waarom doe ik mezelf dit aan!?

Origineel geplaatst door dsil
KEn het precies!

Bij mij nog een ander probleem.

Ik werk een beetje vreemd (denk ik), ik maak muziek niet in lagen zoals: bedenk een basloopje, beatje, melodietje etc.
Ik begin gewoon bij de intro en gooi alles tegelijk erin (zeg maar op dr tracker manier). Dus dan heb je zo'n twee a drie minuten muziek. Het klinkt eigenlijk best goed, maar de dag is voorbij.

De volgende keer dat ik verder ga ben ik in een hele andere stemming en kan ik er bijna niet mee verder. Je kloot was aan maar het klinkt niet en past niet. Damn.

Dus, heb dozijnen aan leuk halve tracks liggen.
TJA!

Misschien moet je eens samen met iemand anders welke muziek maakt naar die tracks kijken, met een fris oor.

Origineel geplaatst door Niel
Misschien moet je eens samen met iemand anders welke muziek maakt naar die tracks kijken, met een fris oor.

Er zijn niet zo heel veel mensen in de buurt die in dezelfde richting werken dus dat gaat niet altijd even makkelijk. Samenwerken met anderen geeft dus ook hele andere muziek, maar dan werk ik meestal ook anders.

Het is/was best moeilijk om over te stappen van tracker-muziek maken naar midi-muziek maken. Na jaren heb ik daar nog steeds een nasleep van.

MAar heb wel een oplossing hoor. MAak met iemand muziek en dan maak ik meestal een intro en een basis die loopt en dan gaan we daar lekker doorheen jammen. Originele muziek, leuk om te doen en je krijgt vaak hele vreemde uitkomsten die je niet zo even in midi neerzet of speelt.

Origineel geplaatst door Niel
Nogal wat herkenning hier.

Toen ik nog op school zat zat ik minimaal 2 uur per dag achter m'n apparatuur. De laatste jaren is dat vaak nog geen 2 uur per week geweest. Isniegoed ! :bekdicht:

Heb nu 6 maanden 50+ per week gewerkt, na mijn afstuderen.. een bult geld verdient wat uiteraard grotendeels in de set-up is gestopt.. maar muziek is er niet veel gemaakt in die periode. Daarom blij dat ik weer aan een nieuwe studie begin per september; veel meer tijd om weer te genieten van het muziek maken :)

Ik heb ook altijd last van het "ik kan alleen maar halve tracks maken syndroom".
Als ik later probeer verder te gaan (na een paar dagen) is het altijd hetzelfde liedje , het klinkt kut
Je eisen aanjezelf moeten gewoon niet zo hoog zijn.
Als iemand aan mij vraagt of ik muziek maak zeg ik ook altijd : "nee ik vind het gewoon leuk om met geluid te spelen"
Het is natuurlijk niet zo dat je hele nummers moet maken als je toevallig 4000,-euro aan synths hebt staan.
Een compleet goed nummer maken is natuurlijk ook wat ik wil , maar gaat het niet om de lol in " de 'sound' maken"

Het zijn inderdaad de momenten waarop ik denk "nou is het godverd*mme genoeg", en boom bambini, dan komt er iets rauws uit niet normaal, inmiddels ook toe aan mijn 200ste toetsenbord ofzow en die deuk in mijn kast moek er ook maar eens uithalen :P:walker:

Re: waarom doe ik mezelf dit aan!?

Origineel geplaatst door krachtwerk
je nieuwste creatie.. na het de volgende dag terug te luisteren kan je dat zo'n euphories gevoel geven, heerlijk!
daarom kan ik hier nooit meer mee ophouden!

Wat ook vaak gebeurd is dat je de volgende morgen/dag gaat luisteren naar dat geweldige nummer wat je de avond ervoor gemaakt heb, maar wat hoor je dan, een grote teleurstelling. Is me vaak genoeg overkomen.

Origineel geplaatst door Negative Plus
Ik heb ook altijd last van het "ik kan alleen maar halve tracks maken syndroom".
Als ik later probeer verder te gaan (na een paar dagen) is het altijd hetzelfde liedje , het klinkt kut
Je eisen aanjezelf moeten gewoon niet zo hoog zijn.
Als iemand aan mij vraagt of ik muziek maak zeg ik ook altijd : "nee ik vind het gewoon leuk om met geluid te spelen"
Het is natuurlijk niet zo dat je hele nummers moet maken als je toevallig 4000,-euro aan synths hebt staan.
Een compleet goed nummer maken is natuurlijk ook wat ik wil , maar gaat het niet om de lol in " de 'sound' maken"
Idd, dat heb ik dus ook, of je komt niet verder met een nummer, ga je maar wat geluiden pielen

Re: Re: waarom doe ik mezelf dit aan!?

Re: Re: waarom doe ik mezelf dit aan!?

Origineel geplaatst door sander
Wat ook vaak gebeurd is dat je de volgende morgen/dag gaat luisteren naar dat geweldige nummer wat je de avond ervoor gemaakt heb, maar wat hoor je dan, een grote teleurstelling. Is me vaak genoeg overkomen.

ja vaker wel dan niet. maar als het dan 1 keer gebeurd dat t wèl de bom is dan maakt dat een hoop goed..

:koffie:

Origineel geplaatst door C738
Echt, ik heb er serieus over gedacht om alles te verkopen, dr mee te kappen je kent het wel.

-C-

Heb hier ook wel eens aan gedacht, maar in de meeste gevallen is t bij mij andersom.. en ga ik juist iets nieuws kopen omdat ik hoop dat t voor mij nieuwe deuren open zet.. ben er iig achter dat dit niet altijd de oplossing is..
heb regelmatig spul gekocht waarvan ik ervan overthuigd was dat ik dit nodig had om verder te komen erachter komen dat t niet zo is.. de boel weer verkopen en op zoek naar iets nieuws waarvan je denk t nodig te hebben om door te kunnen, en weer opnieuw deze cirkel....

heb nu sinds een weekie volgens mij eindelijk mn rust gevonden lijkt t, mn project map wordt gevuld met tracks en bijna tracks ipv tientallen snippets.. voor mij was t een kwestie dat ik eindelijk mn ding had gevonden (zo lijkt t voorlopig)..
maar goed t kan maar zo zijn dat ik er met een paar maanden weer op uitgekeken raak, en dan begint de cirkel weer opnieuw..

daarnaast heb ik gelukkig ook nog de kleine dingetjes waar ik een letterlijk een kick van krijg.. op een snoeiharde kick freaken, t huis laten trillen, de buurt terrorizeren met mn herrie :duivels:

je moet jezelf iig niet altijd dwingen tracks te maken.. gewoon geluid maken kan ook heel bevredigend zijn :)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
je moet jezelf iig niet altijd dwingen tracks te maken.. gewoon geluid maken kan ook heel bevredigend zijn :)
inderdaad, je moet jezelf niet wijsmaken dat je alleen echt met muziek bezig bent als je ook complete tracks maakt.
muziek is je hobby, dus het enige wat telt is dat je er zelf plezier aan beleeft:)

Origineel geplaatst door pocketzip
inderdaad, je moet jezelf niet wijsmaken dat je alleen echt met muziek bezig bent als je ook complete tracks maakt.
muziek is je hobby, dus het enige wat telt is dat je er zelf plezier aan beleeft:)

Amen

heb nu sinds een weekie volgens mij eindelijk mn rust gevonden lijkt t, mn project map wordt gevuld met tracks en bijna tracks ipv tientallen snippets.. voor mij was t een kwestie dat ik eindelijk mn ding had gevonden (zo lijkt t voorlopig)..

Ben benieuwd wat je dan gevonden hebt?
Ik wil ook mn ding vinden ;)

weer een heel herkenbaar draadje! in onderstaand draadje ben ik erachter gekomen dat het voor mij een kwestie is van welke gear en waarmee ben je zelf tevreden.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=68214

er was een tijd dat er 8 verschillende hardware bakken rondom me heen stonden, alles analoog en super easy in bediening, pc puur als multitrack recorder van hele nummers. nu heb ik nog maar 2 hardware bakken, ja wel een andromeda, maar die blijkt toch niet vervangend te zijn voor andere analoogjes, want je hebt de pc nodig om de multitimbraliteit eruit te halen.

met maar twee bakken om je heen moet je gewoon naar de pc grijpen om meer dan twee sporen te creeren. maar ik heb ook uit het andere draadje opgestoken dat ik maar tevreden moet zijn met een coole tweak sessie van 20 minuten!

zoals hierboven ook ergens gezegd werd, met geluiden klooien is vaak net zo gaaf als een track maken. alleen is dat klooien meer iets voor jezelf en kun je een track nog eens posten hier op DSF ofzo.

conclusie voor mij: meer hands-on gear en de lat minder hoog leggen

:)

Origineel geplaatst door Negative Plus
Ben benieuwd wat je dan gevonden hebt?
Ik wil ook mn ding vinden ;)

Een TB-303, ben hiervoor altijd bezig geweest met soft en hardware clones en tb geluidjes uit andere synths, die net niet konden klinken zoals ik t wou, of te omslachtig waren in hun omgang etc. leide eigenlijk altijd tot frustraties

kan nu eindelijk mn ideetjes die ik altijd al had een beetje kwijt :)

Back