
Maar voor mij hoeft dit niet zo nodig ;)

:doei:

Ook ik heb voor GEEN gekozen.

Ik heb mijn interesse voor muziek zelf ontwikkeld.
Ik zat vroeger al te trommelen op emmers, potten, pannen en alles waar je maar op kon slaan. (ook moeder en broer moesten het zo nu en dan ontgelden, maar ze maakten wel mooie geluiden :D ).

Op de basisschool heb ik wel kennis gemaakt met de term syntheziser, onze muziekleraar had (jaja) een korg Poly 800 gekocht, en wilde zijn enthousiasme voor het 'joystickje' op de poly 800 graag met ons delen.

Op de basisschool wilde ik al graag op het podium staan, ik deed met iedere playbackshow mee, en op de 'disco'-avonden mocht ik altijd al wat plaatjes draaien.
Dat plaatjes draaien heeft ertoe geleid dat ik zelf thuis ook maar eens wat plaatjes ging draaien
In 94-95-96 was de hardcore helemaal hot (schijnt nu weer zo te zijn, heb ik ondervonden), dit draaide ik dan voornamelijk. Hier zijn vroeger nog wat leuke feestjes uit gekomen..

In de tussentijd is er nog de Amiga 500 gekomen, en met fasttracker en protracker en een door mijn broer 'gecloonde' sampler voor op de amiga, werden de eerste modules in elkaar gezet.
Op de maandelijkse amiga bijeenkomsten, werd er naar hartelust modules gekopieerd, waardoor je op de hoogte bleef, wat zich in de 'scene' afspeelde.

Het draaien werd steeds minder, maar het 'plaatjes maken' steeds meer.

mijn eerste 'hardware' apparaat was een TR-505, en het was niet wat ik ervan verw8 had. Maar met de beperkte middelen die ik had, werden toch wat leuke loops gekweekt, icm mijn pc-tje.

Niet lang daarna heb ik zelf een poly 800 voor niet al te veel kunnen kopen.
Hier heb ik flink wat op gestoeid, maar uiteindelijk is alles op een laag pitje gezet, tot ik ging ging samenwonen en de ruimte had om kabaal te maken.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik kan geen noot lezen, heb het van niemand geleerd, maar heb er ontzettend veel plezier in. Liever blind dan doof zeg ik maar...

ik heb maar gekozen voor "mede-bandleden", maar eigenlijk leer ik nog steeds zoveel bij dat ik het moeilijk vind om hier een duidelijk antwoord op te geven.

Vanaf m'n 5e keyboardles gehad, eerst een jaartje bij 'n mede-orkestlid van m'n moeder (deze beste man was de enige die mij wilde hebben, wegens mijn jonge leeftijd), daarna 8 jaar bij een muzikant/entertainer die in ieder geval erg ok kon spelen en toen nog een jaartje op de plaatselijke muziekschool (Centrum voor de Kunsten). In m'n eerste jaar noten leren lezen, maar pas in de 8 jaar daarna leren "spelen".
Het meest leerzame voor mij moest echter nog komen: samenspelen, interactie, reageren op improvisaties en/of fouten van anderen, enz. In mijn optiek ben ik toen pas echt begonnen met het leren musiceren. Dit begon op m'n 15e in m'n eerste bandje.
Nu speel ik in een band waarin men mij (tegen wil en dank) een enigzins leidinggevende rol toebedeeld heeft. Ik ervaar het muzikaal stimuleren van anderen en het proberen anderen (en mezelf) boven zichzelf uit te laten stijgen ook als zeer leerzaam.

De "kunst" van het noten lezen is voor mij, hoewel soms wel handig, dusdanig onbelangrijk dat ik m'n eerste jaar muziekles als allesbehalve belangrijk durf te betitelen. Natuurlijk ben ik wel blij met, en dankbaar voor, de tijd die mijn eerste leraar in me gestoken heeft, maar zijn lessen hebben me zeker niet gevormd in de richting van mijn latere muzikale avonturen.

Het begon allemaal met Algemene Muzikale Vorming (amv), toen ik ongeveer 8 jaar was denk ik.
toen moest ik een instrument kiezen. Ik heb gekozen voor viool, omdat ik vanessa mae op tv had gezien met een elektrische viool.
maar de muzikale ontwikkeling kwam toch uit mezelf. ik heb mezelf toetsen leren spelen op een keyboardje wat we toevallig hadden. noten lezen leerde ik natuurlijk op vioolles, maar de bassleutel heb ik ook mezelf aangeleerd.
toen ik uit het casio-keyboardje met pianogeluid was 'gegroeit', hebben mijn ouders een piano aangeschaft. er ging een heel andere wereld voor me open. klankkleuren, harmonieen, dynamiek, toucher, geweldig :) ook deze muzikale ontwikkeling kwam puur door zelf te spelen, proberen, en luisteren. ik heb de piano zelf ontdekt. helaas was dit niet zo goed voor mijn techniek, dus daarom toch les genomen, eerste jaar weinig opgeschoten (lees: alleen stukken gespeelt). 2e jaar bij een andere leraar les gehad, en dit was hem. ik begon de techniek te begrijpen, en ohja er is ook zoiets als vingerzettingen. ook heeft hij me harmonieleer gegeven. onder andere omdat ik wel eens aan het componeren was. zowel voor piano als voor strijkorkest. ook deze muzikale ontwikkeling heb ik 'aan mezelf te danken'. dws, hier was niemand anders bij betrokken.
toen kwam mijn interesse in bandjes, want samenspelen is voor mij toch het leukste. een metalbandje zocht een toetsenist, en het bleek muziek te zijn die me wel lag. ik luisterde zelf ook zulke muziek en het sprak me aan. al snel kwam ik erachter dat ik een synthesizer nodig had, ipv wat keyboardjes. toen ontdekte ik de wereld van de synthesizer. nu heb ik geen les meer. zit nog steeds in bandje, en heb inmiddels een paar synth's.

het zijn allemaal vrij individuele situatie's waarbij ik er achter kwam dat ik wat voor deze muzikale aspecten voelde, ondanks dat ik verschillende muzieklessen heb gehad. deze lessen zijn alleen een (hele) goede basis geweest voor mijn muzikale kennis. niet voor mijn muzikale interesse.

M'n tante had altijd al een vleugel staan waar ik soms wat op pookte, maar pas toen ik rond mn 14e oid mn eerste eigen keyboardje had en op les ging kwam er vaart in. Voor de half-jaarlijkse uitvoeringen moest je iets instuderen, en daardoor kwam ik erachter dat ik hele klassieke stukken gewoon uit mn hoofd kan leren. Noten leren lezen ging daardoor wel oneindig veel moeilijker, omdat ik het meestal maar 1 of 2 keer hoefde te bekijken, en de noten dan niet meer nodig had :bekdicht:

Na een jaar of 3 ben ik met lessen opgehouden, en is het spelen wat in het slop geraakt. Pas een jaar of 2 terug (ben nu 25) ben ik het weer op gaan pakken, ontdekte ik wat synthesizers zijn :biertje: (had een arranger), ben ik weer uren aan het freaken en probeer ik ook weer wat actiever die noten op te pakken door af en toe een klassiek stuk te leren. Theorie zoek ik nu voornamelijk op internet. Ik volg daarbij dan meer m'n neus dan dat ik echt met een doel ergens naar op zoek ben.

Mijn moeder vertelde een keer hoe ze als kind verplicht op pianoles had gezeten en hoe gruwelijk dat was. Het moest op een bepaalde manier, dat was gewoon zo, en niets werd uitgelegd. De manier waarop ik het heb geleerd, de lol van het daarbij kunnen aanklooien, de toegang tot bergen aan informatie en communities als deze zijn dan imo een veel betere manier om je muzikaal te kunnen ontplooien.

Orgel-les op basisschool groep 6 of 7 of zo; verveelde na een jaar genoeg om er mee te kappen. Saai, en ik was aan 't cheaten omdat ik veel meer op gehoor en geheugen speelde dan noten las. Ik had dat orgel al wel op mijn eerste Heilige Communie (toch nog ergens goed voor).

Schoolorkest vanaf m'n 2e jaar middelbare school (heeft een hele hoop invloed gehad, veel spontaner, en als 't fout gaat, niet miepen maar doorspelen. Heel belangrijk!).

Jazz-improvisatiecursus op de muziekschool van Venlo. 3 maanden lang, 1 avond in de week. Ik heb er nu nog steeds heel veel plezier van, omdat 't me veel minder strikt heeft gemaakt met akkoorden en veel geleerd heeft over progressies.

Allerbelangrijkste muzikale gebeurtenis: het orgel dumpen voor de Juno-60 en m'n oom die me met Jarre, Vangelis, Saga, Tangerine Dream, Tomita, Wendy Carlos, Ed Starink en Gandalf liet kennismaken :).

Nu? Freewheelen. Ik heb een boek over jazz improvisatie waar ik nog steeds aan moet beginnen.

Re: De eerste muzieklessen zijn de belangrijkste

Origineel geplaatst door Wout Blommers

PS ik zal deze enquete beslist niet opvatten als een discussie en eventuele vragen zal ik pb'en.

Weet ik, jij bent immers leraar.

Ik vind het niet zo interesant welke les de belangrijkste is; ik zou liever horen waar mensen het meest hebben geleerd. Ik wil niet zeggen dat alle docenten inherent de vijand van het verkrijgen van kennis zijn maar docenten hebben wel een financieel belang bij afhankelijke leerlingen. Ik denk dat het belangrijkste wat je kunt leren is hoe en waar je kennis vind maar dapper is de docent die je dat durft bij te brengen.

Gemiddeld gesproken is les de vijand van nieuwschierigheid en daar is hij voor ontworpen. Vertel mij eerlijk; hoeveel mensen van na de "leer"plichtige leeftijd ken jij die nieuwschieriger zijn dan de gemiddeld persoon van voor de "leer"plichtige leeftijd?

Ik verwacht je PB met spanning.

Kas.
(niet gestemd, 8 jaar muziek les, autodidact, geeft bij vlagen graag een les of twee)

ik mis eigenlijk keuzes als

geinterreseert geraakt door de elektronica/techniek

geinterreseert geraakt door bepaalde muziek

ik heb eigenlijk niks van muziek geleerd wat me deed aanzetten tot muziek maken, wel heb ik als kind 4 jaar in een orkest gezeten, hoorn spelen :). ik kon het nog wel aardig, had al 2 diploma,s en ben er met eigen wil op gegaan maar eenmaal erop mocht ik er niet meer af je kent het wel.

tegen de tijd dat ik zelf begon met muziek maken ik geloof 8 jaar later, was ik alles wat ik in theorie had geleerd allang vergeten. en nog steeds kan ik geen noten meer lezen. ik kan al wel aardig de noten inspelen die ik in me hoofd heb en dat werkt voor mij ook beter dan ook nog over de "benamingen" van de noten te gaan zitten nadenken.

wel ben ik sinds kind altijd altijd al in de weer met oude radio,s pickups, oude band recorders, zendapparatuur. later draaitafels versterkers mixers etc, ook was het vroeger toen ik kind was de "gewoonte" dat alle kennissen/familie etc van m,n ouders mij hun oude radio gaven als ze wat vervangens kochten. of kapotte radio,s etc gingen ook naar mij maar als kind wist ik natuurlijk nog niks van repareren (ook nu nog nouwelijks) , en kan ik me meer herinneren dat ik alles los trok om het van binnen te bekijken

dus wat dat betreft zit er nog wel enige draad in, maar die eerdere muziek lessen staan er aardig los van denk ik zelf. ook omdat het toen al helemaal niet mijn ding was.

Laatst gewijzigd:
ooit een boek gekocht van pearljam deze helemaal uit mijn hoofd geleerd.tot ik tot de conclusie kwam dat ze het helemaal niet zo spelen zo als in het boek toen ging er een wereld voor mij open nu speel ik nog zo. wat ik heb gemerkt is dat ik geen noten uit duizenden speel (goed of slecht)tis altijd anders dan anderen.

Re: De eerste muzieklessen zijn de belangrijkste

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De enquete vraag is de volgende:
In welke 'lessituatie' werd het je duidelijk dat je meer voor muziek voelde dan je daarvoor dacht?

Indien er meer situaties van belang waren, zou je dat in een toelichting kunnen vermelden?
Ook indien een bepaalde situatie niet in de lijst is opgenomen.

Hmm, zit er niet een ambiguïteit in je vraagstelling? Bij de enquete staat er "Welke lessituatie had de meeste invloed op je muzikale ontwikkeling?", terwijl je post "In welke 'lessituatie' werd het je duidelijk dat je meer voor muziek voelde dan je daarvoor dacht?" als vraag geeft. Dat eerste interpreteer ik meer technisch ('mijn muzikale ontwikkeling', als in, waar ik het meeste leerde qua speeltechniek en muziektheorie), dat tweede lijkt mij over interesse te gaan. Uit je toelichting bij je vraagstelling maak ik op dat je de tweede variant bedoelt, maar voor de zekerheid maak ik in plaats van van de enquete maar gebruik van de toelichtingsoptie voor mezelf.

Ofwel: leren spelen en snappen heb ik grotendeels geleerd op de muziekschool. Daar ligt de technische basis. Ik ging echter op muziekles voor ik een echt besef had van muziek; pas later bleek ik ook echt interesse voor muziek te hebben, maar dat is volgens mij vooral via vrienden en familie gegaan; wat ik bij muziekles moest spelen werkte zelden echt inspirerend. Na de muzieklessen heb ik mezelf verder ontwikkeld door veel te spelen en te lezen, maar toen was de kiem al gelegd, dus dat telt niet meer voor de vraagstelling.

Zat daar een antwoord tussen op wat je als vraag bedoelde? Anders hoor (lees) ik het wel. :)

Geen les, geen opleiding,..

Een aangeboren neiging om aan knopjes te draaien (denk dat wel meer kinderen dit hebben)

+

Een verzamel CDtje van synth's greatest hits (met o.a. Vangelis, Kraftwerk, Jean Michel Jarre) + bandje van technotronics

+

mijn vaders muzikale voorkeur voor David Bowie en Pink Floyd.

+

En de C64

= klein ventje die beseft dat ie gek is op electronische geluiden en er lekker mee aan de gang gaat.. geen les, ik had echt een hekel aan de leraar muziek op school, wat een mafkees was dat.

soort leraar(es) zal wel uitmaken , een kind kan wel een voorkeur hebben voor muziek
klassiek latino boogie woogie jazz , gooi ze niet op een hoop, wil je jazz dan is klassiek niet echt motverend en andersom denk ik
:)

Back