[Track]Zonder computer: Jewel of the Arctic

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hallo medeforummers.

Het is weeral een tijdje geleden dat Jewel of the Savannah hier op het forum zeer goed onthaald werd. Daarom mijn volgende track uit het jewelproject: Jewel of the Arctic.

Met dit stuk beschrijf ik een tocht over de de polen: wijdse vlaktes, imposante bergen, het noorderlicht, eenzaamheid en majestuziteit. Er zit een heel verhaal achter, maar ik laat het jullie vrij een eigen interpretatie te vormen.

Het is wel een 'lijvig' stuk geworden van net geen 10 min, maar ik raad toch aan vol te houden tot het laatste om het gehele plaatje te bevatten.

http://www.guy-lian-music.be/mp3/Jewel of the (Ant)Arctic.mp3

En nou maar es afwachten wat jullie ervan vinden.

:doei:

Hoi Danny,

het staat hier al bijna 10 minuten op en ik vind het erg lekker klinken.
Mooi gemixt en vooral de Bells en het "chariots of fire"-geluid (bijvoorbeeld op 9:37) vind ik heel goed gedaan.

:okdan:

keep it up!

Origineel geplaatst door AlonsoMos
Hoi Danny,

het staat hier al bijna 10 minuten op en ik vind het erg lekker klinken.
Mooi gemixt en vooral de Bells en het "chariots of fire"-geluid (bijvoorbeeld op 9:37) vind ik heel goed gedaan.

:okdan:

keep it up!
Hier sluit ik me bij aan. Weer een stukje top muziek:okdan:

nou nou nou potverdorie zeg, wat een sound weer.

ik vind vooral het eerste deel het beste en dan met name vanaf een minuut of twee wanneer die strijkers met hobo-achtige sounds invallen. mooie spannende soundscape hoor (baslijn doet me denken aan mutiny of the bounty trouwens)

kan zo in het planetarium gedraaid worden dit.

je bent ook minder 'voorspelbaar' geworden en die onverwachte modulaties verderop doen het wat dat betreft goed. ben onder de indruk van de manier waarop je de boel spannend houdt en je kunt goed ademen.

:halleluja

wederom zeer indrukwekkend, en mooie dynamische overgangen.

ik vind wel dat er wel extreeeeeem veel gebeurd in de track, daardoor mis ik wel eens de binding met het stuk tijdens het afspelen. De rode draad is dan wat mij betreft af en toe weg. Neemt niet weg dat dit weer een knappe prestatie is.

petje af :halleluja

Petje af hoor.

Misschien zou het interessant zijn om iets met koor samples te doen?
En wellicht ook iets meer met de drums? De SY99 drums vind ik hier niet zo goed bijpassen eigenlijk.

Wat een fantastische sound!
Man, DAT is om jaloers op te zijn.

Over het gehele stuk, men zou dat nu kunnen gaan plat analyseren, maar waarom? Wat mij het meeste opvalt is dat je allerhande 'nieuwe' technieken gebruikt. De 'Danny-voorspelbaarheid' zoals Van Heckis het zegt, valt weg, bedoel ik daarmee dus ook, ondanks dat je toch duidelijk hoort dat het van jou komt.
Dat vind ik dus geweldig, dat je dit nu aandurft, en het maakt dat de structuur van de track zoals jij die kiest (met jouw verhaallijn in jouw achterhoofd) voor de luisteraar misschien als bizar ervaren wordt, maar tegelijkertijd volstrekt aanvaardbaar omdat het simpelweg duidelijk is dat dit geen toevalstreffer is. Dit is het werk van een zeer gedegen synth-gebruiker/kenner.
De CD 'Jewel' wordt steeds straffer en straffer.

:halleluja

Oei ... zoveel reakties reeds ... en wat voor reakties :) :) :) .

Ik was zelf overtuigd van dit nummer, maar da's uiteindelijk nog geen reden dat andere mensen dit ook zo ervaren natuurlijk.

@Quifster: Ik kan inderdaad begrijpen dat het allemaal nogal 'losse' stukken zijn. Dit komt eigenlijk doordat ik een verhaal probeer te beschrijven. Je hebt de tocht naar de noordpool die begint in het noorden van Canada. Aanvankelijk heb je nog wat besneeuwde naaldboomwouden. Al gauw kom je in bergachtig gebied (Ellismere Island). Dit wordt afgesloten door een zone van grillig omhooggestuwde ijsschotsen. Achter dit gebied ligt een enorm wijdse ijsvlakte ... desolaat maar toch met iets wonderlijks. Plots breekt dit ijs met een doffe plof, een gigantisch deel van dit plateau begint langzaam in beweging te komen en af te drijven. Naarmate alles meer naar het zuiden beweegt, brokkelt het plateau af en vormt majesteuze ijsbergen die parmantig in de noordelijke Atlantische oceaan ronddrijven. Tegelijkertijd wonderbaarlijk maar ook triest want weeral is een deel van dit ecosysteem tot een einde gekomen.

Als je dit verhaal in gedachte neemt, zullen de stukken niet meer zo onsamenhangend lijken.

@Fuse: Grappig dat je aanraadt om eens met koorsamples proberen te werken. In deze track zitten 7 multimbrale parts van de EIV (Symphony of Voices).

Rest mij nog te vertellen dat alles wat hierin gebeurt met de hand ingespeeld is, dus ook de drumpartijen en ritmes. Mixing is grotendeels gebeurt door CC7 messages die via het derde controllerwiel van de SY99-en naar de verschillende synths/samplers zijn verstuurd.
Grootste deel is voor de rekening van de EIV, E6400 en Virus C ... en de lead in het eerste deel komt van die ouwe trouwe DX7 :) .

Ik ben blij dat het jullie evenveel plezier schenkt als het mij de laatste 2 maand heeft gegeven. Meer reakties zijn welkom :) :) :)

Origineel geplaatst door hermax
Over het gehele stuk, men zou dat nu kunnen gaan plat analyseren, maar waarom?

Dat vind ik dus geweldig, dat je dit nu aandurft, en het maakt dat de structuur van de track zoals jij die kiest (met jouw verhaallijn in jouw achterhoofd) voor de luisteraar misschien als bizar ervaren wordt, maar tegelijkertijd volstrekt aanvaardbaar omdat het simpelweg duidelijk is dat dit geen toevalstreffer is.

nou nou nou, aangezien ik de enige in deze thread tot nu toe was die het waagde om een kleine kanttekening te plaatsen ga ik er maar vanuit dat deze uitval naar mij toe bedoelt is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n overtrokken reactie niet van jou had verwacht hermax. Ik was juist heel erg positief over de track, alleen geef ik nou eenmaal altijd mijn eerlijke mening over mijn gevoel tijdens een track. Ik zeg dus helemaal niet dat danny de track moet aanpassen. Een ieder ervaart tracks op zijn eigen manier, dus om daar dan zo op te reageren verbaast me een beetje. Daarnaast vind ik het niet prettig als je mij woorden in de mond legt zoals dat ik de track bizar opgezet zou vinden. dit is namelijk helemaal niet waar.

ik concludeer dus maar dat we helaas op het trieste punt op dit forum zijn aanbeland dat zelfs echte muzikanten (Waaronder ik jullie zeker indeel) ook niet meer in staat zijn om nog enige kanttekeningen te accepteren. Ik vind dat jammer, aangezien er al niet veel gereageerd wordt op tracks en je hiermee echt de deur dichtgooit voor mensen die nog wel enigzins serieus willen reageren.

@Danny,
het verhaal erachter scheelt inderdaad en past mooi bij de opbouw van de track. echter zonder dit verhaal erachter ervaar je alleen de muziek, herkenbaarheid (en terugvallen op thema's) vind ik persoonlijk belangrijk. Dat betekend dus NIET dat jij je daar ook maar iets van moet aantrekken ;). Ik vond de moscow track van jou het voorbeeld van hoe het mij het meeste aanspreekt, die track grenst aan het geniale wat mij betreft en dat heb ik je toen ook verteld.

Dag Quif,

Ik denk niet dat Hermax het zo bedoelt heeft, hoor ... en ook zit er helemaal niet mee dat je er niet echt een rode draad in kan trekken (ben het daar trouwens wel mee eens). Dit gebeurt vaak met 'verhalende muziek'. Ik stel zowel jouw kritiek als die van goede vriend Hermax zeer op prijs en ik vind het een hele eer dat jij me zelfs tot een 'echte' muzikant rekent ;) .

Goed ... en nu weer echte kritieken i.p.v. gekissebis a.u.b. ;)

Hey,

Na al die goed bevallen reviews ben ik zeker wel benieuwd naar de track. Dus opgezet en flink analyseren kwam ik tot de volgende punten terecht :

Ik vind het niet veel hebben. Er mist power en dynamiek in de track en komt niet solide over IMO. Je kan dat misschien verbeteren door meer een ander speelstyle - weet niet precies hij je dat zegt - want het verrast me weinig en is meer voorspelbaar nadat je de melodie voor de eerste keer gehoord hebt. Qua geluiden vind ik 't ijzersterk! Het arrangement is goed en het verloop van de track vloeit smooth. Van begin tot einde een dikke sfeer en dat verdient zeker een pluspunt! :okdan:

Ja een goede track met alleen niet zo'n sterke overtuiging maar wel de elementen en sounds om het een zeer gelikte track van te maken.

Ik vind het een knap stukje werk. Ik zat te wachten tot Roger Waters begon met zingen, maar die komt maar niet ;)

Vraagje aan Danny :

Heb je eerst een verhaal op papier geschreven en heb je dat uitgewerkt in audio ?

Hoe zet je zo'n lang muziekstuk op ? Ik kom meestal niet verder dan 3 minuten, waarvan de helft copy/paste.

Mhika Ra

@quif

Blijf vooral kritisch hoor en stop a.u.b. niet met reageren hier. Ik ben altijd erg blij met je kritiek en heb daar veel van geleerd en nu nog steeds. Ik zou het jammer vinden als je dat niet meer zou doen. Ik baal er vaak eerder van als je geen opmerkingen hebt over een track :) Weer niks geleerd denk ik dan ;) Ik weet dat je ook denkt dat ik soms ook slecht tegen kritiek kan, maar dat is zeker niet waar en dat geldt ook vast voor vele anderen.

Er wordt inderdaad veel gezanikt en in hokjes gedacht op dit forum en veel leden kunnen slecht tegen kritiek. Die verdienen het dan ook niet denk ik dat je uberhaupt naar hun muziek luistert. Jij bent juist een van de weinigen met werkelijk opbouwende kritiek hier op het forum en iemand die buiten hokjes denkt. Zoals je leest wordt dit ook door Danny zeker gewaardeerd. ga dus vooral door, maar wees selectief zou ik zeggen!

Groeten Sioux

@Quif: check je pb (ik ga hier in Danny's thread geen polemiek beginnen :D )
Ik wil wel kwijt dat dit echt een misverstand is. Niks van mijn opmerkingen waren naar jou bedoeld.

Niet helemaal mijn smaak... (Beetje Vangelis-zoetsappigheid)
Maar WEL heel mooi gedaan hoor :okdan:
Petje af...

Eindelijk eens een ECHT electronisch nummer wat eens NIET dance georienteerd is :)

Origineel geplaatst door hermax
@Quif: check je pb (ik ga hier in Danny's thread geen polemiek beginnen :D )
Ik wil wel kwijt dat dit echt een misverstand is. Niks van mijn opmerkingen waren naar jou bedoeld.

thnx,

heb je inmiddels een pb teruggestuurt. Was inderdaad een misverstand, zo zie je maar dat de manier waarop ik tegen het huidige forum aankijkt wel degelijk bepaald hoe je bepaalde posts ervaart. Ik zag de post van hermax weer als de zoveelste 'op het matje' roep post waar ik zo'n erge hekel aan heb. Dit blijkt dus na uitleg van hermax absoluut niet zo te zijn, mijn excuses dan ook naar hermax voor mijn overtrokken reactie.

Origineel geplaatst door chosenminder
Ik vind het niet veel hebben. Er mist power en dynamiek in de track en komt niet solide over IMO. Je kan dat misschien verbeteren door meer een ander speelstyle - weet niet precies hij je dat zegt - want het verrast me weinig en is meer voorspelbaar nadat je de melodie voor de eerste keer gehoord hebt. Qua geluiden vind ik 't ijzersterk! Het arrangement is goed en het verloop van de track vloeit smooth. Van begin tot einde een dikke sfeer en dat verdient zeker een pluspunt! :okdan:

Ja een goede track met alleen niet zo'n sterke overtuiging maar wel de elementen en sounds om het een zeer gelikte track van te maken. [/B]

Een beetje vage kritiek :confused: . Het dynamisme binnen deze track is juist erg groot (er zijn stukken die op -30 dB zitten terwijl op de climaxen boven de 0 dB gegaan wordt. En wat die voorspelbaarheid betreft: de één vindt het absoluut niet voorspelbaar, de ander dan wel weer wel. Maar ja ... misschien dat dit gewoon aan de smaakverschillen ligt. Niet iedereen houdt van de zoetzemigheid van Vangelis ;) ... ik dus duidelijk wel.

Goed dat je het arrangement en de geluidskeuze weet te appreciëren. Ik ben er tenslotte twee maanden intensief mee bezig geweest dus alles wat in dit nummer gebeurt, gebeurt erg bewust (dus ook de geluidskeuze, volumeverhoudingen, panning enz).

@Mikha Ra: Ik vertrek niet echt uit een verhaal op papier. Ik stel me gewoon een aantal beelden voor die ik wil beschrijven. In dit geval werd ik geïnspireerd door verschillende natuurdocumentaires en de beelden die ooit op het journaal getoond werden over de afbrokkelingen van de Antarctische ijskap.

Ik werk wel nooit met copy/paste toestanden (werk zonder computer -> alles is gesequenced met de sequencers van een Roland W30, 2 Yamaha SY99-en en een MC500 en MC500 MkII). Alles wat je hoort is ingespeeld en (soms) gequantiseerd, dus ook de drums en percussie -er wordt dus niet met patterns gewerkt. Voor mij persoonlijk is dat de manier om niet met 'loopitis' opgezadeld te worden.

Misschien ben je er iets mee ;) .

Eveneens voor alle andere reakties bedankt :okdan:

Origineel geplaatst door quifster
thnx,

heb je inmiddels een pb teruggestuurt. Was inderdaad een misverstand, zo zie je maar dat de manier waarop ik tegen het huidige forum aankijkt wel degelijk bepaald hoe je bepaalde posts ervaart. Ik zag de post van hermax weer als de zoveelste 'op het matje' roep post waar ik zo'n erge hekel aan heb. Dit blijkt dus na uitleg van hermax absoluut niet zo te zijn, mijn excuses dan ook naar hermax voor mijn overtrokken reactie.

Troost je Quif ... ik denk niet dat je de enige bent met je zienswijze ;) . Gelukkig dat jullie beiden het misverstand hebben opgeklaard :okdan: . Peace :engel:

Back