Mengpaneel kleuring?

Denk dat er een klein spraakverwarrinkje is.

In een IC zitten ook transistoren maar denk dat Bigbang bedoelt over discrete schakelingen en geintegreerde (IC) schakelingen. Die laatste zijn ook in duizenden varianten waarbij ik me afvraag of ze allemaal hetzelfde karakter hebben.
En als ik even google overfiets dan zie ik al dat er qua discreet (wat eigenlijk losstaand) betekend nogal een handje mee wordt genomen om een bepaald type schakeling te typeren.
En wordt het verwarrend als ze discrete opamps in één behuizing gaan bouwen. Want dat zou eigenlijk een integrated circuit moeten heten.

1 ding ben ik het niet mee eens of ik begrijp je verkeerd, het is wel zo dat transistor versterkers wat edgy kunnen kllinken maar punch hebben ze zeker wel, dat is juist de kracht van bijvoorbeeld een ampex MM1000 of MCI jh16/24 transistor machines...of neem ik je nou te letterlijk

Dat heeft dus met het ontwerp te maken. De punch waar jij het over hebt komt voort uit de tape verzadiging. Het ontwerp is verder zo dat de transistor versterkers niet worden overstuurd.

Alle drie de soorten versterkers zijn bruikbaar in de verschillende ontwerpen. Buizenversterkers zijn uitermate geschikt aan het begin van de opname keten omdat met name daar oversturing kan plaatsvinden cq. plaatsvindt.

Waarom worden zogenaamde 'full discrete' component preamps (bv van telefunken ed) zo hoog in het vaandel gedragen dan?

Deze preamps klinken niet zo vet als bijvoorbeeld de buizen V72 en V76. Ze hebben met name een kleuring in het mid.

de duitse broadcast transistor techniek is bijna allemaal single-ended cascode , moet ff weer spieken hoe dat ook al weer werkt maar voor zover ik me kan herinneren word daar met een voorkeur voor even harminischen gespeeld, maar van natuure heeft een transistor voorkeur voor derde harmonischen, dat klopt wel

Origineel geplaatst door Bigbang
Dat heeft dus met het ontwerp te maken. De punch waar jij het over hebt komt voort uit de tape verzadiging. Het ontwerp is verder zo dat de transistor versterkers niet worden overstuurd.

tape geeft een bepaalde punch , maar mijn studer A800 MK3 (lang geleden)wat een ic machiene was die klonk lang niet zo punchy als mijn MCI transistor machiene ook lang niet zo direct..dat verschil ken ik.
heb ook nog een soundcraft 24trck en sony/MCI gehad ook ic machienes en die hadden dat ook niet...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Denk dat er een klein spraakverwarrinkje is.
wordt genomen om een bepaald type schakeling te typeren.
En wordt het verwarrend als ze discrete opamps in één behuizing gaan bouwen. Want dat zou eigenlijk een integrated circuit moeten heten.

dat word ook wel dickfilm techniek genoemd geloof ik , tenmisnte dat waren de eerste ic's die in klasse A liepen

net zoals verschillende transistoren verschillend klinken doen verschillende ic's dat ook, de nieuwste generatie IC's van burrbrown bijv kilnken erg erg fijn

Onder de 'dickfilm' of 'thick film' techniek wordt wat anders verstaan; het gaat daarbij om een dikke geleidende film die wordt aangebracht op een ic of weerstand om warmte dissipatie te bewerkstelligen.
Een discrete opamp in één behuizing wordt wel een 'potted' opamp genoemd. Een voorbeeld hiervan is de API 2520 die in de API mixers terug te vinden is. Of de Millenia Media MM-99 die in de Millenia Media HV3 microfoon preamp gebruikt wordt.

Onder de 'dickfilm' of 'thick film' techniek wordt wat anders verstaan; het gaat daarbij om een dikke geleidende film die wordt aangebracht op een ic of weerstand om warmte dissipatie te bewerkstelligen.
Een discrete opamp in één behuizing wordt wel een 'potted' opamp genoemd. Een voorbeeld hiervan is de API 2520 die in de API mixers terug te vinden is. Of de Millenia Media MM-99 die in de Millenia Media HV3 microfoon preamp gebruikt wordt.

De alom bekende jensen/hardy amp. Is er eigenlijk nog een betere? :{

Ja, deze discrete opamp is verder ontwikkeld door Fred Forssell die ook de MM-99 [en meer] heeft ontworpen voor Millenia Media. Deze doorontwikkelde opamp is de JFET992/993. Het somgedeelte van de mixer die Tom eerder in deze thread beschrijft is rondom deze JFET ontworpen.

Origineel geplaatst door Capstan cappy
dank je
de reden waarom digitale eq's niet zo fantastisch klinken heeft te maken met de "killheid" van deze eq's dat word weer bepaald door de converters en de manier waarop ge eq'ed word, een analoge eq werkt als volgt, als jij 50 hz ophallt haal je ook de hogere frequencies op..
bijv, 50hz haal je op dan gebeurt er ook wat op 100hz, 200hz, 400hz, 800hz, 1600hz etc..alleen veel minder, een digitale eq zoals ik het begrijp haal je echt alleen op 50hz wat op mischien met een slope een beetje meer rondom 50hz maar dan houd het wel op, dat is de scharme van annaloog, de 1 doet het beter dan de ander moet ik zeggen, digitaal klinkt transparant 90% van de tijd omdat je gewoon niet alle informatie hebt , digitaal heeft tenzij je "dan lavrey" converters hebt (8000 dollar per stereopaar) niet alle informatie tot zijn beschikking, daarom klinkt het zo clean zogenaamd, harmonische structuur is zo complex dat kan hij gewoon niet afrekenen dus zet hij harmonischen op de verkeerde plek of neemt het helemaal niet waar waardoor je dat steriele geluid krijgt, en diepte is ook iets wat niet aanwezig is in digitaal, het zijn 2 dimansionale apparaten...het word zo overschat ...zon lang verhaal echt :biertje:

Een analoge parametrische EQ werkt met parallelle gefilterde signaallijnen. Je hebt het originele signaal en parallel daaraan heb je bv. een banddoorlaatfilter die maar een bepaald frequentie gebied van dat signaal doorlaat. Stel dat je 50 Hz boost dan versterk je de amplitude van eensignaal dat door een banddoorlaatfilter (parametrisch dan) met 50 Hz als centerfrequentie gaat. Door de superpositie van sinussen gaan golven die ongeveer in fase zijn in amplitude stijgen(gefilterde + originele signaal). Kenmerkend aan een analoog filter is dat deze ook frequentie afhankelijke faseverschuiving veroorzaakt en dat geeft dus ook een andere klank naargelang filtertype en orde. Ook de q waardes en hoe zo'n filter resoneert bepalen de klank. Cutten kan gebeuren door het signaal dat langs de filters loopt te inverteren. Harmonischen worden voor of na het eigenlijk EQ werk geïntroduceerd door bv. transformers of bepaalde gekleurde versterkerschakelingen die de in en uitgangen van je EQ beschermen/omringen.

Zo kan je bv. op modulaire synths je eigen EQ's gaan bouwen en ook op de Andromeda kan je een één bands parametrisch EQ bouwen (of high shelf, low shelves).

Digitale EQ's doen in principe hetzelfde en sommige hedendaagse Eq's zijn best goed. Kijk naar de Sony Oxford EQ's, die ontwerper komt van SSL, heeft deels de SSL9000 gebouwd, die mensen weten heus wel wat een EQ moet doen :D

Origineel geplaatst door Toon
Een analoge parametrische EQ werkt met parallelle gefilterde signaallijnen. Je hebt het originele signaal en parallel daaraan heb je bv. een banddoorlaatfilter die maar een bepaald frequentie gebied van dat signaal doorlaat. Stel dat je 50 Hz boost dan versterk je de amplitude van eensignaal dat door een banddoorlaatfilter (parametrisch dan) met 50 Hz als centerfrequentie gaat. Door de superpositie van sinussen gaan golven die ongeveer in fase zijn in amplitude stijgen(gefilterde + originele signaal). Kenmerkend aan een analoog filter is dat deze ook frequentie afhankelijke faseverschuiving veroorzaakt en dat geeft dus ook een andere klank naargelang filtertype en orde. Ook de q waardes en hoe zo'n filter resoneert bepalen de klank. Cutten kan gebeuren door het signaal dat langs de filters loopt te inverteren. Harmonischen worden voor of na het eigenlijk EQ werk geïntroduceerd door bv. transformers of bepaalde gekleurde versterkerschakelingen die de in en uitgangen van je EQ beschermen/omringen.

Zo kan je bv. op modulaire synths je eigen EQ's gaan bouwen en ook op de Andromeda kan je een één bands parametrisch EQ bouwen (of high shelf, low shelves).

Digitale EQ's doen in principe hetzelfde en sommige hedendaagse Eq's zijn best goed. Kijk naar de Sony Oxford EQ's, die ontwerper komt van SSL, heeft deels de SSL9000 gebouwd, die mensen weten heus wel wat een EQ moet doen :D

Maar zijn dat soort digitale EQ's weer juist zo geliefd omdat ze helemaal fase-correct blijven juist?

Ik heb sowieso altijd een beetje het gevoel dat je digitaal moet gebruiken voor wat je met analoog niet kan en vice versa, en al die compromis digitaal-klinkt-bijna-net-zo-goed-als-analoog dingen vind ik toch een beetje zonde.

Vraag jezelf anders maar eens af waarom er geen analoge samplers gemaakt worden ;)

ach zo, ik heb een hele stapel V275/0 bussamps die gebruik maken van die dickfil techniek, het zijn trouwens wel degelijk een paar transistoren bijna op ware grote dat wil zeggen net zo groot als normale transistoren in 1 behuizing, maar goed er werd wat anders bedoelt..

Origineel geplaatst door bikkel
Vraag jezelf anders maar eens af waarom er geen analoge samplers gemaakt worden ;)

... hey, pssst.... ;)

mellotron.jpg

Maar zijn dat soort digitale EQ's weer juist zo geliefd omdat ze helemaal fase-correct blijven juist?
uhm dat zijn ze niet

die zijn al 60 jaar oud en tapemachines genaamd, das de annalooge versie van samplers..:walker:

Als je echt een goed klinkende mengtafel wilt hebben dan moet je eens aan Studer denken.

:okdan:

Ik werk (werk)dagelijks op een studer, en inderdaad, het is zoooo'n heerlijke tafel, als je alleen al kijkt naar wat er qua dynamiek gebeurt, en dat vergelijkt met een mackie, of minder...
Een studer klinkt zoals hij eruit ziet : solide. De 3 bands filters zijn erg geschikt om je totaal signaal nog een keer doorheen te halen, en de eindlimiter vind ik ook erg fijn.
Deze 3 bands eq klinkt al zoveel beter dan volledig parametrische van de hier veel genoemde merken..
Als ik het geld zou hebben , zou ik een studer willen hebben, of eigenlijk een philips, maar die zijn zo langzamerhand echt zeldzaam aan het worden.

Ik heb sowieso altijd een beetje het gevoel dat je digitaal moet gebruiken voor wat je met analoog niet kan en vice versa, en al die compromis digitaal-klinkt-bijna-net-zo-goed-als-analoog dingen vind ik toch een beetje zonde.

Mee eens.

Ik heb de Sony Oxford eq en gebruik hem om frequencies weg te halen.
Ben nog geen eq tegen gekomen die dit 'onhoorbaarder' kan. Ik bedoel daarmee dat hij heel steriel weghaalt wat jij aangeeft en niets anders en er ook niets ' bijverzint'.
Bovendien kun je met een digitale eq veel precieser mee snijden dan een analoge eq. (heb geen ervaring met SSL:D )
Boosten hiermee is inderdaad een ander verhaal. Kan wel maar klinkt ook steriel en dat is meestal niet wat je wilt of het moet net even een presence piekje zijn in een bepaald frequency gebied.
Boosten doe ik het liefst met m'n analoge eq's ,soms met de Full tec van URS. Dan krijg je inderdaad die extra harmonischen erbij die je wilt hebben om je geluid lekkerder te krijgen.

gr. Tom

dat gaat ook niet omdat het onzin is, wil je op 50hz wat weghalen? dan praat je over de basis toon , end de rest dan? hebben mensen dan zulke goeie oren dat je precies weet wat op 50hz 1khz of wat voor frequencie aan de hand is?, het feit is dat digitale eq en de softwarare die dit zogenaamd mogeljk moeten maken, (zonder software geen digitaal) enorm moeten rekenen om een deel van het signaal inclusief de harmonicshen insclusief de verschil frequencies van de harmonicshen, lineare vervorming , non lineare vervorming en onderlinge harmonische phaseshift , etc kan weergeven laat staan weghalen of ophalen, de parameters die daarmee gemoeid zijn kun je niet eens tellen, welke sofware moet dat kunnen?? de resolutie waarop een digitale eq de harmonischen en alles wat met informatie van een signaal te maken heeft en moet weergeven is zo laag dat je praat over 8 bit 4 bit en 2 bit geluid , pak alleen maar het uitklinken van een acousticshe gitaar, of een pauk (vandaar noise shaping) , het repareren repareren, en nog eens reparenen, uiteraard weer uit een puristis oog bekenen, steriel betekent in het digitale domein, het gebrek aan...niet vergeten

een woordje van de meester (80 jaar inmiddels)

rupert neve in "resolution" june 2006

vraag:
does digital draw you or do you remain an annalogeu man?

rupert neve:
for many years we've been told about wonderfull digital quality, it's a wonderfull medium certainly , for storing editing and delivering sound but resolution is greatly inferior to annalogue...a bit like comapring film photography , where resolution is probably limited mainly by lens quality, with pixels where more is always better but expensive...
however digital is here to stay and seems to get away with ever lower resolution, but i've heard nice sounding recordings that have been op-sampled from cd's , we have found ANNALOGUE ways of counteracting some of the worst sounding digital recodrings, for example by restoring the sweetness and aparent resolution, the more serious impact of low grade sound reproduction is that, without a real point of reference the internal databank you build up when you go to concerts , listen to rael instruments and voices, is missing and you just don;t know how to distinguish between good and bad!, atleast two generations have grown up without a perspective because their only acces to music , either as entertainment or as an art form is via ubiquitous compact disc, as long as 30 years ago , famopus "golden-eared" friends demonstrated that they could preceive the effect of frequency responce anomalies as high as and een beyond 50khz , research has shown that when we hear reproduced sound that either lacks musical frequencies we expected to find there or that introduces artifacts that ought not ot be there , the brain radiates electrical activity of the sort associated with frustraion and even anger, this electronic activity can be measured, many questions arise as to wether such sound can do us lasting damage or can result in unexpected patterns of behaviour, it;s a vast subject and not one to be argued here, so the awnser to your question is " i don;t want to be guilty of harming the world" , i'm an annalopgue guy!!!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Tactic
:okdan:
Als ik het geld zou hebben , zou ik een studer willen hebben, of eigenlijk een philips, maar die zijn zo langzamerhand echt zeldzaam aan het worden.

een vriend van mij heeft zo'n 16 kanaals class A philips met compressors erbij, 8 stuks geloof ik, 1 probleem, de trafo's zijn eruit, het enige wat je hoeft te doen is daar andere instoppen en je bent klaar, als je interesse hebt PM me ff

Capstan, je haalt frequenties en bits door elkaar.
Aantal bits is in hoeveel stapjes de amplitude van een signaal kan worden opgedeeld.
Samplefrequentie bepaald welke frequenties je op kunt nemen.

En als je een absoluut gehoor hebt kun je adhv een frequentie de noot erbij horen.
Als je dat niet hebt kun je het ook wel trainen en kost het meer moeite.

Back