Gezocht: Ervaring !

olaf

Ouwe rot
Ik heb een persoonlijk vraagje, nou ja, zeg maar een persoonlijke vraag:

Ben afgestudeerd in geneeskunde en studeer binnekort af in bedrijfskunde (nee, ben niet zo’n oppervlakkig bedrijfskundig mannetje die droomt van lease-auto’s, etc.) maar heb eigenlijk sinds een maand definitief besloten dat ik mijn leven toch echt liever wil gaan wijden aan mijn passie muziek. Was best heftige keuze omdat ik, zonder arrogant te willen overkomen, eigenlijk best wel een stevige basis had gelegd voor een zekere en ‘succesvolle’ toekomst in de politieke en of medische wereld.
Op het moment doe ik de vooropleiding muziektechnologie naast mn bedrijfskunde om te kijken hoe ik t vind (zwaar tof dus, wist ik eigenlijk al, maar wilde het toch eerst nog even uitchecken) en wil volgend jaar aan hoofdopleiding beginnen. In het kort is het eigenlijk mijn droom om uiteindelijk als producer in Parijs te gaan werken. Nou ja, genoeg gedroom en gelul, wat ik eigenlijk wil vragen is of iemand weet hoe ik (desnoods eerst als koffiejuf) wat ervaring in professionele studio’s kan opdoen. Ik ken zelf namelijk eigenlijk niet direct iemand die daar werkt en heb het nog niet aangedurfd om gewoon naar zo’n studio toe te stappen (bang dat ik word uitgelachen om mijn gebrek aan ervaring) om te vragen of ze wat hadden. Zou eigenlijk niet eens weten wat toffe studio’s zijn…

Het punt is dat ik op t moment namelijk niet zo veel te bieden heb. Het enige is dat ik al vanaf mn 8ste piano speel en sinds een jaartje thuis een home-studiootje aan het opbouwen ben (waldorf synths, div. software, mpc2000 xl, lexicon mpx200, macky mixertje). Daarnaast vind ik dat ik best al uitgekristalliseerde ideeen over muziek heb en merk ik dat ik snel leer (wist driekwart jaar geleden niet wat een synth was en kan nu best al, vrij bewust, leuke herrie uit mijn waldorf microwave krijgen) en hier vol voor wil gaan.

Ik vraag me af of iemand op dit forum suggesties, of ideeen heeft over hoe ik wat verder kan komen ? Ik zou het ook tof vinden als mensen mij een beetje een algemene impressie zouden kunnen geven over hoe tof (of kut) het nou eigenlijk is om als producer te werken. Ik denk namelijk dat ik best een geromantiseerd beeld ervan heb. Ook vraag ik me af of mensen ervaring in Parijs hebben.

Thanx alvast voor jullie reacties !!!
:biertje:

ik denk dat iedereen dat wel wil werken in een studio desnoods als kabel shouwer en of koffie juf... ik in ieder geval wel... als iemand, iemand zoekt voor werk in een studio als wat dan ook pb mij ook maar =0)

Ik zat zo'n beetje in hetzelfde straatje. Ik heb telefoonboek gepakt en gebeld. Eén ministudio hapte. Heb het drie maanden onbetaald kunnen volhouden en mogen prutsen aan alles tot ze doorhadden dat ik ni echt de juiste opleiding had.

Wordt gewoon producer. Is gewoon boeiend, afwisselend en Parijs is de mooiste stad ter wereld (de Franse mentaliteit is wat minder).

Ik zou zeggen... investeerd 5000 euro in nog wat extra spullen en je hebt een setup waar je thuis al redelijke opnames mee kan maken. Ik zag laatst dat de Alesis HD-24 tegenwoordig 2222 euro op moet brengen.. dan heb je een setje mics nodig en een inline tafel met 24 kanalen en je kan beginnen....

Ik heb gemerkt dat iemand persoonlijk aanspreken het beste werkt,
je kunt natuurlijk mailen of een brief schrijven maar verwacht
niet meteen antwoordt. Ben nu 15 jaar bezig met muziek
waarvan 8 jaar fulltime en in het begin was het best lastig
en 12 uur per dag werken was geen uitzondering, wel veel geleerd
had ook geen achtergrond maar was wel leergierig en ik kon goed
luisteren naar mensen uit het vak. Je leert elke dag weer wat nieuws
en ook nu nog. Een beetje geluk komt er ook bij kijken maar als je
inzet 100% is kun je een heel eind komen. Er zijn natuurlijk meer
mensen die dit willen dus je moet net iets meer kunnen bieden
dan je concurrentie.

Origineel geplaatst door bambamstudio
Echt, de droom van: ikwas koffiezetter, nu producer van de groten der aarde, dat komt zelden tot nooit voor.

ja t is inderdaad een beetje een cliche droom (misschien is dat ook de enige houvast aan t begin) maar t geeft aan wat ik er voor over heb om alleen maar te leren. vanuit mn andere opleidingen ben ik gewend dat je voor dikke pieken gaat werken. daar heb ik mee gebroken. ik wil gewoon uiteindelijk met muziek mn leven kunnen betalen (appartementje in parijs kost natuurlijk helemaal niks :) ) en dan het liefst met muziek waar ik vol achter sta, natuurlijk, maar dat zal ook wel een luxe gedachte zijn aan het begin. het enige wat ik nu mis is een praktische basis, oftewel een studio waar ik als redelijke nitwit kan beginnen met dingen te leren, om van daaruit te groeien. ik ben wel zo arrogant dat ik denk dat ik best wel capaciteiten heb (pak technische dingetjes best snel op en heb volgens mij wel een ontwikkelde smaak), maar dan moet ik die wel ergens kunnen opbouwen ;) . lijkt me in ieder geval echt heel tof om eens bij je te komen kijken, hoe je aan t werk bent daarzo..

Tof ! Doe ik zeker. Ben nu erg druk met mn afstuderen maar heb in December veel tijd en dan stuur ik je gelijk een mailtje !

Waarom ga je niet een half jaar/jaar vet pieken buffelen tot je een pak geld hebt om zelf een studio uit de grond te stampen ?

Origineel geplaatst door murphi
Waarom ga je niet een half jaar/jaar vet pieken buffelen tot je een pak geld hebt om zelf een studio uit de grond te stampen ?

:)
ben ik al aan het doen. heb al aardig wat bij elkaar verdient in een half jaar tijd. toch heb ik het idee dat ik, naast natuurlijk zelf heel veel te prutsen (wat ik al doe), erg veel kan leren van mensen die in zo'n studio werken en al bakken met ervaring hebben. ook denk ik dat gewoon goed is om deze ervaring te hebben als ik over een paar jaar zelf in een studio wil gaan werken. maar je hebt gelijk, zelf doen is ook hartstikke leerzaam.
ik wil het eigenlijk beiden doen :okdan:

Ook als je weet dat je in de studio een minimumloon verdiend en als manager het veelvoud daarvan? (even heel grof gezegd)

Origineel geplaatst door fuse
Ook als je weet dat je in de studio een minimumloon verdiend en als manager het veelvoud daarvan? (even heel grof gezegd)

Dat is een vraag die ik op een gegeven moment ook aan mezelf heb gesteld.. ik wilde eerste muziekregistratie bij het conservatorium in Den Haag doen, maar ik ben Wiskunde gaan studeren en doe er nu ook Informatica bij.
Als ik afgestudeerd ben weet ik zeker dat ik een goede baan zal krijgen... muziek kan ik altijd nog in mn vrije tijd doen en mocht dat erg goed gaan kan ik altijd nog stoppen met mn 9 tot 5 baan.

Nu moet ik eerst ff zeggen dat ik het al heel erg knap van je vindt dat je ondanks dat je je besloten hebt te breken met vwo>uni>goed-betaalde-baan toch nog 2 studies afmaakt, plus dat je dat besluit ook definitief hebt gemaakt natuurlijk. Ik heb zelf een beetje vergelijkbare situatie gehad, eerste studie werkte niet, dan maar een tweede en dan tot de conclusie komen dat je eigenlijk een heel andere kant op wil. Ik heb toen met een beetje mazzel een baan gekrgen bij het nob in h'sum (televisie, wel wat anders, maar achteraf wel errug vet).
Anyway, een beslissing waar je een stuk gelukkiger van kan worden denk ik. Het beste wat je kunt doen is, denk ik, studio's opbellen, je verhaal vertellen, en als ze ze geen open vacatures hebben in ieder geval aanbieden je cv op te sturen in geval ze ooit iemand nodig mochten hebben, maar vooral vragen of je niet een keer kunt komen kijken (zolas bij bambam dus ;) ), je hebt immers geen ervaring dsu interessant voor je. Op deze manier zullen ze in ieder geval eerder aan je denken;).
Enne..... nee, je wordt niet uitgelachen omdat je totaal geen ervaring hebt, iedereen is zo begonnen namelijk. :)

Succes, en laat es weten als je ergens kunt beginnen!

Origineel geplaatst door fuse

het ging me niet om het geld, maar vooral om de zekerheid. de keus was eigenlijk zekerheid versus passie en omdat ik uit een gezin kom waarin iedereen studeert en arts, accountant, chirurg of huisarts is of wordt was die keuze een beetje moeilijk. vooral omdat mn studie erg goed ging terwijl er geen fuck aan deed. heb uiteindelijk toch besloten om te gaan voor meer onzekerheid en meer passie. hoop wel dat ik er een beetje mn leven mee kan bekostigen, maar vooral dat ik me uiteindelijk bezig kan houden met de muziek waar ik van houd. :)

muziek kan ik altijd nog in mn vrije tijd doen en mocht dat erg goed gaan kan ik altijd nog stoppen met mn 9 tot 5 baan. [/B]

zo dacht ik eerst ook, maar ik vond dat persoonlijk een halve keus. ik denk dat als je echt iets wilt, je er eigenlijk ook vol voor moet gaan en dan moet je dus een keuze maken. maar heb nu inderdaad wel het gevoel dat ik een hele zooi zekerheid weggooi. nou ja, hopen dat t wat wordt :erm:

Origineel geplaatst door olaf

zo dacht ik eerst ook, maar ik vond dat persoonlijk een halve keus. ik denk dat als je echt iets wilt, je er eigenlijk ook vol voor moet gaan en dan moet je dus een keuze maken. maar heb nu inderdaad wel het gevoel dat ik een hele zooi zekerheid weggooi. nou ja, hopen dat t wat wordt :erm:
Jij hebt in zekere zin ook nog zekerheid.. namelijk als het echt niks wordt met de muziek dan heb je nog twee andere diplomas!

wat vinden jullie eigenlijk van de keuze om een opleiding te gaan doen ? heb je daar echt wat aan als je producer wilt worden ? ik wil namelijk "compositie en muziektechnologie" of "compositie en muziekproductie" bij de hku in hilversum gaan doen en daarnaast werken (liefst in studio natuurlijk :-) om de hele zooi te betalen. is dat eigenlijk wel de moeite waard ? of kennen jullie nog betere opleidingen in nederland ?

Ik ben vooral aan het componeren de techniek hangt er een beetje
bij maar het kan natuurlijk altijd beter. een opleiden moet wel
een beetje op maat zijn en niet onderdelen bevatten waar je
later geen gebruik van maakt. Ook het prijskaartje is per
opleiden weer verschillend, wat is belangrijker voor je
theorie of praktijk. Een opleiding geeft geen garantie op
een baan in de muziekindustrie, ik ken meer mensen zonder dan met
opleiden dat wil niet zegen dat het weggegooid geld is
want soms heb je dit nodig bij een bepaald gedeelte van de muziekindustrie.

Back