moet ik een sampler kopen?

DFreeze

Nieuwkomer
dag allen
m
dit is m'n eerste post en ik ben zo brutaal om meteen een vraag te stellen. Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over samplers, maar ik heb vast vanalles over het hoofd gezien. Dus als m'n vraag overlapt met vragen op dit forum, graag een linkje ;)

Ik heb een electrische piano, en wil graag meer geluiden kunnen produceren. Ik heb een poosje gekeken naar rack-versies van bekende synths, maar zou graag meer flexibiliteit willen. Net dat ene geluidje wat iemand anders wel heeft en jij niet, je kent het wel.

Ik zit te wikken tussen de ESI- 2000 / 4000 en de E5000 / E6400 en kom er niet uit. Ik wil 'm graag live meenemen, en de 2000 / 4000 zijn handzamer dan de grotere jongens. Maar die kunnen weer drums sequencen (Beat Munger) en dat wil ik ook graag. Kan de 2000 / 4000 dat ook?

Of zijn er andere samplers die lekker compact zijn en toch genoeg hebben voor live spelen en sequencen? Zouden jullie me willen helpen? Alvast bedankt!

Re: moet ik een sampler kopen?

Origineel geplaatst door DFreeze
dag allen
m
dit is m'n eerste post en ik ben zo brutaal om meteen een vraag te stellen. Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over samplers, maar ik heb vast vanalles over het hoofd gezien. Dus als m'n vraag overlapt met vragen op dit forum, graag een linkje ;)

Ik heb een electrische piano, en wil graag meer geluiden kunnen produceren. Ik heb een poosje gekeken naar rack-versies van bekende synths, maar zou graag meer flexibiliteit willen. Net dat ene geluidje wat iemand anders wel heeft en jij niet, je kent het wel.

Ik zit te wikken tussen de ESI- 2000 / 4000 en de E5000 / E6400 en kom er niet uit. Ik wil 'm graag live meenemen, en de 2000 / 4000 zijn handzamer dan de grotere jongens. Maar die kunnen weer drums sequencen (Beat Munger) en dat wil ik ook graag. Kan de 2000 / 4000 dat ook?

Of zijn er andere samplers die lekker compact zijn en toch genoeg hebben voor live spelen en sequencen? Zouden jullie me willen helpen? Alvast bedankt!
Om de draad vraag te beantwoorden: Ja.
Neem dan het beste wat je kunt krijgen. Sampler kosten bijna niets meer. Tenzij je niet iemand die wilt experimenteren met geluiden. Dan zou je beter uit zijn met een standaard Roland JV/XV module of al die Yamaha en Korg varianten.

:doei:
Yoonchi

inderdaad JA

inderdaad JA

en neem zeker de beste die je kunt krijgen. Ik zou adviseren:

- Akai Z4/8: 512 mb RAM, interne 40gb HD, 2x USB (waarvan 1 aan de achterkant voor Akai Sys & 1 aan de voorkant voor Memorystick/externe HD/externe CDrom) Deze sampler leest bijna alles en het geluid is zeer goed.

- Yamaha A5000: 128mb, interne 10gb HD, SCSI die een Plextor Writer accepteert - en je kunt je samples wegschrijven op een CD-R - welke andere hardware sampler kan dat? Zeer goede klank. Enige minpunt is dat ie de tijd neemt, maar dat wordt weer beloond.

- E-MU E5000ultra/E6400ultra/E4XT ultra: 128 mb, interne 30gb HD, SCSI, leest ook Roland Akai Ensoniq

Laat de rest gewoon staan als je het bovenstaande kunt betalen.

He, bedankt voor de snelle reacties. Ik heb echt zin in méér en met een sampler komt er geen eind aan, lijkt het wel!

Maar hoe zit het met de robuustheid van zo'n unit? Er zit (soms) een HD in, en weet ik wat niet meer. Zijn die dingen wel flight-case bestendig? Of is zulk spul eigenlijk meer voor studio doeleinden geschikt.

Ook is me niet helemaal duidelijk hoe ik een sampler moet onderscheiden van een module. Heeft een sampler zoals zo'n E-mu E-Synth ook veel geluiden op ROM staan? Of moet ik steeds eerst een ZIP disk inladen voor ik m'n geluiden beschikbaar heb. Eigenlijk zou ik de geluiden thuis willen inladen en dan bij het optreden alle randapparatuur thuislaten.

Een al wat oudere studio-eigenaar vertelde me dat hij zou kiezen voor een E-mu. Die zouden veel beter klinken dan bijvoorbeeld Akai. Maar de types die hij noemde (2000 / 4000) zijn al wat ouder, en er kan veel gebeuren in een paar jaar tijd.
Zijn de E-Synth / E6400 ook nog beter dan hun tijdgenoten? Ik wil een tweedehands kopen, dus het gaat me om wat een jaar of 5 terug de cream of the crop was.

Je ziet, ik heb er nog niet veel verstand van, maar ik leer graag van jullie!

akai is eerlijk qua geluid, what goes in comes out

emu kleurt je geluid, maar in een goede zin (meestal), vandar dat sommigen hem beter klinken vinden

Akai geeft terug wat je hem geeft. Ensoniq kleurt bv wat in het laag. Emu heeft een wat warmere klank. De E-Synth is een 6400 met een standard synth-rom. Dus eigenlijk een sampler.

Als je echt kwaliteit wilt, kijk dan voor een Kurzweil K2000/K2500 rack. Dat is de meest veelzijdige sampler die er is. De klankbewerking (VAST) is virtueel modulair. Je kunt het zo gek niet bedenken. Tevens is het een uitstekende ROMpler.

Met bijna alle samplers kun je wel giggen, zolang je maar voorzichtig doet met het vervoer. Maar het is dan beter te kiezen voor een ZIP of JAZ-drive. Een externe JAZ drive heb je van 1Gb en 2Gb. Werkt via SCSI en het lijken net uit de kluiten gewassen diskette's.

Er worden op MP aardig wat JAZ-drives aangeboden. EUR 30,00 voor een externe JAZ 2Gb drive is wel het maximum.

Maar hoe zit het met de robuustheid van zo'n unit? Er zit (soms) een HD in, en weet ik wat niet meer. Zijn die dingen wel flight-case bestendig? Of is zulk spul eigenlijk meer voor studio doeleinden geschikt.

Toevallig heb ik een kleine week terug een emu 6400 ultra gekocht.. en tegen mn zin in heb ik getest of ze tegen een stootje kunnen :)
Omdat ik een te korte scsi kabel aan de sampler heb op t moment staat de sampler bovenop mn pc.. toen ik laatst in een vage bui was ben ik er waarschijnlijk tegen aan gelopen.. Ik kan me niet meer herinneren hoe hard de sampler gevallen is, wel is een rack oor flink verbogen.. aangezien mijn sampler zo'n 14 kilo weegt en de rack oren erg dik zijn vermoed ik dat t toch wel een flinke klap geweest moet zijn.. maar verder is alles technisch en optisch nog ok.. de ingebouwde hdd is gelukkig ook nog ok.. dus de Ultra bakken kunnen in ieder geval tegen een redelijke stoot 8o)

Wat betreft je gig wensen.. ik weet niet hoe dit bij andere samplers is .. maar op mn ultra heb ik in ieder geval een asci aansluiting voor een extern keyboard (standaard op de e4xt), waar ik nu een draadloos keyboard aan heb waarmee ik de meeste dingen op de sampler mee kan bedienen op afstand.. dit lijkt me erg fijn in live situaties..

de klank kan ik je nog niet veel over vertellen, heb m alleen nog maar gebruikt met hardcore kicks en dat klinkt erg ok.
de filters (die ik alleen op kicks getest heb) zijn ook erg lekker.. samplen is ook erg fijn in combi met een scsi verbinding naar je pc.. op deze manier kun je samples bewerken op zowel je pc als sampler tegelijk terwijl je deze samples heen en terug kan sturen .. zonder scsi verbinding lijkt samples bewerken me wel een hel.. maar ik denk dat dit op alle samplers is .. ken ook iemand met verschillende akai's en die begint er niet eens meer aan..

Een al wat oudere studio-eigenaar vertelde me dat hij zou kiezen voor een E-mu. Die zouden veel beter klinken dan bijvoorbeeld Akai. Maar de types die hij noemde (2000 / 4000) zijn al wat ouder, en er kan veel gebeuren in een paar jaar tijd.
Zijn de E-Synth / E6400 ook nog beter dan hun tijdgenoten? Ik wil een tweedehands kopen, dus het gaat me om wat een jaar of 5 terug de cream of the crop was.

Volgens mensen die de ESI samplers gehad hebben en tevens de Ultra's klinken de Ultra's absoluut beter, daarnaast zijn ze ook een stuk uitgebreider.. het OS draait veel sneller en je heb meer optionele opties ..
persoonlijk raad ik je een E4XT Ultra aan of een gepimpte 6400 Ultra.. kaal is de 6400 ultra gelijk aan een gestripte E4XT ultra dus je zou een 6400 ultra kunnen kopen en m opwaarderen, alleen de meeste mensen verkopen niet snel losse onderdelen uit hun sampler, dus het is wel een gok of je nog makkelijk of voor een redelijke prijs aan expansions kan komen.. trouwens.. haal de e6400 (classic) niet door elkaar met de e6400 ultra .. de ultra is een stuk sneller..

Origineel geplaatst door resonance
Toevallig heb ik een kleine week terug een emu 6400 ultra gekocht.. en tegen mn zin in heb ik getest of ze tegen een stootje kunnen :)
Omdat ik een te korte scsi kabel aan de sampler heb op t moment staat de sampler bovenop mn pc.. toen ik laatst in een vage bui was ben ik er waarschijnlijk tegen aan gelopen.. Ik kan me niet meer herinneren hoe hard de sampler gevallen is, wel is een rack oor flink verbogen.. aangezien mijn sampler zo'n 14 kilo weegt en de rack oren erg dik zijn vermoed ik dat t toch wel een flinke klap geweest moet zijn.. maar verder is alles technisch en optisch nog ok.. de ingebouwde hdd is gelukkig ook nog ok.. dus de Ultra bakken kunnen in ieder geval tegen een redelijke stoot 8o)

Poeh, dat is inderdaad een flinke smak. In een flightcase gaat het er hopelijk minder ruig aan toe ;-) Blij dat ‘ie nog leeft!

Die Akai Z4 / Z8 zien er trouwens heel wat draagbaarder uit dan zo’n Emu Ultra-series. Ze zijn op MP alleen wat prijziger (zijn ook wat jaartjes nieuwer). Wat zou zo’n Akai nog ongeveer moeten opbrengen? En is een Z4 bijvoorbeeld ook beter wanneer je ‘m vergelijkt met een volledig uitgeruste Emu Ultra?

Ik snap dat je eigenlijk die dingen zelf moet horen omdat smaak verschilt, maar ik ken geen mensen die zulke dingen thuis hebben staan om er eens naar te luisteren. Dus even buiten het geluid om, wat zou je kiezen wanneer het gaat om:

- snelheid v.h. systeem (laden van samples, toepassen van filters, MIDI delay)
- gebruiksgemak en ‘snelheid’ van de interface / control (voor het live-gebruik)
- gebruiksgemak van de sequencer / drum editor
- andere dingen die ik over het hoofd zie, maar die belangrijk zijn voor live spelen

Alvast bedankt!

Dus even buiten het geluid om, wat zou je kiezen wanneer het gaat om:

- snelheid v.h. systeem (laden van samples, toepassen van filters, MIDI delay)
- gebruiksgemak en ‘snelheid’ van de interface / control (voor het live-gebruik)
- gebruiksgemak van de sequencer / drum editor
- andere dingen die ik over het hoofd zie, maar die belangrijk zijn voor live spelen

Alvast bedankt!

in dit geval denk ik dat je eigenlijk helemaal niet moet kijken naar die akai z serie of de emu's maar meer richting MPC achtige dingen .. tenzij je natuurlijk ook een externe sequencer mee wil gaan slepen ..
maar wil je echt alleen drumloopjes en dat soort dingen doen dan ben je denk ik beter af met een mpc o.i.d.
een groovebox met sample funktie is ook leuk .. bijv. de yamaha rs7000

Naja, drumloops zijn natuurlijk ondergeschikt aan geluidskwaliteit van de toetsen. Het lijkt me leuk om naast ronkende hammonds, rokerige rhodes en vette synths ook 'ns een begeleidend drumloopje te kunnen starten om mezelf mee te begeleiden. Niets ingewikkelds, maar ik sleep liever niet met allemaal verschillende kastjes om. Gewoon één apparaat wat alles kan...

Of is zo'n MPC dan nog steeds beter dan een sampler?

Origineel geplaatst door resonance
Ik kan me niet meer herinneren hoe hard de sampler gevallen is, wel is een rack oor flink verbogen.. aangezien mijn sampler zo'n 14 kilo weegt en de rack oren erg dik zijn vermoed ik dat t toch wel een flinke klap geweest moet zijn.. maar verder is alles technisch en optisch nog ok.. de ingebouwde hdd is gelukkig ook nog ok.. dus de Ultra bakken kunnen in ieder geval tegen een redelijke stoot 8o)
doen de 32 midi kanalen het ook nog? 8o)

ik sleep me emu E6400 met tevredenheid mee al zeker een jaartje nu :) En waarom een extern toetsenbord gebruiken (heb het dus over een logitech oid. Niet een midikeyboard)? Ik snap daar nog het nut niet van. Je kan hooguit namen sneller typen en misschien sneller bladeren (waarvan de bezetting van je RAM geheugen weer parten speelt) maar ik zie voor de rest geen nut aangezien de interface op dat display niet echt is zoals bijvoorbeeld de Roland samplers hebben? (Kan me niet herinneren dat hier ook een externe monitor op kan)

Naja, drumloops zijn natuurlijk ondergeschikt aan geluidskwaliteit van de toetsen. Het lijkt me leuk om naast ronkende hammonds, rokerige rhodes en vette synths ook 'ns een begeleidend drumloopje te kunnen starten om mezelf mee te begeleiden. Niets ingewikkelds, maar ik sleep liever niet met allemaal verschillende kastjes om. Gewoon één apparaat wat alles kan...

Of is zo'n MPC dan nog steeds beter dan een sampler?

een mpc is een sampler + veel meer.. daarnaast is t ook een hele fijne (midi) sequencer

maar goed, als je alleen een begeleidend drumloopje wil.. in de e6400 ultra (en mischien ook de andere modellen) zit in ieder geval een sequencer wat je hiermee wel of niet kan weet ik (nog) niet.. misschien kan slipperman je hier wat meer over vertellen.. in de manual (ja 6! ik heb in de manual gekeken :P ) staat in ieder geval dat ie (general only?) midi files kan laden en afspelen.. of je daarnaast nog met je andere samples kan spelen tegelijk weet ik dus niet..

Origineel geplaatst door 6 trak
doen de 32 midi kanalen het ook nog? 8o)

Ik heb t net ff getest en er werken er nog maar 31 .. erg vreemd 8o)

Back