Origineel geplaatst door Syntax Terror
Ik snap je punt wel, maar is het niet zo, dat die boeken en die leraar je beïnvloeden? Ontwikkel je niet juist je eigen stijl door "het wiel zelf uit te vinden"?
Muziek is toch gewoon vrij, je maakt wat je zelf mooi vind, wat je zelf goed vind klinken. Geen regels..gewoon muziek
Dat klopt inderdaad ook. Ik denk dat je hier een goede balans in moet vinden, je kunt door andere invloeden (leraar, boeken, muziek van anderen) ideeen opdoen en op die manier je eigen stijl ontwikkelen. Of je kunt aan een uitgeschreven stuk je eigen interpretatie geven.
Wat ik vooral bedoel met het wiel niet opnieuw uitvinden, is dat je inspiratie uit muziek van anderen kunt halen, je hoeft het niet meteen te jatten of exact na te spelen, maar anderen bedenken soms dingen waar je zelf niet opkomt. Uiteindelijk gebruik je alles wat je ooit gehoord hebt als een referentiekader voor je eigen muziek, dus als jij heel veel muziek(stijlen) luistert en ook luistert naar hoe ze in elkaar zitten dan kunt je dat zelf in je muziek gebruiken.
De leraar, muziekboeken, muziektheorie, notenleer, maar ook de instrumenten zelf, dus ook synths, zijn allemaal middelen die je kunnen helpen bij het maken van een nummer. Het ligt er maar net aan hoe je die middelen toepast en welke je kunt gebruiken bij een specifiek nummer.
Het maken van muziek bestaat denk ik uit verschillende onderdelen.
Allereerst een gevoel dat je hebt, daarnaast het referentiekader waar ik het net over had (als een chinese muzikant die zich kut voelt een nummer maakt zal dat anders klinken dan wanneer diezelfde muzikant een nederlander was, m.a.w. het is niet alleen wat je zelf mooi vind maar ook je 'culturele bagage' die bepaalt hoe je je gevoel uit).
Dan komt nog de techniek: kun je jouw gevoel ook uiten op het instrument van je keuze. Techniek is eigenlijk net als een taal spreken, als ik de taal beter spreek snappen anderen beter/sneller wat ik bedoel en kan ik de juiste worden kiezen voor mijn gevoelens en ideeen.
Aldus mijn visie op muziek