Origineel geplaatst door Hanz
Maar beste Patat Met... houd je er wel rekening mee dat een control room niet gemaakt is om iets "mooier" (nogal subjectief) te laten klinken, maar om objectief te kunnen horen hoe het écht klinkt?
Volgens mij vergeet je dat de akoestiek in de control room niet wordt mee-opgenomen, dus dat het helemaal niet boeit voor het eindresultaat, hoe mooi je al die reflecties tijdens het afmixen vindt?
Integendeel, je hoort méér kamer - en minder van het oorspronkelijk signaal. En dus houd je jezelf voor de gek.
Als je wilt weten hoe het echt klinkt moet je natuurlijk wel een normale (in ieder geval een gemidelde) huiskamer RT60 hebben. De muziek word toch gemaakt voor in de huiskamer.
Je hoort altijd 2 keer akoestiek.
1 galm van de opname zelf of de toegevoegde galm en de galm van de afluister ruimte.
Het doet er dus wel degelijk toe wat de controlroom akoestiek is.
Maar je kan in tijdens het afluisteren nimmer voorspellen hoe het in de 'gemiddelde' huiskamer nu gaat klinken, en daarom laat je die factor ook helemaal niet meespelen tijdens het afmixen.
Niet in de huidige situatie, kan je inderdaat niets zeggen over hoe het uiteindelijk gaat klinken, dat klopt. Ervaring komt een heel eind natuurlijk.
Maar de luister ruimte akoestiek bepaald wel voor een heel erg groot deel of iets goed klinkt.
Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal om daar wel rekening mee te houden.
Tot slot, het verhaal dat enkelvoudige reflecties zouden zorgen voor kamfilter-effecten, maar bij meervoudige reflecties zouden deze opeens verdwijnen vind ik nogal wonderlijk. Graag zie ik hier wat verwijzingen naar externe bronnen.
Dat is heel simpel voor te stellen:
Neem een signaal.
Vertraag het signaal en mix bij het orgineel. (zie m'n bijlage)
Nu heb je 1 reflectie.
Nu heb je de bekende kamfilter werking. Dit verkloot je signaal behoorlijk. Helaas zie je regelmatig monitor speakers liggen op mengtafels. Dit is hoe dat klinkt.
Reverb is gewoon een hoop verschilende delay's bij elkaar gemixed.
Nu heb je veel reflecties.
En je kan duidelijk geen kamfilter meer horen, wel dat het mooi klinkt. Doordat er zo veel verschilende delay's zijn vallen de pieken en dalen van de afzonderlijke reflecties niet op dezelfde frequenties. En dus geen kamfilter, maar wel mooier geluid.
Ook is het zo dat door de juiste akoestiek je meer details kan horen in de muziek dan bij slechte akoestiek. Vergelijk het Concertgebouw maar met de Arena.
Dat betekend heel eenvoudig, dat difusse en frequentie onafhankelijke reflecties voor meer detail zorgen. En dit is ook in overeensteming met het De Haas effect en het Franssen effect.
Edit: Dat integenstelling tot de claim van control room bouwers dat reflecties het stereobeeld verkloten en dus gedempt moeten worden.
Deze claim gaat tegen de natuurwetten in.
Nog steeds geen verklaring voor de RT60 van 0,3 seconden.