Nobelprijs voor de Muziek

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nobel heeft de prijs bij testament ingesteld, met de categoriën, dus die staan gewoon vast.
Wout

Dat zal best, dat was de vraag ook niet. De vraag was wie je zou nomineren.

Verder vraag ik me af waarom Alfred Nobel hiervoor gekozen heeft?

Er is trouwens ook geen Nobelprijs voor de wiskunde.

Origineel geplaatst door klausito
Dat zal best, dat was de vraag ook niet. De vraag was wie je zou nomineren.

Verder vraag ik me af waarom Alfred Nobel hiervoor gekozen heeft?

Er is trouwens ook geen Nobelprijs voor de wiskunde.

De nominatievraag is voor ons natuurlijk volledig hypothetisch.
Voor de zes andere prijzen zijn duidelijke normen omschreven voor voordragers en jury.
Op http://nobelprize.org/ staat veel informatie hierover.
Duidelijk is dat Nobel op de exacte wetenschappen is georiënteerd en literatuur is er bij gehaald, omdat de man een redelijk goede dichter was. In het testament worden vijf prijzen omschreven, zodat de prijs voor economie er duidelijk later aan toe is gevoegd.

Trouwens, er staat een heel leuk filmpje over de werking van het oor op die site :)

Dat van Bob Dylan 'kan' waar zijn, maar ook een gerucht, want het blijkt dat de nominaties vijftig jaar geheim blijven.
En alleen levende personen kunnen genomineerd worden, dus Elvis helaas niet.

Om bij de spelregels van Nobel te blijven, wie zou er mogen nomineren?
Stel dat wij dat zijn, welke maatstaven moeten er gehanteerd worden?
Eigenlijk is 'wie' niet zo'n leuke vraag, maar 'waarom' is veel leuker.
Dus niet alleen een naam, maar ook een stukje jury rapport.
Of gaat dat te ver?

Wout

Laatst gewijzigd:
Ik nomineer Paul McCartney, omdat hij:

in samenwerking met The Beatles heeft hij bijgedragen tot een emancipatie van de populaire artiest, die van slechts uitvoerende ook song/text writer kan worden;

in die samenwerking heeft hij de meeste hand gehad in het veranderen van de opname studio naar een 'muziekinstrument', waarin het geluid en daarmee de compositie gecreëerd kan worden;

een grote hoeveelheid (goede) composities heeft geschreven;

experimenten niet schuwt, maar wel kritisch blijft naar het resultaat;

de Nobelprijs waarschijnlijk weigert, omdat hij het geld toch niet nodig heeft :)

Wout

Origineel geplaatst door MrM
Bob Moog,
Peter Gabriel

en ook Les Paul

Volgens mij waren die allemaal al genoemd, behalve Meneer Gabriel.

Ik nomineer Paul McCartney

En om tot die conclusie te komen moet je eerst een heel "sabe lo todo" verhaal afsteken? :confused: =(

;)

Ja, èn?

Nix, ik constateer alleen maar ;)

Origineel geplaatst door klausito
En om tot die conclusie te komen moet je eerst een heel "sabe lo todo" verhaal afsteken? :confused: =(
Ohh, sorry...
Ik dacht even dat jullie serieus waren.
Heeft dus niets met het hele idee Nobel Prijs te maken, maar gewoon weer wat kunnen melden.
Het is dus maar een spelletje, net zoals vragen welke kleur onderbroek je aan hebt :)

Speel ze.

Wout

Peter Gabriel krijgt mijn stem zeker.
De beste man heeft enorm veel betekend voor de muziek. Veel van hem herken je in hedendaagse b ands ed terug.
Begin jaren 70 verkleedde hij zich al meermalig tijdens shows. Iets wat we nu terug zien bij vroeger david bowie, kiss, net met lordi, slipknot en zo nog een hele berg die ook maar kleedpartijtjes gaan houden op het podium.
Ook heeft hij enorm veel gedaan met buitenlandse muziek en daarbij de integratie in westerse muziek. WOMAD is van hem net als WITNESS.

Plus hij is nu eigenaar van SSL ;) Lees voor de grap eens de verhalen op realworldstudios.co.uk
Een razorblade in de masters zetten? Deze helemaal aan gort snijden en daarna alles weer creatief plakken etc... Iedere engineer of producer die dat hoort of ziet krijgt spontaan een hartaanval. Die man is gewoon geniaal bezig, of je wel of niet van ze muziek houd (nee ook ik vind echt niet alles leuk van hem... Verreweg van zelfs)...

@Slipperman.
Je kent de feiten!

Persoonlijk waardeer ik alleen PG2, 3 en 4 en So.
En natuurlijk het Genesis werk vanaf Foxtrot.

Desalniettemin is zijn invloed op podiumpresentatie, gebruik van muziek apparatuur en muziek-stromingen en -invloeden erg goed.

Wat dat betreft moet ik eigenlijk ook Steve Hackett nomineren; die heeft studiotechnisch ook baanbrekend werk gedaan.

Wie ik niet nomineer is 50 Cent.
OK, dat die gozer wel kan schrijven is een openbaring voor mij, maar géén prijs waard.

Ohh, sorry...
Ik dacht even dat jullie serieus waren.

Zijn we toch ook.

Heeft dus niets met het hele idee Nobel Prijs te maken, maar gewoon weer wat kunnen melden.

De vraag was wie ZOU je nomineren.

Het is dus maar een spelletje, net zoals vragen welke kleur onderbroek je aan hebt :)
Wat voor kleur heb jij aan dan?

Speel ze.

Thx, maar wel op mijn synths ;)

@Slipperman.
Je kent de feiten!

Persoonlijk waardeer ik alleen PG2, 3 en 4 en So.
En natuurlijk het Genesis werk vanaf Foxtrot.

Desalniettemin is zijn invloed op podiumpresentatie, gebruik van muziek apparatuur en muziek-stromingen en -invloeden erg goed.

Wat dat betreft moet ik eigenlijk ook Steve Hackett nomineren; die heeft studiotechnisch ook baanbrekend werk gedaan.

Wie ik niet nomineer is 50 Cent.
OK, dat die gozer wel kan schrijven is een openbaring voor mij, maar géén prijs waard.

Ik ben met de man en het werk al bekend sinds ik net op me twee beentjes kon staan :)

Maar 50 cent las ik inderdaad en me mond viel open van verbazing... Als er iemand is die gewoon hersenloos en doelloos teksten bleert is hij het wel... Om maar weer terug te komen op de man waar we het origineel over hadden, zijn lyrics alleen zijn al veel baanbrekender en veel sterker dan die van 50 bijvoorbeeld...

Overigens, de man zelf is gewoon een zeer uniek en vooral ook interresant mens... Zoals de mensen uit ze omgeving roepen, an interesting man like Peter attracts interesting people...

En overigens 2, vind eigenlijk het zeer recente werk (OVO, Up, Rabbit proof fence) goed te pruimen. Dat biko, don't give up, shaking the tree gereutel vind ik weinig bijzonders... De enige dingen die ik uit die tijd leuk vind zijn steam, sledgehammer, secret world, red rain en come talk to me (al heb ik het idee dat ik passion best leuk ga vinden...) Maar goed smaken verschillen...

Back