Triphop en mixing, eq, compressie

Disorder

Stamgast
Ik ben al een tijdje bezig met een nieuwe demo. Gaat best lekker, en qua compositie, samples en melodieën heb ik er weinig meer op aan te merken. Maar als ik mijn muziek (voornamelijk triphop achtige muziek met hier en daar wat drum n bass invloeden) afspeel en het vergelijk met bijvoorbeeld Boards of Canada hoor ik toch een verschil.

BoC klinkt wat voller in het laag in de melodieën. En de kicks klinken juist wat dunner terwijl ze bij mij lekker vol klinken. Daardoor ontstaat er natuurlijk minder headroom voor de melodie. Eenvoudig op te lossen. Maar wat is nou de 'norm' in dit soort muziek? Moet ik gewoon doen wat ik zelf wil of krijg ik dan nul op rekest als ik mijn demo's verstuur?

Ik zou graag adviezen willen horen over de mix, eq, compressie, wat dan ook. Alles wat mijn muziek ten goede zou komen hoor ik graag. Zijn er misschien goede tutorials te vinden met overzichten van de elementen in de mix en hoe deze toe te passen (op een frequentieschaal bijvoorbeeld?). Alle advies is welkom.

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
mogen we iets horen?
Ik zet even wat online.

loop2 is vet
loop1 is crap :D

er ontbreekt in beide nummers baszz

ik ben anders wel benieuwd naar je volledige demo!

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
loop2 is vet
loop1 is crap :D

er ontbreekt in beide nummers baszz

ik ben anders wel benieuwd naar je volledige demo!
Die ga ik niet online zetten nu. Hij is nog lang niet af. Kun je iets meer ingaan op de details? Wat vind je van de plaatsing van de verschillende elementen? Te weinig bass? In de melodie of in de beat?

ik vind het te druk
ik merk geen echte basslijn, enkel wat lage frequenties (headphone listener here)
Loop2 heeft iets zeeeeer mooi en emotioneel maar ook iets waar ik snel ambetant van word

... maar een ander kan deze stijl volledig pruime natuurlijk

Ik denk dat je niet teveel moet klooien met eq in loop nummero 2, maar gewoon nog een sine-basje in het midden geplaatst eronder moet zetten.

Origineel geplaatst door chrizz
Ik denk dat je niet teveel moet klooien met eq in loop nummero 2, maar gewoon nog een sine-basje in het midden geplaatst eronder moet zetten.
Ik heb eigenlijk geen headroom meer. Misschien dat ik beter de kicks wat minder vol moet laten klinken en ze 'punchy' moet maken zodat ik ze blijf horen in de mix als ik er ook nog een bassline doorheen gooi?

Back