Enkele bedenkingen...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Oh, ik maak mijn muziek gewoon thuis met een PC en een JV-1080 :D:D:D

Dat is volstrekt irrelevant. Het gaat major labels om de poen, niet om de muzikale prestaties van hun artiesten. Volgens jouw redenatie is dan ook "Boyzone" een wereldband. Een heleboel toppers zitten juist bij de wat kleinere labels, die hun artiesten meer tijd en aandacht geven
boyzone misschien niet, de producer erachter zijn wel absoluut top. hit na hit, band na band ;)

Origineel geplaatst door Prophet
Ik kan aan deze uiteenzetting niet veel aan toevoegen dan deze mening bij te treden en wil ik er nog als volgt aan toevoegen;

Ikzelf heb zoveel tijd versleten met het zoeken naar "Hoe?" je het kan maken op technisch gebied qua geluid, het kopen en leren kenne van gear, omdat ik dat persè wou kunnnen, dat ik bijna vergeten was de dingen te maken waar het eigenlijk allemaal bij mij mee begonnen was en dat was namelijk; de dingen maken die in je hoofd spelen en de kunst om het dan ook ten gehoren te brengen. De vertaling van die bepaalde emoties in geluid.
Nu vooral dit is iets dat samen moet smelten tot èèn geheel en dat is dan dat zo genaamde rijpingsproces dat jij hier opnoemt voor allen hier onder ons, ook voor mij.

Ik ben mezelf een tijdje geleden tegengekomen en heeft men mij dit werkelijk ingegeven als pap in de mond! Omdat ik niet meer ten dienste van mezelf dingen uitwerkte maar eerder naar een soort van maatstaven die er her en der in de lucht hingen. Zand erover. I've learnt my lesson well now!

En dan is jouw laatste zin werkelijk van toepassing bij mijn verhaal :

Heb ook l.l. de expressie gezien van deze emotie in de vorm van een gezicht, die jullie miss wel zullen kennen en die ik toch even wil laten zien, weten jullie wie dit is?

Janis Joplin?

Skeletor: ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, ik ben zelf ook altijd een groot voorstander geweest van muziek waar daadwerkelijk over nagedacht wordt en waar kunstig gebruik gemaakt is van weloverwogen beslissingen en geluiden die iets duidelijk maken, oftewel Kunst.
de voorbeelden die je hierboven geeft vind ik echter ronduit verkeerd maar die zijn grotendeels al aangekaart door EDP, kat en bikkel, waar ik het dan ook mee eens ben.
bovendien moet ik zeggen dat je wel erg snel je oordeel klaar hebt. ik zie dat je nog geen maand lid bent hier op het forum en nu heb je al besloten dat niemand hier op kunstzinnige wijze muziek maakt of een weloverwogen beslissing heeft gemaakt om de muziek te maken die hij/zij maakt.
ik kan je verzekeren dat er heel wat mensen zijn die wel diep nadenken over hun muziek en wel muziek als kunst beschouwen, waaronder ikzelf. nu ga ik hier niet uit de hoogte lopen doen alsof ik een geniale onbegrepen kunstenaar ben, maar ik weet zeker dat ik dieper en emotioneler nadenk over de totstandkoming van mijn muziek dan bijvoorbeeld Krezip of Moby [die zijn muziek net zo gooed door een 3-regelig Basic-programmaatje kan laten schrijven zonder dat iemand het verschil merkt...]
als laatste puntje lijkt het me ook wel aardig om te vermelden dat het mij niet zo veel meer uitmaakt met welke intentie de mensen hier hun muziek produceren. ik heb in het verleden ook dit soort discussies gehad [zij het zonder een dergelijk waarde-oordeel] maar ik ben tevreden met het feit dat iedereen hier doet wat ie leuk vindt, hoe simpel dat ook mag klinken en hoe simpel dat in sommige gevallen mag zijn. soms krijg je briljante eindproducten van iemand die thuis op zolder een dikke vette adrenaline-kick probeert te maken in plaats van een soort Roger Waters-wannabe die pseudo-intelligente zooi uit zijn monitors spuit...
natuurlijk zijn sommige tracks een produkt van 6 cliches aaneengeregen met een standaard drumtrack... nou en? dan luister je daar toch niet meer naar? sommige mensen hier zullen het gewoon ver schoppen en anderen zullen gewoon klote tracks blijven maken, met plezier zelfs.

ik mis in dit hele verhaal met een melange van "goed bedoelde arrogantie" de factoren plezier en hobby

wat kan het een amateur nou schelen dat ie friet bakt
sommige mensen lusten nou eenmaal geen haute cuisine

en ... ik hecht niet meer kunstwaarde aan iemand die bedwelmd op het podium staat te huilen.

Is het nou belangrijk Udo, wie ik ben ? Het is juist leuk om anoniem mijn mening te kunnen zeggen. Laat me stellen dat ik iemand ben die in de 'coulissen' werkt. Iemand die leuke grooves kan programeren en bassdrums kan laten knallen. Maar evengoed klassieke piano stukjes kan toveren of arrangementen kan bedenken bij een gitaarsong.
Probleem is dat ik niet zo een internet techneut ben en ik zoek dan ook uit hoe ik bv eigen ongepubliceerd werk kan posten. Voor sommige projecten ben ik op zoek naar extra mensen. Momenteel ben ik met iets bezig dat Dez Mona heet en waarin ik wel geloof. Het word deels ook in Italie geproduceerd en er zijn klassieke muziekanten in betrokken. Of het zal slagen is een vraag waar ik niet op kan antwoorden.
Hopelijk kan ik snel iets posten.

En daarom moet iedereen gewoon zijn ding blijven doen en kritiek absorberen en omzetten in een positieve impuls om nog mooiere stukken te maken...

Skeletor --> Luister eens naar Wintersneeuw (of zo iets) van cyan_circle, voedsel voor gedachten.

Daarnaast kan ik je gedachtegang best volgen, zelfs op de zondag morgen.

Greetz,

Yawgmoth

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
......, en wat is de motivatie van de maker om ze te posten?

Omdat je er trots op bent?
Omdat je feedback nodig hebt?
Omdat je al een tijd niets gepost had en bang was dat wij je zouden vergeten?
enz.
enz.

Motivatie maakt toch niet uit!!!!
Ik wil niet eens weten wat iemand met muziek bedoelt. Het gaat mij erom wat het met mij doet. Misschien is dat zelfs wel meer dan hetgeen de maker bedoelt had.

Zeg maar...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Is het nou belangrijk Udo, wie ik ben ? Het is juist leuk om anoniem mijn mening te kunnen zeggen. Laat me stellen dat ik iemand ben die in de 'coulissen' werkt. Iemand die leuke grooves kan programeren en bassdrums kan laten knallen. Maar evengoed klassieke piano stukjes kan toveren of arrangementen kan bedenken bij een gitaarsong.
Probleem is dat ik niet zo een internet techneut ben en ik zoek dan ook uit hoe ik bv eigen ongepubliceerd werk kan posten. Voor sommige projecten ben ik op zoek naar extra mensen. Momenteel ben ik met iets bezig dat Dez Mona heet en waarin ik wel geloof. Het word deels ook in Italie geproduceerd en er zijn klassieke muziekanten in betrokken. Of het zal slagen is een vraag waar ik niet op kan antwoorden.
Hopelijk kan ik snel iets posten.

Kan ik hier uit opmaken dat je ook geschoold bent, dwz conservatorium oid, of heb je gewoon zelf alles aangeleerd? Ik speel zelf ook piano, klassiek begonnen, heb vroeger (toen ik 11 was) ook wel samen met mijn toenmalige leraar stukjes gecomponeerd, alleen gaat mijn sterke voorkeur nu eenmaal naar harde dansmuziek.
Toch mis ik mijn piano wel :(

O ja nog dit: echt briljantje muziekanten lopen niet te koop met hun 'geweldige muziekale kunnen' ...

Origineel geplaatst door ><i

Kan ik hier uit opmaken dat je ook geschoold bent, dwz conservatorium oid, of heb je gewoon zelf alles aangeleerd? Ik speel zelf ook piano, klassiek begonnen, heb vroeger (toen ik 11 was) ook wel samen met mijn toenmalige leraar stukjes gecomponeerd, alleen gaat mijn sterke voorkeur nu eenmaal naar harde dansmuziek.
Toch mis ik mijn piano wel :(

Toch proberen info te krijgen he >:|

edit: waarom doet mijn smiley het niet?

Tja, vroeger, toen 11-jarige meisjes nog geen geld hadden plaatjes te kunnen kopen, hadden echte muzikanten nog een kans om op nr 1 te komen. 11-jarige meisjes bepalen nu wat er op 1 staat.

De gouden regel blijft voor mij; er zal altijd wel goede én slechte muziek zijn.

Vroeger werd er in de de disco gewoon het ene singletje na het andere opgezet . Nu dans je de hele nacht op 1 grote, lange mix. Kijk, dat is nou vooruitgang.

Origineel geplaatst door draqoon

Toch proberen info te krijgen he >:|

edit: waarom doet mijn smiley het niet?

tisser mis met interesse? Hoewel ik het niet eens ben met alles wat skelet zegt, zie ik wel een grote bron van informatie en ervaring waarvan ik graag zo veel mogelijk krijg :) info dus!

Helemaal niets joh, maar von het wel grappig hij zegt net dat ie het fijn vind om anoniem ergens zijn dingetjes te kunnen posten en dan ga jij lopen vroeten.

Toen dacht ik: "wat zijn mensen toch leuk. Ze kunnen het ook nooit laten. het zijn eigenlijk net hele nieuwsgierige aapjes."

Zo dus ongeveer......

leuke manier om een zinnige discussie aan te zwengelen ;)
snap wel wat je in essentie bedoeld....maar uiteindelijk is muziek maken natuurlijk iets persoonlijks....je doet het voor jezelf...en het feit dat hier tracks ter beoordeling worden gepost is veelal om feedback te krijgen om weer een stapje verder te kunnen..niet om te laten horen hoe geweldig je nou bent.....verder vinnik de mooiste kunst dingen die niet als kunst zijn opzet..dus daar is ook nog wel een hele fijne discussie over te beginnen.....dus eigenlijk is het me een beetje onduidelijk welk punt je nu maakt.......dat er teveel op techniek gefocused wordt ipv inhoud? daar kan ik me wel in vinden...een gozer waar ik mee samenwerk is nog nooit op een house-party geweest, maar maakt wel stuff met z'n PC en midi keyboardje en computer speakers dat zo goed is dat het op deep4life records wordt uitgebracht waar mr.fingers/larry heard bv ook op releasen...die heeft het gewoon in zich....maar is ie daarom beter of slechter dan iemand die het leuker vindt om met techniek bezig te zijn? muzikaal gezien wel, maar als je kijkt naar de intentie van de personen is de een niet beter of slechter bezig dan de ander...ze maken namelijk allebei iets, zijn creatief bezig....

als laatste moet me toch ff van het hart dat ik het een beetje jammer vindt dat je je mening een beetje probeert te ondersteunen door te laten doorschemeren dat je bepaalde artiesten persoonlijk hebt ontmoet en dat je dus wel weet waar je het over hebt....rare redenering...

btw, wat vind je van de sound die onze west-london vrienden tegenwoordig creeeren? en wat vind je van stuff op environ van metro area en daniel wang? ayro?

Olaf

Ik wil jullie al allemaal hartelijk danken voor de reakties. Jullie hebben allemaal gelijk hoor. Ik bekijk het inderdaad soms wat door een te professionele bril, maar : Ik heb toch ook duidelijk gesteld dat ik sowieso veel respect heb voor allen die tracks posten. Zondermeer. Ik besef wel dat het niet om pre-releases gaat. Ik zeg/denk wel(en ik ben heus niet alleen), dat ik de laatste 10 jaar toch een dalende trend zie in de zogenaamde 'kwaliteit' Dat is ook logisch. Pakweg 20 jaar geleden en meer was het maken en verspreiden van muziek enkel voorbehouden aan een kleine elite getalenteerde muziekanten die werden opgesnord door Majors en daardoor in de mogelijkheid kwamen om hun werk op te nemen en uit te geven. Nu kan iedereen die een PC heeft 'muziek' maken. Dat is zeker geen slechte zaak. Ik wil geen oordelen vellen over goed of slecht, ik zeg alleen dat ik in het algemeen niet zo vaak meer boeiende dingen hoor. Niet aleen op dit forum, maar ook op de radio waar Boyzone me oa de strot uit komt. Iemand anders was blijkbaar een beetje ontdaan van het lef dat ik had om als 'groentje' op dit forum effe deze topic te posten. Sorry hoor. Ik oordeel toch niemand persoonlijk. Misschien klinkt het soms wat negatief, maar het is wel constructief bedoeld. Ik tracht een aantal jongelui ( zelf toch al 41...) op het goede spoor te zetten. Ik wens iedereen ook steeds alle succes. Maar ik hoor liever een goeie "song" ( zelfs al is dat krammikig in elkaar gezet) dan de zoveelste herhaling van een 140 bpm beat met een flauw stringetje waarvan ik de loops en of samples soms exact op mijn sample cd's weet staan. Met alle respect, maar het moest nu maar eens worden gezegd. Ik tracht net jonge mensen te coachen en hun verder te helpen dan die enge 140 bpm beatjes die me langzaam de strot uit komen. Iemand postte trouwens een ambi trackje waar ik behoorlijk van onder de indruk was en ik heb dat dan ook laten weten. Redelijk straf. En ook iemand die iets chaotisch deed in de stijl van Aphex. Redelijk straf. Anderen krijgen, ondanks het feit dat het niet om aan te horen is, toch goeie kritiek en dat vind ik fout. Het is fout om te staan beweren dat iets goed is , puur als schouderklopje. Mensen die mijn werk ooit bekritiseerden ben ik dankbaar voor het feit dat ze erg rechtuit met mij zijn geweest en hebben verteld wanneer iets niet om aan te horen was. Maar, ik liet mij dan ook zo veel mogelijk lijden door profs. In die zin zou het ook geen slecht idee zijn om enkele profs te hebben die tracks, die op het forum werden gepost, te laten beoordelen. Maar ik vrees dat dat helaas niet haalbaar is.
Zelf werk ik al bijna 20 jaar in de professionele scene. Binnen verschillende functies kwam ik in kontakt met allerlei soorten muziekanten(grote sterren en beginners) producers, coreografen, technici enz enz. Logischer wijze is er op 20 jaar tijd wat afgeluld en deed ik toch wat ervaring op. Vandaar dat ik graag effi mijn mening kwijt wou. Thanks for reading. And your opinion!

Laatst gewijzigd:
we zijn hier allemaal niet bang om onze ongezouten mening te geven, dus vat de soms wat felle reacties niet op als persoonlijke aanval ofzo ;)

maarre, ooit gehoord van smaken verschillen? ik moet al die trance dingen ook niet, heb hier ergens in een andere thread ook nog gezegd dat 9 van de 10 postings daarover lang niet mee kunnen met de professionele releases....maar het kan goed zijn dat iemand anders het wel vet vind om een 140bpm beatje te horen......dat is het mooie van muziek, en over smaak valt niet te twisten..

ben het wel met je eens dat de reacties op een track vaak wat erg positief zijn, maar vergeet niet dat de mensen die reageren ook vaak op hetzelfde level zitten als de mensen die iets ter feedback posten.....

Olaf

Eens met sKeLeTvM: compositie en opbouw van een nummer, wat voor vette beat er ook ondergezet wordt, en welke nieuwe effecten etc er ook worden gebruikt, zullen volgens mij het verschil blijven maken tussen de '13-in-een-dozijn rampestamp' en een nummer dat je bijblijft omdat het kwalitatief op een hoger niveau staat. En het maakt niet uit in welke stijl dit gebeurt; techno, rock of fusion; en dit zullen dan volgens mij ook de blijvertjes zijn.
Maar iedere dag culinaire hoogstandjes kun je natuurlijk ook prima afwisselen met een bak friet met mayo....

uhm ik heb ongeveer 20 minuten geprobeerd om iets zinnigs hier te schrijven, maar misschien kan ik het beter wat later op de dag nog 's proberen :Z

maaruh Sash en Moby?? ....hmmmz ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back