Boss RT-20 leslie simulator

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Hans de Vries

Bob the Knob
Niet in de zoekfunctie aangetroffen, dus eens even kijken of er al ervaring mee is: de nieuwe Boss RT-20 leslie simulator. Als je de reviews mag geloven is dit dé definitieve leslie vervanger...

Heeft iemand dat ding al aangeschaft?

Weinig reacties nog... Misschien weet niet iedereen dat dit apparaat bestaat?

Hier is een plaatje:
RT-20.jpg

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hij lijkt me wel interessant.

hier staat wat meer informatie, maar nog steeds geen demo's. wat zou die "vitual rotor" nou zijn dan ? iets meer dan een fancy draaiend lampje ?

is idd twee draaiende lampjes, blauw voor de basrotor en rood voor de hoorns..

Nou, ik heb dat ding dus uiteindelijk maar gekocht...

Mensen, wat een wereldapparaat is dat!! Echt helemaal SUPER!! Een geweldig gemodelde leslie emulator, gebaseerd op de legendarische L122, incl de zo gezochte buizenronk..

Ik heb dat ding werkelijk binnenstebuiten gekeerd en kan er vrijwel geen punten van kritiek aan vinden..
Een paar dan:
- overdrive niet apart te schakelen;
- ingangsgevoeligheid op keyboardstand (schakelbaar gitaar/keyboards) erg "hot".
- de (optionele) PSA voeding is echt een must.. 6 AA batterijen vreten wel erg aan je budget.

Voor de rest:
de L122 buizen emulatie is perfect. Precies de goede ronk. Ook kan er een marshall stack overdrive worden gekozen die net wat aggressiever is. De sound van het rotor effect is heel goed gedaan. Inderdaad komt de basrotor langzamer op gang dan de hoogrotor en lopen ze nooit precies in sync, wat het realisme zeer ten goede komt. Langzaam en snel zijn apart in te stellen, net als acceleratie en deceleratie. Het rood/blauwe display is niet alleen cool, het geeft ook een goed beeld van de stand van het effect, ook als dat gebypassed is.
Hoewel je misschien toeters en bellen zoals microfoon afstand en stereo spread zou willen terugvinden op een apparaat van € 230 advies (ik kocht hem voor € 199), moet ik zeggen dat ik dat soort patapata niet echt miste.. De stereo spread is gewoon goed, niet te overdreven. Het Uni-Vibe effect (Jimi Hendrix) dat je er als een extraatje bij krijgt, zal voor een gitarist prima werken, maar ik vond het iets te wobbelig.

Ik heb het apparaat getest met een Waldorf Q. Gewoon één oscillatortje, en een wave uit de wavetable geselecteerd (ergens rond de #13 in Alt1), filter beetje geknepen en gáán met die banaan! Man, man, wat een sound.. Minstens zo goed als de leslie van de B4 II van Native.

Als je live een prima leslie wilt gebruiken, maar niemand kent die bereid is zo'n L122 op zijn nek te nemen, is dit je apparaat! De toch wat pittige prijs zeker waard.

stomme vraag misschien,maar heb je hier ook wat aan als je synth of keyboard heb waar al een lesliesimulatie inzit?
Ik heb namelijk een Nord Electro,met een hele vette hammond simulatie,en die klinkt van zichzelf al te gek,maar het zou natuurlijk geweldig zijn als die nog vetter kan klinken.....

:) mp3's mp3's mp3's !!!!

0000001040.jpg

Ik ken de leslie van die Nord niet, maar ik zou deze zeker eens gaan uitproberen..

Mp3's? OK, binnenkort.. (ik heb eigenlijk alleen in het weekend tijd voor dat soort dingen, dus je zult nog even geduld moeten oefenen...)

Ja, ja... Jeez, zo dik zit ik nou ook weer niet in m'n tijd...

ben gewoon erg benieuwd... ik heb bij meerdere zaken geinformeerd naar dit ding, en bij de winkels die hem in het assortiment hadden kon ik hem niet uitproberen.

een goede leslie simulatie maken is moeilijk, dus ik hoop dat dit ding het wel goed kan :)

Zoals ik al zei, prima apparaat.. Ik zal proberen er snel iets van te posten..
Zelf ben ik bij Feedback in Rotterdam gaan kijken..

- ingangsgevoeligheid op keyboardstand (schakelbaar gitaar/keyboards) erg "hot".

Hans, erg bedankt voor je enthousiaste review. Ik vroeg me af wat je met de bovenstaande zin bedoeld. 'Hot' klinkt in mijn oren juist positief terwijl je toch negatieve zaken ging opsommen?

Ben je na al die tijd nog steeds tevreden?

Ik overweeg ook om em te gaan kopen maar ik zit nog even met het punt dat ik de mogelijkheid mis om met een los sustainpedaal slow/fast te kunnen schakelen (speel thuis ook met pedaal en heb op kniehoogte een sustainpedaal bevestigd)

Hey Aart,
"Hot" betekent dat de ingang erg gevoelig is en dus snel gaat klippen als je er een signaal instopt dat nogal fors is. In de praktijk heb je er niet zoveel last van, maar het bepaalt wel deels de mate van oversturing van het overdrive effect, dus voorzichtig met je volumeknop.

Ja, ik ben nog steeds net zo tevreden. Het effect is ook erg stil (als in ruis e.d.) dus goed te gebruiken bij studio opnames.

Normaal leg je het ding op de grond en schakel je slow/fast met de voetschakelaar, maar die loopt redelijk licht en dus kun je 'm ook bovenop je keyboard leggen en 'm gewoon een mep verkopen.. Aan de achterzijde is trouwens ook een exp-pedal input (speed), dus je KUNT er een apart pedaal op aansluiten!

Ik heb inmiddels een Creamware ASB 4000 gekocht, die ook een leslie herbergt. Niet slecht hoor, integendeel!! Maar de buizenvervorming van de Boss is echt beter! Jon Lord is uitstekend mogelijk!

(Uit het RT-20 manual:
Controlling the RT-20 with an Expression Pedal
You can connect an optional expression pedal (such as the Roland EV-5) to the rear panel SPEED (EXP PEDAL) jack and use the pedal to control the rotor’s rotation speed in real time.

With the expression pedal fully released, the RT-20 switches to the value set with the SLOW SPEED knob; depressing the pedal all the way switches the RT-20 to the value set with the FAST SPEED knob.

* The SLOW/FAST indicator flashes when an expression pedal is connected.
* Operation of the SLOW/FAST pedal is disabled while the expression pedal is connected.
* You can also use an expression pedal to operate the BRAKE.
* Use only the specified expression pedal (EV-5; sold separately). By connecting any other expression pedals, you risk causing malfunction and/or damage to the unit.)

Laatst gewijzigd:
in deze serie is ook de space echo simulator en de chorus simulator erg goed ! Grote minpunt is dat ze niet te automatiseren zijn met midi en dat ze in mijn setup totaal niet werken (of we moeten een keer een dedicated wind and wuthering tour ofzo gaan doen maar dat gebeurt voorlopig nog lang niet...) anders had ik ze zeker wel gewild.
Hun moddeling is echt akelig goed gewoon ! En duur zijn ze echt niet in vergelijking met wat je er voor terug krijgt...

Hans,

Staan er op de website van jullie band ook MP3's waarop de rt-20 te beluisteren is?

Ik weet niet waarmee je bijv. het MP3-tje Highway Star Live hebt gespeeld en of je daar de RT-20 hebt gebruikt. Qua geluid lijkt het ook wel wat op de sound van de B4II.

Zo te zien heb jij geen Hammond (clone) dus ik ben benieuwd waarmee jij aan het hammonden ben.

Hans,

Staan er op de website van jullie band ook MP3's waarop de rt-20 te beluisteren is?

Ik weet niet waarmee je bijv. het MP3-tje Highway Star Live hebt gespeeld en of je daar de RT-20 hebt gebruikt. Qua geluid lijkt het ook wel wat op de sound van de B4II.

Zo te zien heb jij geen Hammond (clone) dus ik ben benieuwd waarmee jij aan het hammonden ben.
Ik heb de meeste studio demo's gedaan met de RT-20. De live versies zijn sowieso met de RT-20 gedaan. Zoals in de vorige post al is gemeld (wel goed lezen..) heb ik een Creamware ASB4000, nu Sonic Core ASB4000. Fantastische Hammond modeling. Zie ook mijn review van de ASB4000 elders op dit forum.

Ik kan je beide apparaten alleen maar van harte aanbevelen. De minpuntjes staan niet in verhouding tot de plusplunten.

MP3-tje? Please? :halleluja

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back