Wat wordt de tegenhanger van Cubase??

Kevin

Tis niet te gleuven
Nu er bekend is dat Emagic Logic gaat kappen met het programmeren voor de PC lijkt het erop dat Steinberg vrij spel heeft omdat hij weinig concurrentie heeft .
Maar is dit wel zo? Mij lijkt van wel want ik denk dat je van Fruityloops,Cakewalk en Magix Musicmaker weinig weerstand hebt te verwachten.
En toch weet ik het niet zeker, want wat betreft Magix laten we eerlijk zijn ik ben er niet kapot van van dat Musicmaker maar voor de prijs krijg je wel een hoop functie's die je ook in een Proffesionele Sequenser vindt (waaronder VST2)
Dus is Magix een potentiele ''Logic'' vervanger (heeft al bijna dezelfde Interface dus...)

Laat mij ff jullie mening horen! Maar wel graag op de volgende manier om geen Discussie's te krijgen (Dank je Ripsaw)
Beantwoordt simpel de vraag en voeg kort een toelichting erbij wat volgens jou de + en - punten zijn en of jullie een idee hebben wie de potentiele tegenstander van Steinberg op PC gaat worden.

Wat dacht je van Logic op een Intel OSX system? :)

(magix is een onderdeel van Emagic, vandaar dat de interface wat vergelijkingen heeft)

Op de pc wordt de markt verdeeld tussen Cubase en Sonar denk ik. Plus 'n gedeelte Protools, dat nu ook best aardig is voor midi.
Ik denk niet dat je Magix in veel pro studio's gaat tegenkomen, hoewel er wel 'n hoop (d&b) platen met fruityloops zijn gemaakt.

MotU heeft met digital performer in de US ook een groot marktaandeel hoor.
In Acid 4 van Sonic Foundry zit ook midi. (behoorlijk bout, maar valt mee te leven als het echt niet anders kan)

Maar blijf toch nog hopen dat Emagic toch nog met Logic voor PC door blijft gaan. Maar de 5.3 versie kan nog heel lang mee.

Alsnog dat Cakewalk/Sonar de plek van Logic zal proberen op te vullen.

Origineel geplaatst door fuse
MotU heeft met digital performer in de US ook een groot marktaandeel hoor.

Ik dacht dat dat alleen op Mac draaide?

Magix Music Maker is gebaseerd op de 'core' software van Logic, het is een kwestie van een aangepaste interface schrijven (GUI), vandaar dat het zo goedkoop is.

Ik denk ook dat Sonar de grootste concurent van Cubase gaat worden, het heeft zijn naam in pc-sequencing-land al ruimschoots verdient. Pro Tools zal ook meer en meer zijn MIDI afdeling uitbreiden, alhoewel het al uitermate geschikt is voor 'gewone' sequencing. Het enige wat het mist zijn de zeer uitgebreide functies die alle andere paketten wel hebben, en er zijn genoeg mensen die dit soort zaken helemaal niet gebruiken.

Origineel geplaatst door aux
Pro Tools zal ook meer en meer zijn MIDI afdeling uitbreiden, alhoewel het al uitermate geschikt is voor 'gewone' sequencing. Het enige wat het mist zijn de zeer uitgebreide functies die alle andere paketten wel hebben, en er zijn genoeg mensen die dit soort zaken helemaal niet gebruiken.

Daar ben ik er één van. Ik ben tevreden met Cubase, en SX wordt te gek, maar ik kijk altijd wel 'n beetje jaloers naar het alles-in-één-window-arrangeren van ProTools. Als je zoals ik geen enorme arrangements maakt met tientallen sporen, is het onhandig om steeds te moeten schakelen tussen de arrange window en de key editor. Gewoon zoomen zou handiger zijn.

(Hee, wat is dit? Een vrije VGA poort op m'n mac! Even 'n goedkoop tweedehans 17"je eraan hangen en mijn probleem is opgelost. Jammer dat ik er geen ruimte voor heb :( ...)

Origineel geplaatst door lo-fi
Ik dacht dat dat alleen op Mac draaide?

(kut, hoe lul ik me hier onderuit?)
Nja, zei niet dat het op de PC draaide toch? ;)
Wel dat ik bedoelde dat DP een concurrent van Logic is (op de Mac).

En PT is er ook voor de PC maar 6.0 is er alleen voor OSX dus PT blijft voor PC's ook een ondergeschoven kindje.

Enne SX is eigenlijk ook een grote jatpartij van PT. Want je kunt ook zoomen en tracks aan/uit zetten wat je wilt. En daar ben ik best wel blij mee. :D
En als je 2 monitoren boven elkaar kunt zetten ben je toch ook weer een stapje dichterbij de ideale werkomgeving? ;)

Maar Sequoia/Samplitude is ook een leuk alternatief. En is dus door Samplitude overgenomen/gekocht van SekD. Later is Samplitude door Magix opgekocht (niet van Emagic dus). En Magix weet gewoon hun produkten af te zetten.

Ja ik begin hoe langer hoe meer te geilen op SX. Maar je kan volgens mij niet zover inzoomen dat je 'n soort key edit voor je ziet toch? Dat lijkt me echt relaxed. Door het onderscheid tussen key en arrange wat je nu hebt ga je toch vaak te veel in patterns denken; ik probeer m'n tracks zoveel mogelijk als organisch ontwikkelend geheel te zien.
Verder wordt SX te gek. Vooral die 'break point' automatisering ga ik heel veel gebruiken; dat is echt duizend keer beter dan hoe het nu gaat, met dat potloodje. Ik heb m'n bestelling uitgesteld tot de midex 8 drivers klaar zijn, en die luie honden bij Akai maken ook niet echt voort met het porten van Ak.Sys. Beter om even te wachten tot alles klaar is, want het systeem wat ik nu heb loopt als 'n tiet.

Maar het sneue is dus dat ik zonder problemen 'n extra monitor kan aansluiten op de grafische kaart van m'n mac, maar dat ik er absoluut geen ruimte voor heb. Ja boven m'n huidige monitor zou nog kunnen maar dan verrek ik m'n nek denk ik.

[OT]
Origineel geplaatst door lo-fi
Maar het sneue is dus dat ik zonder problemen 'n extra monitor kan aansluiten op de grafische kaart van m'n mac, maar dat ik er absoluut geen ruimte voor heb. Ja boven m'n huidige monitor zou nog kunnen maar dan verrek ik m'n nek denk ik.

Anders 2x een LCD scherm naast elkaar? Daar heeft apple van die mooie voor. (en duur)

Maar had vroeger 3 monitoren naast elkaar staan (de smerige patser). Maar dat paste niet en werd er hoteldebotol van.
Heb dus een monitorswitchbox ertussen gehangen en ben nu op 2 monitors bezig. (Jammer genoeg hebben ze geen switch voor 2x dual head computers)
Maar het mooie daarvan is dat ik met een 4x monitor switch er evt nog 2 systemen (PC/Mac) aan kan hangen. Je arrangeert toch alles op je main systeem. De rest kan je dmv switchen wel even heen en weer flippen.

Ach ja, later als ik groot ben knal ik gewoon een matrix met LCD schermen bij elkaar (zoals op die beurspleinen) en hoef helemaal niet meer te switchen. ;)
[/OT]

En meerdere computers in de studio? Met VST Link is dat geen probleem om alles in het gareel te houden. Iets wat nog geen enkele concurrent heeft. En dus ook Logic niet.
Ben benieuwd wanneer de concurrentie hier op welke manier antwoord op geeft.

Denk dat de enige hoop dat Logic weer op de PC terug komt als Apple OSX ook voor x86's op de markt brengt. (niet dus)

Cakewalk lijkt misschien geen concurrent maar dat is waarschijnlijk in NL zo. In het gekkenland van Boesboes is Cakewalk een zeer hoog gewaardeerd product. Het is dan wel geen concurrent van PT, maar dat is Cubase SX ook niet.
Ik heb een klein beetje met Sonar XL gewerkt en ik moet zeggen dat er dingen zijn die ik met SX niet zo makkelijk doe. De synthpatches bijvoorbeeld. je knalt de sysex met een druk op de knop in Sonar en kan dan gelijk uit een lijst de namen kiezen van de patches... Zit ik in SX nog met die belachelijke mixermaps waar ik geen hol van snap.

Off topic komt er bij mij met kerst een 18"tft. Ik krijg lekkerlijk na een huur hoofdpijn van crt schermen. Hoop dat ik aan 1 monitor genoeg heb in een hogere res. Nu werk ik op een 17" budget (crt) monitor in 1024x768 wat verre van ideaal is.

Ik heb 'n 15" apple studio display en die kijkt wel fijn. Later als ik groot ben neem ik 'n 23" versie. Of zoals Hans Zimmer in de laatste SoS: 3 (drie!) 22" apple cinema displays naast elkaar, nog 'n paar CRT's, 'n powerbook, en achter die cinemadisplays zo'n enorm plasmascherm van 1,5 meter doorsnee met protools erop. Booooyah.

Ik werk zelf op Cubase SX en ben er zeer over te spreken (hoewel het wel een flinke overstap was van 5.1) ze hebben de Menu's wat anders ingedeeld maar ik heb er verder geen klagen over.

ik werk al vanaf 1992 met MOTU Performer en vanaf het moment dat het uitkwam met Digital Performer. (uiteraard op de mac).
Is -wat mij betreft- de beste sequencer op de markt en ik check regelmatig de competitie.

Ja heren dank u voor u antwoorden en ik wil Mac niet wegvagen maar ik had het ook duidelijker neer moeten zetten maar de eigenlijke vraag is WIE is de BESTE/POTENTIELE tegenhanger van Steinberg Sequensing Software op de PC (naar aanleiding van switchen Emagic naar MAC)

Ik denk dat die laatste vraag nu wel beantwoord is: Sonar is waarschijnlijk de beste kandidaat. Dit soort vragen eindigen wel vaker in een eindeloze discussie over PC of Mac, en iedereen wil vertellen dat hun sequencer de beste is. Niets mis mee, maar dit was inderdaad niet de 'core' vraag :)

Tsja, Koan-X vind ik ook een te gek programma.

Ti's geen sequencer maar eh ...... iets anders.

windows geluidsrecorder!
zit er al vanaf win 3.xx bij.
en dat het een goede interfce heeft en een concept is blijkt wel uit het feit dat het nog steeds het zelfde is gebleven

tja maar kwaliteit hoef je niet te verbeteren zal ik maar zeggen

Back