Hehe, die Dione toch.
Jouw 'probleem' heb ik iig niet want ik schop al m'n digitale audio naar m'n digitale mixer.
Dat wordt daar gemixt en geconverteerd naar allerlei bitdieptes.
Hoe die het doet weet ik niet maar kan het toch niet veranderen.
(Waarschijnlijk is dat wel een van de factoren waar digitale mixers van elkaar onderscheiden.)
Moet ik dan voor die 32bit naar 24bit toch dithering toepassen aan de Cubase kant?
Zowieso is die vraag wel redelijk maar de invloed hier is bijna te verwaarlozen tov 24 naar 16 dithering. (Leuke vraag voor wiskunde guppies)
Maar zegt 'internet' hierover? Want zover was ik zelf ook nog niet.
32 bit float streams (as inside most DAWs) get dithered down to the audio driver's bit depth at the point the DAW passes the signal to the driver....like for example the output objects in the logic mixer.
Dit klinkt aannemelijk want ook al werkt je DAW intern met 32 bit of in plugins met 64 bit op een gegeven moment ga je toch weer naar die 24 (of 16) bit.
Maw mijn 24bits ASIO driver krijgt gewoon netjes geditherde data te slikken. Of wellicht getruncted data.
Als je geluidskaart 32 bits slikt dan zal hij het zelf met een onboard DSP/CPU ditheren of truncen en naar je 24 bits DA's doorsluizen. (Bijv die Emu's gok ik zo)
Verschil zal nog steeds verdoemd klein zijn.
Wil je dat niet en zet je je eigen dithering ervoor dan heb je mooi pech want dat geditherde signaal wordt ook weer gedithered (Overschreven door ander soort ruis eigenlijk) of getrunced.
OF je DAW moet herkennen dat je al hebt gedithered en het zelf dus niet meer doen en kan straffeloos truncen.
Dat zal dus een leuke pittige vraag worden voor de support van software die je gebruikt.
En denk zelf dat je via een testopstelling ook wel ea te weten kan komen wat je DAW nou eigenlijk doet. Ook al is het miereneuken op laag water.
Waarom moet je dan toch ditheren?
Als je je 24bits (of meer) mix naar 16 bit wilt converteren om op een CD te fikken.
Of als je samples aan't knippen bent voor je samplert.