Synth voor ambient

Origineel geplaatst door paulifra
klanktapijten, sferische ontwikkelingen en veel mogelijkheden antwoord Korg Trinity ( Rack tevens leverbaar.)

Veel geluiden, enorme kwaliteit geluid, krijg je nooit spijt van.

en de filters zijn super ook. Gek dat je daarover nooit iemand hoort.

Niet omdat ik er ook een te koop heb staan (zeg het er maar even bij) maar met m'n CS6x ben ik ook door vele hoge en lage sferen getrokken. Veelzijdige arpeggiator, LFOs, effects, lekkere aftertouch, veel modulatiemogelijkheden, geen ruis in het uitgangsignaal. Nu trek ik verder met de rackversie CS6R.

software....
Voor mijn ambient gebruik ik alleen maar gratis softsynths,bv synth1 met de patches van http://rsmus7.panicnow.net/deu/ als uitgangs punt. creatief vocoden is ook de bomb voor ambient..
en http://users.tkk.fi/~ajhuovil/vst.html Augur On-going attempt at making a Prophet VS clone. voor de beweging. en sts26 voor de (wavestation achtege dingen)

hardware...
Je kan ook een yamaha an1x scoren redelijk cheap, een goede synth om te leren synthen en hij heeft zo'n "analoog" type fm(met een draaiknopje dus).
vette freak sounds zijn hier op te maken echt een aanrader voor het geld 250,- ongeveer. (de presets zijn wel echt zwaar kut, dus je zal zelf knoppen moeten draaien).

Wellicht is een clavia micro modular een goed begin.

Dit beestje is klein, goedkoop en te editen via het scherm. Er zijn enorm veel patches te krijgen.
En je leert synthese, aangezien je zelf modulaire bouwblokken gebruikt.
Daarnaast is de geluidskwaliteit in VA wereld zeer goed te noemen!

Eigenlijk kan ik me niks beter voorstellen, tenzij je ook keys op je synth wil hebben. Dan zou je voor de keys versie kunnen gaan, en dan heb je ook meer voices.

MICRO: +- 225,-
RACK: +- 450,-
KEYS: +- 550,-

SUCCES :mega:

Creamw@re Prodyssey.....

Van Dr. Who fx tot en met Interdimensionale Geluidsescapades...

Het toffe is dat je gewoon je VCA open kan gooien en dan blijt het geluid zelfs zonder toetsen in te drukken klinken (Drone-modus)
Of je triggert een noot en je laat de envelopes loopen. Etc etc ..............

En setje echos, galms en dergelijke erachter is wel handig.....(al zit ook standaard een stereochorus en stereodelay in)

http://asb.creamware.de/index.php?frame=005&group=4&lang=de&product=

goedkope synth met vette effecten:)

Origineel geplaatst door quifster

Naar mijn mening zijn er wel degelijk synths die zich met name kunnen onderscheiden voor specifieke muziekstijlen. De opmerking dat bijvoorbeeld een k5000 of een fm synthesizer veel te moeilijk is voor een beginner vind ik wel een goede aanvulling. Ik vind ook dat dat soort type synthesizers je toch wel echt moeten liggen en zeker niet geschikt zijn voor de begnnende synthesizer enthousiast.

als ik de opmerkingen van de topic starter zo lees, zou ik als ik hem was toch gaan voor softsynth oplossingen aangezien die daar ervaring me heeft. Ik zou dan uitkomen op 2 synths die perfect samenpassen en waarmee je alle type ambient stijlen best goed zou kunnen maken, te weten:

- Spectrasonics Atmosphere (ik vind dat er geen betere pad synth op de markt is)
- Albino 3 (mooie allround synth waarvoor een hele mooie commerciele ambient soundbank beschikbaar is) [/B]

Quifster heeft gelijk. Hardware-matig zijn er een heleboel opties maar hoe 'rijker' de machine, hoe meer kennis van synthese en van de bediening van het betreffende apparaat je nodig hebt. Als je lekker wilt spelen met kant en klare maar zeer hoogwaardige ambient sounds is atmospheres de top.

De Yamaha DX200 heb ik hier nog niet gelezen. FM is niet de makkelijkst te begrijpen synthese maar kan je wel meenemen op geluidenreis..
Hiermee heb je een sequencer, fm synth, effecten en simpele drum geluidjes.
Lijkt mij ideaal als beginner bak, niet duur ook en je heb aardig wat knoppen voor dat geld (sturen ook nog eens midi uit voor evt. controller functies in software).

DX200 is leuk maar het is wel heel erg jammer dat die sequencer monofoon is...en een ouwe DX7 klinkt een stuk "warmer" euh wat meer karakter etc.

Origineel geplaatst door Eclectus
betwijfel of LaLuceNazione wel iets zou hebben aan de preset sounds uit Atmosphere. Een Waldorf Microwave lijkt me meer op z'n plaats in deze tracks!

atmosphere is wel leuk en klinkt ok, maar al die presets zitten al in honderden reclame en film produkties. Je kan er geloof ik ook niet echt eigen atmo's mee maken, lekker saaaaai..

Origineel geplaatst door gerrie79
atmosphere is wel leuk en klinkt ok, maar al die presets zitten al in honderden reclame en film produkties. Je kan er geloof ik ook niet echt eigen atmo's mee maken, lekker saaaaai..

De Presets van de DX7 zij gelukkig niet zoveel gebruikt ;)

juist wel je hebt alle synth tools tot je beschikking en kunt echt wel veel aan de klank verbasteren.
Ik vind hem heel erg goed.

is mij duidelijk dat je atmosphere niet echt kent. Je kan namelijk volledig je eigen sounds maken, en dat is niet bestaande sounds wat aanpassen, maar echt compleet nieuwe patches programmeren. En al die presets zitten inderdaad in veel producties, maar dat komt omdat je er zoveel hebt en dat ze zo waanzinnig goed klinken :) Het is trouwens niet alleen een pad synth , je kunt er ook prima bassen en leads mee maken.

Ik heb de tracks van de topic starter geluisterd en mijn advies zou zijn, spaar door voor een vsynth of kawai k5000, de rest heb je kwa sounds al in je producties zitten. Deze beide synths zijn wel erg complex om te programmeren, maar als je dat onder controle hebt kun je echt extreem veel.

Origineel geplaatst door quifster
is mij duidelijk dat je atmosphere niet echt kent. Je kan namelijk volledig je eigen sounds maken, en dat is niet bestaande sounds wat aanpassen, maar echt compleet nieuwe patches programmeren. En al die presets zitten inderdaad in veel producties, maar dat komt omdat je er zoveel hebt en dat ze zo waanzinnig goed klinken :) Het is trouwens niet alleen een pad synth , je kunt er ook prima bassen en leads mee maken.

Ja ik ben bekent met atmosphere anders zou ik er geen comentaar opleveren.

je kan twee basis geluiden gebruiken een beetje moduleren, filteren en door een vca gooien.
lijkt mij geen diepgaande synthese, je zit toch altijd met diezelfde basisklanken (Vooral van die lange basis klanken waar veel in gebeurt)... ja toch niet dan . :P

Origineel geplaatst door Digimod
De Presets van de DX7 zij gelukkig niet zoveel gebruikt ;)

dus, wat en :confused:

Origineel geplaatst door Grooveron
Er zijn ook veel stijlen in ambient, maar mijn lievelings synth voor soundscapes die langzaam verlopen en je heel mooi kan sturen en daarbij ook nog eens fantastisch klinkt is de Sequential Prophet VS.

Hier sluit ik mij naadloos bij aan :)

Back