Akkoord-progressie "Synpathy for the Devil"

ben ik even blij dat ik helemaal niks snap van jullie I II III IV V VI VII komt denk ik dat ik nooit les heb gehad. :L maar ik kan redelijk gitaarspelen hoor. dus daar licht het denk ik niet aan maar suk6. ik heb trouwens ook wel les gegeven aan een paar figuren. een beetje open noten leren. beetje bare akkoortjes. de meeste zitten ook niet echt tewachten op van die moelijke dingen, die willen alleen maar bij een kampvuur "guns & roses " spelen. verder niet. IK snap ze wel.

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Een heleboel :eureka:

Ga je bij het maken van eigen muziek uit van je -rationele- kennis of laat je je gevoel werken en analyseer je het achteraf?
Dit is een serieuse vraag!

Origineel geplaatst door Holger
Ga je bij het maken van eigen muziek uit van je -rationele- kennis of laat je je gevoel werken en analyseer je het achteraf?

Muziektheorie is niet veel meer dan een stel regels waarin wordt gesteld welke akkoorden en toonladders goed bij elkaar klinken en welk effect ze geven. Deze regels zijn in de loop der tijden opgezet en het is handig ze te kennen, odat je dan gebruyik maakt van de ervaring van een lange rij muziekmakers. Met andere woorden: je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Daar gaan we nog 'n keer, Kat Yidaki...

Daar gaan we nog 'n keer, Kat Yidaki...

Maar goed, we komen steeds verder

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Nee. Substitutie-akkoorden zijn niet meer dan akkoorden die je in plaats van andere akkoorden kunt spelen. Je kunt dan besluiten de oorspronkelijke tonaliteit te volgen (zoals in veel pop) of deze akkoorden te gebruiken als "pivotale akkoorden" - zoals in de jazz vaak voorkomt.

Volgens mij is dit (bijna) precies wat ik had gezegd. Uiteraard zijn er ook nog de vermeerderde kwinten, de verminderde nones, en noem ze maar op. Ik richtte me even op de secundaire akkoorden om raakvlak te houden met de notenbalk en het hele I-ii-iii-IV-V-vi-vii systeem. Ik heb het idee dat het anders voor velen niet meer te volgen wordt. Dit is geen waarde-oordeel dat ik zelf vel, ik leidt dit af aan de diverse posts.

In plaats van te spreken over "I-IV-V" kun het beter hebben over de tonisch-subdomminant-dominant beweging. Al die rollen kunnen gespeeld worden door - je raadt het al - substitutie-akkoorden.

Mmmm.... Ik heb dat romeinse cijfersysteem altijd aantrekkelijk gevonden. het vormt ook de grondslag van de manier waarop in het country-genre muziek wordt genoteerd. Wat je van het genre vindt; het is absoluut één van de meest professionele moderne muziekstijlen. En dat is niet zo gek: het is het muzikale evangelie voor jong en oud in een gebied zo groot als West-Europa en dat is het al zeker 50 jaar.
In Nashville Tennissee geen notenschrift, maar "Let's do a second-fifth format in the key of A, let's go".

De IV wordt inderdaad heel vaak vervangen door de IIm, want dat zijn substituties van elkaar. Nog sterker, je kunt in principe iedere dominant septiem laten voorafgaan door een subdominant-mineur septiem, dus: IIm7-V7. Dit simpele feit wordt in heel veel jazz gebruikt als basis voor heel veel ingewikkelde akkoord-schema's met een sterke voorwaartse drive.

Niets aan toe te voegen.

De bVII7 wordt hier gebruikt als substitutie voor de VII half verminderd om te voorkomen dat het geheel harmonisch weer naar de I toe moet. Om toch weer bij de I uit te komen maakt men gebruik van een reeks subdominant-subdominant resoluties. De melodie hoeft hierdoor niet tot nauwelijks te veranderen. Het is een oude truuk die al werd toegepast in de klassieke muziek.

Ik vind dat VIIb en vii toch behoorlijk ver van elkaar af liggen. Het zijn niet de 2 en de 4 die het karakter bepalen, maar juist die vii die dus naar VIIb gaat. (Even een leeswijzer: romeinse cijfers zijn akkoorden; gewone (=arabische) cijfers zijn noten) Vanaf I vind ik het vii akkoord echt zo'n overgangsakkoord (een pivot zoals jij het al noemde) naar de toonsoort vi (is dus mineur). Namelijk vii is dan de ii, en dan via V naar i (wat eerst vi was). Dus een modulatie naar de relatieve mineur-figuur; bijvoorbeeld A-mineur is de relatieve mineur van C-majeur omdat beide akkoorden veel tonen gemeen hebben maar toch verschillen in tonaliteit. In ieder geval niet iets wat lijkt op de Sympathy-figuur.

Jouw misperceptie is dat subtitutie-akkoorden perse in de oorspronkelijke toonsoort zouden moeten vallen, wat echter niet zo is. Nog sterker: de bVII7 zou weer kunnen gaan naar diens dominante akkoord, dus bijvoorbeeld een Bb7 naar een Eb... of naar een Eb7 ... of naar een Ebm7... en van daaruit weer verder. In "Sympathy for the Devil" kiest men vooreen wat zwakkere subdominant-tonische resolutie, om de melodie niet in de wielen te rijden.

VIIb7 is echter geen substitutie voor V. En zit ook geen Bb in G7.

Ach, misperceptie..............., goed dat hebben we achter ons gelaten. De posts in dit forum dient om zoveel mogelijk geïnteresseerden te bedienen; ook degenen die op het gevorderden of zelfs zéér-gevorderden-nivo zitten te bedienen. Daarom leek mij substitutie-akkoorden uitleggen binnen de akkoorden van één toonladder wel zo handig om er in te komen. Maar je hebt gelijk; sterker nog, substitutie-akkoorden met hun aparte toonkarakter betekenen verandering en leiden zo een nummer naar een andere toonsoort (= modulatie), dit zijn de pivot-akkoorden. Een goed voorbeeld is het bekende nummer "Jan Klaassen was trompetter in het leger van de prins" van Rob de Nijs. Iedereen, zet je over gêne heen en beluister dat nummer nu 'ns. je zult meteen merken dat het chorus in een andere soort wordt gespeeld dan de coupletten. Het chorus is een "gewone" I-IV-V progressie, maar vervolgens gaat het via III (majeur; dus niet de iii mineur die je verwacht binnen de toonladder van het chorus -> dit duidt dus al op een verandering en is dus zo'n pivot-akkoord). Dit overgangs-akkoord blijkt dan ineens de V te zijn van de nieuwe toonsoort, namelijk de relatieve mineur vi, van de coupletten.
Als je de akkoorden wilt; hier is een linkje .

En dat doet men gewoon om dat vermaledijde half-verminderde akkoord te omzeilen en toch nog in de buurt van de tonaliteit te blijven. Daarom kiest men voor bVII7, omdat dat kwa klank nog het meest lijkt op dat akkoord, zonder perse naar de I te moeten. Dat de 7 in de bVII7 niet oplost is geen enkel probleem. Zoek maar op "unresolved tensions".

Hier kan ik je niet meer volgen. Hier liggen duidelijk de grenzen van mijn muzikale kennis. Volgens mijn simpele beredenering klinkt een VIIb gewoon goed na een I en is het zaak om deze figuur binnen de theorie te beschrijven en ook te verklaren waarom deze goed klinkt.
Jij zegt dat men met dit akkoord in de buurt van de tonaliteit van vii te blijven. Waarom wil men dat? Toch om raakvlak te houden met de toonladder van I? Eerder had je gezegd dat die VIIb de IV van IV is, dus dat er wordt gemoduleerd naar de toonladder van IV?

Persoonlijk zie ik nog het meeste in het laatste, hoevel een modulatie per maat wel een beetje veel is van het goede.

Ik vind het niet erg als iemand deze dingen niet weet, maar een muziekleraar hoort deze kennis toch wel te bezitten.

:kimono:

Linkje werkt niet...dus dan maar even de tekst...

Linkje werkt niet...dus dan maar even de tekst...

{t:Jan Klaasen de trompetter}
{st:Rob de Nijs}

{c:intro: marsritme + trompet}

{c:refrein}
{start_of_chorus}
Jan [E]Klaasen was trompetter in het [E]leger van de Prins
Hij mar[E]cheerde van Den [A]Helder tot Den Briel
Hij [A]had geen geld en hij was geen held en hij [E]hield niet van het [C#m]krijgsgeweld
Maar trom[A]petter was hij wel in hart en [E]ziel
{end_of_chorus}
[Ab]
Het [C#m]leger sloeg z'n tenten op voor Alkmaar in 't veld
En zo[C#m]lang geen vijand zich liet zien was [Ab]iedereen een held
De [C#m]kroeg werd als strategisch punt door 't [A]hoofdkwartier be[Ab]zet
De [E]officieren brulden:"Jan, kom [F#]speel op je trom[Ab]pet!"

Ze [C#m]werden wakker in de goot in de morgen kil en koud
Maar Jan [E]Klaasen sliep in de armen van de [A]dochter van de schout

[Ab]
De Prins sprak op inspectie tot de majoor van de compagnie
"Ik zag hier alle stukken wel van mijn artillerie.
Ja, zelfs dat kleine in uw kraag en dat blonde in uw bed.
Maar waar zit dat stuk ongeluk van een Jan met z'n trompet

En niemand die Jan Klaasen zag die bij de stadspoort zat
En honderd liedjes speelde voor de kinderen van de stad

[Ab]
Jan Klaasen zei:"Vaarwel mijn lief, ik zie je volgend jaar.
Wanneer de lente terugkomt dan zijn wij weer bij elkaar."
De winter ging, de zomer kwam, de oorlog was voorbij
Maar het leger is nooit teruggekeerd van de Mokerhei

Geen mens die van Jan Klaasen ooit iets teruggevonden heeft
Maar alle kinderen kennen hem; hij is niet dood, hij leeft!

Hij [A]had geen geld en hij was geen held en hij [E]hield niet van het [C#m]krijgsgeweld
Maar trom[A]petter was hij wel in hart en ziel
{c:uitro: marsritme}
[E]

Wat theorie ook kan doen...

Wat theorie ook kan doen...

Origineel geplaatst door Holger

... is dat het je kan uitleggen waarom iets goed klinkt. En als je dat dan snapt dan leg je die kennis ook veel beter vast. Met andere woorden, een mooie akkoordenreeks zul je misschien vergeten, tenzij je kunt redeneren waarom deze mooi klinkt. Hierdoor zal die reeks beter blijven hangen, en, sterker nog, te kunt hem ineens moeiteloos ook in een andere toonsoort gebruiken; omdat je het principe begrijpt.

Theorie; het klinkt misschien droog en onpraktisch. Maar dan doe je het tekort.

Origineel geplaatst door VanHeckis
mijn repertoirekennkis wbt de stones is zeer beperkt. heeft er niemand een klein fragmentje van het stukje muziek waar jullie het hier over hebben?

laat maar, ik heb het inmiddels al gehoord (en herkend)

de IIe trap in Egroot is de drieklank Fis-a-Cis. als we daarvan die Cis even oplossen naar een d onstaat de 3-klank Fis-a-d ofwel de 2e omkering van een D groot akkoord. een D groot akkoord is ook nog eens IV voor Agroot, A groot op zijn beurt =IV in Sympathy ft Devil en die lost vervolgend weer rustig op naar I. een simpel schema wat duizenden keren eerder voorkwam.

en daaroverheen wordt er een deuntje gespeelt en gezongen waarvan elke verwantschap met de harmonische progressie niet aan de orde is alleen voor hen die het veel te ver willen zoeken.

Re: Linkje werkt niet...dus dan maar even de tekst...

Re: Linkje werkt niet...dus dan maar even de tekst...

Origineel geplaatst door pjeut
{t:Jan Klaasen de trompetter}
{st:Rob de Nijs}

{c:intro: marsritme + trompet}

{start_of_chorus}
Jan [E]Klaasen was trompetter in het [E]leger van de Prins
Hij mar[E]cheerde van Den [A]Helder tot Den Briel
Maar trom[A]petter was hij wel in hart en [E]ziel
{end_of_chorus}
[Ab]
Het [C#m]leger sloeg z'n tenten op voor Alkmaar in 't veld
En zo[C#m]lang geen vijand zich liet zien was [Ab]iedereen een held
De [C#m]kroeg werd als strategisch punt door 't [A]hoofdkwartier be[Ab]zet
De [E]officieren brulden:"Jan, kom [F#]speel op je trom[Ab]pet!"

Ze [C#m]werden wakker in de goot in de morgen kil en koud
Maar Jan [E]Klaasen sliep in de armen van de [A]dochter van de schout

[Ab]
De Prins sprak op inspectie tot de majoor van de compagnie
"Ik zag hier alle stukken wel van mijn artillerie.
Ja, zelfs dat kleine in uw kraag en dat blonde in uw bed.
Maar waar zit dat stuk ongeluk van een Jan met z'n trompet

En niemand die Jan Klaasen zag die bij de stadspoort zat
En honderd liedjes speelde voor de kinderen van de stad

[Ab]
Jan Klaasen zei:"Vaarwel mijn lief, ik zie je volgend jaar.
Wanneer de lente terugkomt dan zijn wij weer bij elkaar."
De winter ging, de zomer kwam, de oorlog was voorbij
Maar het leger is nooit teruggekeerd van de Mokerhei

Geen mens die van Jan Klaasen ooit iets teruggevonden heeft
Maar alle kinderen kennen hem; hij is niet dood, hij leeft!

Maar trom[A]petter was hij wel in hart en ziel
{c:uitro: marsritme}
[E]

Ik zie Rob de Nijs en ik zie kotsende smileys....kan iemand mij de theorie uitleggen waarom dat zo goed bij elkaar past 8o)

Het gaat er niet om om er teveel achter te zoeken...

Het gaat er niet om om er teveel achter te zoeken...

laat maar, ik heb het inmiddels al gehoord (en herkend)

de IIe trap in Egroot is de drieklank Fis-a-Cis. als we daarvan die Cis even oplossen naar een d onstaat de 3-klank Fis-a-d ofwel de 2e omkering van een D groot akkoord. een D groot akkoord is ook nog eens IV voor Agroot, A groot op zijn beurt =IV in Sympathy ft Devil en die lost vervolgend weer rustig op naar I. een simpel schema wat duizenden keren eerder voorkwam.

en daaroverheen wordt er een deuntje gespeelt en gezongen waarvan elke verwantschap met de harmonische progressie niet aan de orde is alleen voor hen die het veel te ver willen zoeken.

...liever niet zelfs.

Het gaat erom om een verklaring te vinden voor iets dat zo gemakkelijk en herkenbaar in het gehoor ligt, maar toch afwijkt van het geëffende pad van de I-toonladder. Wat jij volgens mij schrijft is nóg een beschrijving; maar géén verklaring van hoe het zit. Of bedoel je te zeggen dat die VIIb eigenlijk een vervangingsakkoord is voor ii, dus in de toonsoort E een F#m +5/D? Een verhoogde kwint lijkt mij niet echt een logische stap voor een ii-akkoord; misschien in experimentele muziek en jazz, maar toch niet bij dit harmonieus klinkende schema?
Trouwens, wat je zegt over D zijnde IV van A, zijnde IV van E, dan komen we dus weer uit bij IV van IV, dus een modulatie.

Re: Re: Linkje werkt niet...dus dan maar even de tekst...

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
Ik zie Rob de Nijs en ik zie kotsende smileys....kan iemand mij de theorie uitleggen waarom dat zo goed bij elkaar past 8o)

Geloof het of niet; die kotsende smileys was niet eens opzet, er stond gewoon ":r" in die tekst.
Ik weet het, het is niet echt een "aansprekend" voorbeeld voor deze doelgroep, maar wel een goed voorbeeld van een modulatie inclusief pivot-akkoord. Vandaar.

Groeten,
Pjeut.

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C

Zo zie je maar weer; de cirkel is weer rond ;)

Re: Het gaat er niet om om er teveel achter te zoeken...

Re: Het gaat er niet om om er teveel achter te zoeken...

Een verhoogde kwint lijkt mij niet echt een logische stap voor een ii-akkoord; misschien in experimentele muziek en jazz, maar toch niet bij dit harmonieus klinkende schema?

Hola!! het interval Fis-D waar we het hier over hebben is geen verhoogde kwint maar een kleine sext.

... en dat heeft al een heel ander karakter dan een naar boven stuwende verhoogde kwint zoals jij waarschijnlijk bedoelt, is welliswaar enharmonisch gelijk aan elkaar maar andere karakters.

ik ben bang dat de eerste reactie in deze thread nog steeds het meeste hout snijdt en ook op die manier probeerde ik mijn kommentaar aan te sluiten. dus niet als modulatie maar als een soort perpetuem mobile van IV-I opeenvolgingen waardoor het zo lekker aan de gang blijft (vanwege de zwakke oplossingen zoals eerder gezegd)

maar als ik mijn fantasie de vrije loop laat gaan om een 'verklaring' te vinden heb ik 2 theorietjes 8)

1.
pak een dominant-septiem akkoord in terts-kwart ligging op V in E groot
=
Fis-A-B-Dis
haal de grondtoon weg
=
Fis-A-Dis
haal de leidtoon voor I (E) weg, zodat de oplosdrang weg gaat
=
Fis-A-D

op deze manier hebben we dus een IV voor IV voor I gecreeerd.
dus misschien is het gewoon wel een verzwakte versie van de Dominant eigenlijk die dus door leidtoon wegwerking naar IV kan gaan ipv naar I te "moeten". en de in dit geval logische daling van "V" naar IV kan wel iets met theorie 2 te maken hebben nl. dat de sext Fis-D naar sext E-Cis een natuurlijk in het gehoor liggend verloop is.

2.
dalende parallele sexten
ofwel I = Gis-E(=6) -->Fis-D(=6) -->E-Cis(=6) --> E-B(=5)

dit is een vrij natuurlijke beweging en bestaat al sinds de 14/15e eeuw of daaromtrent (faux-bourdon praktijk). sluit wel zo'n beetje naadloos aan bij de SFTD schema als ik het zo bekijk.

Re: Re: Het gaat er niet om om er teveel achter te zoeken...

Re: Re: Het gaat er niet om om er teveel achter te zoeken...

1.
pak een dominant-septiem akkoord in terts-kwart ligging op V in E groot
=
Fis-A-B-Dis
haal de grondtoon weg
=
Fis-A-Dis
haal de leidtoon voor I (E) weg, zodat de oplosdrang weg gaat
=
Fis-A-D

op deze manier hebben we dus een IV voor IV voor I gecreeerd.
dus misschien is het gewoon wel een verzwakte versie van de Dominant eigenlijk die dus door leidtoon wegwerking naar IV kan gaan ipv naar I te "moeten". en de in dit geval logische daling van "V" naar IV kan wel iets met theorie 2 te maken hebben nl. dat de sext Fis-D naar sext E-Cis een natuurlijk in het gehoor liggend verloop is.

2.
dalende parallele sexten
ofwel I = Gis-E(=6) -->Fis-D(=6) -->E-Cis(=6) --> E-B(=5)

dit is een vrij natuurlijke beweging en bestaat al sinds de 14/15e eeuw of daaromtrent (faux-bourdon praktijk). sluit wel zo'n beetje naadloos aan bij de SFTD schema als ik het zo bekijk.

heb ik dit geschreven? nou, theorie 1 lijkt me bij nader inzien wel heel erg ver gezocht. vergeet dat maar gewoon..

maar ik denk dat theorie 2 met die dalende parallele sexten wel in context kan staan met mijn voorlopige eindconlusie waarbij ik niet veel afwijk van de eerste verklaring van Kat Yidaki:

de harmonische progressie is als volgt

I -> IV(met voorhouding 6/4) -> IV(opgelost 5/3) -> I

ofwel het is gewoon 1 simpele I-IV-I cadens waarbij IV dan in eerste instantie een voorhouding (kwart-sext akkoord) krijgt en wordt opgelost (terts-kwint). die voorhouding is wellicht te herleiden uit die dalende parallele sext bewegingen

met andere woorden: het magische 2e akkoord is een IV met een kwart-sext voorhouding

hoera!

Hey Vanheckis

Hey Vanheckis

...Ik heb jouw theorie 'ns geprobeerd. Dus gewoon een gitaar gepakt en het nummer gespeeld met alleen I-IV-IV-I en stug de melodie er overeen gezongen. Best wel lastig omdat het nummer zo vertrouwd is en je daardoor het gevoel krijgt dat het niet klopt. Maar als je je daar na een tijdje overheen hebt gezet, merk je dat het inderdaad welk kan. Ook de melodie die naar die viib-noot gaat, valt wel goed met het IV-akkoord.
Maar....toch heb ik het idee dat er een drietraps-progressie in zit, en niet een tweetraps met een variatie op één van de twee trappen.

Begrijp me goed, ik kan het niet zo onderbouwen als jij het kan; het is meer het gevoel dat hier spreekt.

In ieder geval; ik ben nog 'ns even gaan zoeken naar nog een ander voorbeeld dat ons misschien verder (in de prut) kan helpen. en ik kwam uit op... het nummer "Bittersweet Symphony" van The Verve. Dit nummer is dus weer een eerlijk geplagieerde bewerking te zijn van een nummer van The Rolling Stones "The last time", maar dan in de versie "met symphonie-orkest" zoals deze door de toenmalige Rollings Stones-producer is uitgebracht (in de 70-er jaren was het zowiezo populair om greatest hits van popbands door symponie-orkest uit te laten brengen). Die hele plagiaat-kwestie is een verhaal op zich, heeft in ieder geval The Verve de nek gekost, maar daar gaat het nu niet om.

Waar het wél om gaat; dit liedje heeft als akkoordenschema | E - Bm - | D - A - |, dus, als we E als I nemen
| I - v - | VIIb - IV - | en dit dus eindeloos herhaald (tot je d'r schijtziek van wordt). Daarnaast is er een melodie (door The Verve bedacht) dat duidelijk in I staat (maar wel weer met die vermaledijde verlaagde vii-toon). Daarnaast is er dat hinderlijke, maar oh zo herkenbare violenloopje dat ook in I staat maar ook met die verlaagde vii-toon.

Maar het allerbelangrijkste is toch wel........dat v-akkoord; het dominant-akkoord maar dan in mineur. Dit lijkt mij toch duidelijk het signaal dat er wat anders aan de hand is.
Volgens mij is het grondakkoord gewoon het akkoord waarvan wij denken dat het de IV is. In dat geval is die v van bitersweet dus gewoon een ii en dat klopt dan weer binnen de toonladder. Dus zowel sympathy for the Devil als Bittersweet Symphony staan allebei in A en niet in E. Dan klopt de toonladder voor de melodie en sympathy is dan gewoon een I-IV-V-progressie in een iets andere volgorde; eigenlijk een V-IV-I-V degressie :D , en "bittersweet symphony" wordt dan V-ii-IV-I.

Het is alleen het meesterschap van songwriters als Jagger en Richards die hun melodie en nadrukken in de song zo kiezen en boetseren dat je het idee krijgt dat de songs in E staan.

Hoe langer ik er over na denk hoe meer ik op het spoor zit van de forumleden die stellen dat je niet alles in regels en theorie moet proberen te vertalen. Soms kan een simpel melodietje of een simpel akkoorden-loopje alles in de war sturen van wat je dacht zeker te weten.

Maar dat houdt muziek spannend, dus later we er blij mee zijn.

Groeten, Pjeut.

Het is alleen het meesterschap van songwriters als Jagger en Richards die hun melodie en nadrukken in de song zo kiezen en boetseren dat je het idee krijgt dat de songs in E staan.

----

Ik denk eerder, zoals ik al in mijn vorige post zei, dat je misschien iets te veel naar de melodie luistert bij het uitzoeken van akkoorden. Ik ben ook geen held op theorie gebied, maar wat mij opvalt is dat melodieen heel vaak niet vertrekken vanaf de noot waarin het nummer staat, maar vanaf de 5e trap van die ladder. Volgens mij is de bas veel vaker een indicatie van het akkoord dat gespeeld wordt en de toon waarin het nummer staat.

Huh......?

Huh......?

Origineel geplaatst door Missing Links

----

Ik denk eerder, zoals ik al in mijn vorige post zei, dat je misschien iets te veel naar de melodie luistert bij het uitzoeken van akkoorden. Ik ben ook geen held op theorie gebied, maar wat mij opvalt is dat melodieen heel vaak niet vertrekken vanaf de noot waarin het nummer staat, maar vanaf de 5e trap van die ladder. Volgens mij is de bas veel vaker een indicatie van het akkoord dat gespeeld wordt en de toon waarin het nummer staat.

Misschien, maar deze hele thread is een speurtocht naar "hoe het nu werkelijk zit". Dat ik meende dat Sympathy in E stond is gewoon ingegeven dat het er alles van had dat E het basis-akkoord zou zijn. Dus een combinatie van het akkoord, en bas die het akkoord gewoon volgt en de melodielijn die niet heftig hiermee in tegenspraak is. Het is dus wel wat meer dan "letten op de eerste noot, of letten op de basnoot".

in het begin van de thread was er ook al iemand die stelde dat het nummer gewoon in A stond. Toen heb ik daar niet veel aandacht aan besteed omdat het gewoon niet juist "voelde". Maar het nummer "Bittersweet Symophony" waar dus ineens een Bm-akkoord (dominant-mineur vanuit E; dus wel zéér merkwaardig, máár secunde-mineur vanuit A en dat kan dus wél) was voor mij de eye-opener.

je hebt dus een soort cocktail van theorie, muzikaal gevoel en gewoon "wat je mooi vindt" nodig om dit soort puzzels op te lossen.

...Ik heb jouw theorie 'ns geprobeerd. Dus gewoon een gitaar gepakt en het nummer gespeeld met alleen I-IV-IV-I en stug de melodie er overeen gezongen. Best wel lastig omdat het nummer zo vertrouwd is en je daardoor het gevoel krijgt dat het niet klopt. Maar als je je daar na een tijdje overheen hebt gezet, merk je dat het inderdaad welk kan. Ook de melodie die naar die viib-noot gaat, valt wel goed met het IV-akkoord.

nou ik heb geen andere akkoorden voorgeschreven hoor maar alleen maar proberen een ''theoretische sticker'' op dat akkoord te plakken want daar vroeg je in eerste instantie om. als je dan IV gaat spelen dan hoeft de laagste noot niet perse een A te zijn. als je dat toch doet dan moet er een D en een Fis bij gespeeld worden. vanuit mijn beschouwing is die D dan de kwart en de Fis dan de sext die respectievelijk naar een terst en een kwint oplossen zodat het 3e akkoord onstaat (de opgeloste IV).

Waar het wél om gaat; dit liedje heeft als akkoordenschema | E - Bm - | D - A - |, dus, als we E als I nemen
| I - v - | VIIb - IV - | en dit dus eindeloos herhaald (tot je d'r schijtziek van wordt). Daarnaast is er een melodie (door The Verve bedacht) dat duidelijk in I staat (maar wel weer met die vermaledijde verlaagde vii-toon). Daarnaast is er dat hinderlijke, maar oh zo herkenbare violenloopje dat ook in I staat maar ook met die verlaagde vii-toon.

ik ken dit verder niet (misschien als ik het hoor wel) maar ziet er weer uit alsof de Dominant klein gemaakt wordt en dat is iets wat vaker voorkomt. met een kleine Dominant kun je veel meer kanten op uiteraard. verder niet zo heel spectaculair hoor.

Maar het allerbelangrijkste is toch wel........dat v-akkoord; het dominant-akkoord maar dan in mineur. Dit lijkt mij toch duidelijk het signaal dat er wat anders aan de hand is.
Volgens mij is het grondakkoord gewoon het akkoord waarvan wij denken dat het de IV is. In dat geval is die v van bitersweet dus gewoon een ii en dat klopt dan weer binnen de toonladder. Dus zowel sympathy for the Devil als Bittersweet Symphony staan allebei in A en niet in E. Dan klopt de toonladder voor de melodie en sympathy is dan gewoon een I-IV-V-progressie in een iets andere volgorde; eigenlijk een V-IV-I-V degressie :D , en "bittersweet symphony" wordt dan V-ii-IV-I.

heeft iemand jou wel eens verteld dat je eigenwijs bent?
ik ook hoor, dus dat brengt me dan op het volgende punt:

er bestaat niet zoiets als 1 muziektheoretische waarheid en iedereen is vrij om zijn eigen muziektheorie te ontwikkelen.

jouw gedachtensprongen brengen je wel op dwaalsporen maar met het zijn wel diezelfde gedachten waarmee je in ieder geval met de materie bezig bent en dat is een goede eigenschap dus ik zou er zeker verder mee gaan studeren en niet alles voor zoete koek aannemen.

Grote jongens zoals bijv. Hindemith en Schoenberg hebben ook hun eigen muziektheorieen op papier gezet dus je kunt muziek vanuit het ene of vanuit een ander uitgangspunt beschrijven maar zaak is wel dat je uiteraard die materie volledig beheerst. Volgens de analyse van Schenker bijvoorbeeld is ieder akkoord in een compositie te herleiden tot I !
ja zo kan ik het ook !

ik heb mijn bescheiden theoriekennis vanuit de klassieke muziek kennis opgedaan, een ander heeft het weer vanuit jazz opgedaan. allemaal verschillende uitgangspunten om muziek te beschrijven en ook nog in verschillende talen ook. dat maakt dit soort discussies ook nog eens zo heerlijk verwarrend.

:D :D

jij bent duidelijk fan van de stones en als logisch gevolg daarvan geef je die heren veel te veel krediet..

tonale muziek, waar we het hier over hebben, ontkomt niet aan de wetten van de zwaartekracht en daar kunnen zelfs zogenaamde genieen als Jagger en Richards niets aan veranderen. wat zij wel kunnen is akkoorden spelen op hun gitaren en dan tegen elkaar zeggen dat het goed klinkt en dat er wat leuks mee te maken valt en er dan vervolgens ook iets leuks mee maken.

het akkoord waarbij de zwaartekracht is uitgewerkt is het grondakkoord en dat is toch echt gewoon E groot (in jouw voorbeeld van SFTD) ... althans in mijn muzikale universum 8) bovendien is er ook nog eens af en toe het refreintje "pleased to meet you" wat op een B majeur akkoord gespeeld wordt, duidelijk de toonsoort E groot bevestigend. dus de theorie dat SFTD in A zou staan is daarmee echt wel om zeep geholpen helaas ... althans in mijn muzikale universum 8)

Hoe langer ik er over na denk hoe meer ik op het spoor zit van de forumleden die stellen dat je niet alles in regels en theorie moet proberen te vertalen. Soms kan een simpel melodietje of een simpel akkoorden-loopje alles in de war sturen van wat je dacht zeker te weten.

Back