Studio inrichten - tips?

ontwerper

Raadselachtig lid
Hoi,

Ik heb mijn oude spullen verkocht en nu wil ik graag mijn studio opnieuw inrichten.

Mijn plan is zo professioneel mogelijk bezig te zijn. Het idee is om de bovenverdieping te gaan verbouwen tot studio met vocal booth.

Mijn probleem momenteel is echter welke spullen kan ik nu het beste aanschaffen? Ik wil eigenlijk muzikaal zo breed mogelijk bezig kunnen zijn wat recording betreft. De synths zijn geen probleem maar de rest...

En ook hoe professioneel is zinvol? Ga ik voor Apogee converters of RME, gebruik ik outboard gear (EQ) of is een losse analoge mixer een beter idee, of misschien toch een goede midi-controller ipv een mengpaneel. Koop ik Genelec 8040's, Adam P11a of P33a of is de mackie HR624 goed genoeg?

Ik begin door de bomen het bos niet meer te zien....

Heeft er iemand tips?

Re: Studio inrichten - tips?

Origineel geplaatst door ontwerper
Hoi,

Ik heb mijn oude spullen verkocht en nu wil ik graag mijn studio opnieuw inrichten.

Mijn plan is zo professioneel mogelijk bezig te zijn. Het idee is om de bovenverdieping te gaan verbouwen tot studio met vocal booth.

Mijn probleem momenteel is echter welke spullen kan ik nu het beste aanschaffen? Ik wil eigenlijk muzikaal zo breed mogelijk bezig kunnen zijn wat recording betreft. De synths zijn geen probleem maar de rest...

En ook hoe professioneel is zinvol? Ga ik voor Apogee converters of RME, gebruik ik outboard gear (EQ) of is een losse analoge mixer een beter idee, of misschien toch een goede midi-controller ipv een mengpaneel. Koop ik Genelec 8040's, Adam P11a of P33a of is de mackie HR624 goed genoeg?

Ik begin door de bomen het bos niet meer te zien....

Heeft er iemand tips?

Deze doe ik nooit maar in dit geval heb je er HEEL VEEL aan: search functie bij dit forum en bij andere forums (gearslutz/harmony-central) etc. etc.

Er zijn ZOVEEL mensen die die vraag hebben gesteld en nog veel meer die super goed geantwoord hebben. Door 1 of 2 uur te investeren in searchen en te lezen ben je een hele grote stap dichterbij je antwoorden. Vraag daarna in deze thread NOGMAALS advies maar dan specifieker - PB me anders misschien heb ik ook wat tips dan.

Re: Re: Studio inrichten - tips?

Re: Re: Studio inrichten - tips?

Origineel geplaatst door Mitch Lowen
Deze doe ik nooit maar in dit geval heb je er HEEL VEEL aan: search functie bij dit forum en bij andere forums (gearslutz/harmony-central) etc. etc.

Er zijn ZOVEEL mensen die die vraag hebben gesteld en nog veel meer die super goed geantwoord hebben. Door 1 of 2 uur te investeren in searchen en te lezen ben je een hele grote stap dichterbij je antwoorden. Vraag daarna in deze thread NOGMAALS advies maar dan specifieker - PB me anders misschien heb ik ook wat tips dan.

Beste Mitch,

Bedankt voor je reatie maar waaruit concludeer je dat ik geen onderzoek heb gedaan?

Ik heb MAANDEN onderzoek gedaan, kan ERG goed overweg met de search functies en kom DAGELIJKS op Gearslutz en andere forums...

Dat is ook de reden dat ik zei: "ik zie door de bomen het bos niet meer." Er is zoveel goede apparatuur maar wat is nu de juiste combinatie binnen een bepaald budget.

[edit 15:11]

Laatst gewijzigd:
No offense, maar je verhaal komt over alsof je net pas begint met je onderzoek cq. verdieping in het opzetten van je studio. Wellicht kun je ons iets meer/preciezer vertellen wat je doelen zijn, wat je belangrijk vind en welke opties je al hebt bekeken, zoals Mitch ook al zei. Daarnaast lijkt me het ook handig om je budget te vermelden.

Wat mij belangrijk lijkt als je een dedicated ruimte hebt voor je studio, is om allereerst te zorgen voor een prettige werkomgeving, dwz zowel op het gebied van akoestiek als op het gebied van inrichting (zorgen voor een ruimte die je creativiteit positief beinvloed). Daarnaast is je afluistering uiteraard van belang en je opname apparatuur/mogelijkheden. Vraag jezelf hierbij af: hoe professioneel wil ik het gaan aanpakken, wat wil ik op gaan nemen (alleen electronisch of ook akoestische instrument bijvoorbeeld) en hoeveel sporen denk je hiervoor nodig te hebben.
Zet voor jezelf gewoon even de opties op een rijtje, dan kunnen anderen je ook beter helpen.

In plaats van een 'echte' vocal booth, kun je natuurlijk ook voor zoiets kiezen:

SEAkustik.jpg

Scheelt ruimte en €'s.

info erover

Schijnt wel goed te werken.

:okdan: In ieder geval succes!

Ga eens naar een winkel met een goede studioruimte en ga wat dingen testen en vergelijken. Als je van plan bent flink je gaan investeren, waar het wel op lijkt gezien de spullen die je noemt, zijn veel winkels wel bereid 's avonds op afspraak open te gaan zodat je rustig de tijd hebt om te testen.

Origineel geplaatst door D-man
No offense, maar je verhaal komt over alsof je net pas begint met je onderzoek cq. verdieping in het opzetten van je studio. Wellicht kun je ons iets meer/preciezer vertellen wat je doelen zijn, wat je belangrijk vind en welke opties je al hebt bekeken, zoals Mitch ook al zei. Daarnaast lijkt me het ook handig om je budget te vermelden.

Hm, tja 'no offense taken' maar ik dacht als ik vermeld dat ik een nieuwe studio inricht (nadat ik de spullen van mijn oude studio heb verkocht) dan is het wel duidelijk dat ik niet vanaf "nul" begin. Ik dacht ook dat mijn vragen over apparatuur (apogee, outboard eq) ook niet direct beginners vragen waren.

Juist door het onderzoek had ik zoveel ideeen gezien/gehoord dat ik moeite had om er een keuze uit te maken en daar ging mijn vraag dus over; de bomen en het bos. Maar waarschijnlijk was ik zo de weg kwijt dat ik dat niet duidelijk kon overbrengen :D

Goed; wat was mijn idee? het idee was om zo profesioneel mogelijk mijn nieuwe studio in te gaan richten maar wel binnen een beperkt budget van ongeveer 4000 euro exclusief de studio-verbouwing. Echte high-end spullen kun je met dat budget wel vergeten want dat ben je met 1 of 2 apparaten al kwijt. :stupid

Mijn vraag is al een maand oud en ik ben er daarna dagelijks mee bezig geweest; mijn idee op het moment is om een 2-track studio op te zetten. Daarmee bedoel ik dat ik in eerste instantie uitga van 2 goede signal-chains.

Dus 2 mics, preamps, adda, pc, controller, monitors.

Mijn gearlist op dit moment is al aardig uitgekristaliseerd:
Monitors: Adam A7
Preamp: Rupert Neve Design 5012 (dual mic preamp)
Mic's: Braun phantom c of ae, Neumann TLM 103 of KM184
Adda: RME fireface 400
Controller: Mackie Universal Controller

Misschien ook nog de FRM RNC en eigenlijk wil ik ook straks heel graag de Focusrite Liquid Mix aanschaffen als de PC drivers beschikbaar komen. Andere dingen voor 'later' die ik op mijn verlanglijstje heb staan: SPL volume 2, Korg Kontrol49, Beyer Dyn DT-770, etc.

De dingen die ik inmiddels al heb aangeschaft zijn de controller en de preamp. De rest komt waarschijnlijk snel er achteraan. (oh en ik heb een 2 sporen bandrecorder gekocht, door mijn research raakte ik daarin geinteresseerd :) )

Ik denk dat ik daarmee een goede start heb gemaakt, nog iemand andere ideeen of tips?

Origineel geplaatst door Zoidsity
In plaats van een 'echte' vocal booth, kun je natuurlijk ook voor zoiets kiezen:

-> SE electronics reflection filter

Scheelt ruimte en €'s.

info erover

Schijnt wel goed te werken.

:okdan: In ieder geval succes!

Bedankt voor de tip, ik ken deze optie en als blijkt dat mijn kamer te klein is om hem in control room en booth te verdelen is dit misschien een idee. Ik zou dan wel nog steeds iets aan de omgeving doen; speciaal hoekje voor maken dat akoestisch is aangepast hiervoor.

Back