baslijn snap - rhythm is a dancer

inderdaad FM, we hadden dezelfde sound in een HSC pianoroll gecomposed op de PC. TE lang geleden. :P

update: ohnee verrek dat was zelfs ROL. Hmm nu twijfel ik weer, had Adlib geluidskaart al FM synthese? Arghh whatever. Rhythm is a dancer is een vet nummer :biertje:

Laatst gewijzigd:
gave clip ook
mooie tijden... :)

typisch FM?

Kun je dat horen aan een bas? Lijkt me niet echt. Gewoon herkenning van het apparaat. Module dus. Je kunt met een korte sample en die te loopen ook DX7 achtige sounds maken. Mensen schaften die TX toendertijd alleen aan voor die bas heb ik het idee. Zelfde als met de MKS50. Gewoon een hype dus. Herkenning van de preset.

typisch FM?

Kun je dat horen aan een bas? Lijkt me niet echt. Gewoon herkenning van het apparaat. Module dus. Je kunt met een korte sample en die te loopen ook DX7 achtige sounds maken. Mensen schaften die TX toendertijd alleen aan voor die bas heb ik het idee. Zelfde als met de MKS50. Gewoon een hype dus. Herkenning van de preset.

rare vogel

Origineel geplaatst door smackos
rare vogel

Bij FM zorgt een bronsignaal (bijvoorbeeld audio) ervoor dat de frequentie van de draaggolf een klein beetje wordt gevarieerd als functie van de momentele waarde van het bronsignaal. Als het bronsignaal boven de nul-as ligt, wordt de frequentie iets verhoogd en bij een bronsignaal onder de nul-as wordt de frequentie van de draaggolf iets verlaagd.

Als je nu het looppunt korter neemt (dus varieert) zorg je eigenlijk voor een verandering in modulatie. Zo kun je ineens een belklank maken, terwijl dit met de oorspronkelijke golfvorm niet mogelijk is.

Origineel geplaatst door Catalunya
Bij FM zorgt een bronsignaal (bijvoorbeeld audio) ervoor dat de frequentie van de draaggolf een klein beetje wordt gevarieerd als functie van de momentele waarde van het bronsignaal. Als het bronsignaal boven de nul-as ligt, wordt de frequentie iets verhoogd en bij een bronsignaal onder de nul-as wordt de frequentie van de draaggolf iets verlaagd.

Als je nu het looppunt korter neemt (dus varieert) zorg je eigenlijk voor een verandering in modulatie. Zo kun je ineens een belklank maken, terwijl dit met de oorspronkelijke golfvorm niet mogelijk is.

Omdat de tonale verandering van een FM-klank t.o.v. subtractief uitfilteren een geluid kan opleveren wat gehele duur even 'dik' blijft in plaats van kracht verliest is het in ieder geen analoge synth of een sample daarvan of een geloopte waveform die uitgefilterd wordt.

Je zou kunnen kiezen om iedere waveform apart te bouwen of een fm waveform op te gaan knippen, maar waarom die moeite doen als je het met Korg, Yamaha of Casio FM-bakken kan doen zonder al dat gehannes?

Was het geen RozzBox???

:P

Ik vind 'm lijken op de dx7 preset "Legbass" .. btw, met een analoge bak kan je ook fm-en dus .. 't kan nog steeds analoog zijn, gruizigheid kan je toevoegen, ook geen probleem.

Maar gezien het jaartal enz enz zal het wel een Dx7 of soortgelijk zijn.

Origineel geplaatst door Sander02
Ik vind 'm lijken op de dx7 preset "Legbass" .. btw, met een analoge bak kan je ook fm-en dus .. 't kan nog steeds analoog zijn, gruizigheid kan je toevoegen, ook geen probleem.

Maar gezien het jaartal enz enz zal het wel een Dx7 of soortgelijk zijn.

He, dat was een tijdje geleden :)

Is het al bekend uit welke bak dit komt??

Hoorde net Never Alone van 2 Brothers on the 4th floor en daar zit ie ook in :

Attachments

• neveralone.mp3
    210,6 KB · Bekeken: 109
Origineel geplaatst door Catalunya

Dat klopt, maar wat men in deze thread omschrijft als FM moet eigenlijk PM heten (phase modulation).
In dat geval wordt niet de frekwentie gemoduleert , maar de index (fase) van de draaggolf.
Dit zorgt weer voor een aantal karakteristieke eigenschappen van bijvoorbeeld Yamaha bakken.

typisch FM?
Nee, typisch PM

Kun je dat horen aan een bas?
Ja

Je kunt met een korte sample en die te loopen ook DX7 achtige sounds maken.
Met samples kun je alles maken, zet maar eens een cd'tje op.
Het punt met PM is dat die sampletjes waar je het over hebt real time gegenereerd (en gemoduleert) worden!. En dat volgens een vast princiepe van fase modulatie met een voor PM typerend resultaat.
Dat zou je ook kunnen doen met jou voorbeeld door het loop-punt te moduleren.
Maar in dat geval spreken we van oscilator sync en niet van FM/PM.
Beide vormen van synthese hebben welliswaar een overlappend stukje waar de geproduceerde geluiden op elkaar lijken maar hebben verder een heel eigen werkgebied en bieden andere spectra als de modulatie verandert.

Overigens gebruiken PM synths ook gewoon samples van enkele golfvormen die geloopt zijn.
:D

ja fm klonk gewoon lekkerder qwa marketing voor yamaha, maar met alleen sine waves zoals de dx7 maakt het niets uit of het pm of fm is....

pm was wel goede marketing voor casio...daarintegen

wacht, :confused: is fm op een dx7 eigenlijk pm?
bestaan er dan uberhaubt fm-synths?

Blaa di blaa di bla en nog steeds geen antwoord op de vraag :stupid

Origineel geplaatst door maxdox
wacht, :confused: is fm op een dx7 eigenlijk pm?
bestaan er dan uberhaubt fm-synths?

(sorry ff offtopic) ja in het analoge domein wel (modualre bakkies kunnen het)

Back