Laag, laag, laag, laag.... van de kick

TFHats

Lidl
Volgens de theorieën zit het laag van een kick zo rond de 80, 90 hz (ik heb het hier even niet over sublaag). Meestal als ik iets maak met een kick probeer ik hier met EQ wat te boosten. Nu valt het mij op dat als ik een professionele CD luister (al dan niet via mijn monitors), de kick wel vol klinkt, maar naar mijn gevoel helemaal geen boost in dat frequentie gebied zit. Sterker, soms lijkt het wel alsof het geheel is gecut. Dit is waarschijnlijk om niet de baslijn in de weg te zitten. Allemaal duidelijk. Als ik nou mijn eigen creaties luister, dan klinkt de kick veel te robuust en te laag. Klopt mijn veronderstelling dat ik helemaal niet zo op dat frequentie gebied hoef te letten en eigenlijk de kick lekker bij pak hem beet 120/150 hz een boost moet geven? Ik kan geen voorbeeld plaatsen BTW.

Wat ik heb gemerkt is dat de volheid van de kick vaak door hele andere zaken dan de hoeveelheid bas bepaald wordt. Dynamiek, de hoeveelheid mid en hoog die er in zit, hoe 'schoon' het laag is in de mix en hoe gedefinieerd het geluid van je kick is.

Dat lijkt veel belangrijker te zijn.

Ja, ik begrijp dat je niet de kick individueel moet beoordelen. Het blijft lastig (maar wel leuk) om de zogenaamde gulden middenweg te vinden tussen dynamiek en frequenties. En als je nog zo in het leerproces zit (zoals ik) dan kan het wel snel gebeuren dat je je alleen in de theorieën verliest, terwijl het oor ook getraind moet worden.

Zoek een kick die je goed vindt, gebruik deze kaal, dus nog niet nabewerken.
Maak je track, zet je kick zo hard als je nodig vindt en ga dan pas iets aan het spectrum doen.

Wat nog veel beter werkt is je kick over 2 kanalen je mixer in laten komen.
Het 1e kanaal kap je wat hoog af en compress je naar smaak voor de bottom.
Het 2e kanaal mix je de kick in zonder laag, high-pass filtertje dus.
Op deze manier kan je de bodem leggen zodat het fundament staat en vervolgens
het 2e kanaal zo hard zetten als nodig is om een mooie duidelijkheid in de mix te krijgen.
Alle eq en eventuele distortion of wat voor effecten op je kick kan je dus op kanaal 2 uitvoeren
zonder dat je fundament verandert, werkt gegarandeerd!

Deze truuk is natuurlijk ook geschikt voor 2 totaal verschillende kicks, bijvoorbeeld een strakke synthkick
voor de basis en een samplekick voor de feel...sky is the limit!

Suk6..

Het hangt idd helemaal van de combinatie kick+bas af. Het mooie (sub)laag wordt gevormd door de combinatie van beide. Je moet wel een keuze maken...OF de kick heeft veel laag OF de bas...Heb wel gemerkt dat veel producers tegnwoordig met minder (sub)laag werken. De plaat kan dan harder worden opgenomen en in een club komt het er meestal toch wel uit. Vooral in de hardere stijlen:hardstyle/hardcore wordt minder sublaag gebruikt. Dit gaat namelijk alleen maar in de weg zitten als de kicks elkaar snel opvolgen...

Origineel geplaatst door Beepr
Zoek een kick die je goed vindt, gebruik deze kaal, dus nog niet nabewerken.
Maak je track, zet je kick zo hard als je nodig vindt en ga dan pas iets aan het spectrum doen.

Wat nog veel beter werkt is je kick over 2 kanalen je mixer in laten komen.
Het 1e kanaal kap je wat hoog af en compress je naar smaak voor de bottom.
Het 2e kanaal mix je de kick in zonder laag, high-pass filtertje dus.
Op deze manier kan je de bodem leggen zodat het fundament staat en vervolgens
het 2e kanaal zo hard zetten als nodig is om een mooie duidelijkheid in de mix te krijgen.
Alle eq en eventuele distortion of wat voor effecten op je kick kan je dus op kanaal 2 uitvoeren
zonder dat je fundament verandert, werkt gegarandeerd!

Deze truuk is natuurlijk ook geschikt voor 2 totaal verschillende kicks, bijvoorbeeld een strakke synthkick
voor de basis en een samplekick voor de feel...sky is the limit!

Suk6..

Klinkt als een goede tip. Ga ik gauw eens uitproberen. Misschien de start tijd van de tweede of eerste kick ook nog een paar miliseconden vertragen?

dat zou ik niet doen, dat vertragen...

als er iets strak moet zijn in een track is het de kick...en in het laag valt dit soort fratsen heel erg op, en doet het vaak af aan de definitie van het (bas) ritme.

my 2 cents

Als je dezelfde kick gebruikt moet je uiteraard niet gaan spelen met het startpunt.
Met verschillende kicks is het uiteraard afhankelijk hoe strak de sample is geknipt en waar in de golfvorm
de maximale amplitude wordt bereikt. Je moet voor de gein eens wat kicks in een waveform editor
bekijken, dan zal je vanzelf zien wat voor verschil er allemaal is in kicks kwa volumeverloop.

Gewoon experimenteren zou ik zeggen, zelf doe ik dit soort dingen in battery tegenwoordig,
die laat ook de golfvormen zien en daarin kan je gelijk de filters per kick instellen en tweaken.

In principe kan je het uiteraard met alle hard- of softwaresamplers doen natuurlijk.
Wat ook erg goed werkt is om op de laagste kick een brickwall limiter (maximizer) te zetten.
Zeker met een synthkick krijg je dan een dodelijk gedefinieerd laag.

Veel plezier, het werk echt.

dat splitten van de kick werkt zekers goed....doe het al jaren zo.

in het algemeen boost ik mijn bass op 80 hz en de kick(s) op 100....ook de overtonen moet je op eq-en.

wat ook een leuke truuk is met 2 samples is crossfaden. pak je het begin (de decay) uit een kick en ui een ander de release.

ook vaak maak ik bij kicks gebruik van ny style compressie. (een zachte kopie van kanaal kapotcompressen en deze weer mixen met het orgineel).

met teveel bas trekken veel speakers het niet meer. veel gasten van tegenwoordig(kots) trekken dus al het laag uit de mix...wat niet de juiste manier is. (je moet je bass freq-gebied kleiner maken en niet wegcutten mensen)

Volheid van de kick zit tussen de 80 en 150Hz
Daarna nog een boost rond 2Khz en in de buurt van de 4 of 5Khz alles afhankelijk van het soort kick uiteraard Ze hebben allen hun eigen frequentie patroon. De laatste boost met name zodat de tik in de mix te horen blijft en de bassdrum overiend blijft staan.

Maar dan komt bij mij de vraag op, met hoeveel dB boost je gemiddeld? Ikzelf boost op de verschillende punten (90, 180, 2000) met zo'n 3 dB. Tuurlijk is het wel afhankelijk van hoe hard het allemaal in het geheel klinkt, want je loopt ook het risico door te boosten dat het dichtslipt (maar dan moet je die frequenties bij bijvoorbeeld de baslijn cutten met een hoge Q). K*t dat ik geen geluidsfragment kan plaatsen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Camiel Toe
Maar dan komt bij mij de vraag op, met hoeveel dB boost je gemiddeld? Ikzelf boost op de verschillende punten (90, 180, 2000) met zo'n 3 dB. Tuurlijk is het wel afhankelijk van hoe hard het allemaal in het geheel klinkt, want je loopt ook het risico door te boosten dat het dichtslipt (maar dan moet je die frequenties bij bijvoorbeeld de baslijn cutten met een hoge Q). K*t dat ik geen geluidsfragment kan plaatsen.

Ligt aan de soort kick. Was in het begin vrij voorzichtig met boosten ook 3 db en zo. Maar sinds ik een professional bezig heb gezien ben ik wat minder bang geworden want die ging behoorlijk te keer met zijn eq en lusiterde eigenlijk alleen maar en keek niet naar de hoeveel heid boosten.

Het "kickachtige" aan een (gesynthetiseerde) kick is volgens mij in principe het snelle verloop van hoge pitch naar laag . Het volume en pitch verloop (afzonderlijk) geeft de kick een bepaald karkater. Denk aan een sinusoscillator met een aparte envelope voor pitch en volume. Met EQ instellingen beinvloed je dus vooral je het volume verloop. (kijkt wijs) :erm:

Mixen doe je met je oren. Niet met je ogen. :biertje:

Origineel geplaatst door Exzit
Ligt aan de soort kick. Was in het begin vrij voorzichtig met boosten ook 3 db en zo. Maar sinds ik een professional bezig heb gezien ben ik wat minder bang geworden want die ging behoorlijk te keer met zijn eq en lusiterde eigenlijk alleen maar en keek niet naar de hoeveel heid boosten.

Bij een digitale EQ is 3 db nooit zo ingrijpend.

goeie tip over dat splitten van je kanalen.

Back