Hoe bekender worden

Dat zal allemaal wel maar het belangrijkste is de muziek natuurlijk

Alhoewel dat vandaag de dag ook niet meer uitmaakt volgens mij.

Origineel geplaatst door trash
Als je muziek goed genoeg is word dat vanzelf wel door verteld.
idd .. en veel pr doen .. dus videoclip op youtube .. met je lul op tv en zorgen dat ze schrijven over je in de bladen ..

heb hier al een 2 jarenplan klaarliggen .. 8o)

Origineel geplaatst door trash
Het heeft allemaal geen zak meer met muziek te maken, maar meer met een circus.
Ik luister liever naar goede muziek, dan kijken naar een slechte clown
kom kom .. dat was bij elvis ook al zo !

ik heb trouwens net een nokia n93 gekocht .. daar kan je ook prima videoclips mee maken ( kijk maar op youtube voor wat voorbeelden)
Ik had nog zo gehoopt dat wij een clipje konden maken trash ! inclusief vuilniswagen en al !

8o)

Je moet gewoon gehyped worden. Check de nieuwste hype, die van Fedde le Grand. Hij geeft zelf ronduit toe dat die plaat weinig bijzonder is maar hij wordt wel overal genoemd..
Je kunt er een hoop aan doen, maar ik denk dat een groot deel ook geluk hebben is.. En wat is "geluk" in deze context anyway..

R

Origineel geplaatst door MadR
kom kom .. dat was bij elvis ook al zo !

ik heb trouwens net een nokia n93 gekocht .. daar kan je ook prima videoclips mee maken ( kijk maar op youtube voor wat voorbeelden)
Ik had nog zo gehoopt dat wij een clipje konden maken trash ! inclusief vuilniswagen en al !

8o)

Ik leen mezelf daar niet voor, ga maar een sextape maken met frans bauer ofzo :D
Dat is toch de trend, of laat een traan bij rtl boulevart en zeg dat je een poliep op je vinger hebt en je vst's niet meer kunt bedienen .
:D

sinterklaas.jpg

Het is de muziek die telt, en word zo door vertelt, als men perse wil opvallen ga dan voetballen, liefst met nummer tien, zodat het hele stadion je kan zien.

sinterklaas.jpg

Origineel geplaatst door Randy
Bekend worden bij wie, en waarom?

Helemaal mee eens. Het overkomt je, of niet. Eigenlijk gebeurt het nooit. Hou de eer aan jezelf...

Origineel geplaatst door bassio
Regel nr.1 : Doorgaan en er veel plezier in beleven, in de hoop dat het mischien ooit wel eens wat zou kunnen worden . Het kan namelijk wel een paar jaar gaan duren voor het misschien ooit een keer opgepikt wordt ...

Dit zou je kunnen versnellen door een unieke act neer te zetten die ook nog eens goed is .(Dat laatste is dan nog geeneens zo noodzakelijk maar zeker mooi meegenomen)
Er zijn namelijk zo rond de 14.000 andere bandjes en gigs in nederland en belgie, concurentie zat voor een verveeld publiek dus .

P.R.
Verder jezelf onwijs promoten b.v. overal op internet en doorverwijzen naar je (intressante) website waar je je nummers ook opzet om je muziek te verspreiden , en niet wachten tot ze je ceedeetje eindelijk eens kopen . zowiezo is het veel investeren en niet verdiennen vooral in het begin (en dat begin kan lang duren).
Maak ook kaartjes met contact gegevens die je kan weggeven aan (voor jouw) intressante personen , dat bierviltje staat toch net ff wat minder .
En veel , heel veel spelen . Alles aangrijpen waar je kan optreden , ook voor een paar consumptie bonnen . hier wordt je namelijk ook (nog) beter van , en zo krijg je ook nog eens naamsbekendheid .

Maar nogmaals , veel plezier er mee beleven anders houd het snel op ......

wat je ruwweg genomen nodig hebt om bekend te worden is (in willekeurige volgorde):
Talent ,Showelement , PR en Doorzettingsvermogen .......

Disclaimer:
Let wel , als je echt bekend bent mag je niet meer rukken op het toilet zonder dat het in de krant komt , daarentegen krijg je wel enkel de blauwe m&ms in je kleedkamer .
Be Careful Where You Wish For .....;-)

Nog enkele aanvullingen:

Ik weet niet hoe het in België (Sabam) is geregeld, maar als je je nummer in Nederland aanmeldt bij de BUMA dan is het auteursrecht vastgelegd...... Dat betekent dus dat je het niet meer rechtenvrij kan openbaren. Ook niet voor je eigen website!!!! Als je dan dus je nummers op je website als download of stream beschikbaar stelt aan het publiek moet je voor iedere download een bedrag aan de BUMA betalen! Ook zaaleigenaren moeten dan dus extra betalen om jouw te laten spelen.

Sowieso moet je op het gebied van rechten reeel zijn. De gemiddelde band verdient veeeel meer met spelen dan aan cd verkoop. Ook de grote, bekende acts. Dat rechten verhaal komt vanzelf aan de orde. Door al je rechten dicht te timmeren zal er inderdaad niemand je nummer jatten. Niemand zal namelijk je nummer horen.............

Zoals al eerder genoemd is OPTREDEN het toverwoord. Schrijf zoveel mogelijk (geschikte) podia aan. Zorg dat je daarbij OPVALT met inhoud en verpakking! (over de inhoud: overdijven mag, liegen niet!) Een briefje met bio en Demo'tje is kansloos. Daarvan krijgen ze er zo'n 200 per week. Bel ze ook op en vraag of ze het ook echt ontvangen hebben en of ze al weten of je mag komen. Geen of onvoldoende reactie? CD nog niet beluistert? Bel ze de volgende dag weer!

Zaaleigenaren zijn ook heel simpele wezens. Zij willen maar een ding OMZET. Al maak je (bij wijze van spreken) rampzalige hoempapa, maar de tent zit bomvol. Dan vinden zij het prima. Sterker nog ze zullen je vragen terug te komen!

En dus....het belangrijkste.... BOUW EEN FANBASE OP!!!!!!!!!

Zorg dat je te vinden bent op internet. Als ik de bandnaam google, dan moet je meteen te vinden zijn (pagina 1, 2 is eigenlijk al te ver). Dit geldt ook voor myspace en hives. Hou hier dus rekening mee bij het bepalen van de bandnaam!!! Mensen zijn namelijk lui. Stel je voor, iemand hoort viavia iets over jullie band. 99 van de 100 mensen zullen als ze je niet binnen 5 minuten (ruim geschat) hebben gevonden afhaken.

Maar....

Als ze je wel hebben gevonden en ze kunnen gratis (nadat ze zich hebben moeten registreren met hun emailadres!!!!!!!!) je muziek downloaden. Heb je ze te pakken. Op deze manier bouw je namelijk een adressen bestand op van potentiële fans.

Deze lijst is ontzettend belangrijk: DIRECT MARKETING. Je kan mensen laten weten als er iets met de band gebeurt: optredens, nieuwe nummers, enz. Maar ook heb je naar zaaleigenaren, en platenlabels een fysiek bewijs van je populariteit.

Hard werken, ik weet het.

Maar als je denkt dat er vanzelf iemand komt die je rijk en beroemd maakt.......

O ja,

Al die mensen hier die roepen dat het alleen om de muziek gaat, die hebben makkelijk praten als producer. Als een label geintresseerd is in een nummer, dan persen ze een paar honderd vinyltjes en brengen ze het gewoon uit.
Ik hoop dat diezelfde mensen wel beseffen dat het maken van een cd, videoclips, enz door een band, en het promoten ervan minimaal het 1000-voudige kost..............

gr,
Marc

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door smackos
Het aller aller aller belangrijkste is overigens een goede MANAGER

ONZIN!!!!!!

Je neemt een manager omdat je de taken rond een band niet meer aankan, niet omdat je geen taken hebt!!!!

Dit is echt misvatting nummer één bij (beginnende) bands.

gr,
Marc

Mwah een goeie manager is ook niet verkeerd , die neemt dan het PR gedeelte van je over , maar die komt vaak pas in een later stadium . Je moet het in het begin toch echt eerst zelf zien te rooien .
Verder kom je (helaas) met goeie muziek alleen niet zo ver , of het moet echt heel ver boven de rest uitsteken , maar dan nog is er niets gegarendeerd .
Als iemand op het podium de sterren van de hemel staat te spelen maar de show er verder niet uitziet (hoe "er niet uitzien" mag je zelf invullen , heeft iig niets te maken met knap zijn oid) , dan is dat aleen leuk voor de mensen die ook muziekaal zijn en dat kunnen hooren . Maar het merendeel kijkt/luistert toch naar het totale plaatje . en van dat merendeel moet je het nu juist hebben om bekend te worden .
Ik heb het hier overigens over live optredende bandjes hé .
dj's zien er natuurlijk zowiezo niet uit (al zijn somige mooi uitgedost en kunnen ze goed met hun handen ritmisch meebewegen), daar ga je ook niet heel de tijd naar zitten kijken , op dat soort feestjes komt het publiek toch ook voornamelijk voor zichzelf imho . dit heeft dan ook verder niets met live te maken . Buiten het feit dat ze wel een leuke avond in elkaar kunnen draaien .

:edit: Goed , ik dwaal af. Mooie aanvulling Marc !

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door BvdB
Helemaal mee eens. Het overkomt je, of niet. Eigenlijk gebeurt het nooit. Hou de eer aan jezelf...

Als je geen talent hebt, dan kom je er idd niet.

Als je wel talent hebt, kom je er alleen door de juiste wegen te bewandelen.

Zo passief als jij het voorstelt is het echt niet.....

gr,
Marc

En zo simpel als jij het voorstelt is het ook niet... Die afslag, de weg naar bekendheid, is totaal niet vanzelfsprekend ook al heb je talent. Wie bepaalt dat talent? Pas wanneer een label jou erkent als talent zit je op de goede weg.

Maar hoe labels reageren op demo's is meestal lachwekkend. Hebben ze er wel naar geluisterd? En als je dan kijkt naar wat ze zelf uitbrengen vraag je je af of je echt serieus bent genomen met je demo. Via demo's is het echt moeilijk om een plek te bemachtigen binnen een scene, dat moet je toch toegeven.

Of je leert iemand kennen binnen de muziekindustrie die je ziet staan. Hij ziet wat voor vlees hij in de kuip heeft, hij hoort dan je talent en voila! Maar daar is ook geen vanzelfsprekende weg naar toe... Dat overkomt je toch echt, toch?

ONZIN!!!!!!

Je neemt een manager omdat je de taken rond een band niet meer aankan, niet omdat je geen taken hebt!!!!

Dit is echt misvatting nummer één bij (beginnende) bands.

Nee joh is ech waar joh

marshshe.gif

Bijvoorbaat eentje met een stropdas...

en eentje die sigaren rookt is ook altijd goed want dat ziet er indrukwekkend uit.

Ook eentje met een groot buro met gouden platen op de achtergrond
(Als die dat niet heeft zou ik er niet mee in zee gaan hoor!!!)

mickiemost.l.jpg

Origineel geplaatst door smackos
Ook eentje met een groot buro met gouden platen op de achtergrond
(Als die dat niet heeft zou ik er niet mee in zee gaan hoor!!!)

mickiemost.l.jpg

Hij zal wel zeggen dat je talent hebt.

Origineel geplaatst door BvdB
En zo simpel als jij het voorstelt is het ook niet... Die afslag, de weg naar bekendheid, is totaal niet vanzelfsprekend ook al heb je talent. Wie bepaalt dat talent? Pas wanneer een label jou erkent als talent zit je op de goede weg.

Maar hoe labels reageren op demo's is meestal lachwekkend. Hebben ze er wel naar geluisterd? En als je dan kijkt naar wat ze zelf uitbrengen vraag je je af of je echt serieus bent genomen met je demo. Via demo's is het echt moeilijk om een plek te bemachtigen binnen een scene, dat moet je toch toegeven.

Of je leert iemand kennen binnen de muziekindustrie die je ziet staan. Hij ziet wat voor vlees hij in de kuip heeft, hij hoort dan je talent en voila! Maar daar is ook geen vanzelfsprekende weg naar toe... Dat overkomt je toch echt, toch?

Ik zeg toch ook niet dat die weg een uitgestippelt pad is...... :confused:
Om beeldsprakerig te blijven: Je kan ergens de verkeerde afslag nemen zonder het zelf te weten. Talent of niet.

In mijn verhaal doelde ik met demo's op het benaderen van podia en zaaleigenaren. NIET op platenlabels.

Jij spreekt overigens vanuit het houseperspectief. Waarbij je, om op enig niveau te kunnen spelen (dj-en), een plaat op je naam moet hebben.

Het gaat hier om bandjes. De weg die door hun wordt (of in ieder geval: zou moeten worden) afgelegd is precies andersom. Eerst spelen. Tot je in de kleine zaal van de grote poppodia staat moet je nog niet eens over platencontracten ed. willen nadenken. Dan pas ben je een serieus te nemen partij voor platenmaatschappijen. Zij willen hun investering in jouw op zijn allerminst terugzien. Je zal dan dus aangetoont moeten hebben een zekere fanbase te hebben. Zolang je niet in dat soort zalen staat, heb je die niet. Punt uit.

Ik denk daarbij idd ook dat het aantal acts dat op basis van een demo een platncontract krijgt ong. 0 is. en terecht!

Maar zodra jij de grote zalen bereikt komt jouw naam echt wel bij de A&R's terecht. En als zij zien dat jij een volle zaal uit z'n dak kan laten gaan, dan pas zullen ze intresse hebben.

Uiterraard werken de wetten in de uithoeken van de subgenres wellicht iets anders. Maar ik heb het hier over een band/act die zich begeeft binnen de (alternatieve) mainstream.

Ik claim overigens niet alwetend te zijn. Ik weet echter wel waarover ik praat....

gr,
Marc

Origineel geplaatst door mavn
Ik claim overigens niet alwetend te zijn. Ik weet echter wel waarover ik praat....

Dat denk ik ook na je reactie. En ik praat inderdaad uit Houseperspectief waar ik denk ik wel de juiste snaar raakte met mijn reactie.

Maar bandjes en talent die bekend willen worden. Bandjes is niet mijn ding overigens, maar ik denk dat veel bandjes misschien is in de spiegel moeten kijken, letterlijk! Hun uiterlijk, voorkomen, is denk ik de doorslaggevende factor voor succes, en niet zozeer het talent dat ze muzikaal hebben.

Back