Kan iemand mij overtuigen?

Pimvanpaars

Nieuwkomer
Ik speel al heel lang piano. Ik was altijd al van plan om iets op de computer te componeren, aangezien dit met onze gewone piano niet kan.

Ik hou wel van moderne R&B muziek. Het leek mij altijd wel leuk om zoiets te maken.

Nu heb ik veel dingen op fora gelezen over hardware en software. En ik ben er nog niet helemaal uit en wil geen teleurstellende keuze maken. Mij budget is wel ruim..

Ik heb mijn oog laten vallen op de Yamaha S 90 ES. Het schijnt een hele mooie piano sound te hebben.

Optie 1: Yamaha S 90 ES + Sonar 5
Optie 2: Reason 3 + midi keyboard met gewogen toetsen

Kan iemand mij ervan overtuigen waarom ik voor optie 1 zou moeten gaan als we niet naar de prijs kijken? En dan heb ik het over sounds, mogelijkheden, kwaliteit, gevoel etc etc

Alvast bedankt! :halleluja

je hebt het wel over een bizar prijs verschil:

optie 1: minimaal € 2.600,--
optie 2: maximaal € 1.000,--

de piano klank van Reason is niet "up to par" als je kijkt naar de Yamaha s90 en Roland (ik ben even het type kwijt) hoewel; een paar weken geleden is de Piano Refill gelanceerd door de makers van Reason (propellerhead software); check de demo's op de site (wel een computer nodig met 1 gig RAM);

als je optie 2 neemt met Ableton erbij en desnoods een piano VSTI bijv. van Native Instruments dan ben je goedkoper uit en heb je volgens mij echt een hoop meer mogelijkheden

ik heb wel eens op de s90 gespeeld.dat was nog geen ES trouwens, maar daar had ik toen een goed gevoel bij. veel bruikbare geluiden en een prettige bediening.

ik zou in de eerste plaats in jouw geval een instrument uitzoeken, een keyboard, waar je een goed gevoel bij hebt. als je er een goed gevoel bij hebt komen er betere composities naar buiten. dus met die S90 ES kun je nog alle kanten op en kan gewoon als goed masterkeyboard dienen. het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

aan de andere kant, als je een midi keyboard tegenkomt die fijner speelt dan die S90 moet je vooral die kopen:)

Van deze 2 opties is optie 1 natuurlijk de betere. Mijn vader heeft een S90 (geen ES) en die is gewoon top. Zeer goede toetsen en alle soorten geluiden die je maar nodig hebt.

Maar het lijkt me dat er ook nog een optie 3 is namelijk: Sonar 5 + midi keyboard + een of meerdere VST's met goede piano sounds, Hypersonic 2 ofzo. Dan ben je ook nog een stuk goedkoper uit dan met een S90 ES.

Ik weet natuurlijk niet wat je toekomstige (uitbreidings)plannen zijn, maar de S90/S90es bieden allebei de mogelijkheid om er drie plugin boards in te zetten. KLIK

groet

Tom

Je beschikt wel over een computer die de software van optie twee moeiteloos kan draaien? Ander moet je namelijk ook je upgrades van de PC meerekenen ;)

-C-

Dit is geen vergelijk.

Ga gewoon voor optie 1 als je budget geen beperking biedt. Je zult direct ad slag kunnen met de meest fantastische aanslag en klank. Ik heb een S90ES en ben erg tevreden.

Re: Kan iemand mij overtuigen?

Origineel geplaatst door Pimvanpaars
Ik speel al heel lang piano. Ik was altijd al van plan om iets op de computer te componeren, aangezien dit met onze gewone piano niet kan.
???

Piano kapot?

Haha nu zie ik het zelf ook.

Ik las min of meer: ik heb alleen een piano, daarom kan ik niet componeren.
Dus mijn bloeddruk vloog omhoog met de gedachte: voor componeren heb je aan werkende hersens ruim voldoende...

Aan de andere kant componeren op een computer heb je helemaal geen toetsen voor nodig, maar een computer.
Wijze van noten of klanken invoeren maakt natuurlijk geen bal uit voor de compositie.

Hij speelt al heel lang piano, ik zie 'm geen nootjes aanklikken met een muis. Componeren met een PC en alleen een muis haalt alle creativiteit weg.

Ik zou een goede piano nemen met MIDI. Je behoudt je originele pianoklank en -kwaliteit en kan wel een sequencer gebruiken.

....maar wel voor de inspiratie!

Houd in gedachten dat het spul je muziek niet maakt maar jijzelf. Het is natuurlijk niet eenvoudig zo 1-2-3 een liedje op poten te zetten. Veel goede liedjes 'blijven overeind' als je ze alleen op de piano speelt, en veel zijn gewoon ook op de piano ontstaan. MAW: als je nog geen liedje hebt geprobeerd te maken op de piano alleen, kun je je misschien het best eerst op de muziektheorie, akkoorden en melodieen concentreren. Een paar tips

- nummers die je goed vindt zeer nauwkeurige beluisteren
- akkoorden op het gehoor uitvinden
- naspelen, akkoorden veranderen
- naspelen en melodien erover zingen of neurien
- (evt veranderde) akkoorden met je linkerhand spelen en met rechts eroverheen soleren(jammen!)
- neem jezelf op met een simpel mp3-opnamedingetje met ingebouwde microfoon

Je computer kan je wel ontzettend helpen:

- loop-gebaseerde programma's zoals Garageband van Apple, maar ook veel andere, hebben ´meegeleverde loops met drums, baslijntjes,..... en die kun je goed gebruiken om tegenaan te jammen en experimenteren. Je kunt hele nummers opbouwen uit loops als je creatief bent! Als je dan een ruw idee hebt van hoe de track eruit gaat zien, kun je de prefab loops misschien met eigen opnames vervangen. Een vriend van mij heeft bijv Stylus RMX en ontwikkelt de meest geniale ideeen daarmee. ik gebruik zelf het meest drumloops die ik uit allerlei liedjes heb gesneden, of begin gewoon helemaal out-of-the-blue aan de piano.

- software instrumenten heb je in allerlei soorten en maten en qua kwaliteit zijn sommige net zo goed of beter dan de S90. Het voordeel ervan is vooral dat je 'alles in de computer hebt' en geen vaste opnames, je kunt dus alles aanpassen en editeren in je melodien en akkoorden

- houd het simpel!! vergeet eerst allerlei mixproblemen of gecompliceerde programma's, vergeet sounddesign: het is belangrijk dat je eerst gewoon een liedje hebt! Je blijft vaak steken bij een 'lekkere groove' van vier maten. Die kan nog zo geweldig zijn, een liedje is nog een hele stap verder

qua software kun je bv Native Instruments bandstand nemen, als geluidsbron, en Stylus RMX voor de loops, en cubase of sonar als sequencer. Maakt allemaal niet uit. Neem de simpelste versies van alles. Een controller heb je dan ook nog nodig. Daarvan zijn er inmiddels zoveel: ga lekker uitproberen bij Feedback

succes en houd ons op de hoogte van je werk met mp3s!

mooie optie is:

1) dikke computer
2) Cubase SX3
3) masterklavier zoals deze:

sl880pro.jpg

4) vsti plugin zoals de bossendorfer , of simpeler The Grand.

hiermee moet het toch wel lukken hoor!

Re: Kan iemand mij overtuigen?

Origineel geplaatst door Pimvanpaars
Optie 1: Yamaha S 90 ES + Sonar 5
Optie 2: Reason 3 + midi keyboard met gewogen toetsen

Even los ervan dat voor mij de aanschaf van de S90 een van de beste aankopen was op muziekterrein van de afgelopen 10 jaar is er nog een groot verschil. Er is maar 1 knopje voor nodig om aan te zetten en je kunt meteen muziek maken. Niks computer opstarten, muis opduikelen uit de zooi, Microsoft security boodschapjes wegklikken, sequencer starten, wachten, template laden, wachten, plugin kiezen, wachten, sound kiezen, wachten, shit midi-verbinding weg....

Als je een piano/keyboardachtergrond hebt moet je jezelf dit niet aandoen. Als de creativiteit opborrelt moet het er meteen uitkunnen.

Origineel geplaatst door Stage73
[B Een paar tips

- nummers die je goed vindt zeer nauwkeurige beluisteren
- akkoorden op het gehoor uitvinden
- naspelen, akkoorden veranderen
- naspelen en melodien erover zingen of neurien
- (evt veranderde) akkoorden met je linkerhand spelen en met rechts eroverheen soleren(jammen!)
- neem jezelf op met een simpel mp3-opnamedingetje met ingebouwde microfoon

[/B]

Zo kun je het inderdaad doen, maar de topicstarter geeft niet aan dit niet te kunnen. Iemand die al lang piano speelt zou wel een prima op de hoogte kunnen zijn van muziektheorie.

Sorry, ik wil niet betweterig het onderwerp veranderen van 'wat moet ik kopen?' naar 'je moet oefenen!!'. Ik zat ff mijn ideeen te spuien over hoe je het snelst creatief aan de slag kan. Ik ben zelf 'klassiek geschoold', wist niks van akkoorden, wilde altijd al een in bigband spelen. Ik kreeg die kans als invaller op de universiteit, we begonnen een coverband met de ritmesectie, en toen moest ik opeens dik aan de akkoorden! Door veel proberen en eindeloos knoeien kreeg ik er een beetje gevoel voor. Ik nam al jaren (pogingen tot) liedjes op, maar met de akkoordenkennis ging het opeens als en raket beter.

Ik krijg vaak vragen van vrienden of kennissen..'hoe doe je dat nou, een liedje maken', en ik kan het eerlijk niet zeggen. Maar wat SaintEric al aangaf: aan je instrumenten/software/hardware ligt het in eerste instantie niet.

R&B is vaak superdesuper doorgeproduced, dus kwa sound ga je sowieso niet snel in de buurt komen denk ik, en qua harmonien hangt het natuurlijk aan soul en funk. Dat betekent dat je sowieso vast zit aan septimeakkoorden, maj7, dus dat is het eerste dat je goed in de vingers moet hebben.

Aangezien je flink wat ervaring hebt met piano spelen lijkt me een goede piano en een sequencer de beste optie. Reason is een leuk pakketje, kan een beetje van alles; maar steekt nergens met kop en schouders bovenuit. En vergeet niet dat er gratis vst plugins op de markt zijn die ook een hoge kwaliteit halen (alhoewel de grote meerderhied wel degelijk crap is). Aan de andere kant, als je direct een kant en klare synthesizer omgeving wilt zonder alles apart (synths, FX etc.)te moeten aankopen, is Reason wel een optie.

Hetzelfde wat betreft sequencers. Een sequencer is zeer belangrijk wat betreft de work-flow en als de manier waarop een sequencer werkt je niet bevalt, kan dit je creativiteit ernstig beïnvloeden. Je moet eerst ervaring opdoen voordat je weet welke functies belangrijk zijn voor jou. Daarom is het zonde om direct 500+ Euro neer te tellen voor cubase sX3 of cakewalk sonar 5 pro edition. Er zijn verschillende goedkopere versies van resp. sonar en cubase op de markt of alternatieve sequencers zoals Tunafish van Bram Bos (voor beginners) of EnergyXT (gevorderd maar ZEEr handing ding) voor maar 40 euro. Zij hebben ook een betere support dan de software van de grote namen.

Origineel geplaatst door Stage73

Ik krijg vaak vragen van vrienden of kennissen..'hoe doe je dat nou, een liedje maken', en ik kan het eerlijk niet zeggen. Maar wat SaintEric al aangaf: aan je instrumenten/software/hardware ligt het in eerste instantie niet.

Sterker nog, doordat je teveel geluiden en opties hebt ben je meer knopjes aan t draaien en zoeken naar het goede geluid.

Spreek uit persoonlijke ervaring. Heb ruim aantal Roland modules, maar de beste nummers heb ik gemaakt toen ik alleen een oude u-20 had. Ok, de sound was niet perfect maar het gaat meer om de structuur.

Verder gebruik ik de pc als hulpmiddel bij componeren. Puur alleen met de muis komt er bij mij geen creatieve ideeën naar boven. Wel laat ik vaak een drumloop lopen en begin met een gitaar mee te jengelen. Zo kom ik wel sneller op ideeën.

In mijn geval is het vaak zo dat je er eigenlijk niet teveel over moet nadenken, gewoon beginnen en langzaam verder bouwen. Is het niks? Weggooien en opnieuw beginnen.

Sorry voor het off-topic :D

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Waarom koop je niet een mooie condensator microfoon + pre-amp en neem je je piano niet op?

Suggesties? Ik heb gehoord dat Nuemann U87 microphone en Avalon Compressor erg goed zijn. Ik wil wel gelijk dan een goede. ;)

Owja, allemaal bedankt voor jullie reacties! :halleluja

Woon je in de buurt van Amsterdam? Dan zou je een keertje bij me langs kunnen komen om te spelen/luisteren met een Motif8, Cubase SX3.1 en The Grand 2. De aanslag van de Motif is gelijk aan de S90(ES) als ik me niet vergis.

Het meeste is door de anderen wel gezegd. Daaraan zou ik willen toevoegen dat ik pas goed op gang kwam toen ik aan m'n Cubase de volgende VSTi's toevoegde: Groove Agent, Broomstick Bass en Virtual Guitarist heb toegevoegd. Niet goedkoop helaas.

Maar de flow wordt dan een heel stuk eenvoudiger om van een leuk akkoorden schema naar een aardig liedje te komen. Oftewel akkoordenschema verzinnen met alleen de piano (terwijl je gewoon zit te genieten van de klanken uit The Grand), drums eronder zetten met Groove Agent (hey, ben ik lekker aan klussen hier), Broomstick Bass en Virtual Guitarist voeden met min of meer hetzelfde schema als voor de piano en voila met een paar uur klussen klinkt het al heer aardig. Nog wat synths eronder voor wat extra bite/atmosfeer en mensen zeggen al vlot dat het leuk klinkt (nog niks gepubliceerd echter...).

Ik ben een zeer middelmatige pianist die ooit ook een vleugel heeft gehad en toen uitvond dat goede aanslag van het klavier en fantastische klank wonderen doen voor de inspiratie. Je blijft gewoon heerlijk klooien met de akkoorden en een loopje hier en daar totdat er iets consistents uitrolt. Die inspiratie helpt je dan ook weer om het hele gebeuren van akkoorden, inversies, toonloadders beter te begrijpen. En dat kun je dan weer inzetten bij het componeren.

Back