Origineel geplaatst door fjoesz
wat weten jullie allemaal veel
ik druk gewoon op wat toetsjes af en toe![]()
De zwarte klinken beter dan de witte, want muziek is zwart!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door fjoesz
wat weten jullie allemaal veel
ik druk gewoon op wat toetsjes af en toe![]()

.

Origineel geplaatst door pjeut
...komen ze weer langs. Op het programma staat om aan de hand van de eerste paar maten van een nummer op de gitaar zelf de toonsoort te vinden, en vervolgens het schema te bepalen. Gelukkig zijn heel veel nummers nog steeds te beschrijven binnen I-ii-iii-IV-V-vi-vii.
...daar krijg ik jeuk van op m'n kop..
Brrrr.......
...had ik eigenlijk afscheid genomen van deze thread. maar nou ben jij gewoon bezig met laster. Ik heb je kans genoeg gegeven om je beweringen af te zwakken, maar nu ga je toch echt te ver. Alleen omdat ik jouw uitleg niet overneem meen jij tot drie keer toe te mogen beweren dat ik incapabel ben?
Met andere woorden; jij weet het allemaal wel.
Oké, bewijs jezelf. iedereen weet heus wel dat als je naar de IV gaat, en vervolgens daarvandaan weer een IV verder dat je dan bij een verlaagde VII uitkomt. Net zozeer als dat je tien keer een kwint stapelt (probeer maar), dan kom je er ook.
Daar gaat het niet om. Waar het om gaat, is dat je bij IV van IV (omdatn evenbij jouw uitleg aan te sluiten) gaat moduleren: je zegt het letterlijk, je neemt de IV van IV dus je moet wel eerst gemoduleerd zijn naar die tweede IV. Toch klinkt het nummer niet alsof er in de tweede maat al wordt gemoduleerd, en daarnaast kun je ook nog gewoon de toonladder van het eerste grondakkoord blijven gebruiken.
Leg jij dan maar 'ns uit hoe dat kan.
Ik wil echt niet flauw zijn, maar als dit basiskennis is, dan ben ik toch wel hééél erg benieuwd naar wat jij gevorderden-kennis noemt.
Ik geef aan drie jongelui gitaarles. Niet high-class; vooral akkoorden kennen, herkennen en spelen.
Origineel geplaatst door C738
Wat hij aangeeft is dat ie iets niet weet en het graag wil weten zodat hij die kennis over kan dragen aan zijn leerlingen.
Ik vind het geen ramp als een leraar iets niet weet, het vervolgens uitzoekt en dan toch nog goed kan uitleggen. Er zitten nog een hoop grijstinten tussen zwart en wit!
Ik denk dat er ook een hoop verschil zit in een leraar aan het conservatorium of iemand met veel muziekervaring uit de praktijk, bijvoorbeeld iemand met jaren ervaring in bands etc. Van een conservatoriumleraar verwacht ik niet dat die met zijn mond vol tanden zal staan als je een vraag stelt.
Bottom line: Het is weer komkommertijd en er zijn veel mensen die erg vervelend worden als ze in de warmte zitten.
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Mijn uitleg is de standaarduitleg, die je in in ieder boek over muziektheorie kunt terugvinden. Een muziekleraar behoort die te kennen, zodat je de antwoorden op vragen als van je student uit je mouw kunt schudden.
Dat bedoel ik nou. Hoe kun je nu les geven als je nog niet eens weet hoe substitutie-akkoorden werken? Dat akkoord-schema in "Sympathy for the Devil" is al in tig andere nummers gebruikt, waardoor het heel bekend klinkt... en het werkt goed met een blues-toonladder.
Kijk eens goed naar Bb dominant septiem en B half verminderd. Valt je niets op?
..tot die tijd zet ik m'n geld in op dat er gemoduleerd wordt naar IV (dus wat eerst IV was, wordt nu I, en wat eerst VIIb was, wordt IV).
Origineel geplaatst door bobaphat
Ik vind het de beste methode om gewoon naar de basnoten te luisteren, en de daarbijbehorende akkoorden en liggingen te zoeken op het gehoor. Al die toonladder bullshit werkt gewoon niet, ik zal niet de enige zijn die dat zegt.
...of Kit Yidaki nog gaat reageren. Maar dat geeft niet. Het gaat erom dat diegenen die geïnteresseerd zijn er iets aan kunnen hebben. Voor het gemak zal ik toch even aanhaken bij de laatste bijdragen van Kit Yidaki.
Kat Yidaki bedoelt hier met Substitutie-akkoorden de vervangende akkoorden die wel passen binnen de primaire functie van het akkoord maar door een andere opbouw het een ander karakter meegeven.
Ruwweg (lees goed: RUWWEG, dus uitzonderingen bevestigen de regel) gesproken zijn de primaire akkoorden de I, de IV en de V: zij alleen geven de structuur van de muziek aan; te weten de I is het rustpunt, het begin en het einde, de IV is de spanningsopbouw, het begin van een verandering, de V is het hoogtepunt van waaruit het alleen maar naar beneden kan, terug naar IV of helemaal naar I.
Alle andere akkoorden ii, iii, vi en vii zijn secundaire akkoorden, eigenlijk dienen zij alleen maar ter ondersteuning van het I-IV-V fort. Neem bijvoorbeeld de bekende I-ii-V; hier dient de ii eigenlijk gewoon ter vervanging van IV. En dat kan heel goed want de drieklanken ii en de IV hebben maar liefst twee tonen gemeen, dus 66 % (vanuit toonsoort C is dat dus de tonen F en A). Als je werkt met vierklanken hebben ze zelfs 75 % gemeen. En zo zijn er meer voorbeelden
Het "probleem" met "Sympathy for the Devil" is dat het VIIib (dus een majeur-drieklank beginnend op de verlaagde zevende noot van de toonladder van I) niet meer binnen de toonladder past vanwege die verlaagde zevende noot. Ook substitutie-akkoorden zullen je hierbij niet helpen. Hier kom ik straks op terug.
In een eerdere post had ik al aangegeven dat als je niet de "gewone" majeur-toonladder gebruikt, maar een toonladder waarin een verlaagde 7-noot voorkomt, dat dit een manier is om zo'n VIIb drieklank wel binnen de I-toonladder te halen.
Maar is dat wat er bij dit nummer, en die talloze andere nummers aan de hand is? Een ander voorbeeld is de uitloop van Hey Jude van The Beatles. Als je hier de toonladder van de melodie nagaat, dan merk je dat dit toch een gewone majeur-toonladder is. Dus...
Ik vermoedt dat Kit Yidaki bedoelt dat in "Sympathy for the Devil" het Bb7 akkoord een vervangings-akkoord is voor Bdim7, de drieklank die begint op b en wél past binnen de toonladder C. Even voor de duidelijkheid; deze laatste akkoorden gaan uit van de grondsoort C, terwijl het nummer "Sympathy for the Devil" staat in E.
Ik betwijfel ten zeerste of Bb7 (VIIb7) een vervanging is voor Bdim7(vii7). in de eerste plaats hebben ze maar twee noten gemeen. Daarnaast is het vii7 overduidelijk een substitutie-akkoord voor V, dus zou VIIb7 ook een substitutie-akkoord moeten zijn voor V (of in ieder geval enig verwandschap hebben), en dat is toch zeker niet het geval: de begin-noot van VIIb7 is nota bene een kleine terts in de drieklank V.
Maar hoe zit het dan wel? Tja, het feit dat het zo vertrouwd klinkt, doet vermoeden dat het niet ingewikkeld kan zijn. Graag ideeën van jullie. tot die tijd zet ik m'n geld in op dat er gemoduleerd wordt naar IV (dus wat eerst IV was, wordt nu I, en wat eerst VIIb was, wordt IV).
Maar wat dit betekent voor de toonladder: geen idee.
Je kunt dus niet dezelfde toonladder blijven spelen, tenzij je noten weg gaat laten. En dan kom je ineens uit bij de pentatone toonladders. Zoek de rest zelf maar uit.
Iedereen die een bijdrage wil leveren: alsjeblieft geen be- en veroordelingen van elkaars kennis van zake. Alleen als we elkaar in waarde laten, komen we verder.
Ik vind het niet erg als iemand deze dingen niet weet, maar een muziekleraar hoort deze kennis toch wel te bezitten.