Hoe gaat japanse muziek?

Leendert

Gedeactiveerd account
Beste muziek freaks,

Ik heb een project opgekregen om voor een chat spelletje een paar japanse nummertjes te maken (omdat dat het thema is). Nu vraag ik me af is er eigenlijk wel een of ander hip japans nummertje zodat ik een beetje kan luisteren hoe hun muziek in elkaar zit. Als iemand het weet/een nummertje heeft alvast bedankt! :halleluja

Oke dat is dan alvast 1 ding dat ik weet. Alvast bedankt! :okdan:
Liever heb ik dat ik de muziek gewoon hoor, beetje een idee krijg wat ik moet gaan maken.

Japanse muziek, da's nogal breed. Bedoel je Merzbow, Ken Ishii, Takkyu Ishino of J-Pop, Visual Kei, Shibuya-kei... of meer het getingel waar smackos 't over heeft? Die noten die 'ie noemt zijn overigens gewoon de zwarte toetsen op 't toetsenbord en dat heet een pentatonische toonladder ;).

Kijk anders ook eens hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_music :)

Origineel geplaatst door smackos
Gebruik alleen de volgende noten C# D# F# G# en B

Random wat spelen met een KOTO preset en het klinkt altijd goed :D

ben je niet in de war met Chinese muziek?

Origineel geplaatst door Yoozer
Die noten die 'ie noemt zijn overigens gewoon de zwarte toetsen op 't toetsenbord en dat heet een pentatonische toonladder ;).

Een B is wit. En de A# is zwart maar zit niet in het rijtje. Je bent dubbel fout ha!

lol.. Naja ik wil dus gewoon iets hips van japanse muziek en vanuit daar inspiratie opwekken voor die chat.

Origineel geplaatst door Pjotr G
Een B is wit. En de A# is zwart maar zit niet in het rijtje. Je bent dubbel fout ha!

Wat is dan een Ces of een Fes ?

of een Bis if een Eis ?

Origineel geplaatst door Bass
Eis ?
Ja lekker, 't is warm :D

Origineel geplaatst door Pjotr G
Helemaal gelijk. Mag ik het weer de schuld geven?

Wat wij herkennen als chinees en japans:

Pentatonisch majeur

C#/D#/F#/G#/B is hier min of meer een voorbeeld van.

Ik zou het schrijven als:
B/C#/D#/F#/G# De B is in deze ladder nl de grondtoon.

Met alleen zwarte toetsen kan ook:

F#/G#/A#/C#/D# Zelfde ladder, andere grondtoon

:geslaagd:

Succes ermee!

gr
Marc

Wat is een grondtoon? (Het enige wat ik weet is hoe de noten heten en dat een octaaf bij c begint en bij b of h eindigt :D)

@mackos: Een octaaf eindigt sowieso op de zelfde noot maar een octaaf hoger. c naar b of h/bes is dus geen octaaf maar een septiem ;)
de grondtoon is gewoon de noot waarop de toonladder begint. in jou voorbeel dus de c. in het voorbeeld van alleen de zwarte toetsen de F#.

Wat is een grondtoon? (Het enige wat ik weet is hoe de noten heten en dat een octaaf bij c begint en bij b of h eindigt :D)

Technisch:

De grondtoon is de toon van waaruit een toonladder begint.

De C majeur toonladder heet C majeur, omdat het op C begint en een grote terts, -sext en -septiem heeft. Als je dezelfde toetsen zou spelen, maar begint op A, dan heet geen C majeur meer, maar A mineur.

A: omdat dat de grondtoon is.
Mineur: omdat de afstand tussen de verschillende toetsen (stappen binnen de toonladder) veranderd. (dus: kleine terts, -sext en -septiem)

Je speelt in beide gevallen dus exact de zelfde toetsen, maar ze hebben een andere functie.

Overigens kan je ook een majeur toonladder vanaf A spelen natuurlijk alleen moet je dan de tonen F/C/G vervangen met F#/C#/G#

Gevoelsmatig:

De grondtoon is de toon die het "thuis" gevoel geeft. Vaak eindigen melodietjes op de grondtoon. Als ze dit niet doen, dan ervaren wij (of we er nu bewust van zijn of niet) als onnatuurlijk.

Speel vanaf C eens alle witte toesten tot en met de volgende C, en weer terug. Eindig echter op de D en niet op de C.

We tellen octaven op een klavier idd vanaf C. In de muziektheorieleer is een octaaf niks anders dan de afstand tussen twee noten. En of dat nu C -> (volgende/vorige) C is of F/F of enz. maakt niet uit. Een octaaf "eindigt" dus alleen op B vanuit een andere B.

H bestaat niet 8o)

gr.
Marc

H bestaat wel, alleen is het minder gebruikelijk. de h is meende ik de b ( ? ) en de b is een bes (kan ook andersom zijn, wie weet dit?). bach heeft bijvoorbeeld een heleboel met zijn naam gespeelt in de muziek door bes-a-c-b te spelen of ter wijl b-a-c-h.

maar dit is niet relevant voor de topic starter dus ik hou al op :D

Origineel geplaatst door Ruubje
H bestaat wel, alleen is het minder gebruikelijk. de h is meende ik de b ( ? ) en de b is een bes (kan ook andersom zijn, wie weet dit?). bach heeft bijvoorbeeld een heleboel met zijn naam gespeelt in de muziek door bes-a-c-b te spelen of ter wijl b-a-c-h.

maar dit is niet relevant voor de topic starter dus ik hou al op :D

Ik doe een muzikale hbo-opleiding, maar ben nog nooit de term "h" tegengekomen. Heeel gebruikelijk zal het dus denk ik niet zijn.

Maar dat bach verhaal komt me idd wel bekend voor.....

Maar dan noch:

B = Bes
Bes = H

mega :confused:

Doe mij maar gewoon de moderne, west-europese benamingen en notaties.

Maar als iemand idd duidelijkheid kan scheppen: graag

gr.
Marc

Ze noemen de B noot H in scandinavische landen, duitsland en nog wat andere landen volgens mij...dacht ik. In mijn finse sequencer die ik altijd gebruik staat er H in plaats van B.

ja lekker makkelijk alleen de zwarte! ;)

Vanuit C dan maar, ik pak meestal 2-klankjes omdat 't gewoon grappig klinkt.

G+C - A+D - C+E - D+G - E+A - enz.

maar hoe Japanse muziek verder gaat? :confused: geen idee eigenlijk, mss is dit idd wel chinees.

Back