Ondergewaardeerd: oud en toch betaalbaar

bikkel

Everything is on the One
Ik heb het niet over de 303, 909 of de MiniMoog, maar over de 'vergeten' synths zoals de Akai VX reeks bijvoorbeeld.

Welke oude analoge bakken zijn vandaag de dag nog een beetje ontsnapt aan de hype?

na dat artikel in de interface had ik wel zoiets van: Wow dit is echt een super stoer geluid die VX600. ik had er nog nooit van gehoord en ik vin het zeker in het vintage rijtje passen,naar mijn bescheiden mening.

Ik denk dat oude analoge synths die gemakkelijk te gebruiken zijn en snel te editten toch wel favoriet blijven. Aan knoppies draaje om de sound te veranderen is altijd favo boven drukknopjes denk ik zo. Ook is het altijd leuk is als je veel verschillende editmogelijkheden hebt.
Ik heb een korg 900ps, een preset analoge synth uit 1976-78. Er is maar weinig in te stellen doordat ie preset is, dan valt ie natuurlijk meteen af m.b.t. de vintage synths. Wel een leuk apparaatje hoor.

Goed vraag trouwens, ik ben benieuw of iemand nog een verloren schat kent
:D

Wersi Bass-synth. Beperkt aantal knoppen en geen externe aansturing, maar een heerlijk vol warm geluid.

ff denken: akai ax80 (geruchten gaan dat er in sommigen een prohet-5 achtige sound schuil gaat), roland paraphonic 505 (vanwege het audio-in filter), yamaha sy-1 (zwaar en zeer vet!!).

mijn nr 1 in de reeks de jen sx1000 vooral als ie gemod is met cv/gate en filter

ik heb een vx600 gehad ik vind het programeren maar 1 stuk ellende. voor mij dus niet bruikbaar

en voor jean-michel jarre liefhebbers: eminent-310 en elka X705.

Tja...
Die Eminent 310 Unique is nu vaak gratis af te halen of 10 Euro ofzo...weegt 60 kilo ofzo...

Hij haalt er zijn Oxygene strings uit...

Ik heb onlangs een Akai VX600 gekocht en kan alleen maar benadrukken dat ie rete vet is. Hij heeft alleen maar drukknoppen en één grote alpha-dial wat misschien voor sommigen een nadeel is. Toch vind ik het programmeren echt snel en overzichtelijk, je moet er gewoon tijd in willen steken, en dat loont!! Hij moet zeker niet onderdoen voor m'n Prodigy of MS20. Heb zelfs van iemand gehoord die een Andromeda en een VX600 heeft, dat de Vx600 gewoon vetter klinkt.

Origineel geplaatst door Toon
Ik heb hem voor 625€ gekocht.

Duur voor een Matrix achtige synth, goedkoop voor een XPander.

Is het een soort Matrix 6 on steroids, qua klank en mogelijkheden?

6 outputs dat vind ik weer erg netjes.

Ergens uitgebreide info over te vinden?

Hij lijkt niet echt op een P-5 vind ik zo vluchtig gezien op vintagesynth (niet qua uiterlijk natuurlijk, qua specs).

<van sonicstate

cool synth,very rare,and yes-it does sound like an xpander.i should know, i had an xpander side by side to compare! but dont think that getting an akai vx600 is like having an xpander,the akai has many short comings that quickly led to its demise..in fact they seem to pass very quickly when they were new and many people at the time wanted digital synths..so the akai vx600 quickly stopped being manufactured,hence its rareness..the akai vx uses most of the same chips as the xpander,thus it sounds expanderish i must say.. but the akai vx has midi but no sysex so you have to edit with the display that is tedious and the displays burn-out(dim mostly) and then your worse off..you cannot use external editors like sounddiver or anything because of the lack of midi sysex-kind of a bummer i think..and you dont have nearly as many filters as the xpander for sure..but the akai can create some nice pads/strings, strange sounds cool sweeps-oh yea- there is no pitch bend/mod wheel,but you can assign one of the knobs on the panal to act as a mod control/filter control wheel..good filter,but a lil steppy at times.also to you cannot save patches in the unit-they are erased when you power down,maybe its just mine,but you must store user made patches on a memory card..i also think the vx is much more punchy than the xpander- i ha d a choice of which to keep at one time,the xpander or the vx600..i kept the vx600...i just wish someone would make a midi chip to access midi sysex in the vx600..then i would be much more desirable!..thanks!

<het is wel mogelijk sounds op te slagen in het geheugen, tenzij de interne batterij op=

<info

http://kunst.phlimburg.be/vx600/

Gebrek aan MIDI controle over de parameters is wel een grote min voor mij moet ik eerlijk zeggen.

Ik denk dat ik toch achter de Obies aan blijf gaan.

Roland MKS-7 is flink aan de hype ontsnapt...

Juno 106 sectie, TR-707 sectie en een bass sectie die ligt
tussen een 303 en een 202..., in kort de eerste multitimbrale
geluidsmodule.
Midi control (beperkt...).

Gebruik de machine in ongeveer al m'n mixes, hou vooral
van de bass sectie, fantastisch voor vette wobbly subbass...

Maar ja, jullie hebben dit antwoord natuurlijk niet gezien, zo
ontsnapt de MKS-7 nog een beetje aan de hype :)

Mvg.

CoolRunning

MKS-7 lijk mij best leuk toevalig staat er een op ebay.co.uk bieden van af 150 pound

De VX600 heeft 10 modulatiemogelijkheden en je kan dus hierin een midi controller aan bv cutoff/lfo speed etc... toewijzen. Dus je kan wel iets via midi regelen ,helaas niet alles.

Hij misschien niet analoog maar wel oud.
De yamaha TG-77, SY-77 of SY99.
Absoluut de bruutste leads en pads .(lekker duister)
Tis zeg maar een superuitgebreide DX-7 en klinkt beter.
Hijs supercheap (ik krijg volgende week een TG-77 binnen voor 275 pleuro's )8)
Paar leuke Specs. 16 part mutitimbraal en 16 voices.
12 outputs (jaja 12 waarvan 8 mono en 4 stereo).
Enne de SY-77 en SY-99 kunnen ook samples laden (zijn ook de key versies)

Enigste nadeel moeilijk te programeren, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt dan kun je echt een mega breed scala aan sounds eruit halen.

Kortom erg vet, kan niet wachten tot ik hem binnen heb.

Back