Yamaha DX-7

SyntherKlaas

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb gisteren een neef aan de lijn gehad en die wilde direct zijn DX-7 terug en hem niet verkopen aan mij, omdat hij beweert dat het weer een collectors-item aan het worden is. Ik mocht de DX-7 namelijk eventjes lenen.

Maar is dat echt zo? Is de DX-7 een collectors-item aan het worden? Eerlijk gezegd vind ik de geluiden niet echt revolutionair. Okee, er zitten wel aardige bassen in maar verder zegt het me weinig.

Maar goed, ik moet wel toegeven dat de DX-7 een perfect klavier heeft. Het speelt erg lekker.

Nou, tot sinas!

Haha, een collector's item.

Tering, d'r zijn echt veeeeeeeeeeeeel van die dingen in omloop. Een van de meest verkochte synths aller tijden.

En stuk gaan ze niet zo snel.

Een DX-7 is echt geen collectorsitem, tenzij hij hem nieuw in doos heeft met het platic erop en een handtekening van de ontwerper...

Ik denk dat het ligt in het feit dat het een digitale synth is, het zelfde geld natuurlijk ook voor samplers... er bestaat niet zoiets als een vintage sampler, want digitaal blijft zich ontwikkelen!
Verder is de dx-7 voor zeer veel mensen moeilijk te bevatten qua programmeren (je moet weten hoe fm in elkaar steekt)
Het toetsenbord is idd ok. ik heb de DX een jaartje of 6 geleden gekocht voor fl.495,- en gebruik hem nog altijd als masterkeyboard, perfect!
Verder moet ik wel zeggen dat de dx-7 ontzettend veel mogelijk heden heeft (parameters) voor een synth uit begin jaren 80!
De originele DX-7 (met de platte groene druktoetsjes) is qua geluid minder dan zijn opvolgers, de DX-7S en DX7 MKII.

conclusie: koop die synth vanwege z'n mogelijkheden en vergeet of het wel of niet vintage zal worden! :okdan:

Re: Yamaha DX-7

Origineel geplaatst door SyntherKlaas
Maar is dat echt zo? Is de DX-7 een collectors-item aan het worden?

...... lachen

De DX7 is net zo'n collectors item als de Korg M1 en de Roland D50. Dat zijn de meest verkochte synths ooit.
Verder wel een hele bruikbare, maar moeilijk programmeerbare synth

Origineel geplaatst door 6 trak
(je moet weten hoe fm in elkaar steekt)
- en gebruik hem nog altijd als masterkeyboard, perfect!

Hmmmm. de velocity-waarden lopen maar tot 100 toch?

Ik weet dus wel hoe FM in elkaar steekt ;)

Maar ik doel dus op de bruikbaarheid van de DX7 als masterkeyboard.

Ik heb welliswaar sinds de late middeleeuwen (1990) geen DX7 meer gebruikt. Maar ik kan me herrinneren dat hij slechts velocity waarden uitstuurde tot max 100. En als masterkeyboard daarom......

Ik zie trouwens in jouw gearlist een DX7S staan......
Dus dan heb je dat probleem helemaal niet. Ik dacht oer-DX7 :stupid

Origineel geplaatst door 6 trak
nee zeker geen oer DX...! was die ook niet maar 12bit enzo? :D

Ja, die was dus 12bit. Lekker ranzig en daarom nu weer 'hot'. Ik dacht dat deze draad ging over de (oer) DX7 en niet over zijn opvolgers zoals de 'S' en 'FD' 8>

Origineel geplaatst door Cozko

Ik dacht dat deze draad ging over de (oer) DX7 en niet over zijn opvolgers zoals de 'S' en 'FD' 8>

Ik denk als mensen het over een DX7 hebben dat men daar niet per defenitie de 'oer' 7 mee bedoeld... anders had Syntherklaas dit ook wel exact omschreven.

:erm:

een DX7 is toch een DX7?
een DX7S een.... ?

een VW Golf een...
een Golf II...

Niet om te mierenneuken, maar voor de duidelijkheid toch?

Iedereen die nu 'op jacht is' naar een DX7 wil die oer-versie. Juist omdat die zo lekker ranzig is.

... ik vind het wel goed zo :z

Ik bedoelde het zeker niet lullig 6-Trak!!! Dus....

Alleen ff voor de duidelijklijkheid enzo

Back