Ondergewaardeerd: oud en toch betaalbaar

DE SY/TG 77 kan geen samples laden, dat is voorbehouden aan de SY99.
Het is een hele goeie bak, met een prachtige display en heeeel veul outputs, maar programmeren vond ik gewoon kut en je moet niet echt verwachten dat je er de analoge sounds of VA sounds uit kunt halen.
Ze hebben behoorlijk veel EQ nodig om lekker te klinken. De ingebouwde 2 x SPX 90 FX processor kan wel helpen om het geluid op te leuken, met name de chorus kan er absoluut mee door.

Voor het echte FM werk zijn ze onovertroffen, behalve dan de Lately en Solid basjes, die klinken uit een FB01 of een TX81Z weer beter. De SY's zijn in vergelijking wat te clean en perfectionistisch.

Paul.

Ik kan trouwens nergens de originele presets van de tx81z vinden op het web.

Handig dat de FM-7 ze kan importeren, maar dan moeten ze er wel zijn.

De voor mij ultieme ondergewaardeerde synth:

de Roland JX-10 :okdan:

Waarom? Het is eigenlijk 2 JX-8P's in 1...

Vet? ik dacht het wel....zeker als je UNISON2-mode gebruikt
(= 2 OSC + 2 OSC -1 oktaaf) en dan ook nog DUBBEL!!! (2xJX8P...)
Beetje detune & LFO Pitch op OSC & build-in chorus erover...en voila....VETTER-DE-VET...

Warm? YEP....luister maar eens naar 'tone' no 67 (Soundtrack)...

Koud? als het moet tegen het digitaal-metaal-achtige aan....

(Eigenlijk moet ik maar eens wat samples ervan maken...) :L

Drie nadelen:
- het ding heeft maar 1 LFO (per 'JX-8P')
- de SYSEX-midi-implementatie zuigt (lees: ontbreekt)
- de PG-800 programmer is ERG wenselijk (gelukkig heb ik er een :D ) want de alpha-dial zuigt....

Let wel: de GEWONE MIDI is echter perfect....elke synth op een eigen kanaal enzo....kan midi zenden op twee kanalen + Split...

Prijs? te laag.... ;)

Kortom: ONDERGEWAARDEERD....

P.S. de vorige eigenaar van mijn JX-10 vondt 'em niet zo vet.....maar hij had bij geen enkele eigen gemaakte patch UNISON2-mode gebruikt....hij wist waarschijnlijk niet dat die uberhaupt bestond... lol

Last edited by a moderator:
ahum...8P moet 8p zijn....damn Smilies....

Die Sequential Circuits Six-trak, Multi-trak en Max zijn ook nog wel te pruimen. Ze zijn alle 3 6 parts multitimbraal (of één 6-stemmig geluid) met wel maar één enkele oscillator (per part) dacht ik, en je kunt ze via sounddiver editen. De demo'tjes die ik gevonden heb klonken wat naar "Super Mario Bros", een beetje ranzig maar wel vet en dit voor een 400€.

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik zou ook eens kijken naar de Kawai/Teisco's. Best vette synths en vaak ook goed betaalbaar.

zeker weten! onlangs nog een Kawai SX-240 gekocht van een DSF lid :D
prachtige bak, 2 oscs + sub!, 2 envs, portamento/glisando, chordmem, alpha dial en
een ontzettend groot display met van die jaren 70 calculator characters.. kooooool 8)

heb hier ff wat zelf geproggede SX-240 sounds (puur en droog natuurlijk!) :eureka:

Sound Demo 1
Sound Demo 2

Laatst gewijzigd:
VX is inderdaad erg vet

VX is inderdaad erg vet

De VX600 die afgelopen maand in de interface stond is van mij en ik kan inderdaad niet anders zeggen dat ie erg vet klinkt....
Mijn tips zijn :Emu EMAX sampler....Korg DSS1....Peavey spectrum synth (zelfde DSP als de Nord en waldorf)...TG33....Boss DR rhythm 110....Boss SYB3 bass synth pedaal...Ensoniq mirage en SQ80.
O ja voor weinig geld een zelfbouw PAIA modular voor 500$....

Origineel geplaatst door Toon
Die Sequential Circuits Six-trak, Multi-trak en Max zijn ook nog wel te pruimen. Ze zijn alle 3 6 parts multitimbraal (of één 6-stemmig geluid) met wel maar één enkele oscillator (per part) dacht ik, en je kunt ze via sounddiver editen. De demo'tjes die ik gevonden heb klonken wat naar "Super Mario Bros", een beetje ranzig maar wel vet en dit voor een 400€.

zeker de multi-trax,ben sinds gisteren een trotse bezitter van dat ding, maar ben echt onder der indruk. niet dat hij nou de beste synth is, nee het is gewoon een heel leuk ding, en heb ook gemerkt dat je er hele bizare geluiden me kan maken. ik had info lopen zoeken van dat ding maar kon toch zeer weinig vinden.

en als je kijkt wat dat die multi-trax voor mogelijkheden heeft:

6 voices
6 x mutitimbraal
6 audio outputs + 2 mix
MIDI
sequencer + arppegiator
100 geheugen plaatsen
toewijbare velocity ( filter/PWM en amp envelopes)

EN DAT VOOR EEN ANALOGE BAK GEMAAKT DOOR SEQUENTIAL CIRCUITS voor 250euro

dat vindt ik dat helemaal goed

Origineel geplaatst door bass-molecules
zeker de multi-trax,ben sinds gisteren een trotse bezitter van dat ding, maar ben echt onder der indruk. niet dat hij nou de beste synth is, nee het is gewoon een heel leuk ding, en heb ook gemerkt dat je er hele bizare geluiden me kan maken. ik had info lopen zoeken van dat ding maar kon toch zeer weinig vinden.

en als je kijkt wat dat die multi-trax voor mogelijkheden heeft:

6 voices
6 x mutitimbraal
6 audio outputs + 2 mix
MIDI
sequencer + arppegiator
100 geheugen plaatsen
toewijbare velocity ( filter/PWM en amp envelopes)

EN DAT VOOR EEN ANALOGE BAK GEMAAKT DOOR SEQUENTIAL CIRCUITS voor 250euro

dat vindt ik dat helemaal goed

Geloof mij maar dat jij een enorme bofkont bent. Ik heb zo'n 850 gulden betaald voor mijn Six-Trak, dat is dezelfde synth maar dan zonder chorus en geen individuele outputs.

En dat is op zich niet teveel geld.

Gooi maar eens wat distortion over de bass geluiden heen het is echt een vette bak voor acid, samen met die Filtermodulatie. Het relaxte van de Multi-Trak is dat ie dus al individuele outputs heeft, dus je hebt 6 MIDI gestuurde analoge monosynths nu!

De oscillatoren zijn ook CV gestuurd dus ondanks het digitale uiterlijk wel degelijk echt analoog ook.

Misschien heb ik er morgen weer 1, dan een waarvan de aanslaggevoeligheid wel helemaal in orde is.
Niet voor 250, maar wel voor weinig. Anders zou ik het hier niet durven aanbieden.

Ik heb hem voor 625€ gekocht.

Dan heb jij die VX600 in ieder geval niet ondergewaardeerd!!

De jx3p is ook wel waard te vermelden...
Soms zie je ze heel cheap (100/200E), omdat hij niet zo bekend is als de juno serie. De jx3p is nog minder gewaardeerd als zijn lotgenoot, de jx8p, maar lijkt qua synth architectuur heel erg op hem. De jx-en van roland hebben namelijk 2 OSC's, ipv 1tje zoals elke juno dat heeft. Beter dus... Gaaf retro uiterlijk ook.

Zonder zeldzame pg-200 controller geen draaiknoppen, maar ook GEEN kanker-alpha dial! Er zit verder een heel leuke step-sequencer in (de patchpanelledjes knipperen ook mooi mee :) Als ik geen jx8p en jx10 had, had ik er spijt van gehad dat ik haar gedumpt had. (nu moet ik trouwens kiezen om of de jx8p of de jx10 te dumpen, beetje overkill zo...)

Redstation Darkstar is een alternatief VA-tje, kost nieuw nog niet eens es 200E,- Kan je ook nog OS rommetje verwisselen en er een vocoder van maken. Op zich ook leuk ding.

VX 600 - yessireebob!

Ik heb er twee, inderdaad helaas geen midi-sysex, maar via controllers valt toch aardig wat aan te sturen. Gekoppeld aan een Peavey PC 1600 voor de knoppen kom je toch een heel eind. Vadsig geluid, maar doet mij meer denken aan een Matrix 6 of MKS 50/Juno. Wel natuurlijk zes stemmen op elkaar stapelen, niet in multi-mode gebruiken... Wat dus echt vervelend is vanwege ontbreken van MIDI sysex: sounds slechts op te slaan in intern geheugen of op veel te dure RAM kaarten. Overigens heeft één van mijn VX 600's wel een pitchbend wheel, de andere niet... weet iemand of dat een extra optie was of zijn er verschillende modellen geweest?

De Moog Micromoog, ook zwaar onderschat. vaak wordt er gezeken over slechts die ene vco, maar het filter doet ook lekker mee bij deze. en ja hoor, ik heb er 1 in de aanbieding, voor 550.

Ik heb onlangs een Akai VX600 gekocht en kan alleen maar benadrukken dat ie rete vet is. Hij heeft alleen maar drukknoppen en één grote alpha-dial wat misschien voor sommigen een nadeel is. Toch vind ik het programmeren echt snel en overzichtelijk, je moet er gewoon tijd in willen steken, en dat loont!! Hij moet zeker niet onderdoen voor m'n Prodigy of MS20. Heb zelfs van iemand gehoord die een Andromeda en een VX600 heeft, dat de Vx600 gewoon vetter klinkt.

zo'n vx600 lijkt mij ook wel wat trouwens en de kawai sx-240 is idd een zeer loike synth 8)

Laatst gewijzigd:
Back